valg af første jagt hund ???

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Mimes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 19. jan 2013, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Denmark
Geografisk sted: Holstebro

valg af første jagt hund ???

Indlæg af Mimes » 4. dec 2013, 02:39

Hej

jeg har besluttet mig at vi skal have en hund her hjemme. kæresten har længe plaget og er for nyelig blevet jæger, så nu er der endnu en god grund til at få en hund.

mit spørgsmål går på hvilken hun det skal være.

krav til hunden:

Vil gerne have en stille og rolig familie hund, som ikke kræver at man er over den hele tiden.
Den skal også gerne kunne klare sige i en udendørs hundegård om dagen når jeg er på arbejde.
den må gerne være nem at træne til lydighed og jagt.
Det som jeg vil komme til at bruge den til på jagt er, at hente nedskudt vildt.
Vil også gerne have at den kan støve vildt op til mig på min ordre.
Vil også gerne have den trænet til ikke at skulle have snor på når den render rundt uden for huset. (bor på en villa vej) så den skal ikke løbe efter andre folk og hunde.


havde tænkt lidt på en labrador, da jeg synes det er en flot hund som ikke altid har mudder i hele pelsen og fordi jeg ved at det er en god familie hun.
men hvordan er det med hensyn til jagt med sådan en hun. vil den kunne trænes til det jeg skal bruge den til på jagt.

hvis i har bedre ideer til mine krav må i gerne komme med nogle hunderacer.
og gerne nogle kommentar fra folk som ved lidt om det og ikke bare en kommentar med " jeg har en gravhund, den er god og sød"

En anden ting. Når jeg har besluttet mig for hvilken race det skal være, hvor vigtig er det så at den har stamtavle og kommer fra en jagtfamilie har generne noget at sige, eller kan man træne sig til det hele ?

håber på gode svar og i kan lære mig noget om hvad der vil være bedst ?
Senest rettet af Refraktorius 16. dec 2013, 11:16, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: ? så man kan se det er et spørgsmål
Beretta Silver Pigeon 12/76
Blaser R8 Professional success cal. 30.06
Zeiss Victory HT 3-12x56

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af 458hunter » 4. dec 2013, 07:39

Gener er vigtigt! Hvis den ikke har drive kan du træne nok så meget uden det ønskede resultat.

Lab er en kadaver slæber - det er de suveræne til. At drive vildt op er til gengæld normalt ikke optimalt til en lab.

Jeg vil dog mene at en lab dækker rigtig mange af dine krav.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Caspian1911 » 4. dec 2013, 07:51

Der er jo mange muligheder, jeg nævner i flæng:
Golden Retriever - af jagt linie
Labrador
Tysk Ruhår
Dansk hønsehund
Kleiner & Grosser Münsterländer
Osv - osv

Alle har naturligvis deres fordele og ulemper ved de forskellige jagtformer, men man kan ikke få alt.

Bare husk at opdragelse og træning er vigtigere end race.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Halling » 4. dec 2013, 08:30

Står slev og skal ha hund til næste år og mit valg er landet på en lab da mange af mine krav er de samme som dine og jeg har gået på jagt med flere gennem de sidste 4 år som har lab og deres hunde kan alt.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af HHC » 4. dec 2013, 08:54

Vi skal også have hund, og valget blev en gammel dansk hønsehund.
Den opfylder dine krav og som bonus er der stand med.
De går ikke så stort som ruhår og er relativt nem dressere.
Prøv at kikke på dem

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Evil-Honda » 4. dec 2013, 10:52

Gammel Dansk Hønsehund kan jeg ikke anbefale, efter hånden er de avlet væk fra jagthunde, der er alt for mange hvalpe der slet ikke er jagt i, hunderacen er for blød til at modtage meget dressur men i stedet rigtigt tit meget dominerende over for andre hunde med slagsmål til følge.

Desuden kæmper de med alt for mange arvelige sygdomme som forkorter deres livstid voldsomt (mine hundes gennemsnit har været 8 leve år).

