Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 30. nov 2021, 23:12

458hunter skrev:
30. nov 2021, 15:28
Jeg har en Cocker/puddel tæve. Og går man Cocker vejen skal man nok være meget konsekvent mht hvor det er ok at gasse af. Vi har fra starten forbudt alt leg bidelegetøj mv indendørs - det var meget svært for pigerne i starten.

Men indendørs slapper man af og er rolig - vild er noget man er udenfor. Hvis familien kan efterleve det, så lærer hunden det også.

Det har virket rigtig godt og vi har en rolig hund inde, men hun kan tændes på et splitsekund, hvis en af pigerne lige glemmer reglerne.

Så en dejlig race men en del krudt der skal styres - i hvert fald i forhold til Lab/Golden som jeg har været vandt til tidligere.
Det er taget til efterretning 😉

Det giver god mening at dele det op, så leg er udendørs og ro er indendøre 👍🏻

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HR » 1. dec 2021, 00:08

Jacii skrev:
30. nov 2021, 23:10
HR skrev:
30. nov 2021, 08:26
Jacii skrev:
29. nov 2021, 23:13
Fantastisk læsning..

Min frygt er nærmest gjort til skamme.

Min sidste lab, gad nærmest ikke rejse sig, medmindre det var køleskabet der blev åbnet - det var dog også en sikker vinder..

Jeg kan mærke, at jeg skal ud og besøge nogle kenneler og få en snak med de forskellige - det vil gavne min manglende viden/erfaring på denne race.

Jeg snakkede med en herre en gang, der mente at hanhunde var lettere at dressere da de modnes langsommere en tæver, er det noget si har oplevet?! Jeg har kun haft tæver, og det er tilfældigt.
Min erfaring er at tæver er lidt mere koncentrerede om opgaven, hvor hanhunde i perioder har en tendens til gerne at ville lave andre ting hvis de får lov (pisse, snuse og lege). Til gengæld går hanhunde ikke i løbetid 1. oktober og de slipper for et par af de trælse sundhedsproblemer som rammer tæverne (livmoderbetændelse og brystkræft). Hvis du ikke vil have hvalpe, så vil jeg anbefale en han. Men det er ikke nogen deal breaker. Jeg har to hanner og en tæve. Det kan så ikke anbefales. Jeg lever i et galehus når det er løbetid. :help:

Der er en del ret profesionelle spanieltrænere. Min erfaring er at man gerne må gå med i en træning og se hvad der foregår, hvis man bare spørger pænt. De er jo selv interesserede i at sælge deres træning, og en ekstra mand på linjen mellem hundene forstyrrer ikke overhovedet. Fordelen ved at se en træning er at du får et mere realistisk billede af hundenes niveau og de ting folk bøvler med end hvis du bare ser en vinderklassehund hos en avler. Tit er trænerne så også avlere, og der er ofte en overvægt af “deres” hunde til træningen. Så det fungerer også lidt som reklame for deres hunde.

Det skal jeg have fulgt op på, om der er noget i området.

Det vil da være fantastisk, hvis det var muligt at man kunne deltage i sådan noget.

Jeg mistede min første lab til livmoderhals kræft, og næste lab fik det også, men opdaget o tide, så det kunne fjernes, men det var da rart at være foruden, hvorfor en han måske var at foretrække 😊
Du kan prøve Jesper Brahe ved Kennel Guns Choice i Hinnerup, det er ikke ret langt væk fra dig. Der har jeg i alt fald prøvet at gå med i linjen for at se på Spanieltræning. Bemærk at spanielverdenen er fuld af intriger og personfnidder, så du kan finde stærke meninger om stort set alle de aktive. Tag det med et gran salt og form din egnen opfattelse og mening.

