Jeg kom til at tænke på hvor godt de kære hunde hører....
Skal man forvente at ens jagthund har svær tinitus?
Bliver gamle jagthunde døve?
Tager hundes ører skade af skudlyde?
-
- Gold Member
- Interesser: Riffelskydning.
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 233 times
Re: Tager hundes ører skade af skudlyde?
Det korte svar er ja.
Der findes høreværn til hunde, min kammerat har høreværn til hunden når han flyver ud på jagt (Sverige).
Der findes høreværn til hunde, min kammerat har høreværn til hunden når han flyver ud på jagt (Sverige).
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 776 times
- Been thanked: 1174 times
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 80 times
Det gør almindelige hunde dog også. Kan være det går lidt hurtigere med en jagthund, men mener egentlig det har mere at gøre med gennemblødning.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Platin Member
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 518 times
- Been thanked: 900 times
Mine hunde får sværere og sværere ved at høre fløjten jo ældre de bliver
Men sjovt nok, så kan de sagtens høre den sagte raslen det giver når jeg tager fløjten ned fra krogen for at gå en tur med dem. Eller den knitrende lyd der kommer når min kone samler en leverpostejbakke op (hun kan ikke lide skorpen). Faktisk er jeg overrasket over hvor god deres hørelse er, for de har været udsat rigtig mange skud. Jeg syntes ikke at det ser ud til at hunde tager skade af impulsstøj på samme måde som mennesker gør. Men det er, selvfølgeligt, også kun over de 6-7-8 år en jagthunds karriere varer.
HR

Men sjovt nok, så kan de sagtens høre den sagte raslen det giver når jeg tager fløjten ned fra krogen for at gå en tur med dem. Eller den knitrende lyd der kommer når min kone samler en leverpostejbakke op (hun kan ikke lide skorpen). Faktisk er jeg overrasket over hvor god deres hørelse er, for de har været udsat rigtig mange skud. Jeg syntes ikke at det ser ud til at hunde tager skade af impulsstøj på samme måde som mennesker gør. Men det er, selvfølgeligt, også kun over de 6-7-8 år en jagthunds karriere varer.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, våben hund
- Geografisk sted: Falster
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 10 times
Jeg havse en hund der flere gange mistede hørelsen i nogle dage efter jagt. Formoder at der må ha været nogle lave skud over hende. Hørelsen kom typisk tilbage efter 3-5 dage. I hendes sidste år var hørelsen markant reduceret.
Mvh Søren
Mvh Søren
-
- This member is
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 229 times
Jeg har spaniels og der skyder man ofte over hunden, så den får hele skraldet. Jeg har bla. en på ca 10 år, og den kan ikke høre dybe lyde, men fløjten reagerer den fint på. 

Bobo ------ Igen uden billeder