Er vores hund glad?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Er vores hund glad?

Indlæg af JPedersen » 7. apr 2011, 23:29

Jeg har i et godt stykke tid gået og lagt mærke til at vores ene springer spaniel virker trist/ked af det.

Vi har 2 springer spaniels, den ene er aldrig blevet til en jagthund, da den altid har været bange for høje lyde/skud. Så sen er bare blevet en hyggehund som lige er blevet 12år.

Den anden er en yngre, som lige er blevet 6 år og som virkelig er en glad hund når hun er på jagt. Når vi så kommer hjem og er her hjemme, virker hun trist eller ked af det. Hun lovre slet ikke nær så meget med halen som vores gamle hund, når man vil kæle med hende vender hun ligesom røven til og sænker hoved. Det virker lidt som om hun tænker at hun har gjort noget galt, men hun kommer altid over for at blive kælet.

Er det meget normalt? Er der eventuelt noget man kunne prøve for at gøre hende gladere ??

/Pladesmeden aka ungjærgeren
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Er vores hund glad?

Indlæg af Vetten » 7. apr 2011, 23:44

1. Har hunden ondt? Den kan sagtens være glad og aktiv på jagten, hvor jagtiver og instinkter kan være nok til at den glemmer evt. smerter.

2. Nogle hunde logre bare ikke så meget som andre, så kan være helt normalt med mindre den også har skiftet adfærd der? Men at vende røven til og sænke hovedet er bare en del af de dæmpede signaler den sender dig om at den er underdanig samt stoler på dig. Men der kan sagtens være andre signaler som du ikke lige selv ser...

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: Er vores hund glad?

Indlæg af JPedersen » 8. apr 2011, 00:03

Jeg tror ikke den har ondt, men har snakket med min far om, om vi ikke skulle få undersøgt diverse led hos en kiropraktor (staves?) Ligesom der var en annonce om i sidste jagt blad..

Kan det være fordi hun masker mangler noget mere udfordring i hverdagen? Specielt nu her hvor Jeg ikke er på marken med hende hver anden dag?

Kan det måske også have noget med at gøre at de 2 hunner begge gerne vil bestemme? Men at den gamle stadig er den der styre spillet mere eller mindre?
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Er vores hund glad?

Indlæg af Gunnut » 8. apr 2011, 10:49

Thorkil02 skrev:
Er det meget normalt? Er der eventuelt noget man kunne prøve for at gøre hende gladere ??

/Pladesmeden aka ungjærgeren
Min tæve er TOTAl glad og frisk på jagt, men når vi kommer hjem kan hun virke som den hund du beskriver. jeg tillægger det, at de andre hunde i flokken (her hjemme) fylder lidt mere og derfor "trækker" hun sig lidt o de stjæler opmærksomheden og derfor virker hun (i forhold til dem) ikke så gald og tryg. Er hun alene inde, så virker hun mere glad (men slet ikke så glad, som når hun er med på jagt).

Så du skal ikke tillægge det særlig meget betydning, hvis hun fungerer på jagt og virker "glad" her. Og naturligvis at dyrlægen siger at hun fysisk er ok.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Er vores hund glad?

Indlæg af Vetten » 8. apr 2011, 11:31

Thorkil02 skrev:Jeg tror ikke den har ondt, men har snakket med min far om, om vi ikke skulle få undersøgt diverse led hos en kiropraktor (staves?) Ligesom der var en annonce om i sidste jagt blad..

Kan det være fordi hun masker mangler noget mere udfordring i hverdagen? Specielt nu her hvor Jeg ikke er på marken med hende hver anden dag?

Kan det måske også have noget med at gøre at de 2 hunner begge gerne vil bestemme? Men at den gamle stadig er den der styre spillet mere eller mindre?
Hmm en kiropraktor kan være en god ide, men det kræver jo at det er et led hun har ondt i, det kan lige så godt være bløddele eller noget helt andet hun fejler måske stofskiftet? Hvis du er i tvivl, så ville jeg få en dyrlæge til at stille en diagnose inden jeg begyndte at smide penge ud til en kiropraktor.

Men start med at kigge på hunden og spørg dig selv om den har det ok fysisk, drikker/spiser den, hvis ja hvor meget så (en hund skal drikke ca. 1 dl vand pr. kg legemesvægt) har den tabt sig eller taget på, skider den tyndt eller er det ok, eller har den ondt når du rør den nogle steder? Hvis du er i tvivl så giv dyrlægen et besøg, det er sikkert snart tid til den årlige vacc. med leptospirose alligevel :smile:

Og ja det er helt sikkert vigtigt at træne med sin hund uden for sæsonen, den skal jo stimuleres fysisk og mentalt.

Mht. den anden tæve og hirakiet der, så er det ikke en on going magt kamp, men noget der er afgjort for længe siden hvem der har alfa rollen.

Besvar