HR

P.S. Fint at du er med på at der ingen leg skal være i den døre. Så mangler vi bare lige at der heller ikke skal være noget leg ude hvis det er en FTer (eller en varm F1 lab). Hvis de får lov at tænde op i leg med hvinende børn og bamser, så brænder de alle sikringer i hovedet og bliver alt for varme. Den kommer til at drive dig til vanvid og den bliver umulige at træne. Kald mig bare ond og uretfærdig over for mine hunde. Men de har friheden til at løbe frit hvor der er andre mennesker og hunde for jeg kan kalde dem hjem og de forventer ikke at skulle lege med dem de møder. Og de får lov at lege heel, sit, kom, apport og så videre med mig hver dag. Og de leger rul, gi pote og sid-som-et-egern og alt muligt pjat med ungerne. Bare det ikke er noget med at løbe rundt eller bide og trække i ting. Hvis det er en essentiel del af et hundeliv for dig, så skal du tage en tam showhund (en hund med noget drive er bare så meget sjovere at træne med).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Bobo » 1. dec 2021, 14:33

Gode pointer fra HR - ville gerne sende et billede af en afslappet FT springer der skal på andejagt om en time - men sådan fungerer det ikke for mig.
Spaniels gør til gengæld - og jeg er også glad ved Retrivere hvis de har den rigtige ejer, da nogle ejere tror den ikke skal trænes, og så er det en træls hund :oops:
Bobo ------ Igen uden billeder

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 22. maj 2011, 17:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Tom4000 » 1. dec 2021, 18:44

Vi har en ft springer. Den kan se ud som på vedlagte foto. Men den er en jagt hund der også er en familiehund, ikke en familiehund der bruges til jagt.... giver det mening?
Man skal ville det, vi har gået mange timer til træning, mange....
Og det er ikke en hund der kan trives som sofahund, ikke at den skal på jagt, men den skal aktiveres, ellers finder den selv på noget.....
Vi er mega glade for vores turbo hund, har betalt flere dyrlægers ferier og firhjulstrækkere :rolf: (en turbo hund gennem hvadsomhelst kommer til skade, af og til).
(Og ja der er fnidder i springer verdenen, hvem der har ret ved jeg ikke).
Vedhæftede filer
20211018_191341.jpg

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 1. dec 2021, 22:10

HR skrev:
1. dec 2021, 00:08
Jacii skrev:
30. nov 2021, 23:10
HR skrev:
30. nov 2021, 08:26
Jacii skrev:
29. nov 2021, 23:13
Fantastisk læsning..

Min frygt er nærmest gjort til skamme.

Min sidste lab, gad nærmest ikke rejse sig, medmindre det var køleskabet der blev åbnet - det var dog også en sikker vinder..

Jeg kan mærke, at jeg skal ud og besøge nogle kenneler og få en snak med de forskellige - det vil gavne min manglende viden/erfaring på denne race.

Jeg snakkede med en herre en gang, der mente at hanhunde var lettere at dressere da de modnes langsommere en tæver, er det noget si har oplevet?! Jeg har kun haft tæver, og det er tilfældigt.
Min erfaring er at tæver er lidt mere koncentrerede om opgaven, hvor hanhunde i perioder har en tendens til gerne at ville lave andre ting hvis de får lov (pisse, snuse og lege). Til gengæld går hanhunde ikke i løbetid 1. oktober og de slipper for et par af de trælse sundhedsproblemer som rammer tæverne (livmoderbetændelse og brystkræft). Hvis du ikke vil have hvalpe, så vil jeg anbefale en han. Men det er ikke nogen deal breaker. Jeg har to hanner og en tæve. Det kan så ikke anbefales. Jeg lever i et galehus når det er løbetid. :help:

Der er en del ret profesionelle spanieltrænere. Min erfaring er at man gerne må gå med i en træning og se hvad der foregår, hvis man bare spørger pænt. De er jo selv interesserede i at sælge deres træning, og en ekstra mand på linjen mellem hundene forstyrrer ikke overhovedet. Fordelen ved at se en træning er at du får et mere realistisk billede af hundenes niveau og de ting folk bøvler med end hvis du bare ser en vinderklassehund hos en avler. Tit er trænerne så også avlere, og der er ofte en overvægt af “deres” hunde til træningen. Så det fungerer også lidt som reklame for deres hunde.

Det skal jeg have fulgt op på, om der er noget i området.

Det vil da være fantastisk, hvis det var muligt at man kunne deltage i sådan noget.

Jeg mistede min første lab til livmoderhals kræft, og næste lab fik det også, men opdaget o tide, så det kunne fjernes, men det var da rart at være foruden, hvorfor en han måske var at foretrække 😊
Du kan prøve Jesper Brahe ved Kennel Guns Choice i Hinnerup, det er ikke ret langt væk fra dig. Der har jeg i alt fald prøvet at gå med i linjen for at se på Spanieltræning. Bemærk at spanielverdenen er fuld af intriger og personfnidder, så du kan finde stærke meninger om stort set alle de aktive. Tag det med et gran salt og form din egnen opfattelse og mening.

HR

P.S. Fint at du er med på at der ingen leg skal være i den døre. Så mangler vi bare lige at der heller ikke skal være noget leg ude hvis det er en FTer (eller en varm F1 lab). Hvis de får lov at tænde op i leg med hvinende børn og bamser, så brænder de alle sikringer i hovedet og bliver alt for varme. Den kommer til at drive dig til vanvid og den bliver umulige at træne. Kald mig bare ond og uretfærdig over for mine hunde. Men de har friheden til at løbe frit hvor der er andre mennesker og hunde for jeg kan kalde dem hjem og de forventer ikke at skulle lege med dem de møder. Og de får lov at lege heel, sit, kom, apport og så videre med mig hver dag. Og de leger rul, gi pote og sid-som-et-egern og alt muligt pjat med ungerne. Bare det ikke er noget med at løbe rundt eller bide og trække i ting. Hvis det er en essentiel del af et hundeliv for dig, så skal du tage en tam showhund (en hund med noget drive er bare så meget sjovere at træne med).
HR

Sjovt du nævner Jesper, jeg har lige fået en mail fra ham, så ham er jeg i dialog med 👍🏻

Umiddelbart vil jeg ikke kalde dig ond, fordi du opdrager din hund 😉
Det virker som om, at det ligger meget tæt op af, hvad jeg forbinder med opdragelse, så i min verden er der intet ondt i det 😊

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 1. dec 2021, 22:14

Tom4000 skrev:
1. dec 2021, 18:44
Vi har en ft springer. Den kan se ud som på vedlagte foto. Men den er en jagt hund der også er en familiehund, ikke en familiehund der bruges til jagt.... giver det mening?
Man skal ville det, vi har gået mange timer til træning, mange....
Og det er ikke en hund der kan trives som sofahund, ikke at den skal på jagt, men den skal aktiveres, ellers finder den selv på noget.....
Vi er mega glade for vores turbo hund, har betalt flere dyrlægers ferier og firhjulstrækkere :rolf: (en turbo hund gennem hvadsomhelst kommer til skade, af og til).
(Og ja der er fnidder i springer verdenen, hvem der har ret ved jeg ikke).

Jeg har altid nydt træningen med mine hunde, så den del er ingen problem, det skal vi nok finde både tid og lyst til 👍🏻

Jeg tror bare, jeg skal have forventningsafstemt med mig selv og konen, hvad vi kan forvente at stå med sf situationer med sådan en hund kontra en doven Lab 😂

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Marmelade » 5. jan 2022, 08:50

Er der nogen som har erfaring med Engelsk springer og FT Cocker?
Er de lige så hurtige i tændingen eller hvad kan man forvente af dem?

Pt har vi en flatcoat, som er rolig som et gulvtæppe inde i huset, men så snart hun er ude er der tænding fra start og specielt ved synet af andre hunde (Ja, vi havde hende i hundeskoven da hun var hvalp - og JA, det var en kæmpe fejl som vi aldrig vil gøre igen :blink: ) Men på jagt er hun helt fantastisk
If it flies
It dies

If it hops
It drops

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HR » 5. jan 2022, 09:28

FT cocker og FT springer minder meget om hinanden. Det var jo også oprindeligt det samme (de små var cockere og de store var springere). Efter at avlen har delt racen i to er de drevet lidt fra hinanden. Cockere er mere menneskebundne og har ry for at være lidt sværere at træne. Måske fordi de går i sort hvis ikke man knuselsker dem? I toppen af poppen er niveauet lidt højere blandt springere, men for vi dødelige er hunden nok vigtigere end racen. Begge racer tænder op og går gennem loftet hvis de får lov.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar