Vildtfars af gås og and

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Vildtfars af gås og and

Indlæg af Ras.Killing » 1. feb 2021, 20:21

I kender det sikkert!

Bøssen kastes til skulderen, fuglen kommer perfekt og bang! :tmg: falder stendød til jorden.

En super tilfredsstillende følelse for jægeren!...Men når kræet parteres, så kommer den kedelige oplevelse af et gennemhullet og blodsprængt bryst :cry:

Men er det nu også så slemt igen?

Her er der skært kød fra en grågås og gråand. Alt det blodsprængte er skåret fra, og tilbage er fint og regulært vildtkød 👍🏻 denne herlighed får selvskab af lidt ( :giggle: ) røget svinespæk og forenes i kødhakkeren.

91D343F7-368E-4BD5-A031-EEF13DD4A0CF.jpeg

Herefter har man en super lækker vildtfars med en meget venlig fedtprocent :oops: rigtig velegnet til burgers eller bare en god hakkedreng.

AC7274D9-B987-498B-8B33-EE797716CB06.jpeg

Slagtermesteren måtte lige lave en lille stegeprøve :neutral: det er i den grad godkendt! Den fede røgsmag spiller rigtig godt op imod det kraftige vildtkød.

EBA53EC7-2290-4D60-A76D-13DC59033E71.jpeg

Konen (som ellers ikke kan fordrage smagen af vild fugl) var helt vild med det her :thumbup: så den står på “Waterfowl Whoppers” her en af dagene.

Blanding er ca. 3/4 vildtkød og 1/4 røget spæk.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Vildtfars af gås og and

Indlæg af Lassescout » 2. feb 2021, 10:05

Når min mor lavede vildtleverpostej eller andre "blandinger" sagde hun altid: " Halvt vildt og halvt tamt". Jeg synes også at vildtsmag kan blive for dominerende, og så er det godt at mildne den med kød fra tamdyr. Specielt leverpostej af lever fra rådyr eller hjort kan blive meget skarpt i smagen, så her foretrækker jeg nærmere 1/4 vildt og 3/4 tamt, men det må man jo selv regulere som man lyster.

Det har selvfølgelig også betydning at unge dyr ofte har en mildere smag end gamle, så man kan ikke bare tage en opskrift og så følge den altid.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Vildtfars af gås og and

Indlæg af HR » 2. feb 2021, 11:58

Det har helt sikkert smagt godt med det røgede spæk. Men det er faktisk ikke nødvendigt. En ren vildtfars skal bare steges ekstremt forsigtigt og den sidste rest af rosa farve må ikke forsvinde. Så er det saftigt og lækkert, og helt uden den levrde smag som vildt får når man oversteger det. Min kone kunne heller ikke spise vildt for 15 år siden. Men tilberedt ordentligt er det nu helt oppe på toppen af listen. Der står i alle gamle kogebøger at vildt skal hænge til det er råddent og derefter voldsteges i timevis. Jeg tror at det er derfra det dårlige ry med "kraftig vildtsmag" kommer fra (leverpostej undtaget, her skal det blandes med tamt).

En af vinderne her i huset er en burger med vildtbøf, frisk mozzarella, avokado, tomat, agurk løgringe og rucula. Brødet er hattings store burgerboller af surdej, smurt med ketchup. Det er både sundt, hurtigt og godt.

En anden god anvendelse af dit vildtfars er at stoppe det i en svinetarm og stege det som en rå medister. Hakkeren er jo svinet til alligevel, så det ekstra arbejde er minimalt. De tager, selvfølgeligt, ikke skade af at ligge på en grill i stedet for en pande.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar