Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af Kleth » 29. jun 2016, 08:16

Forberedelse 24t
Tilberedningstid ca. 2t

Du skal bruge
6dl groft salt
6dl kogende vand
16dl hvedemel
1 optøet bukkekølle
1 grillstarter fuld af grilkul eller briketter
1 god håndfuld røgeflis - Jeg brugte Hickory, men kirsebær, mesquite, eg, bøg og æble kan sikkert også anvendes.

Jeg tøede en bukkekøllen i køleskabet over knapt 24t.
Samme aften jeg tog bukkekøllen op forberedte jeg saltdejen.

Jeg blandede først salt og vand og prøvede at opløse mest muligt af saltet for at få dejen til at være mest muligt plastisk.
Efter at væsken var kølet noget ned tilsatte jeg melet og æltede det hele godt sammen.
Til sidst bankede jeg klumpen firkantet og lagde den i en 4l frysepose i køleskabet natten over.

Næste eftermiddag tændte jeg op i grillen med en grillstarter fuld af trækulsbriketter.
I mellemtiden rullede jeg ca 1/3 af dejen ud til en bund, ca 5-10mm tyk og resten til et ca 10-15mm tykt låg. Jeg kan havde været heldig at dejen ikke klistrede sig fast i bordet, ellers kan det være en fordel at gøre det på et stykke bagepapir eller smørre bordet med lidt olie eller margarine.

Tænd ovnen på 200C varmluft.

Da kullene var klar hældte jeg dem ud til direkte varme, smed en god håndfuld tørre Hickoryspåner i kullene, lagde køllen på og gav den 10min på hver side med låget på og fuldt åbent på alle spjæld.
Jeg lagde dejbunden i et fad (husk at enten smørre fadet eller lægge et ark bagepapir i), køllen oven på og så lagde jeg dejlåget over, pressede det i form til køllen og skar det overflødige dej væk til lapper og forstærkning.
For at få dejen til at slutte tæt, løftede jeg kanten af bunden op og klemte den sammen med låget. Midt på køllen lagde jeg en klat af det afskårne saltdej, hvor igennem jeg satte stegetermometeret, ned til benet i den tykkeste del af køllen.

Ved at dyppe mine hænder i koldt vand kunne jeg udglatte revner i dejen, få dejen til at slutte tæt i samlingerne og omkring termometeret.
Køllen kom i en forvarmet ovn på 200C, varmluft, hvor den hyggede sig i 70min og der var termometeret på godt 55C.
Stegen fik så lov at hvile i 20min.

Med spidsen af en kniv kunne jeg skære hele vejen rundt om stegen, så låget kunne løftes af.
image.jpeg
image.jpeg (598.82 KiB) Vist 10303 gange
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (657.31 KiB) Vist 10303 gange
Senest rettet af Kleth 29. jun 2016, 08:16, rettet i alt 3 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af 7TCU » 29. jun 2016, 09:04

Det ser rigtig mums ud :respekt: :numberone:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af Kleth » 29. jun 2016, 09:13

@7TCU Tak! :smile:

Der er jo ikke noget til hinder for at lave hele processen på grillen, jeg var bare på en schedule og kunne ikke se yderligere fordel i at anvende grillen efter kødet var pakket ind og det er lidt noget bøvl at omkonfigurere grillen til indirekte stegning når den er tændt.
En Fredstone som mellemlag ville nok eliminere denne nødvendighed, men ovnen er var et mere pålideligt valg i situationen :mrgreen: og tidsplanen holdt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af Bobo » 29. jun 2016, 13:27

:thumbup:
den skal jeg prøve
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af Kleth » 29. jun 2016, 15:33

Tak! De grønne streger i dejen er iøvrigt frisk rosmarin, det duftede godt imedens det blev bagt men kunne overhovedet ikke smages i den færdige steg - måske jeg skulle prøve med grannåle


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af 7TCU » 29. jun 2016, 16:15

Man kunne vel også bardere den med lidt røget spæk, rosmarin og måske en anelse hvidløg :smile: :smile:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af Kleth » 29. jun 2016, 16:24

Jeg plejer at starte lidt old-school og når jeg behersker processen, så begynder jeg at blive kreativ. Det er gode forslag til at pifte den lidt op [emoji106][emoji39]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. feb 2010, 15:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 18 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af Birk » 4. jul 2016, 17:31

Drys lidt mel på bordet/pladen før du ruller dejen ud, så hænger den ikke fast. :smile:

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af Christ » 4. jul 2016, 18:48

uha Kleth ! du kunne gifte dig med mig og have 2 koner !

Hvordan blev resultatet ? altså i smag og konsistens og sådan. Har du ikke lidt billeder af stegen skåret ud ? :)

Ser virkeligt lækkert ud på de billeder der er pt !

vh

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af Kleth » 4. jul 2016, 18:57

Saftigt, mørt, let rosa, saftigt og med en god smag af vildt og røg.
Arbejder p.t. på at skaffe to køller mere
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af TheDarkSide » 4. jul 2016, 21:03

Spændende :smile:

Jeg synes jeg har prøvet noget lignende, men resultatet har kun været middelmådigt. Men det er nok kokken, der giver op for hurtigt :giggle: Ikke helt saftigt, lidt kedeligt i strukturen og med kedelig smag. Men stadig fint og bedre end meget af det lort man finder i køledisken.
Når jeg sammenligner med bare at stege delstykker som inderlår, lårtunge osv på panden med maks varme til kernetemperatur på 40° (50° til dem der ikke bryder sig om det mere røde kød) så giver det bare ikke mening for mig at stege en hel kølle. Det er lige så mørt som oksemørbrad eller bedre, men naturligvis med mere smag og finere kødstruktur (så det virker meget mere mørt).
Det er heller ikke et halvdagsprojekt at lave råvildt, hvis man bare skal lynstege nogle små stykker kød og kaste en pose kartofler i ovnen. Sovsen er bare øl og/eller fløde der har været på den brugte pande. Så tager det kun 30 minutter og med minimal opvask.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkekølle i saltdej - Efter opfordring

Indlæg af C-X » 9. dec 2016, 21:50

Jeg prøvede opskriften her til aften og det var et fantastisk resultat :thumbup:

Da det ikke lige var vejr til grill, smeltede jeg fedtet af en pandefuld bacon og brunede køllen i det, inden jeg pakkede den i saltdejen, med krydderier og et par snittede løg.

Som tilbehør en gang svampe, ristet i fedtet med lidt smør også og derefter tilsat fløde. Hertil søde kartofler skåret i grove tern og vendt i olie og krydderier, og så i ovnen efter køllen kom ud til hvile.

Godt med godt øl. :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar