Hjemmelavet chili-olie til brug i .... hvad som helst...

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Hjemmelavet chili-olie til brug i .... hvad som helst...

Indlæg af HappyNanoq » 2. sep 2018, 00:39

I en stor blender hældes..: (en chili du kan lide, eller et mix af chilier...med/uden frø, efter ønsket styrke)
En stor pose almindelige kinesiske chilier for chili-olie.
En lille pose extra hot chilier også.
To store håndfulde arbol-chilier.

(OPTIONAL):
To theskefulde chipotle-chilipulver (for røgsmag, ellers kan de to første ristes på tør stegepande.)
En stor theske chilipulver af noget man godt kan lide, igen, bare noget man holder af.

To til tre theskefulde havsalt.

Alt blendes til det er findelt til mindre stykker end frøene. Måske ned til groft pulver. Og man ender med ca 1/3 liter knust/fintsnittet chili.



I en gryde varmes ca tre dl olie op på trin 5 af 6. Til det begynder at småryge.
Der dumpes to-tre stjerneanis i, samt en-to stænger kanel.
Disse skal have tre-fem min i gryden, hvor smagen trækkes ud. Hvorefter de tages op.

Så hældes der yderligere 3dl olie i, og olien varmes op påny.

Gryden tages af varmen, og chilien dumpes i, og der røres konstant rundt de kommende fem minutter, så chilien rigtig kan trække ud i olien.

Gryden sættes til afkøling.

Indholdet røres grundigt rundt engang imellem under afkølingen.
Og når olien er kold, omrøres der igen grundigt og der hældes på glas/marmeladeglas.


Chiliolien kan bruges i supper, til nudler, til... ja hvad som helst man ønsker at give et pift. (Derfor vælg nogle chilier du kan lide)

Chiliolien vil settle i glasset, med chilioulveret nederst og olien øverst.
Så brug olien til de retter der skal præsenteres, og brug en kombination af det hvor det kan gemme sig i retten. Eks kødretter som lasagne/spaghetti bolognese.
20180901_172930.jpg
20180901_171030.jpg
20180901_172758.jpg
20180901_180825.jpg
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Hjemmelavet chili-olie til brug i .... hvad som helst...

Indlæg af Hønsetyv » 2. sep 2018, 01:55

For os under sydligere himmelstrøj kan en eventuelt opskrift gå på friske råvarer (fra altan-drivhus).
Jeg plejer at tage 1l raps eller solsikke (smagsneutral olie) og så 2-3 hele hvidløg delt på tværs og friske chilli efter styrke der er delt på langs. Dunk alt i olien og sæt den på laveste bluds, efter 45min eller mere vil det begynde at boble ganske svagt og sådan fortsætter processen indtil hvidløgene bliver gyldne og herefter soppes varmen (2-3 timer). Når olien er kold sies den igennem et kaffefilter og henstilles i køleskabet.

Same sh!7 different flies ;-)

Besvar