Tilvænningn af hvalp til at være alene.

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Tilvænningn af hvalp til at være alene.

Indlæg af Topcat » 26. apr 2011, 14:58

Vi har netop fået en 3,5 mdr gammel border collie i hustanden. Han er stort set fuldstændig utrænet og har meget svært ced at være alene, uanset om han er adskilt fra os i et andet rum, eller om der bare er et hegn imellem os og ham. Planen er at gradvist vænne ham til at være alene i længere og længere perioder, uden at belønne ham for hans gøen, piven og hylen, ved at gå hen til ham. Har I nogen tips til hvordan vi ellers gør denne tilvænning så let som mulig for ham (og os)?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Tilvænningn af hvalp til at være alene.

Indlæg af Evil-Honda » 26. apr 2011, 21:47

Kør hunden træt med en tur/leg eller træning inden I forlader den så tænker den kun på at slappe af.
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

SITOLO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 22. nov 2009, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: Wanaka, New Zealand
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Tilvænningn af hvalp til at være alene.

Indlæg af SITOLO » 26. apr 2011, 22:47

Har selv lige fået en ny 9 ugers (i søndags - skulle lige hjem fra bæverjagt ;) ) hvalp (engelsk setter).

vi har ikke samme problem da din hund jo er noget ældre, men her i huset køre jeg/vi stilen "learning by doing".

det går ud på ikke at pylre om hunden når den skaber sig, når hvalpen kommer i hundekassen (i kælderen 2 etager under soveværelset) for natten skaber, gør og piver den i et stykke tid, men den lære hurtigt. - søndag nat 1 time og 20 minutter, mandag nat 1 time og her til aften kun 50 minutter.
Det samme sker når han kommer i hundegården.

Planen er at hvalpen efterhånden lærer at det er mig der bestemmer hvornår og hvorledes - det hjælper ikke at skabe sig, "hundemor" her (mig) ignorere irriterende hvalpe

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Tilvænningn af hvalp til at være alene.

Indlæg af Vetten » 26. apr 2011, 22:54

Måden med at gå helt kort tid og så komme tilbage igen virker ganske godt, og derfra gradvist øge tiden fra måske 30 sek først gang til 1-2-3-5-10-15-30-60min men kræver jo nok at man har fri.
Hvis hunden piver/hyler så går man ikke ind eller tilbage til den, først når den er stoppet med at pive.

Et bur i stuen hvor hunden lærer at være mens I også er i stuen, kan også være godt for nogle hunde og letter springet til at være helt alene.

Men at lære hunden at være alene er noget der tager tid...

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Tilvænningn af hvalp til at være alene.

Indlæg af Lerche » 26. apr 2011, 22:58

jeg er 100% sikker på når jeg får den næste hvalp kommer den med ind i sove værelset (dog ikke i min seng)

lige som den ruhåret jeg har nu fik den da han var to og har et sekundt fortrut den er kommet med der ind

fordelen ved den kommer med er hvis den skal tisse vækker den en og kan blive lukket ud og være sammen med sin flok mens den kan og der ved få den til at indfinde sin hurtig i flokken
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Tilvænningn af hvalp til at være alene.

Indlæg af Topcat » 27. apr 2011, 07:43

Tak for rådene, det er stort set samme fremgangsmåder vi bruger. Hunden kommer dog ikke ind i huset her.

Har I erfaring med, om det er bedst at irettesætte hvalpen når han gøer eller ignorere ham fuldstændigt?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Tilvænning af hvalp til at være alene.

Indlæg af 458hunter » 27. apr 2011, 12:50

Ignorer! - er det der virker bedst på min Golden. Om jeg så kan holde det hele tiden er en anden sag :) Det er så lettere sagt end gjort, men når jeg kan holde det, så virker det.

Det er vigtigt når man går fra hvalpen og kommer retur at man ikke gør et stort nummer ud af det. Jeg har fået fortalt at ved enhver genforening - det være sig efter en halv time, eller en halv dag, så skal man ignorere hunden indtil den falder ned. Ligegyldigt hvor meget hunden prøver at få din opmærksomhed. Når den så er faldet ned, så kalder man den hen og pyldrer, kæler mv.

Hvalpen skal lære at det er dig (alfaen) der tager initiativ til kontakt og at den kun får det, når den er stille og rolig.

Min Golden hyler stadig et stykke tid, når han kommer i kælderen eller bryggers, men vores hus er også så ekstremt lydt at han kan høre os ovenpå. Når vi forlader huset er der ingenting, man kan se at han bare har ligget og sovet når man kommer hjem. Er han i kælderen om natten (f.eks. hvis vi passer andre hunde) hvor vi sover og der er stille, er der heller ikke nogen problemer.

Start med at gå nogen minutter og ignorer hunden både når du går og kommer retur, så skal det nok blive bedre meget hurtigt.

C

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Tilvænning af hvalp til at være alene.

Indlæg af Topcat » 27. apr 2011, 15:09

Chrstn_Olsen skrev:Ignorer! - er det der virker bedst på min Golden. Om jeg så kan holde det hele tiden er en anden sag :) Det er så lettere sagt end gjort, men når jeg kan holde det, så virker det.

Det er vigtigt når man går fra hvalpen og kommer retur at man ikke gør et stort nummer ud af det. Jeg har fået fortalt at ved enhver genforening - det være sig efter en halv time, eller en halv dag, så skal man ignorere hunden indtil den falder ned. Ligegyldigt hvor meget hunden prøver at få din opmærksomhed. Når den så er faldet ned, så kalder man den hen og pyldrer, kæler mv.

Hvalpen skal lære at det er dig (alfaen) der tager initiativ til kontakt og at den kun får det, når den er stille og rolig.

Min Golden hyler stadig et stykke tid, når han kommer i kælderen eller bryggers, men vores hus er også så ekstremt lydt at han kan høre os ovenpå. Når vi forlader huset er der ingenting, man kan se at han bare har ligget og sovet når man kommer hjem. Er han i kælderen om natten (f.eks. hvis vi passer andre hunde) hvor vi sover og der er stille, er der heller ikke nogen problemer.

Start med at gå nogen minutter og ignorer hunden både når du går og kommer retur, så skal det nok blive bedre meget hurtigt.

C
:thumbup: :razz:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

BTV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 22. dec 2009, 09:09
Interesser: Jagt og genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 9 times

Re: Tilvænningn af hvalp til at være alene.

Indlæg af BTV » 27. maj 2011, 18:10

Hej,

Det kan være et svært problem du står med og det kan godt komme til at koste dig lang tid at vænne hunden til at være alene.

For det første, så er det vigtigt at du er klar over at hunde er flokdyr og derfor er det unaturligt for den at være adskilt fra flokken. Det er givet vis det den reagere på.

Da hunde ikke er 8 uger skal du indstille dig på at træningen i at være alene kommer til at tage lang tid sammenlignet med en ny hvalp, men det kan sagtens lade sig gøre.

De vigtigste råd har du allerede fået, men grundlæggende skal du:

1. Belønne den adfærd du søger – at den forholder sig roligt når den er alene

2. Gør det positivt for hunden at være alene – giv den foderet i det rum den skal opholde sig – leg med den i det rum den skal opholde sig - stil kurven i det rum den skal opholde sig osv.

3. Gå frem med meget små skridt – lad den være alene 5 min – 10 min – 15 min så den kan opholde sig længere og længere tid alene. Det er her det tager lang tid – tag en uges ferie fra arbejde, så har du tiden til at gøre det gennemført.

4. Beløn aldrig den uønskede adfærd – at den ikke forholder sig roligt. Hunden ønsker at være sammen med flokken, læs dig, så hvis du kommer tilbage til hunden hvis den opføre sig uroligt, så har den opnået det den ønsker og ikke lært noget. MEN hvis hunde ikke forholder sig roligt er det dig der har fejlet ved at gå for hurtigt frem – kort tiden op og begynd igen.

5. Mist aldrig besindelsen – det skader det fortrolige forhold til hunden.

Min opskrift – håber det kan være dig til hjælp – ellers er du velkommen til at skrive en PM til mig

\ btv
“Today I will do what others won't, so tomorrow I can accomplish what others can't”

― Jerry Rice

Besvar