Jeg har min sidste GDH, jeg nåede at havde 3 og skal ikke havde flere, min næste hund bliver en Korthår.
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af The Yeti » 4. dec 2013, 10:56

Jeg tror du skal holde dig til en lab. Selv har jeg en klm og den er fantastisk, men det er også en hund der udfordre en så man skal bruge meget tid på den.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af OverSjanten » 4. dec 2013, 12:31

Mine forældres gule Lab i 80er/9a rene var fantastisk dygtig.
Min egen (ikke i famile) Gule Lab Er fantastisk dygtig.
Men gener betyder ALT.

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af OverSjanten » 4. dec 2013, 12:31

90'erne

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: valg af første jagt hund

Indlæg af 308 W » 4. dec 2013, 13:09

Min Labrador er temmeligt blæst i bøtten, hvilket stensikkert ligger i generne, så husk at møde minimum tæven.

jagtaktuar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 5. sep 2013, 13:27
Interesser: Jagt i Värmland, våben og TJT
Geografisk sted: Nord for Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af jagtaktuar » 4. dec 2013, 15:14

Hvad med en alm. engelsk Cocker Spaniel?

Jeg tænker at er de er mere rolige og dermed mere familievenlige end FT-udgaven.
Den (FT) kan hente (på land og i vand), støve i stikkende krat (pga. størrelse) og støde under bøssen. Den er kompakt, blid og stærk og den fylder mindre end en stor labrador.
En cocker kræver dog pelspleje.
Det eneste du nok skal undgå er de rene udstillingshunde for her er jagtpotentialet nok avlet så meget i smadder, for at opnå det mest nuttede udseende med (for) lange øre.
Så hvis du vælger en classic cocker skal du nok købe den hos en jæger.
Som jagthund kender jeg kun til FT-udgaven fra forskellige jagter og de er sgu effektive, glade af sind og kontaktsøgende.


Mvh
Jagtaktuaren

Mimes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 19. jan 2013, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Denmark
Geografisk sted: Holstebro

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Mimes » 4. dec 2013, 15:25

hvordan har labradoen det med at hente vildt i vand ?

okay troede ikke det med gener havde så meget at sige troede man kunne træne sig frem til de gener.

hvad har det at sige om det er en hun eller han hund ?
Beretta Silver Pigeon 12/76
Blaser R8 Professional success cal. 30.06
Zeiss Victory HT 3-12x56

Mimes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 19. jan 2013, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Denmark
Geografisk sted: Holstebro

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Mimes » 4. dec 2013, 15:40

nu har jeg kigget lidt på nogle annoncer på nettet. og med hensyn til gener, vil det så være nok at der bliver skrevet at faderen eller moderen eller dem begge er trænet jagt hunde ? eller skal de have stamtavle og alt det der så man skal vælge de dyreste hunde ?
Beretta Silver Pigeon 12/76
Blaser R8 Professional success cal. 30.06
Zeiss Victory HT 3-12x56

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Caspian1911 » 4. dec 2013, 16:28

Min Golden er så total fri for jagtinstinkt, så det kan ikke trænes frem. Hun er med andre ord ikke egnet til jagt. Du skal gå efter en hund, hvis forældre er jagthunde. Gerne begge to. Tag i jagtforeningen, og snak med de erfarne hundefolk, hvis du ikke kender nogen jægere med gode hunde.

Mht. Labrador og vand, så plejer de at være pjattede med vand. Ligeledes er Golden. Mange Tysk Ruhår er også glade for vand, men måske ikke i så ekstrem grad som Golden og Lab.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Labgirl » 5. dec 2013, 10:52

Udfra dine beskrivelser vil jeg klart anbefale dig en labrador. Mine svar er uddybet under dine spørgsmål...
Mimes skrev: Vil gerne have en stille og rolig familie hund, som ikke kræver at man er over den hele tiden.
Alle hunde kan lære at være stille og rolige indendøre såfremt de håndteres korrekt og stimuleres korrekt. Hvalpe/unghunde vil naturligt have mere uro i kroppen end en voksen og det skal man have in mente såfremt man vælger at købe en 8 ugers hvalp.

En labrador er en af de racer som har en ganske fornuftig tænd/sluk knap. Den fødes med ledningerne indbygget og det er så op til dig at samle dem så knappen kan bruges.
Uanset hvor sød og nuttet en hvalp er, så er træning af ro det mest fornuftige du kan foretage dig med din hvalp. Og unghund. Og voksne hund. Tilbyder du et roligt miljø og træner du roen, så får du også en rolig hund.

Mimes skrev:Den skal også gerne kunne klare sige i en udendørs hundegård om dagen når jeg er på arbejde.
Alle hunde kan lære at stå i hundegård såfremt de tilvænnes til det og der er fornuftige forhold. Så den hænger helt på dig.
Mimes skrev:den må gerne være nem at træne til lydighed og jagt.
"Nem at træne" er et diffust begreb. Der findes ekstremt dresserbare hunde som virker utrænelige i de forkerte hænder og ditto det modsatte.
Når du er ny hundefører er hjælp nødvendig og du bør enten købe hos erfaren opdrætter der også tilbyder træning eller alliere dig med en fornuftig træner der kan hjælpe dig.
Bemærk at træning ikke er overstået med et hvalpekursus. Lang de fleste hunde er ikke psykisk modne før 2-3-4 års alderen og en træningsperiode på minimum 2 år er imo det mindste man smider i en hund man ønsker noget fornuftigt med. En labrador kan du forvente er psykisk moden i omkring 3 års alderen.

Når du vælger træner bør du være obs på hvem der skynder sig langsomt og hvem der har travlt med at fyre dummylaunchere og startpistoler af omkring unghundene.
Hvem der træner ro og stabilitet i basistræningen og hvem der tilbyder dobbelt markeringer og lange dirigeringer.

Vælg den træner der tager det stille og roligt og som bygger hunden op over en længere periode. Det giver et bedre fundament og en holdbar løsning.
Mimes skrev: Det som jeg vil komme til at bruge den til på jagt er, at hente nedskudt vildt.
Labradoren er verdens bedste apportør. Det er indiskutabelt.
Mimes skrev:Vil også gerne have at den kan støve vildt op til mig på min ordre.
Labben kan "støve vildt op" men det er ikke dens force. Her er f.eks en spaniel bedre.
Mimes skrev: Vil også gerne have den trænet til ikke at skulle have snor på når den render rundt uden for huset. (bor på en villa vej) så den skal ikke løbe efter andre folk og hunde.
Hvis din hund ikke skal have snor på og ikke må løbe efter andre, så kræver det du lærer det fra starten. Så de her ønsker hænger fuldstændig på dig og dine evner som hundeejer.
Fejler din træning må du indrette dig efter din hund og det du har lært den og være en ansvarlig hundeejer der har snor på hunden og holder den væk fra andre hvis ikke de har sagt ja til at snakke med den. Din hund - dit ansvar.

Mimes skrev:havde tænkt lidt på en labrador, da jeg synes det er en flot hund som ikke altid har mudder i hele pelsen og fordi jeg ved at det er en god familie hun.
men hvordan er det med hensyn til jagt med sådan en hun. vil den kunne trænes til det jeg skal bruge den til på jagt.
En labrador er den mest suveræne apportør der findes og de bruges af adskillige på jagter. Oftest er labradors eller blandinger heraf i overtal på jagterne.
De kan have enormt meget mudder i pelsen akkurat som du kan lugte grimt af sved når du er gået igennem en såt og er møgbeskidt på tøj og støvler. Men fat mod, løsningen er simpel. De kan vaskes.

Det kunne dog være smart om du valgte en hund udfra dens egenskaber og ikke dens udseende. Det får du den bedste hund ud af.
Mimes skrev:hvis i har bedre ideer til mine krav må i gerne komme med nogle hunderacer.
og gerne nogle kommentar fra folk som ved lidt om det og ikke bare en kommentar med " jeg har en gravhund, den er god og sød"
Nu sendte du en PB og bad mig deltage i denne tråd så det gør jeg selvfølgelig. Dog vil jeg sige at mange ting går tabt på skrift og andre kan blive misforstået.
Jeg synes en labrador lyder som et godt valg, især fordi den er så dresserbar og så tilpasningsdygtig.
Mimes skrev:En anden ting. Når jeg har besluttet mig for hvilken race det skal være, hvor vigtig er det så at den har stamtavle og kommer fra en jagtfamilie har generne noget at sige, eller kan man træne sig til det hele ?

håber på gode svar og i kan lære mig noget om hvad der vil være bedst ?
Jeg mener det er yderst vigtigt at du ved hvad du køber og især når du er så uerfaren som du er. Der er ingen grund til at købe sig til problemer og slet ikke den slags som du ikke har erfaringen til at løse.

En stærk tævelinje er vigtig, men det er hanhunden samt de bagvedliggende gener også. Det jeg mener du bør gå efter er en meget dresserbar labrador efter engelske linjer og af forældre + bagvedliggende generationer der har bevist deres værd på jagter + evt. markprøver. Du behøver ingen championparring, men som minimum nogle gode apportører der er blevet brugt gennem en længere periode.


Når du besøger kuldet, så glem alt om hvalpene. Alle hvalpe er søde. Brug tid på tæven og se om hun tiltaler dig. Snak med opdrætter og vær ærlig omkring dit behov, dine ønsker og dine erfaringer. Spørg ind til fejl herunder lyd på tæven, vægring ved vandarbejde, manglende blød mund osv. Og spørg ind til hanhunden. Hvorfor har de valgt ham? Hvorfor er han det bedste match til deres tæve? Hvad opvejer han som hun mangler?

Prisen er ikke en indikator på gode hvalpe. Bla. så ses hvalpe af udstillingslinjer til salg til vanvittige priser sammenlignet med hvalpe af jagtlinjer.
Hvalpeprisen bør ligge på mellem 7-9.000,- for en labrador hvalp af gode jagtlinjer som du leder efter.

Købsprisen er dog det mindste. Få en sygeforsikring på hunden fra start og brug nogle penge på kvalificeret undervisning som førnævnt. Det kan betale sig i længden.

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Styer SSG » 15. dec 2013, 23:09

:goodpost:
Det er nok den bedste vejledning i køb af hund, jeg har set her inde. :thumbup:
Jeg har selv haft 3 labs med papir og har nu en "gul og gratis" lab, da jeg ikke lige kunne finde pengene til en ægte.
Den (gul og gratis) var ikke nem i starten og krævede noget mere arbejde, end jeg havde været vant til med de ægte, så
som nybegynder skal du checke, at det er den rigtige vare du får. Det vil spare dig for mange bekymringer.
Og det sidste råd men også vigtigt. Tag ALDRIG :shame: børn med ud at se på og/eller købe hund. De kan ikke gå uden at få hunden med, hvis det viser sig, at den ikke er den rigtige.
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Kalthoff » 16. dec 2013, 00:12

Evil-Honda skrev:Gammel Dansk Hønsehund kan jeg ikke anbefale, efter hånden er de avlet væk fra jagthunde, der er alt for mange hvalpe der slet ikke er jagt i, hunderacen er for blød til at modtage meget dressur men i stedet rigtigt tit meget dominerende over for andre hunde med slagsmål til følge.

Desuden kæmper de med alt for mange arvelige sygdomme som forkorter deres livstid voldsomt (mine hundes gennemsnit har været 8 leve år).

Jeg har min sidste GDH, jeg nåede at havde 3 og skal ikke havde flere, min næste hund bliver en Korthår.
Jeg går selv med overvejelser om en Gl. Dansk Hønsehund, så dette er meget interessant for mig.

Jeg har kigget på klubbens webside http://www.gdh.dk/wordpress/, talt med hundefolk der har erfaring med racen og kigget på kennelers websider.

Det vælter ikke ligefrem frem med kenneler når man googler racen eller kigger på hvalpelisten på klubbens webside. Der er vel 3-5 kenneler der har websider så vidt jeg kan se, dog dertil også nogle i Sverige. Er racen en niche race med mindre udbredelse?

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af KristianKJ » 16. dec 2013, 10:07

Jeg har selv en labrador og jeg tror også det er lige det du søger :thumbup: Den kræver ikke helt vildt meget tid og den er meget nem at træne. Det er en meget alsidig hun og den er meget glad for at hente vildt især i vand :numberone: Med hensyn til generne tror jeg godt det kan betale sig at købe en med en stamtavle da min erfaring er at de er mere rolige hunde og nemmere at have med at gøre hvor man derimod kan få en uden tavle kan den godt være lidt mere vild og sværere at træne :thumbdown: jeg siger ikke at det er sådan generelt men det er bare min erfaring.

RZK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:24
Interesser: riffeljagt/haglbøsse jagt
Geografisk sted: nordjylland
Been thanked: 2 times

Re: valg af første jagt hund ???

Indlæg af RZK » 16. dec 2013, 20:33

du skal have en langhåret hønsehund.. Jeg har selv en lab på godt 8 år nu og bestilte så en langhåret hønsehund omkring dec sidste år
Det har jeg så ikke fortrudt.. han er super let at arbejde med og han tager ALT hvad jeg smider til ham.. hunden har sind lidt som en lab men er lidt større/stærkere og så kan den tage en fantastisk stand

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Sv: valg af første jagt hund ???

Indlæg af Evil-Honda » 16. dec 2013, 21:22

Kalthoff skrev: Jeg går selv med overvejelser om en Gl. Dansk Hønsehund, så dette er meget interessant for mig.

Jeg har kigget på klubbens webside http://www.gdh.dk/wordpress/, talt med hundefolk der har erfaring med racen og kigget på kennelers websider.

Det vælter ikke ligefrem frem med kenneler når man googler racen eller kigger på hvalpelisten på klubbens webside. Der er vel 3-5 kenneler der har websider så vidt jeg kan se, dog dertil også nogle i Sverige. Er racen en niche race med mindre udbredelse?
Niche race ja, eller som jagt hund er gdh en død race RIP.

Når de stadig holder fast i at bare tæven ligner en gdh og har stambog, så må der avles løs på det stakkels kræ så får man aldrig en stabil jagt hunde race.

Potientalet for en brugbar hvalp fra en kennel er selvfølgeligt til stede, men de få store steder som ikke bare er et stue\stald opdræt beholder de bedste hvalpe i kuldet for at promovere sig med dem senere på markprøver, og det er forståeligt når de lægger et stort arbejde i hundene.

Men man godt kan lide at gamble så hop på en gdh måske får du en god hund, men chancen for en hund som er bange for vildt og vand er også stor.

Indtil jeg fik mig en terrier, var min 1. Gdh min bedste jagt hund, men i en alder af 1,5år har terrieren over halet den og er nu mit livs bedste jagt hund,

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: valg af første jagt hund ???

Indlæg af Labgirl » 19. dec 2013, 18:16

rzk skrev:du skal have en langhåret hønsehund.. Jeg har selv en lab på godt 8 år nu og bestilte så en langhåret hønsehund omkring dec sidste år
Det har jeg så ikke fortrudt.. han er super let at arbejde med og han tager ALT hvad jeg smider til ham.. hunden har sind lidt som en lab men er lidt større/stærkere og så kan den tage en fantastisk stand
Synes du at en langhåret hønsehund lever op til de krav trådstarter har?
Du er ikke længere ny hundeejer men har erfaring fra mindst en tidligere hund. Ændrer det dit forslag til trådstarter når du nu læser hans indlæg igen og kan se at han er helt grøn på hundesiden?

Hvis vi nu lister forskelle og ligheder op mellem de to racer, hvilke liste er så længst?

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Sv: valg af første jagt hund ???

Indlæg af Taby » 19. dec 2013, 20:52

Labgirl skrev:
rzk skrev:du skal have en langhåret hønsehund.. Jeg har selv en lab på godt 8 år nu og bestilte så en langhåret hønsehund omkring dec sidste år
Det har jeg så ikke fortrudt.. han er super let at arbejde med og han tager ALT hvad jeg smider til ham.. hunden har sind lidt som en lab men er lidt større/stærkere og så kan den tage en fantastisk stand
Synes du at en langhåret hønsehund lever op til de krav trådstarter har?
Du er ikke længere ny hundeejer men har erfaring fra mindst en tidligere hund. Ændrer det dit forslag til trådstarter når du nu læser hans indlæg igen og kan se at han er helt grøn på hundesiden?

Hvis vi nu lister forskelle og ligheder op mellem de to racer, hvilke liste er så længst?
Jeg synes faktisk en langhåret hønsehund ville være et fint valg.
Af de hunde jeg har haft med at gøre (ruhåret hønsehund, pointer og labrador) har de 2 langhårede været suverænt de nemmeste at opdrage. De er rolige inde og gør ikke hverken inde eller i hundegården. De er yderst børnevenlige så der er heller ikke problemer. Kan overhovedet ikke følge din anke mod det indlæg.
Det eneste der kan være er at den langhårede er lidt større end en labber. Men så er den til gengæld stående og halser på hårvildt.

Mvh taby

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: valg af første jagt hund ???

Indlæg af Boerge » 19. dec 2013, 21:59

Uden i øvrigt at skulle anfægte de synspunkter, der er fremført ----- så vil jeg mene, ud fra mine hundeerfaringer gennem et langt jægerliv, at som første hund må en labrador være det sikre valg!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: valg af første jagt hund

Indlæg af Gråskæg » 20. dec 2013, 22:54

Kalthoff skrev:
Evil-Honda skrev:Gammel Dansk Hønsehund kan jeg ikke anbefale, efter hånden er de avlet væk fra jagthunde, der er alt for mange hvalpe der slet ikke er jagt i, hunderacen er for blød til at modtage meget dressur men i stedet rigtigt tit meget dominerende over for andre hunde med slagsmål til følge.

Desuden kæmper de med alt for mange arvelige sygdomme som forkorter deres livstid voldsomt (mine hundes gennemsnit har været 8 leve år).

Jeg har min sidste GDH, jeg nåede at havde 3 og skal ikke havde flere, min næste hund bliver en Korthår.
Jeg går selv med overvejelser om en Gl. Dansk Hønsehund, så dette er meget interessant for mig.

Jeg har kigget på klubbens webside http://www.gdh.dk/wordpress/, talt med hundefolk der har erfaring med racen og kigget på kennelers websider.

Det vælter ikke ligefrem frem med kenneler når man googler racen eller kigger på hvalpelisten på klubbens webside. Der er vel 3-5 kenneler der har websider så vidt jeg kan se, dog dertil også nogle i Sverige. Er racen en niche race med mindre udbredelse?
Niche? Ja det vil jeg mene, Der er vel lidt dansk nostalgi i at anskaffe sig en gammel dansk hønsehund, ST. St. Blicher, osv. For mig er den for tung og klodset at se på, når den arbejder i marken. Men hver sin lyst for sine penge.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: valg af første jagt hund ???

Indlæg af Klumpfod » 20. dec 2013, 23:27

Har 2 labber.

Du kan basalt ikke ødelægge den som apportør. Du spurgte til vandapportering. Det er de bare hamrende gode til - hævet over enhver tvivl.

Som drivende hund (råvildt/kronvildt) er den ikke på hjemmebane. Til at finde fugle er den absolut god.

Som familiehund fremragende. Mine står i hundegård, når vi ikke er hjemme - de skal bare vænnes til det.

Det der med mudder i pelsen: De er nogle møgører, der fælder, sviner, kaster op, pisser, æder sko, stjæler fra bordet og alt det andet. Men ikke nok med det - det er ikke kun mine teenagebørn, der gør det - hundene gør også :blink:

En labrador skal lære reglerne, som alle hunde. Men den har bare basalt et venligt væsen og vil gerne bruges.

Er vokset op med cocker: en helt anden håndfuld rent opdragelsesmæssigt, men skøn hund. En labrador er efter min opfattelse meget nemmere, men en cocker kan bare smelte hjerter. Indstil dig på, at en cocker bliver max 2 år gammel - så har du skudt den.

Besvar