Hunde i action

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
wac
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2014, 11:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hjortshøj
Been thanked: 1 time

Hunde i action

Indlæg af wac » 1. jun 2014, 08:19

Hejsa.

Jeg skal forhåbentlig snart ud og have min egen første jagthund. Jeg er vokset op med labrador f1 og er selvfølgelig vildt glad for denne race, men vil ikke låse mig fast på en labrador, da jeg godt kunne være interesseret i en stående jagtven som f.eks. en kleiner münsterländer.

Så mit spørgsmål er om der er nogle steder, evt. konkurrencer eller lign. hvor man kunne se så mange forskellige jagthunde i action, så man kan se dem an og danne sig et indtryk af, hvordan de forskellige hunde arbejder?

Folk der har erfaring med labrador og en af de stående jagthunde må også gerne komme med deres erfaringer på begge racer, fordele og ulemper osv.. Jeres egen personlige mening eller bare et godt råd.

Kom også gerne med jeres erfaring med Vizsla og Weimaraner.

Jeg kommer fra Århus området.

Mvh og tak fra Lars :)
Senest rettet af wac 1. jun 2014, 15:48, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hunde i action

Indlæg af C-X » 1. jun 2014, 09:27

Har du kigget på www.djurslandsjagthundeklub.dk ? De har et rigtig godt ry, for seriøsiteten i deres arbejde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Hunde i action

Indlæg af MortenV » 1. jun 2014, 16:56

Der er mulighed for at møde en rigtig masse Kleiner Münsterländere i den kommende weekend på Fyn. Der afholdes årets holdapportering, som samtidigt er den årligt tilbagevendende store sociale begivenhed i DMK.

For øvrige arrangementer kig på www.dmk-online.dk, markprøver og fuldbrugsprøver ligger i september. Tag evt. kontakt til de lokale aktivister, f.eks. Pia Nielsen, der vist i øvrigt stadig har en enkelt hvalp tilbage.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hunde i action

Indlæg af Gråskæg » 1. jun 2014, 17:44

Det er jo et følsomt emne, hvor der er lige så mange meninger, som der er mennesker, så forvent ikke nogle neutrale vurderinger.
Som KLM ejer, så har jeg også for længst taget stilling i det spørgsmål, men konkret kan jeg sige, at når du nævner både Vizla og Weimaraner, så er der meget forskel på netop de tre racer, hvor de to slanke grå er elegante hunde, men er gennemsnitlig hverken fysisk eller psykisk lige så robuste som münsterländeren, og de er sjældne på markprøver og andre steder, hvor jagt-brugshunde afprøves og vises frem. At gå fra en labrador til en hurtiggående fuglehund er et meget stort spring.

wac
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2014, 11:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hjortshøj
Been thanked: 1 time

Re: Hunde i action

Indlæg af wac » 1. jun 2014, 21:09

Tak for svarene ind til videre, de er alle brugbare. Gråskæg, bare det du fortæller at vizla og weimaraner ikke er så robuste hverken psykisk eller fysisk som en KLM eller en labrador er allerede noget brugbart der kan være med i mine overvejelser, for det er sikkert også rigtigt nok, men jeg har aldrig mødt dem, men de står bare nævnt nogle forskellige steder og vil ikke udelukke nogle for hurtigt. Det gør mig ikke så meget at skulle tage et stort spring, jeg vil bare gerne vide, hvad jeg kan cirka kan forvente af de forskellige racer. Nu siger du at du har en KLM, hvad er dine erfaringer med racen, og hvad har gjort at du netop er faldet for den race? Hvordan er dens sind både på jagt men især også når den ikke er afsted? Bare kom med alt det input du har lyst til :)

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hunde i action

Indlæg af Gråskæg » 2. jun 2014, 13:49

wac skrev:Tak for svarene ind til videre, de er alle brugbare. Gråskæg, bare det du fortæller at vizla og weimaraner ikke er så robuste hverken psykisk eller fysisk som en KLM eller en labrador er allerede noget brugbart der kan være med i mine overvejelser, for det er sikkert også rigtigt nok, men jeg har aldrig mødt dem, men de står bare nævnt nogle forskellige steder og vil ikke udelukke nogle for hurtigt. Det gør mig ikke så meget at skulle tage et stort spring, jeg vil bare gerne vide, hvad jeg kan cirka kan forvente af de forskellige racer. Nu siger du at du har en KLM, hvad er dine erfaringer med racen, og hvad har gjort at du netop er faldet for den race? Hvordan er dens sind både på jagt men især også når den ikke er afsted? Bare kom med alt det input du har lyst til :)
Mine erfaringer med de to slanke grå er naturligvis andenhånds, men dem som jeg har mødt og hørt om er typisk et valg, hvor konen har et stort ord at skulle have sagt og de er da også både flotte og præsentable. Jeg fik min første KLM for 50 år siden, da racen var ny og forholdsvis ukendt i DK, og må man nok indrømme, noget uens i egenskaber og udseende. I dag er der nogle virkelig gode hunde, hvis du ellers er indstillet på at købe hos en avler/kennel og betale prisen. Alle de KLM, som jeg har haft, har været udpræget familiehunde, men det er jo klart, at hvis en hund altid går i hundegård, undtaget når den er på jagt, ja - så får du en anden hund.
Jeg sætter pris på dens alsidige egenskaber, at den kan finde og tage stand for fugl, og hente den, når den er nedlagt. Min hund går også med hals på drev, og det har han fået lov til lige fra start, da han aldrig skal på markprøve. Du skal jo også vælge køn og lad være med at tro, at hanner er skrappere end tæverne, det kan ofte være modsat. Prøv at betragte din egen situation kritisk, boligforhold, er der nogen hjemme, børn, dine egne evner som hundefører, hvor stort er dit jagtbehov?
Hvis du har specifikke spørgsmål, så er du velkommen.

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Re: Hunde i action

Indlæg af LAU » 2. jun 2014, 16:46

Jeg har 2 lab F1, og de er sgu dejlige - specielt min tæve, hun er tilpas hård i filten samtidigt med at være totalt føjelig og meget meget arvejds-syg. Den bedste beløning er mere arbejde. Hun er selvfølgelig et madsvin, men slet ikke ukontrollerbart.
Min han, han er for blød, hvis jeg bliver lidt ivrig og bruger for meget kropssprog eller hæver stemmen lidt forkert, så kryber han og mister fokus, prøver at dæmpe farlige mig - det kræver meget arbejde fra min side. Men han skal dog roses for arbejdsivrigheden, den er langt langt over niveau og han kan holde hjernen igang i laaaaang tid.

Min næste hund, skal helt sikkert være en Rhodesian Ridgeback. Min nærmeste famile haft et par stykker og jeg er solgt til racen, lækker familiehund, kan lave stående fuglearbejde, støde samt apportere en kronkalv :biggrin:
Den er god til spor, intelligent og ivrig.

Det eneste problemer jeg kender til, den kræver fysisk aktivering MEGET, og den er noget vagtsom, så den beskytter gerne familien og nogle gange til den aggressive side, den skal man være obs på.

http://hunderacer.info/hunderacer/rhodesian-ridgeback/

Den er lækker :biggrin:
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hunde i action

Indlæg af Gråskæg » 2. jun 2014, 19:39

LAU skrev:Jeg har 2 lab F1, og de er sgu dejlige - specielt min tæve, hun er tilpas hård i filten samtidigt med at være totalt føjelig og meget meget arvejds-syg. Den bedste beløning er mere arbejde. Hun er selvfølgelig et madsvin, men slet ikke ukontrollerbart.
Min han, han er for blød, hvis jeg bliver lidt ivrig og bruger for meget kropssprog eller hæver stemmen lidt forkert, så kryber han og mister fokus, prøver at dæmpe farlige mig - det kræver meget arbejde fra min side. Men han skal dog roses for arbejdsivrigheden, den er langt langt over niveau og han kan holde hjernen igang i laaaaang tid. Min næste hund, skal helt sikkert være en Rhodesian Ridgeback. Min nærmeste famile haft et par stykker og jeg er solgt til racen, lækker familiehund, kan lave stående fuglearbejde, støde samt apportere en kronkalv :biggrin: Den er god til spor, intelligent og ivrig. Det eneste problemer jeg kender til, den kræver fysisk aktivering MEGET, og den er noget vagtsom, så den beskytter gerne familien og nogle gange til den aggressive side, den skal man være obs på.
http://hunderacer.info/hunderacer/rhodesian-ridgeback/ Den er lækker :biggrin:
Så er du jo også klar, hvis der skulle dukke en løve op på jagten. :fun:

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Re: Hunde i action

Indlæg af LAU » 2. jun 2014, 19:56

Gråskæg skrev:
Så er du jo også klar, hvis der skulle dukke en løve op på jagten. :fun:
:blink: man kan jo aldrig vide, ej seriøst - den skulle være helt ok, til dansk jagt. Dog vil den gerne arbejde lidt selvstændigt - men hvis den er trænet ordentligt, så ved den hvad den må, når den er selvstændig.
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

wac
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2014, 11:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hjortshøj
Been thanked: 1 time

Re: Hunde i action

Indlæg af wac » 3. jun 2014, 20:04

Endnu engang tak for nogle flere svar.

Gråskæg, har KLM tendenser til at stikke af siden den er i hundegård? Har slet ikke været problemet med nogle af de labs vi har haft nemlig, og kender da nogle racer der har tendensen til stikke af når du lugter noget spændende.

LAU, Rhodesian kunne umiddelbart også godt være en mulighed, men hvor mon man kunne finde en kennel hvor lydighed og jagtinstinktet især er målet med avlen? Bliver de hunde du kender brugt til jagt? Har de det fint med at tage en fugl i munden og hoppe i vandet? Og hvad er din egen erfaring med jagthunde og jagt generelt? Hvad tænker du når du nævner den er selvstændig? Forhåbentlig ikke at den bare sætter sig på sin flade når den ikke gider mere :)

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Re: Hunde i action

Indlæg af LAU » 3. jun 2014, 20:25

De 2 Rhodesian's jeg kender til, er begge døde..

Jeg har ikke fulgt med i hvilke kenneler der er værd at bruge, men der er nok kun et par stykker her i Dk, så der må du bare give dem et kald.

Vand kunne godt blive lidt et arbejde, men jeg tror de kan trænes til alt, hvis bare de kan se der er en mening med det, så gør de alt.

Fugl eller andet vildt, er intet problem - den er fuldstændigt kold, hvis en fold af dyret kan være i kæften, så trækker den det med hen til dig - hvis du træner den ordentligt :blink:

Med selvstændig mener jeg at hvis du er kedelig på jagt, glemmer at give den opgaver, prøver med opgaver der ikke er trænet, så kan den godt jage selv, du gør den ikke træt - den kan løbe indtil den falder om, død.

Det er dog ret vigtigt at understrege, det er nok en race man skal vide noget om - træningen skal være rigtig til racen, men så tror jeg egentligt heller ikke der er grænser for dens formåen (vand kan altså være noget drilsk).
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hunde i action

Indlæg af Gråskæg » 3. jun 2014, 21:37

wac skrev:Endnu engang tak for nogle flere svar.

Gråskæg, har KLM tendenser til at stikke af siden den er i hundegård? Har slet ikke været problemet med nogle af de labs vi har haft nemlig, og kender da nogle racer der har tendensen til stikke af når du lugter noget spændende.

LAU, Rhodesian kunne umiddelbart også godt være en mulighed, men hvor mon man kunne finde en kennel hvor lydighed og jagtinstinktet især er målet med avlen? Bliver de hunde du kender brugt til jagt? Har de det fint med at tage en fugl i munden og hoppe i vandet? Og hvad er din egen erfaring med jagthunde og jagt generelt? Hvad tænker du når du nævner den er selvstændig? Forhåbentlig ikke at den bare sætter sig på sin flade når den ikke gider mere :)
Om det med tendens til at strejfe er specifik for racen, det ved jeg ikke, men jeg må indrømme, at min egen hanhund er meget opsøgende på egen hånd, han går dog ikke på jagt selv, men er hele tiden på udkig efter tæver i løbetiden, og han er da også ude og væk lige i øjeblikket, og måske kommer han først hjem ved solopgang i morgen tidlig, men det gør han så til gengæld altid. Nu har jeg den specielle ordning og aftale med mine hunde, at de altid må komme ud, de behøver blot at puffe med snuden eller kigge på mig, så lukker jeg op. Når jeg skriver om det med hundegårde, så er det fordi, at skytter og andre seriøse jægere ofte har deres hund i gård, og det vil naturligvis præge hunden. Da jeg boede i DK havde jeg hele grunden indhegnet, men måtte alligevel opleve, at han gravede sig ud, igen hvis der var tæver i løbetiden, så det er da bestemt noget, som du skal være opmærksom på.

wac
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2014, 11:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hjortshøj
Been thanked: 1 time

Re: Hunde i action

Indlæg af wac » 6. jun 2014, 08:49

Efter alle jeres fine kommentar, søgning på andre forummer, bøger og alt muligt andet tror jeg at valget ender på en KLM eller en breton (Bar lidt ærgerligt at den har en stump hale). Nu må jeg bare ud og se dem arbejde et sted så jeg kan bestemme mig, og så finde et sted hvor forældrene har de nødvendige prøver, så jeg ved at de er samarbejdsvillige på jagt. Er det ikke rigtigt forstået at det er en god ide? Men umiddelbart ser det ud til at være nemmere at finde med en KLM end med en breton i jylland.

Besvar