Jagtterrier søger ikke ud

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Keiler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 10. jan 2009, 20:53
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af Keiler » 30. dec 2013, 11:47

Glædelig jul og godt nytår til jer alle.

Har en tjt som er 2 år gammel. Hun har ikke det stærkeste sind ( er dog ikke bange for skud, men kan godt virke lidt skræmt). Hun har forholdvis stor interesse for vildt og rusker gerne både rådyr og vildsvin når de ligger der. Problemet er at hun søger ikke ud. Hun holder sig typisk i en radius på 20-30 meter fra mig. Når hun finder et spor giver hun hals og springer rundt og frem og tilbage. Har ikke skudt noget for hende. Det virker som om at hun ikke helt kan udrede sporet samt at hun mangler selvtillid til at søge ud.
Er der nogen som har et trick til hvordan jeg får hunden at drive. På forhånd tak.

Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. dec 2012, 05:27
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af Rippon » 30. dec 2013, 21:59

Hvor meget har du brugt den?
Jo mere de kommer ud jo mere vil de jage.
Hvad med hare og råvildt der springer op og væk fra hende så hun kan se dem, løber hun ikke efter det med hals?
Det falder ellers tjt ret naturligt.

OKM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 3. jan 2009, 22:04
Interesser: jagt- IPSC
Geografisk sted: 8600
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af OKM » 31. dec 2013, 01:42

Hej
Det lyder som om du har en hund som gerne vil være tæt på dig :razz:
Brug tid sammen med hunden , træning og på sofaen det bonder, så har du en som følger dig over alt
Det er en fordel i små såter .
Og dem er der mange af i lille Danmark :blink:

Det gør jeg og har altid mine TJT ved hånden når såten er færdig

Hvor meget spor træning har du lavet , da hun var hvalp ?
Hvorhnår var hun på jagt første gang ?
Mine to på 3 og 1 1/2år var med på jagt som 1 år og tæven var 6 mdr
Tæven leverede det første stykke vildt på egen hånd til bøssemager hatting 27/12
Så det er først nu at hun som 20 mdr slipper min hanhund på drev og går sine egne veje,
Noget andet er, har den været på fod af råvildt
Din beskrivelse af hunden
Er det samme når mine er på hare , ræv og fugl
Ikke fuld musik på hals , men mere lala
MEN Kron og Råvildt er jeg ikke tvivel om, der er det for fuld musik :smile:

Ole
Ps vær du glad for at den ikke er på drev hele dagen

jagtaktuar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 5. sep 2013, 13:27
Interesser: Jagt i Värmland, våben og TJT
Geografisk sted: Nord for Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af jagtaktuar » 31. dec 2013, 10:16

Hej Keiler,

Nyd at du som udgangspunkt har en TJT med stærk førerbinding.

Prøv evt med en tur i træningsgrav. Den i Høng kan anbefales.
Det kan være det der gør udslaget og tænder for din TJT's jagtkontakt.
Min TJT hvalp var lydløs inden gravtræning men jager nu alt i haven for fuld hals :smile: .

Godt nytår
Jagtaktuaren

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af KKA » 31. dec 2013, 10:38

Nu kender jeg ikke tjt'ens søgeradius eller dens evne til at fastholde foden? Er den ikke beregnet til gravjagt og et kort drev a la wachtelhundens?
Hvordan er forældrenes meritter, og er den avlskombination prøvet før?

Min faible er jagten med den drivende hund og gerne laange drev, hvor der ikke skydes til drevdyret de første 15 min!
Hvis ikke mine hunde viser interesse som hvalp, og udviser en selvstændighed, ville jeg bære pessimist, sorry

Keiler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 10. jan 2009, 20:53
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af Keiler » 2. jan 2014, 11:29

Tak for jeres svar. Må indrømme at jeg har ikke gået så meget spor med hende. Ofte har det været at jeg har trukket et skind eller en klov hvorefter jeg har sat hende på. Det har virket fint, men sådan 100% sportræning har jeg ikke haft hende på.
Hun kom med ud første gang da hun var knap et år. Min jagt er i Sverige, så der kan godt være lidt langt mellem vildtet. Hun har ved flere lejligheder haft råvildt, som er sprunget op frem for hende. Hun er gået efter det omgående med fuld hals, men hun kommer hurtigt tilbage. Går tit med hende i Fredensborg slotspark. Der er masser af råvildt og hun udviser klart interesse, men kan af gode grunde ikke slippe hende :shame:

Problemet er nok at hun kommer ikke nok på jagt. Kan intensiv sportræning kompenserer for dette? Har også tænkt på at få hende ind i et hegn med vildsvin for at se om det skulle får lidt mere gang i hende.

OKM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 3. jan 2009, 22:04
Interesser: jagt- IPSC
Geografisk sted: 8600
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af OKM » 2. jan 2014, 14:40

Keiler skrev:Tak for jeres svar. Må indrømme at jeg har ikke gået så meget spor med hende. Ofte har det været at jeg har trukket et skind eller en klov hvorefter jeg har sat hende på. Det har virket fint, men sådan 100% sportræning har jeg ikke haft hende på.
Hun kom med ud første gang da hun var knap et år. Min jagt er i Sverige, så der kan godt være lidt langt mellem vildtet. Hun har ved flere lejligheder haft råvildt, som er sprunget op frem for hende. Hun er gået efter det omgående med fuld hals, men hun kommer hurtigt tilbage. Går tit med hende i Fredensborg slotspark. Der er masser af råvildt og hun udviser klart interesse, men kan af gode grunde ikke slippe hende :shame:

Problemet er nok at hun kommer ikke nok på jagt. Kan intensiv sportræning kompenserer for dette? Har også tænkt på at få hende ind i et hegn med vildsvin for at se om det skulle får lidt mere gang i hende.
hej
slå lige din pm til

ole

Keiler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 10. jan 2009, 20:53
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af Keiler » 2. jan 2014, 18:24

Så skulle pm være slået til.
Mvh Thorbjørn

Brugeravatar
Danskjavlen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6. feb 2013, 22:59
Interesser: jagt
Geografisk sted: faxe
Been thanked: 2 times

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af Danskjavlen » 14. jan 2014, 00:15

Hej

Jeg har også en tjt tæve , hun er fra april 2013 nu bor jeg i en skov
Og helt fra jeg fik hende har hun gået fri , hun har aldrig snor på
Og i starten gik vi bare på skovvejrn og hun undersøgte kun lige til grøftekanten
Men nu render hun 50 - 100 meter ind i skoven men kommer altid
Lige hen og sikker at jeg stadig er på skovvejen. For god ordens
Skyld vil jeg luge nævne at jeg har jagten i skoven

På min jagt Sverige hvor hun egentlig skal bruges, bliver hun
Trænet hver anden weekend på gris, dog unden resultat endnu
Dog havde de andre hunde gris for mindre end 100 meter fra mig
Og min hund , men hun blev ved mig der var hun mest tryk

Så tro alt i alt bare at det er noget der kommer med tiden og
Egentlig er det vist også kendetegnet at de ikke løber over 7 kirkesogn

Iøvrigt skulke jeg ha været i grisegård med hende den 7 december
Det blev desværre aflyst da vi kun var to , det var kennel klitgården
I Sverige hvor jeg har købt hunden som havde arrangeret det

Waidmanns heil
tænk sig ham der fundet ud af , at man spise noget der kommer ud af røven på en høne

Keiler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 10. jan 2009, 20:53
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af Keiler » 23. jan 2014, 12:39

Lige en lille opfølgning på hvordan det er gået. I forbindelse med at jeg skulle på ferie og hunden skulle passes faldt jeg over Fredskov Hundecenter i Sverige. Det er et sted hvor man både kan få passet hunden samt få den trænet på vildsvin. Jeg kontaktede dem og fik booket tid til Fie.
Da jeg kom derover gik jeg igennem et ”begynder” hegn med vildsvin sammen med Håkan som er instruktør. Fie søgte omkring, som hun plejer, og der gik lidt tid inden hun fik kontakt med grisene. Det var 2 mellemstore grise, som lå og sov under en stor sten. Der var fuld hals fra starten. De 2 vildsvin var vant til besøg af diverse hunde. Den ene åbnede det ene øje ( uden at rejse hoved). Fie gik frem med fuld hals og nappede til sidst i det ene svin. Så skete der noget. Hun begyndte at drive med de 2 svin på en sikker afstand og fuld hals. Kom dog hele tiden tilbage til mig for derefter at søge ud til grisene igen (ifølge Håkan søgte hun opbakning og støtte fra min side). Efter 10-15 minutter havde hun fået nok.
I den uge jeg var væk blev hun sluppet 3 gange yderlige og skulle efter sigende have forbedret sig fra gang til gang. Hun blev mere sikker for hver gang hun blev sluppet.
Efter at jeg har fået hende hjem, er hun blevet meget mere aktiv, vagtsom og det føles som om der er sket noget. Først aften, hjemme igen, knurrede hun hver gang hun så en mørk busk på aftenturen. Håber jeg får tid til snart at slippe hende igen. Nu har hun forhåbentlig fået smag for vildsvin. Næste step er at skyde noget for hende. Det positive er at hun ikke var bange for grisene. Det er ofte problemet med mange hunde eller også er hundene for skarpe ifølge Håkan.

Brugeravatar
Danskjavlen
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6. feb 2013, 22:59
Interesser: jagt
Geografisk sted: faxe
Been thanked: 2 times

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af Danskjavlen » 23. jan 2014, 21:58

hey

det lyder da total blæret , må jeg spørge hvad sådan et ophold koster
tænk sig ham der fundet ud af , at man spise noget der kommer ud af røven på en høne

Keiler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 10. jan 2009, 20:53
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jagtterrier søger ikke ud

Indlæg af Keiler » 26. jan 2014, 14:52

En uges ophold med træning i hegn og pension koster 2.500 skr, men de kan sikkert skrue et forløb sammen efter dit ønske.

Besvar