Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af Elbæk » 21. nov 2018, 22:46

Julesnaps2018.jpg

Ikke egen opskrift, den kan findes i forskellige variationer rundt omkring på Nettet:

1L Vodka
1 usprøjtet appelsin
40 hele kaffebønner
40 hugget sukker
1 vaniljestang

Skyl appelsin og prik huller jævnt over hele overfladen
Flæk vaniljestangen på langs
Bland alle ingredienser og hæld vodka over
Opbevar mørkt og ikke for varmt
Trækketid: 24-40 dage
Filtreres før servering (fin sigte eller kaffefilter, alt efter hvor klar man ønsker den)

Resultat er nærmest en likør, glimrende til en kop kaffe med et par småkager eller en klejne ved siden af.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af Deepo » 21. nov 2018, 23:10

Det ser godt ud, Elbæk!
Hvor finder man de glas du bruger?
Jeg har vist en vodka i skabet, som kunne bruges sådan et projekt.

/Mogens

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af Elbæk » 21. nov 2018, 23:22

Deepo skrev:
21. nov 2018, 23:10
Det ser godt ud, Elbæk!
Hvor finder man de glas du bruger?
Jeg har vist en vodka i skabet, som kunne bruges sådan et projekt.

/Mogens
Det plejer at blive en god - og meget "julet" - snaps. Jeg bruger den meget som "værtindegave" o.lign. i juletiden.

Det er en tradition i min familie at lave udtræk på alverdens ting, jeg tror til stadighed at mine forældre har 50-80 liter stående. Jeg har essenser til f.eks. valdnøddesnaps helt tilbage fra min barndom og til nu, mere end jeg nogensinde får drukket.
Mængden af urter, bær, frugter, nødder og andre vækster mine gamle har prøvet at lave udtræk af er ufattelig. Jeg mindes udtrækket på standmalurt - det var godt, især med lidt peberbolcher. Mislykkedes eksperimenter ender i et stort glas med tyrkisk peber og engelsk lakrids, min far kalder det pullimut - man kan bruge bundfaldet i det glas i en fyldepen. Det sker at jeg får smidt en dunk efter mig når jeg er hjemme, den plejer at blive taget med på sommerens re-enactment arrangementer. Enkelte frygter pullimutten - andre frydes over synet af den sorte flaske. Jeg mindes at der var et par herindefra som faldt i pullimutten på Hanstholm i år?

Glassene koster vist 44 kr/stk i Bilka for 1½ liters udgaven. Der var masser på lager her i Horsens her til aften.

Jeg plejer at bruge den billigste treliters vodka box jeg kan finde i Tyskland. Med så markante smagsgivere som denne snaps er lavet på, er der ingen grund til at bruge noget bedre.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af HR » 21. nov 2018, 23:44

Hemmeligheden bag god kryddersnaps er at lave mere end man kan drikke. Så får de lov at stå længe nok. Jeg har smagt valdnødesnaps lavet af ingen ringere end PV Glob for en menneskealder siden, og den var mild og dejlig som en god cognac.

Min egen rå og unge strandmallurt kan godt kradse lidt :mrgreen:, men den er rigtig god til sild og bakskuld.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af F U B A R » 22. nov 2018, 00:23

Denne er vist aktuel selvom det ser godt ud
Vedhæftede filer
IMG_3581.JPG
IMG_3581.JPG (154.52 KiB) Vist 13304 gange
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af Kleth » 22. nov 2018, 07:02

Jeg må prøve den snaps og ellers er jeg mest purist med udvalget af mine smagsgivere.

Efter jeg fik hintet at de fleste af mine snapse - Havtorn, Gran, Slåenbær, Sloegin (gran-slåenbær), Ribs, brombær, kirsebær og hindbær - er meget velegnede til at drikke med tonic; har jeg ikke rigtig kunne følge med efterspørgslen :giggle: Især gran og slåenbær vinder ellers meget ved at ligge 12-24mdr efter filtreringen :thumbup:
Havtorn skal så helst drikkes frisk, ellers går den fra en frisk orangesmag til fimset pomerans.

Og jeg går meget efter den stærkere vodka >40% for især med bær der skal den samlede mængde i glassene holde ~17% alkohol for ikke at der er noget der begynder at gære i glassene. Den stærkere koncentration af alkohol oplever jeg er hurtigere til at konservere bærerne. Der er så også end del snapsemagere der anvender væsentligt stærkere koncentrationer af ethanol fordi det skulle være bedre til at tage smagsstofferne til sig, især olierne.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af Elbæk » 28. nov 2018, 20:12

F U B A R skrev:
22. nov 2018, 00:23
Denne er vist aktuel selvom det ser godt ud
Billede

Peace was NEVER an option!!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af Elbæk » 16. dec 2018, 21:10

Julesnaps2018.jpg

Mission accomplished!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af Kode1303 » 16. dec 2018, 21:16

Awesome! :thumbup:

Kan de trække for længe? Ellers vil jeg sætte en over til næste jul.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtig julesnaps med kaffe, appelsin og vanilje

Indlæg af Elbæk » 16. dec 2018, 23:51

Kode1303 skrev:
16. dec 2018, 21:16
Awesome! :thumbup:

Kan de trække for længe? Ellers vil jeg sætte en over til næste jul.
Ja, de skal helst ikke trække mere end 40 dage. Præcis hvad der sker hvis de står for længe ved jeg ikke, men jo længere de står jo bitrere bliver snapsen. Personligt filtrerer jeg min (gennem kaffefilter) omkring dag 24-30, der er smagen rund, sød og med en god balance mellem vanilje og appelsin, kaffen er med til at runde smagen af og giver en let "fadlagret" bismag.

Til gengæld bliver den filtrerede snaps kun bedre af at stå, appelsinen bliver mindre markant (mindre skarp) - mens vanilje og kaffe i forening hiver smagen i en mere og mere bourbon agtig retning. Savner man appelsin, kan man bare smide en prikket appelsin i i en uges tid og så filtrere igen. I princippet kan man lave en evigheds snaps på den måde, hvor man konstant spæder til med mere vodka og smager til med mere appelsin, vanilje og kaffebønner.

Mange tilsætter også anis eller nelliker (men ikke begge dele på samme tid) til blandingen. Jeg synes ikke dog personligt ikke at det tilføjer noget som snapsen mangler, tværtimod så har de - navnlig nellikerne - en tendens til at være alt for dominerende og trækker det samlede smagsindtryk i en alt for parfumeret retning.

Jeg har eksperimentet med at filtrere på flere forskellige måder, men er kommet frem til at gennem et kaffefilter virker bedste for mig. Filtrerer man ikke - eller ikke fint nok - synes jeg at snapsen bliver for bitter.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar