Bøffer af rådyrklump

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Bøffer af rådyrklump

Indlæg af HR » 28. maj 2020, 19:05

Vi fortsætter den kulinariske rejse gennem sommerbukken. Først var det bøffer af nakkefileten den dag der blev forlagt. Så var det lårtungerne og de to stumper filet der følger med køllerne: Begge dele stegt på panden hele og skåret i tynde skiver ved bordet. Så var det burgere. I går var det lasagne, og så var der ikke mere hakket tilbage
:cry:
Hvis jeg får trang til hakkebøffer ligger der dog en hel rullet skulder og en rullet side der kunne ryge en tur gennem hakkeren.
Nå, men i dag er der fundet en klump frem (den forreste del af køllen. Delt i 4 bøffer og pandestegt til rosa.
:rock:
20200528_174541.jpg
Vedhæftede filer
20200528_185343.jpg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af Christian » 29. maj 2020, 07:48

Det ser godt nok lækkert ud. Jeg savler allerede - slurp
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af Ingsorsi » 29. maj 2020, 07:52

Det ser virkeligt lækkert ud. Ville gerne have set et billede af den indeni.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af Peter » 29. maj 2020, 08:08

Sådan er vi også begyndt at lave det her i hjemmet.

Vi spiser meget dyrekød her på matriklen, og fruen er begyndt at "beklage sig over køllen", altså når den tilberedes hel i ovnen, så jeg er begyndt at skære dem ud i bøffer og vacuumpakke i portioner á 500-600 gram ad gangen, når jeg parterer. Det samme gør jeg med ryggen. Alle rester ryger enten i kødhakkeren eller skæres ud i tern til gullasch. Det fylder også langt mindre i fryseren. Så win-win for alle parter. :smile:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af HR » 29. maj 2020, 10:26

Peter skrev:
29. maj 2020, 08:08
Sådan er vi også begyndt at lave det her i hjemmet.

Vi spiser meget dyrekød her på matriklen, og fruen er begyndt at "beklage sig over køllen", altså når den tilberedes hel i ovnen, så jeg er begyndt at skære dem ud i bøffer og vacuumpakke i portioner á 500-600 gram ad gangen, når jeg parterer. Det samme gør jeg med ryggen. Alle rester ryger enten i kødhakkeren eller skæres ud i tern til gullasch. Det fylder også langt mindre i fryseren. Så win-win for alle parter. :smile:
Det er præcis samme sted jeg er landet. Det er lidt skræmmende første gang man skal udbene en kølle, men det er forbløffende let. Hvis man stikker fingrene ind mellem hinderne fra skank-siden kan man nærmest pille den fra hinanden, Selv udbeningen af hoften er til at have med at gøre med lidt tålmodighed, øvelse og en passende kniv (smalt og fleksibelt blad).

Edit: Bøfferne bliver pænere hvis du fryser udskæringerne hele og skærer efter optøning. Man kan trimme enderne på forhånd så fraskær kan komme i bunken til hak.

@Ingsorsi angående udseendet inden i: Tænk på en rød bøf, du vil ikke se videre forskel. Modsat hvad mange tror, så er vildtsmagen mindre udpræget i let tilberedt kød end i gennem- eller overstegt. De dele der har en del interne hinder (fks klump og nakkefillet) gør sig bedst stegt som bøffer. Rygfilet, lårtunge osv. syntes jeg er bedst stegt hel og så skåret i tynde skiver. Hvis man steger dem kort og hårdt til stegeskorpen er på plads, så kan de lige få 10 minutter ved 200 grader i ovnen. Så bliver de pæne og homogene inden i.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af Ingsorsi » 29. maj 2020, 11:12

Dejligt med så mange gode fif i denne tråd.

Kan forstå mange af jer hakker kød. Hvad udstyr har i? Kan i ikke anbefale en god kødhakker?
Har selv sådan en kenwood røremaskine hvor man vistnok kan kæbe en kødhakker til...

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af HR » 29. maj 2020, 11:49

Ingsorsi skrev:
29. maj 2020, 11:12
Dejligt med så mange gode fif i denne tråd.

