Kan hvalpe være alene hjemme ?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Halling » 24. feb 2014, 11:14

Så det snart tid til jeg skal hente min hvalp og må nok sige jeg glæder mig mere og mere.

Der er sørget for at jeg kan være hjemme hos den de først 9 dage jeg har den men derfra får jeg et problem.

Jeg er væk små 10 timer om dagen og min kæreste er væk længere tid og synes det synd den skal være alene så længe.

Men kan den være alene så længe ?


Hans /

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af 308 W » 24. feb 2014, 11:36

Det er alt for længe, en hvalp har brug for at komme ud og tisse ofte.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Lasse68 » 24. feb 2014, 11:54

Men man kan som hundeejer kun ro med de årer der er i båden.
Det er aldrig godt hurtigt at skulle vænde en hvalp til at være alene hjemme, men tusinder har stået i den situation før. Langt de fleste gange lykkedes det jo alligevel at få en god hund ud af det.
Du skal nok allerede fra dag 1 prøve at lade den være alene nogle gange i bare et kort øjeblik. Mit forslag er at du lader hunden være i et enkelt rum til at starte med. Gerne et sted hvor det ikke er en katastrofe når den skider/pisser på gulvet. Man kan hurtigt blive gal i skralden når hunden for tusinde gang pisser lige midt i det hele. En ting er dog sikkert - Det hjælper ikke en prut at skælde ud på en hvalp der ikke kan holde sig.
Et enkelt og overskueligt område giver også hunden ro så den sover, når du ikke er der. Jeg har gerne en radio kørende på lav styrke så hunden ikke reagerer på alle mulige lyde fra området.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Halling » 24. feb 2014, 12:06

Det med at lade den være alene i mindre tid i et andet rum har jeg godt læst om at det er en måde at vænne hunden til at være alene.

Rigtig det er for lang tid den skal være alene men når der ikke er andre muligheder så må man spørge til råds om hvad andre har gjort.

Ville jo være nemt at tage den med på arbejde men den vil nok ikke bryde sig særlig meget om at ligge på en stort snedkerværksted men maskiner der køre konstant.

Min sidste mulighed er at jeg har den i buret i bilen og jeg så kigger til den i løbet af dagen. Måske det er bedre end lade den ligge hjemme helt uden kontakt.

Brugeravatar
JoeMcVey
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 13. okt 2010, 20:35
Interesser: Jagt, Hundearbejde, 4WD, Fiske
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 128 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af JoeMcVey » 24. feb 2014, 13:43

Hej

Tillykke med din hund :-) Vi har haft en del hunde, og fælles for hvalpene er at de har bidt lidt i forskellige ting, tisset lidt på gulvet og ødelagt lidt andet..Vi har tilvænnet hvalpen til at at være alene hjemme gradvist og uanset hvordan vi har grebet det an har vi set disse "småskader"

Når det så er sagt så synes jeg ti timer alene for en hvalp er for lang tid. Det er min personlige holdning og er skrevet i forståelse for at alle skal have deres dagligdag til at hænge sammen... Selv er jeg så heldig at vi herhjemme møder forskudt og dermed minimeres alenetiden til masimal ni timer, langt de fleste dage 7,5 time.

Er der ikke nogen der kan lufte den midt på dagen de første par måneder?

Alternativt har jeg googlet mig frem til Dyrenes Beskyttelses internat i Roskilde. De tilbyder dagplaje til hunde..Måske det kunne være en ide? (Jeg ved ikke hvor du er fra, men har taget DB i roskilde fordi jeg ved deres internat og pasning er i orden.
Joe

Dør fæ, dør frænder, dør selv på samme vis...
Men ord og ry skal aldrig dø, hvis man et værdigt vandt.

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Halling » 24. feb 2014, 14:17

At de spise lidt forskelligt er bare en del af ar ha hund. Men kan godt se jeg har lidt et problem som skal løses.

Bor i slagelse og arbejder i Sorø så at sende hunde til Roskilde er lige langt nok. Der er ikke andet for end jeg må ha den med på arbejde i bilen og så kigge til den indtil jeg har fundet en mere brugbar løsning.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Gråskæg » 24. feb 2014, 14:20

Når du nu spørger andre om råd, så er jeg nødt til at være ærlig og ligefrem og sige - det er ikke i orden at lade en hvalp være alene så længe. Der er en meget stor risiko for, at du om et halvt år står med en unghund, der ikke er til at holde ud, og derfor må aflives. Nu skriver du ikke noget om, hvordan I bor, hvis det er i hus med have, så kan du lave en hundegård med hus, der bliver sikkert noget hylen og gøen i starten, så naboerne skal også være med på det.
Ellers ser jeg kun den mulighed, at du får nogen til at lufte og gå tur med hunden i løbet af dagen. Alt andet vil være dyremishandling, og kan faktisk straffes, hvis nogen blander sig. Du skal virkelig tænke dig godt om. Håber at I finder ud af det.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Lasse68 » 24. feb 2014, 14:35

Arhhh Gråskæg. :hmm:
Det er vist at overeagere lidt (meget)
Fint at du har den holdning men det er vist ikke flertallet der snakker om vanrøgt og politianmeldelse fordi en hvalp er alene hjemme om dagen. Hvis alle skulle efterleve dette var der ikke mange der kunne holde hund. Der skal trods alt også tjenes lidt penge for de fleste af os.
Det ville være skidt hvis kun arbejdsløse og pensionister skulle kunne holde dyr.

Om hunden går i et bryggers eller en hundegård er heller ikke vigtigt. Den sover formentlig alligevel det meste af dagen, hvis ellers den bliver aktiveret og udfordret når den er sammen med ejeren.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Halling » 24. feb 2014, 14:37

Lige pt bor vi i en lejlighed midt i byen uden have, men vi leder efter noget andet at bo i og har gjort det længe dog uden held formningen som passer til os.

Jeg vil ha folks ærlig mening og råd for det er det eneste jeg kan bruge til noget.

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Halling » 24. feb 2014, 14:38

Lasse68

Den skal skam nok blive aktiveret og få udfordringer når jeg er hjemme. Det er bare lige tiden mens jeg er på arbejde der er en hindring her i starten.

Brugeravatar
JoeMcVey
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 13. okt 2010, 20:35
Interesser: Jagt, Hundearbejde, 4WD, Fiske
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 128 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af JoeMcVey » 24. feb 2014, 14:44

Gråskæg : :smile: Vi er enige om at det er langt tid...for lang. Tror dog ikke der bliver rejst tiltale på et sådant grundlag, dyreværnsloven siger sådan her :

"§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe."

den bliver nok svær at løfte i retten.

Halling : fint med bilen, please-please-please husk hvor varmt der kan blive i sådan en bil ..... selv på en forårsdag. Jeg kan anbefale de tynde trådbure hvis du har en halvstor bil, de er ikke så dyre, men er meget gode til at holde styr på hunden og spare dig for udgiften til nye sæder.. :-)

http://www.petworld.dk/product/metalbur ... 6.aspx#top : Jeg bruger et som dette i min GrandScenic Van. (Kan sikkert findes billigere.
Joe

Dør fæ, dør frænder, dør selv på samme vis...
Men ord og ry skal aldrig dø, hvis man et værdigt vandt.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Carsten Bo » 24. feb 2014, 14:46

Er der overlap mellem jeres arbejdstider?

Konsekvent træning fra dag 1 af med hensyn til motion og hvile kan være en god start. Øvelse i at være alene hjemme er meget svær. Derfor konsekvent træning i at være alene fra få sekunder(øjeblikke) og til flere minutter fra starten af. Ingen seng eller sofatræning til hunde.

Evt snak med mester og hav hunden med på arbejde. Min hund blev først rolig da jeg tog den med på arbejde dagligt.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Halling » 24. feb 2014, 14:51

JoeMcVey skrev:Gråskæg : :smile: Vi er enige om at det er langt tid...for lang. Tror dog ikke der bliver rejst tiltale på et sådant grundlag, dyreværnsloven siger sådan her :

"§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe."

den bliver nok svær at løfte i retten.

Halling : fint med bilen, please-please-please husk hvor varmt der kan blive i sådan en bil ..... selv på en forårsdag. Jeg kan anbefale de tynde trådbure hvis du har en halvstor bil, de er ikke så dyre, men er meget gode til at holde styr på hunden og spare dig for udgiften til nye sæder.. :-)

http://www.petworld.dk/product/metalbur ... 6.aspx#top : Jeg bruger et som dette i min GrandScenic Van. (Kan sikkert findes billigere.


Bare rolig. Det er med i mine tanker. :-)

Jeg har allerede bygget bur til bilen. Blev lavet til min svendeprøve som maskinsnedker sidste år.
Smider et billede op af det når jeg kommer hjem.


Carsten Bo.

Det er der desværre ikke. Jeg tar afsted først og kæresten en time senere så er jeg først hjemme igen kl 16.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Unicorn » 24. feb 2014, 18:13

Halling skrev:At de spise lidt forskelligt er bare en del af ar ha hund. Men kan godt se jeg har lidt et problem som skal løses.

Bor i slagelse og arbejder i Sorø så at sende hunde til Roskilde er lige langt nok. Der er ikke andet for end jeg må ha den med på arbejde i bilen og så kigge til den indtil jeg har fundet en mere brugbar løsning.

Når nu du spørger til folks ærlige mening, så vil jeg gerne give min mening til kende. Hvis I er væk hjemmefra i 10 timer hver dag, så synes jeg slet ikke at I skulle have haft hund. Det er et levende væsen, og til og med et flokdyr, der har store sociale behov. Desuden er der de helt basale toiletbesøg der også skal passes og det er uanset om det er en hvalp eller en voksen hund. Det dur ikke med 10 timer hjemmefra. Argumentet om at man jo også skal have en hverdag til at hænge sammen og lign. det giver jeg ikke en dyt for - så må man bare vente med at anskaffe sig en hund indtil man har mulighed for at bruge den tid det kræver.

Jeg mener heller ikke at det er en del af det at have hund, at de spiser lidt forskelligt. Der er mange der har oplevet det, og det kan alle blive udsat for, men det må ikke accepteres som at være en del af det at have hund. Det er et signal om at hunden er understimuleret, stresset eller mistrives på anden vis, og det skal håndteres.

Jeg håber ikke at det kommer ud som værende brok, firkantet eller en gang pegen fingre - sådan er det bestemt ikke ment. Jeg synes bare, at det lyder som om at I skulle have ventet med at anskaffe den hund - for hundens skyld.
Theory is nice, but facts determine the truth.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Gråskæg » 24. feb 2014, 18:33

JoeMcVey skrev:Gråskæg : :smile: Vi er enige om at det er langt tid...for lang. Tror dog ikke der bliver rejst tiltale på et sådant grundlag, dyreværnsloven siger sådan her :
"§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe." den bliver nok svær at løfte i retten.
Halling : fint med bilen, please-please-please husk hvor varmt der kan blive i sådan en bil ..... selv på en forårsdag. Jeg kan anbefale de tynde trådbure hvis du har en halvstor bil, de er ikke så dyre, men er meget gode til at holde styr på hunden og spare dig for udgiften til nye sæder.. :-)
http://www.petworld.dk/product/metalbur ... 6.aspx#top : Jeg bruger et som dette i min GrandScenic Van. (Kan sikkert findes billigere.
Det er jo så kun en retssag, der kan afgøre det, men hvis en lille hvalp skal opholde sig hele dagen i en lejlighed og den hyler og skaber sig, så er jeg ret sikker på at politiet vil fjerne den, hvis der kommer en anmeldelse, det samme vil ske, hvis hunden opholder sig i en varm bil eller et andet uegnet sted.
For mig lyder det klart til, at der bør ventes, i det mindste til der er ferie, så man får de første uger sammen med hvalpen.

Jeg har jo selv været der, og stået med en hund, der var tilovers efter en skilsmisse, det var fa.... ikke sjovt, og det gjorde så at jeg ventede i mange år til jeg gik på efterløn, før jeg igen fik min nuværende hund. Det andet ville jeg bare ikke udsætte hverken en hund eller mig selv for - igen!

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Paco » 24. feb 2014, 19:36

ja selvfølgelig kan lære at være alene , men regn med den er en terroist til og starte med , de fleste har jo job der skal passes og derfor synes jeg det er fint du har de første 9 dage fri!
Et godt råd er da og finde en pensionist eller et barn som efter skole kan kikke til hunden mens i er på job , de fleste falder jo pladask for sådan en lille sød en . ( en lille skilling kan jo evt. gøre det )

og husk når en hvalp har sovet , leget eller spist , skal den ud!
håber i bliver glade for valpen og det ordner sig !

ps vis nu overbærenhed nå den ødelægger noget , min spiste næsten et helt køkken men jeg har nu en super dejlig hund!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

DS413J
Banned
Banned
Indlæg: 172
Tilmeldt: 26. mar 2013, 09:29
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af DS413J » 24. feb 2014, 20:55

Jeg stiller mig på Gråskægs side.
må indrømme at jeg i det hele taget står ret uforstående overfor hvorfor man vælger og anskaffe sig en hvalp når man i forvejen ved at man er væk 10 timer om dagen og hverken har have eller andet. og også selvom man har have og kan kyle den ud i , så er det bare for længe..
hunde er et socialt dyr . du kan jo som det første prøve i en 3 ugers tid og låse dig selv inde 10 timer om dagen og lave en aftale med venner og bekendte om at du er afhængi af at de kommer og leger med dig, fodre dig, sørger for at lufte dig, osv osv osv. og så se hvor skægt det er derefter. .
my 2 cent.
pøj pøj med den lille.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Carsten Bo » 24. feb 2014, 23:03

Kan der være en mulighed for en besøgsven til hunden, evt en pensionist? Alternativ finde en som kan passe den i dagtimerne?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Lupo » 27. feb 2014, 07:40

Hvis du har mulighed for det, og Mester tillader det, så tag den dog endelig med på dit arbejde!!! Brug gerne et billigt trådbur, hvor den kan stå/sidde/sove i nærheden af dig. Det giver hunden følelse af, at den hører sammen med dig, giver uvurderlig miljøtræning gennem høje lyde, lugte og synsindtryk. Det er nu mens hunden er lille hvalp, at de grundlæggende miljøpåvirkninger skal ske. Den vil, højst sandsynlig, ikke have noget som helst imod at være på et snedkerværksted med maskiner, bare den er sammen med DIG.

Hvis du kan få lov til ovenstående, så er det faktisk det bedste du overhoved kan gøre, når vi snakker miljøtræning og hund/fører forhold. Og hvis du får de ting vel på plads er forudsætningerne for en god hund virkelig til stede.

Mvh.

Lupo (som er omgivet af hunde 24-7)
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af Carsten Bo » 27. feb 2014, 07:51

Ja evt byt et par fridage om til en uge på halvtid og så brug den nødvendige tid på hunden.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 541
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Kan hvalpe være alene hjemme ?

Indlæg af The Mauer » 1. mar 2014, 02:10

Lupo skrev:Hvis du har mulighed for det, og Mester tillader det, så tag den dog endelig med på dit arbejde!!! Brug gerne et billigt trådbur, hvor den kan stå/sidde/sove i nærheden af dig. Det giver hunden følelse af, at den hører sammen med dig, giver uvurderlig miljøtræning gennem høje lyde, lugte og synsindtryk. Det er nu mens hunden er lille hvalp, at de grundlæggende miljøpåvirkninger skal ske. Den vil, højst sandsynlig, ikke have noget som helst imod at være på et snedkerværksted med maskiner, bare den er sammen med DIG.

Hvis du kan få lov til ovenstående, så er det faktisk det bedste du overhoved kan gøre, når vi snakker miljøtræning og hund/fører forhold. Og hvis du får de ting vel på plads er forudsætningerne for en god hund virkelig til stede.

Mvh.

Lupo (som er omgivet af hunde 24-7)
:thumbup:
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Besvar