Hunden piber, hvad gør man

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 36 times

Hunden piber, hvad gør man

Indlægaf HHC » 20. mar 2017, 05:47

Min cockerspaniel piber meget når den ser vi skal ud og gå, under jagten når han er koblet osv.
Jeg har prøvet at se på ham og sige klart og tydeligt NEJ
Især når vi venter på at drevet starter er det helt vildt, og man kan dårligt nog tænke en selvstændig tanke.

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 72 times
Been thanked: 48 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlægaf A284win » 20. mar 2017, 07:00

Tror du har ret. Her forstår hunden ikke et nej. Jeg har aldrig hørt om nogen sikker metode til at stoppe piveri.
Min egen hund gør det. Men det hjælper hvis den får lidt motion før jagten starter

Brugeravatar
Boerge
This member is
This member is
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 262 times

Indlægaf Boerge » 20. mar 2017, 10:47

En hund der er voldsomt dedikeret til jagten, og fuld af forventningens glæde -- er jeg enig i, at det er håbløst at kurere. Min den ikke blot piber - den sidder i bilen og nærmest hyler når vi nærmer os jagtstedet!! Mener det er den pris man må betale for at have en voldsomt jagtglad hund. :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Kalthoff
This member is
This member is
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1038 times
Been thanked: 326 times

Indlægaf Kalthoff » 20. mar 2017, 12:13

Det har jeg oplevet mange jagthunde gøre, også gode jagthunde.

Der ser sådan her ud inden i hovedet på hunden, når den ved den skal på jagt om et øjeeblik:

:rock: :numberone: :biggrin: :DancingBanana: :newyear: :Fyrværkeri: :danish: :eating: :danishgun: :10: :yr: :clap:

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlægaf Sol » 20. mar 2017, 12:57

Min Cocker spaniel piber utrolig meget under kørsel. Det eneste jeg har fået til at fungere er at have den mellem mine fødder (passagersædet foran) og have et håndklæde/tæppe over mine ben, hvilket gør, at det bliver mere mørkt for hunden og en fornemmelse af, at hun er i en lille hule/rede. (Det forhindre hende også i at kravle under sædet til unger bag i, hvilket absolut også er en fordel).

Det fungere naturligvis, kun hvis der er en til at kører. Da det først er for nylig, vi har fundet metoden, så har jeg ikke prøvet at udbygge den fx ved at køre rigtig mange gang med hende, hvorefter tæppet fjernes osv. indtil hun til sidst er med i bilen uden at blive super hys og uden at der skal gøres noget særligt.

Jeg håber, at det til slut ender ud med, at hun kan sidde i hendes bur uden at andre i bilen skal :nolisten:

Hvis du finder noget der virker, så del endelig :smile:

MVH

Sol

Brugeravatar
Boerge
This member is
This member is
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 262 times

Indlægaf Boerge » 20. mar 2017, 16:28

Kalthoff skrev:Det har jeg oplevet mange jagthunde gøre, også gode jagthunde.

Der ser sådan her ud inden i hovedet på hunden, når den ved den skal på jagt om et øjeeblik:

:rock: :numberone: :biggrin: :DancingBanana: :newyear: :Fyrværkeri: :danish: :eating: :danishgun: :10: :yr: :clap:

Kunne ikke have beskrevet det bedre. Måske lige plus: :thumbup: :tmg:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Boryx
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 25 times

Indlægaf Boryx » 20. mar 2017, 17:46

Det er helt sikkert også noget man skal kigge på i afstamningen. Men generelt skal piben stoppes før det starter - dvs man introducerer hunden varsomt til jagt og sørger for at lydigheden er 110% på plads inden den står på jagt.

Er problemet først opstået er det meget svært at stoppe igen. I min verden er det to skridt tilbage og igang med almindelige lydighedsøvelser med stigende sværhedsgrad og stressniveau i et tempo hvor denforegående øvelser sidder lige i skabet.

BSkovgaard
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlægaf BSkovgaard » 20. mar 2017, 19:20

Min erfaring siger mig, at de hunde der diger over hele kroppen og små piver inden første såt, også er dem der arbejder hårdest. Og den pris vil jeg gerne betale. Der er selvfølgelig grænser. Men sådan generelt. Det samme med de hunde der nærmest virker ligeglade, de er som regel heller ikke de mest ihærdige hunde i løbet af dagen.

Jeg irettesætter min hund hvis han piver i hverdagen. Men jeg ville aldrig gøre det på en jagt. Da jeg ikke vil skælde ham ud for at vise jagtiver. Noget andet er, at man kun skal irettesætte sin hund på en jagt hvis det virkelig er nødvendig. På jagt jager vi og til træning træner vi.

Men hvis man er konsekvent i hverdagen når hunden piver, så tror jeg også det vil være begrænset hvor meget den piver i jagtsituationer.

Boryx
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 25 times

Indlægaf Boryx » 20. mar 2017, 20:20

BSkovgaard skrev:Min erfaring siger mig, at de hunde der diger over hele kroppen og små piver inden første såt, også er dem der arbejder hårdest. Og den pris vil jeg gerne betale. Der er selvfølgelig grænser. Men sådan generelt. Det samme med de hunde der nærmest virker ligeglade, de er som regel heller ikke de mest ihærdige hunde i løbet af dagen.

Jeg irettesætter min hund hvis han piver i hverdagen. Men jeg ville aldrig gøre det på en jagt. Da jeg ikke vil skælde ham ud for at vise jagtiver. Noget andet er, at man kun skal irettesætte sin hund på en jagt hvis det virkelig er nødvendig. På jagt jager vi og til træning træner vi.

Men hvis man er konsekvent i hverdagen når hunden piver, så tror jeg også det vil være begrænset hvor meget den piver i jagtsituationer.

Jeg tror ikke på at en hund der piber er mere jagtivrig end en som ikke gør.

BSkovgaard
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlægaf BSkovgaard » 20. mar 2017, 21:31

Boryx skrev:
BSkovgaard skrev:Min erfaring siger mig, at de hunde der diger over hele kroppen og små piver inden første såt, også er dem der arbejder hårdest. Og den pris vil jeg gerne betale. Der er selvfølgelig grænser. Men sådan generelt. Det samme med de hunde der nærmest virker ligeglade, de er som regel heller ikke de mest ihærdige hunde i løbet af dagen.

Jeg tror ikke på at en hund der piber er mere jagtivrig end en som ikke gør.

Nu er det heldigvis et emne der kan diskuteres og ikke har et bestemt facit.
Men det er nu engang det jeg har oplevet når jeg har gået med hund. Sådan meget generaliserende.
Skal lige siges jeg taler alm jagt hunde og ikke top hunde inden for prøve regi.

Bobo
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 70 times

Indlægaf Bobo » 20. mar 2017, 21:50

Jeg holder mig lidt på sidelinien :smile: i denne hunde tråd, men mener at det har meget med hundens psyke at gøre. Nogle er robuste og kan håndtere meget stress, andre brænder varm med det samme.
Og til HHC vil jeg sige, jeg tror du gør rigtig i at antage at hunden ikke selv "er klar over" at den piber / stresser.
Derudover vil jeg ikke komme med råd til hvad du skal gøre, men gladeligt læse de råd andre kommer med :popkorn:
Bobo ------ Nu med billeder

Tilbage til "Jagtkammeraten."