Stegte sild i eddike

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Stegte sild i eddike

Indlæg af Ras.Killing » 30. apr 2021, 22:05

Det er flere år siden jeg sidst har været ude og fiske sild... Men idag var hele familien afsted på fisketur ved Randers Fjord, med tæpper, picnickurv og sildeforfang.

På bedste kønsstereotype manér stod drengene primært for fiskeriet og pigerne for picnickurven :biggrin:

Det blev til i alt 74 sild på omkring 3 timers fiskeri. Hjemvendt er de største gemt til røgning som hele sild, de mellemstore er fileterer og det mindste bliver gemt som agn til hornfisk og makrel :thumbup:

4FF6CC02-C9B3-4427-87DA-3B90CCC98CB2.jpeg
07CF107C-FC3B-484E-BABE-4B90EADBD86A.jpeg

Med nogle gode råvare i spanden, så skulle der også lige gøres klar til en lækker frokost søndag. Nemlig stegte sild i eddike, som næst efter en røget sild er min favorit måde at servere silden på.


Sildefileterne vendes i mel (her er der blandet en håndfuld hampefrø ved) og steges af på hver side. Efterfølgende placeres de i en beholder, sammen med løgringe og en eddikelage bestående af eddike, salt, sukker og peber (smagt til efter eget ønske - jeg kan godt lide dem lidt søde).

Sildene skal så gerne ligge i lagen en dags tid eller to, og er så klar til servering :thumbup:

7B2216D7-FA20-4112-BEFF-F4836F84C63D.jpeg
3CC3370F-E8C0-4D76-8CF1-AE878522A399.jpeg

Det er nemt, lækkert og er en ægte klassiker til frokostbordet!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Stegte sild i eddike

Indlæg af HHC » 30. apr 2021, 23:35

Prøv det samme med markrel, det smager kanon

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Stegte sild i eddike

Indlæg af The Mad Viking » 1. maj 2021, 02:58

Det er en fantastisk spise! :thumbup:
Jeg foretrækker dem selv lidt syrligere end dem man kan købe, så det får jeg min frue til at lave dem, men hver sin smag. :smile:
Og de må også gerne trække en lille uges tid, for min skyld.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Stegte sild i eddike

Indlæg af Dansken » 1. maj 2021, 08:34

Det er en god spise. Det var længe siden jeg spiste stegt sild i eddike. Det er svært at få fat i nogle ordentlige sild heroppe (i Sverige) men nu gav du mig en god ide' : jeg skal snart en lille tur til Bornholm....
Til lykke med den fine fangst.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stegte sild i eddike

Indlæg af HR » 9. maj 2021, 19:42

Ras.Killing skrev:
30. apr 2021, 22:05
Det er flere år siden jeg sidst har været ude og fiske sild... Men idag var hele familien afsted på fisketur ved Randers Fjord, med tæpper, picnickurv og sildeforfang.

På bedste kønsstereotype manér stod drengene primært for fiskeriet og pigerne for picnickurven :biggrin:

Det blev til i alt 74 sild på omkring 3 timers fiskeri. Hjemvendt er de største gemt til røgning som hele sild, de mellemstore er fileterer og det mindste bliver gemt som agn til hornfisk og makrel :thumbup:


4FF6CC02-C9B3-4427-87DA-3B90CCC98CB2.jpeg


07CF107C-FC3B-484E-BABE-4B90EADBD86A.jpeg


Med nogle gode råvare i spanden, så skulle der også lige gøres klar til en lækker frokost søndag. Nemlig stegte sild i eddike, som næst efter en røget sild er min favorit måde at servere silden på.


Sildefileterne vendes i mel (her er der blandet en håndfuld hampefrø ved) og steges af på hver side. Efterfølgende placeres de i en beholder, sammen med løgringe og en eddikelage bestående af eddike, salt, sukker og peber (smagt til efter eget ønske - jeg kan godt lide dem lidt søde).

Sildene skal så gerne ligge i lagen en dags tid eller to, og er så klar til servering :thumbup:


7B2216D7-FA20-4112-BEFF-F4836F84C63D.jpeg


3CC3370F-E8C0-4D76-8CF1-AE878522A399.jpeg


Det er nemt, lækkert og er en ægte klassiker til frokostbordet!
Det er endnu bedre nu. Jeg fiskede 2 timer sammen med knægten samme sted i eftermiddags og vi fangede 13 ( :twisted: gæt hvem der skulle rense 51 færre end dig).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Stegte sild i eddike

Indlæg af FrederikF » 10. maj 2021, 22:01

Lækker spise :biggrin:
De kan varieres betragteligt.
Prøv at smørre den ene side med sennep inden. De vendes i mel.
Eller, smid 30 fintsnittede hvidløg i lagen.
Eller, smid fintstrimlet stærk chili i lagen.
Eller, min favorit.
Lav en lage til de stegte af nedenstående - alt koges sammen i en gryde.
4 dåser tomatpasta, en god skvæt ketchup, en god skvæt mørk sirup, et par gode spiseskefulde røget paprika, en deciliter eddike, en deciliter mørk rom og din yndlingschilli. I med sildefiletterne og så to døgn i køleskabet. (Ovenstående kan varieres i det uendelige - en måde er at fove den en ordentlig skud karry og droppe rommen, da karry fuldstændig tager noten af rom/mørk sirup.
Jeg kommer gerne til julefrokost med en skål af hver slags, nemt når man har stegt sildene.

Besvar