Kan forstå mange af jer hakker kød. Hvad udstyr har i? Kan i ikke anbefale en god kødhakker?
Har selv sådan en kenwood røremaskine hvor man vistnok kan kæbe en kødhakker til...
Jeg har en Kenwood Major Premium (stor skål, kraftig motor og metalkarosseri) med hakker. Jeg mener at Kenwood hakkeren er en standard som passer på alle deres maskiner. Hvis du allerede har røremaskinen, så er der ingen tvivl om at du bare skal have hakkeren til den. Maskinen har masser af kræfter til at trække hakkeren uanset hvilken model af røremaskinen du har og du får aldrig brug for en upgrade. Min mormor havde en af de mindre Kenwood maskiner i plastik da jeg var barn i 80’erne (Edit- det var sku vist mere 70erne, nu jeg lige tænker over det). Den bliv brugt hårdt i et landbokøkken hvor alt kød blev hjemmeslagtet og alt det lyse brød blev hjemmebagt (det er hårdere ved maskinen at røre dej end at hakke kød). Og mine forældre lånte den når de slagtede til en husholdning på 6. Nu kører nu videre hos mine forældre Her 40 år senere. Om der er skiftet en motor i den hen af vejen ved jeg ikke. Men det kan lade sig gøre, og Kenwood ser ikke ud til at de har lavet noget om inden i maskinerne de sidste 40 år. Ikke noget med klips eller selvskærende skruer ind i plastik som man ser på billige produkter idag.
/HR
(Som burde have et sponsorat fra Kenwood)
:giggle:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af FrederikF » 29. maj 2020, 20:37

Samme oplevelser med Kenwood (som i skræmmende enslydende).
Det var en overgang hvor de gik over til kunsstof tandhjul i gearkassen, hvor de var dårlige. Men min oplevelse er at de er allright igen.
Mine forældre har den også med hakker (kombineret med en industrimodel med 5hk motor, den er god til det grove - al hundemaden etc).

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af HR » 29. maj 2020, 22:53

Min er på 1300W. Til sammenligning er en åh så ikonisk og retromoderne kitchenAid i samme prisklasse på 300W. KitchenAid er køkkendekoration, kenwood er en køkkenmaskine. Jeg kører hakkeren på power trin 2 ud af 7, og den bliver hverken varm eller går ned i omdrejninger når der stoppes i. Jeg bruger den så heller ikke til hundemad. Det klarer de helt selv* :thumbup: Min eneste anke er at kniven var slebet lidt groft fra fabrikken. Men det kunne rettes op med lidt TLC og et par gode sten i løbet af en lille times tid. Hvis kniven ikke er skarp, så moser den kødet i stedet for at hakke det.
HR

*Mine hunde er vokset op på slagteaffald og tåler det hele uden at få tyndskid. Kyllingeben, andefødder, svin, lam, vildt. Kort sagt alle former for rå stumper af døde dyr. Men aldrig i overdrevne mængder og altid med minimum 1/3 af det daglige tørfoder blandet i.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af Ingsorsi » 4. jun 2020, 08:38

HR skrev:
29. maj 2020, 11:49
Ingsorsi skrev:
29. maj 2020, 11:12
Dejligt med så mange gode fif i denne tråd.

Kan forstå mange af jer hakker kød. Hvad udstyr har i? Kan i ikke anbefale en god kødhakker?
Har selv sådan en kenwood røremaskine hvor man vistnok kan kæbe en kødhakker til...
Jeg har en Kenwood Major Premium (stor skål, kraftig motor og metalkarosseri) med hakker. Jeg mener at Kenwood hakkeren er en standard som passer på alle deres maskiner. Hvis du allerede har røremaskinen, så er der ingen tvivl om at du bare skal have hakkeren til den. Maskinen har masser af kræfter til at trække hakkeren uanset hvilken model af røremaskinen du har og du får aldrig brug for en upgrade. Min mormor havde en af de mindre Kenwood maskiner i plastik da jeg var barn i 80’erne (Edit- det var sku vist mere 70erne, nu jeg lige tænker over det). Den bliv brugt hårdt i et landbokøkken hvor alt kød blev hjemmeslagtet og alt det lyse brød blev hjemmebagt (det er hårdere ved maskinen at røre dej end at hakke kød). Og mine forældre lånte den når de slagtede til en husholdning på 6. Nu kører nu videre hos mine forældre Her 40 år senere. Om der er skiftet en motor i den hen af vejen ved jeg ikke. Men det kan lade sig gøre, og Kenwood ser ikke ud til at de har lavet noget om inden i maskinerne de sidste 40 år. Ikke noget med klips eller selvskærende skruer ind i plastik som man ser på billige produkter idag.
/HR
(Som burde have et sponsorat fra Kenwood)
:giggle:

Nå, jeg bestilte så en kødhakker til min Kenwood Major Premier. Kødhakkeren hedder kax950me og det var så vidt jeg kunne se den eneste kødhakker til Kenwood jeg kunne finde.
Desværre viser det sig så, at den slet ikke passer på min Kenwood. Tilsyneladende har de lavet selve tilkoblingen mekanismen om.
Jeg kan ikke finde en kødhakker som passer til min.

På min model er der sådan en flad kærv som skal drive det tilkoblede udstyr. Men på den kødhakker jeg har købt er det en sekskantet aksel der sidder i kødhakkeren.

Nogen der ved hvor man kan finde en kødhakker til de gamle kenwood? Evt. modelnummeret, fordi så kan jeg måske finde noget på ebay eller amazon.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af FrederikF » 4. jun 2020, 09:25

Min er også med flad “nav”.
Måske er de ændret - prøv at ringe til deres service afdeling.
Eller køb brugt på dba - prisen starter på 100kr (og worst case så skal kniven slibes)

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af HR » 4. jun 2020, 11:50

Jeg er sku ked af det hvis jeg fik dig lokket ud at købe den forkerte hakker. Det ser, ganske rigtigt, ud som om at Kenwood indenfor det sidste par år er gået væk fra den kobling de ellers har brugt i en menneskealder. Den havde jeg ikke lige fanget. Den gamle hakker hedder AT950A. Jeg ville ikke være nervøs for at købe en brugt. Ud over kniven der skal slibes alligevel, så er den eneste sliddel en nylonbøsning der kan skiftes. Ikke at jeg tror at det nogensinde bliver nødvendig...
B84C057D-640C-4037-A683-2982705770A5.jpeg
B84C057D-640C-4037-A683-2982705770A5.jpeg (100.96 KiB) Vist 8138 gange
1D4BDF53-77CB-4EEC-BDC2-56D5DCE46F7D.jpeg
1D4BDF53-77CB-4EEC-BDC2-56D5DCE46F7D.jpeg (96.01 KiB) Vist 8138 gange
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

B.C.
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. mar 2009, 21:27
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af B.C. » 5. jul 2020, 20:14

Jeg har en helt ny, aldrig været pakket ud, AT950b til at stå. Havde den lille kenwood som himlede og købte en af de store hvor der også var hakker til så fik en hakker i overskud.
Kan købes hvis du er interesseret
Senest rettet af B.C. 6. jul 2020, 18:05, rettet i alt 1 gang.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af 1900 » 6. jul 2020, 09:19

ellers så har NIMA.AB en rigtig fin hakker på 1,5 hk
jeg har brugt den i 10 år og aldrig haft problemer

Mike222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 5. dec 2010, 20:43
Interesser: Jagt med hagl og riffel
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Bøffer af rådyrklump

Indlæg af Mike222 » 8. jul 2020, 21:44

Jeg har også en hakker fra svenske Nima. Det virker bare, og så er den dejlig støjsvag. Jeg kan kun anbefale den.
Vi har haft en Kenwood, det krævede høreværn.
Nima er lavet til at hakke en hel elg ad gangen, vi har ofte hakket 50 kilo gris i rap, uden stop.

Besvar