Medister og sylte

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Medister og sylte

Indlæg af Langenge » 29. nov 2018, 18:46

Nå, men dagen i dag var egentlig en sygedag fra arbejde, da jeg har brugt det meste af dagen på noget kontrol og test hos lægen i Horsens.
Men jeg kunne så tillade mig at stå en time senere op end normalt.
I TV (vist nok noget TV2-morgen-TV) lavede de medister.
Jeg plejede at lave medister selv, men jeg må erkende, at det er et helt år siden sidst. Forleden købte jeg en bakke af "slagterens medister" i Brugsen og servede den kogt til en gang kartoffel-jordskokke-porre-suppe. Den smagte frygteligt, den medister.
Så... Inspireret af morgen-TV og i desperat mangel på fornuftig hjemmelavet medister i fryseren, gik jeg i gang i eftermiddags.
En tur forbi Bilka i Horsens på vej hjem fra lægen, gav mig 4 kilo nakkekam og en dusk timian. En tur i Superbrugsen gav 2 svineskanke og en porter på tilbud (porteren indgår ikke som sådan i opskrifterne, men er en vigtig del af ens velbefindende under processen) og 10 meter svinetarme.
Her er mine opskrifter på medister og sylte:

Medister:
4 kg nakkekam, en enkelt gang gennem kødhakkeren, sammen med 3 løg gennem kødhakkeren.
Røres GRUNDIGT sammen med:
60 gram salt
6 gram friskkværnet peber
1 teske stødt allehånde
1 spiseske hakket, frisk timian
8 æg
1,2 liter mælk
12 spiseskeer mel (strøgen spiseske)
Fyldes i tarme (giver cirka 8-9 meter)

Sylte:
2 svineskanke
Hældes i en gryde med 3 teske salt, 5 laurbærblade, et løg og 1 spiseske hele peberkorn.
Gryden fyldes med vand til det dækker og koges ved svag varme i tre timer (mens du laver medisteren)
Skankene tages op, og fedt, skind og ben pilles af med en gaffel, og ryger tilbage i den kogende gryde.
Kødet køles af på terrassen og skæres derefter i små stykker og fordeles i en rugbrødsform på cirka 0,8 liter (til julefrokosten), og en mindre form til weekenden. Læg gerne et par små fine laurbærblade i bunden af formene, inden kødet. Det ser så pænt ud, når sylten hældes ud af formen og serveres
Suppen med fedt, ben og skind koges ned til omkring 0,5 - 0,75 liter, som så hældes over kødet i de to forme.
Jeg spiser den lille her i weekenden, og fryser den store. NEJ, den store, der bliver frosset, hænger ikke helt så godt sammen i julen, når den har været frossen. Men jeg orker bare ikke at lave sylte i dagene omkring 22/23/24-12

Det meste af medisteren er lagt i poser med omkring 600 gram i hver, og så lige en slat til i aften (på billedet, hvor sylterne også er lige klar til afkøling)
Udklip.JPG
PS. Har du ikke lige en krydderivægt til salt og peber, så bare brug din krudtvægt. Det gør jeg :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Medister og sylte

Indlæg af Elbæk » 29. nov 2018, 18:55

Hvornår skal jeg komme? :eating:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Medister og sylte

Indlæg af Raptor357 » 29. nov 2018, 20:24

Undskyld for afsporing, men det er relateret.
Som ny ud i kødhakkerens fornøjligheder, hvordan gør du?

Jeg har en gang prøvet at hakke 4kg gris.
Det tog lang tid.
Maskinen sad på en kenwood røremaskine og jeg valgte medium risten (den dims kødet skæres på) og jeg kørte nok for langsomt og kødet kom i uden at skære det i mindre stykker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Medister og sylte

Indlæg af Langenge » 29. nov 2018, 21:07

Raptor357 skrev:
29. nov 2018, 20:24
Undskyld for afsporing, men det er relateret.
Som ny ud i kødhakkerens fornøjligheder, hvordan gør du?

Jeg har en gang prøvet at hakke 4kg gris.
Det tog lang tid.
Maskinen sad på en kenwood røremaskine og jeg valgte medium risten (den dims kødet skæres på) og jeg kørte nok for langsomt og kødet kom i uden at skære det i mindre stykker.
Sjovt nok, så bruger jeg netop en Kenwood køkkenmaskine med en kødhakker monteret i front, og medium hulskive.
Den kødhakker der fulgte med, havde en kniv der ikke passede...
Jeg købte en ny kødhakker til den, og der passede det hele, men kniven var sløv som bare fanden. Kødet kom langsomt gennem, og kun med stort pres, og det var ikke hakket, men bare most.
Den tredje hakker jeg købte til den, havde en perfekt kniv, men en dårlig spiral.
En blanding af kødhakker nummer to og kniven fra kødhakker nummer tre, virker perfekt
Hvis det hele passer i din, og den er under to år gammel, så vil jeg anbefale dig at få enten byttet kniven, eller få nogen til at slibe den.
De der Kenwoodmaskiner og deres kødhakkere, har et alvorligt problem med deres knive.
Den eneste grund til, at jeg købte flere nye og ikke bare fik byttet på reklamationsret, skyldes at jeg arbejder et sted hvor vi forhandler dem, og derfor har købt til meget minimal pris.
PS: Jeg kører bare på hastighed mellem 1 og 2 og jeg skærer kødet i stykker på sådan cirka 2 x 2 centimeter først.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Medister og sylte

Indlæg af Fnuller » 29. nov 2018, 21:56

Hejsa
Jeg gør på samme måde, 2-3cm firkanter, omkring 1 i hastighed, så er der heller ikke opvarmning af kødet, den tygger sig gennem 4-5kg okse eller gris på 15-20 minutter..

Hvis det stadig driller, så kør det igennem, med den store hulskive først..

Skal der laves grønsager (løg, porre, selleri, gulerødder osv) køres det med den store hulskive..

PS: Jeg har ingen problemer med kniven..

Besvar