Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trækker)

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Vøni
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. apr 2013, 19:08
Interesser: Bukkejagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 3 times

Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trækker)

Indlæg af Vøni » 25. jan 2015, 10:30

Min 10 måneder gamle Labrador tegner til at blive en fantastisk jagthund.
Men lige nu har vi et par problemer, som I måske kan hjælpe med.
Han æder/tygger i alt. Hundekurv, sko, hvad han måtte få fat i !!
Og så trækker han i selen, så fruen er ved at give op at gå tur med ham.
Har I løsninger?
Vh
Vøni
Senest rettet af Refraktorius 29. jan 2015, 15:22, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: ussel overskrift udbedret

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Bobo » 25. jan 2015, 13:19

Vøni skrev:Min 10 måneder gamle Labrador tegner til at blive en fantastisk jagthund.
Men lige nu har vi et par problemer, som I måske kan hjælpe med.
Han æder/tygger i alt. Hundekurv, sko, hvad han måtte få fat i !!
Hundekurv i hård plast, tyggeben og så lad ham ikke få fat i sko og andre tyggeemner.
Og så det vigtigste - aktivering og aktivering og aktivering, så kan den sagtens ligge stille længe ad gangen bagefter eller stå i hundegård hvis du er til det
træning er hellere lidt men tit og vær du glad for du har en hund med energi - om 10 - 11 år er den sikkert dejlig rolig og afbalanceret
mvh bobo
Senest rettet af Castle 25. jan 2015, 19:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote justeret.
Bobo ------ Igen uden billeder

Fupper
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. dec 2012, 00:18
Interesser: Sport/motion, jagt, MTB
Geografisk sted: Nibe
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Formel 1 problemer..

Indlæg af Fupper » 25. jan 2015, 14:10

Godbidder på gåturen! hver gang den ligger an til at trække, laver du en lyd eller fløjt og efterfølgende giver en godbid. Til sidst associerer hunden lyden/fløjtet med mad og den vil blive mere og mere opmærksom på herrens adfærd.

Pig- og kvælerhalsbånd [emoji107]

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Ras.Killing » 25. jan 2015, 14:24

Går i til hunde træning med ham, og bliver han aktiveret?
Vøni skrev:Han æder/tygger i alt. Hundekurv, sko, hvad han måtte få fat i !!
Formegentlig af kedsomhed, sker det når den er alene hjemme kan det også være fordi den er utryg.

Det burde bestemt også være muligt at få ham til at gå pænt i snor, med noget dressur træning. Er det kun når fruen går tur, at han trækker i selen - for så kan det også være hende der skal have lidt dressur træning?

Har han tildens til at trække, så er en sele heller ikke det bedste valg. Han kan udnytte hele sin krop med selen, det kan han ikke med et halsbånd. Et andet alternativ kunne også være en grime.
HHC skrev:Ja løsningen er enkelt, det lyder brutalt men er virksomt.
Brug et pighalsbånd
Så slipper man for at skulle rykke og flå i snoren, og hunden fatter beskeden.
En god løsning, for mand og hund og rimelig skånsomt(????????)
Der er vi godt nok ikke enige. Jeg ser dressur/pighalsbåndet som den absolutte nødløsning. Tyr man til den metode, så er det for mig at se det samme som at sige, at man giver op, eller ikke gider at træne hunden. Sådan et ''halsbånd'' KAN være nyttigt i nogle tilfælde...men ikke på en 10 måneder gammel unghund :???:

Som udgangspunkt skal træningen være baseret på ros og belønninger... ikke straf.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af BentxBetjent » 25. jan 2015, 18:11

Vøni skrev:Min 10 måneder gamle Labrador tegner til at blive en fantastisk jagthund.
Men lige nu har vi et par problemer, som I måske kan hjælpe med.
Han æder/tygger i alt. Hundekurv, sko, hvad han måtte få fat i !!
Og så trækker han i selen, så fruen er ved at give op at gå tur med ham.
Har I løsninger?
Vh
Vøni
Sørg for at der ikke er noget han ikke må tygge i. Lad være med at give ham hele huset at passe på. Kortere tidsrum kan tilbringes i transportbur (1-2 timer).
Hvis det er når i er hjemme, så virker en vandpistol godt til at "straffe" med ved uhensigtsmæssig adfærd.

Den milde løsning når der trækkes i snoren kan være at stoppe op. Hver gang han trækker, så må stopper man indtil snoren slappes. Man kan altså godt risikere at det tager et kvarter at gå 100 meter.
En mulighed er også en af de grimer man kan få, hvor snuden trækkes ud til siden når hunden trækker.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Kleth » 25. jan 2015, 18:34

Vores bidemonster Rocky på 11 uger, responderer positivt på at vi siger nej og vender ryggen til ham. Så bliver han meget hurtigt en meget artig hvalp.
Vi har givet ham rigtigt meget han gerne må tøkke i d.v.s. sokker, tov, gnaveben og andet tøkkelegetøj og så er vi konsekvente med at sige nej og skubbe ham væk, når han tøkker i noget han ikke må tøkke i.

Vi prøver at aktivere ham meget, med at sprede hans mad i sne/græs, aktivitetsbold og træning

Vi har sat et børnegitter op, så vi kan holde ham i entreen, når vi er væk fra ham.

P.s. Rocky er Vestjyde, så han tygger ikke - han tøkker .....
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Mosc5 » 25. jan 2015, 18:54

BentxBetjent skrev:
Vøni skrev:Min 10 måneder gamle Labrador tegner til at blive en fantastisk jagthund.
Men lige nu har vi et par problemer, som I måske kan hjælpe med.
Han æder/tygger i alt. Hundekurv, sko, hvad han måtte få fat i !!
Og så trækker han i selen, så fruen er ved at give op at gå tur med ham.
Har I løsninger?
Vh
Vøni
Sørg for at der ikke er noget han ikke må tygge i. Lad være med at give ham hele huset at passe på. Kortere tidsrum kan tilbringes i transportbur (1-2 timer).
Hvis det er når i er hjemme, så virker en vandpistol godt til at "straffe" med ved uhensigtsmæssig adfærd.

Den milde løsning når der trækkes i snoren kan være at stoppe op. Hver gang han trækker, så må stopper man indtil snoren slappes. Man kan altså godt risikere at det tager et kvarter at gå 100 meter.
En mulighed er også en af de grimer man kan få, hvor snuden trækkes ud til siden når hunden trækker.
Det med at trække lyder bekendt :impatient:
Jeg har brugt samme metode som BentX beskriver. Dog tilføjede jeg, hvis snoren ikke slappedes, at jeg vendte mig om, og hvis han ikke kom, så begyndte jeg at gå væk fra det han vil hen til.
Det kræver at man er konsekvent, og meget tålmodig.... Især når man stopper op for hver 5 m. :evil:
Min Indy er godt 2 år nu. han trækker ikke til dagligt, men når vi kommer i skoven, eller skal på jagt, så bliver han stadig for ivrig, og trækker lidt. Men idag, hvis jeg stopper op, så går han en runde, stiller sig på PLADS, og kigger op på mig med et suk :fun:
Jeg tror det er meget vigtigt, at du og din kone bliver enige om hvordan i gør. Så lærer hunden, at det er sådan, man går, ALTID.
(Desværre havde min kone den opfattelse, at det var nemmere at bruge en flexline når hun gik. for så skulle hun ikke standse hele tiden) :mad: :modbat: :evil:
Så kan man godt overveje om hun skulle skifte status til X. :neutral:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Taxen » 25. jan 2015, 19:24

Teneager de er umulige i den alder. Han skal nok blive god igen. Beklager men pighalsbånd var noget de brugte i forrige århundrede. man kan hurtig komme på kant med Dyrværnsloven hvis det bruges. så lad være med det. Du skal have en hund der vil glæde dig, ikke en der frygter dig. Giv tid træn og det lykkes.
Taxen

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Sv: Formel 1 problemer..

Indlæg af Hammertime » 25. jan 2015, 19:56

Jeg har selv en nu 8 år gammel formel 1 der også er lidt hønsehund i. Vi har gjort det med godbiderne. Nu reagere han på kommandoer som "vent!" så står han pænt og venter. Kort fløjt betyder på plads eller jeg kan også sige "på plads" Så kommer han også. To korte fløjt gå frit. Eller "værsko" Han er den mest lydige hund jeg nogensinde har mødt.
Vi har ikke haft en masse hundtræning men derimod indarbejdet rutiner i hverdagen så han tilpassede sig dem.
Det tog os to uger at vende ham fra at gø af andre når vi gik tur. Nu gør han kun ved kommandoen "gi hals" el når fremmede kommer til døren.

Sendt fra min GT-I9001 med Tapatalk2
Legends never die

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Bobo » 25. jan 2015, 20:59

Mosc5 skrev:
BentxBetjent skrev:
Vøni skrev:Min 10 måneder gamle Labrador tegner til at blive en fantastisk jagthund.
Men lige nu har vi et par problemer, som I måske kan hjælpe med.
Han æder/tygger i alt. Hundekurv, sko, hvad han måtte få fat i !!
Og så trækker han i selen, så fruen er ved at give op at gå tur med ham.
Har I løsninger?
Vh
Vøni
Sørg for at der ikke er noget han ikke må tygge i. Lad være med at give ham hele huset at passe på. Kortere tidsrum kan tilbringes i transportbur (1-2 timer).
Hvis det er når i er hjemme, så virker en vandpistol godt til at "straffe" med ved uhensigtsmæssig adfærd.

Den milde løsning når der trækkes i snoren kan være at stoppe op. Hver gang han trækker, så må stopper man indtil snoren slappes. Man kan altså godt risikere at det tager et kvarter at gå 100 meter.
En mulighed er også en af de grimer man kan få, hvor snuden trækkes ud til siden når hunden trækker.
Det med at trække lyder bekendt :impatient:
Jeg har brugt samme metode som BentX beskriver. Dog tilføjede jeg, hvis snoren ikke slappedes, at jeg vendte mig om, og hvis han ikke kom, så begyndte jeg at gå væk fra det han vil hen til.
Det kræver at man er konsekvent, og meget tålmodig.... Især når man stopper op for hver 5 m. :evil:
Min Indy er godt 2 år nu. han trækker ikke til dagligt, men når vi kommer i skoven, eller skal på jagt, så bliver han stadig for ivrig, og trækker lidt. Men idag, hvis jeg stopper op, så går han en runde, stiller sig på PLADS, og kigger op på mig med et suk :fun:
Jeg tror det er meget vigtigt, at du og din kone bliver enige om hvordan i gør. Så lærer hunden, at det er sådan, man går, ALTID.
(Desværre havde min kone den opfattelse, at det var nemmere at bruge en flexline når hun gik. for så skulle hun ikke standse hele tiden) :mad: :modbat: :evil:
Så kan man godt overveje om hun skulle skifte status til X. :neutral:
fuldstændig rigtigt
- en flex line er ikke til hundetræning - men til dem der ikke gider træne og derfor ikke tør lade deres hund gå fri
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Boerge » 25. jan 2015, 21:00

M.h.t. træk i snoren. Et eller andet kunne tyde på, at det ikke rigtigt er gået op for din hund, at det er dig der er førerhunden. Først skal man jo have hundens tillid - derefter dens respekt!!
Brug et fast "fy-ord" f.eks. NEJ.
Når i går med snor: Gå ind foran hunden og "kræv pladsen" forrest - bliv ved med det indtil den fatter, den ikke må få foran!!

Og husk fast kommandostemme - og blid kvindestemme, når der roses.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Christian8419
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. okt 2011, 20:32
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Christian8419 » 25. jan 2015, 21:40

HHC skrev:Ja løsningen er enkelt, det lyder brutalt men er virksomt.
Brug et pighalsbånd
Så slipper man for at skulle rykke og flå i snoren, og hunden fatter beskeden.
En god løsning, for mand og hund og rimelig skånsomt
...halsbånd med spidse pigge er i øvrigt ulovligt at bruge jf. "Bekendtgørelse om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd mv. til dyr":

§ 2. Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.
Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med skarpe eller spidse pigge, er forbudt.
Stk. 3. Til hunde må der kun anvendes halsbånd med en fast lukning eller med en glidelukning, der har en selvudløsende stramningseffekt. Disse halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led.

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=125709

Mvh
Christian
Senest rettet af Christian8419 26. jan 2015, 09:48, rettet i alt 1 gang.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Gråskæg » 25. jan 2015, 22:09

Boerge skrev:M.h.t. træk i snoren. Et eller andet kunne tyde på, at det ikke rigtigt er gået op for din hund, at det er dig der er førerhunden. Først skal man jo have hundens tillid - derefter dens respekt!!
Brug et fast "fy-ord" f.eks. NEJ.
Når i går med snor: Gå ind foran hunden og "kræv pladsen" forrest - bliv ved med det indtil den fatter, den ikke må få foran!!

Og husk fast kommandostemme - og blid kvindestemme, når der roses.
HELT RIGTIGT - det er ikke det man siger, men måden man siger det på.
Det at få hunden til at gå på plads er så let, at det næsten er latterligt.
Det er noget den lærer som hvalp og ikke når den er 8 år, tsk - tsk.
Man har hunden i snor med almindeligt halsbånd, og har enten tampen af snoren
eller en lille kvist i højre hånd, og fortæller så hunden hvad man vil have, hvis
den trækker eller går foran, så får den et lille svirp over snuden SAMTIDIGT med kommandoen.
Det skal man faktisk kun gøre et par gange, og så er det lært, for mit vedkommende betyder det så,
at hunden går fri ved fod resten af livet, også på jagt, og snoren kommer kun på, hvis der er et
direkte påbud om det, ved skilt eller på anden måde. Jo mere lydig en hund er, desto større frihed får og har den.
(Kvinder og børn får ikke lov at gå med mine hunde før de er afrettede).
Jeg har aldrig oplevet at mine hunde bider i al ting, til gengæld er de altid velforsynede med
gamle kødben, skindstykker og andet, der gerne må tygges i, der behøver ikke at være så forbandet sterilt rundt om hundekurven.
Senest rettet af Gråskæg 25. jan 2015, 22:11, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af HHC » 25. jan 2015, 22:10

Nu må i squ da lige synke mundvandet. :wall: :wall: :wall:

Alene der er en som skriver spidse pigge, hvor fanden har jeg skrevet det.

Der er lovlige pighalsbånd hvor enderne er flade.
Et pighalsbånd kan misbruges som så meget andet, men det er op til brugeren
det giver et tryk mod halsen som hunden ikke bryder sig om, og så slipper man for at rive og flå.
Et blidt men bestemt kontra bevægelse vil hunden reagere på.

http://www.storaaens.dk/opdragelse.html

Der er det ganske godt beskrevet, i det hele taget så er det en ganske fornuftig fyr som jeg

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Taxen » 26. jan 2015, 08:36

HHC skrev:Ja løsningen er enkelt, det lyder brutalt men er virksomt.
Brug et pighalsbånd
Så slipper man for at skulle rykke og flå i snoren, og hunden fatter beskeden.
En god løsning, for mand og hund og rimelig skånsomt
Man skal være mere end Nybegynder i Hundedressur for ikke at misforstå det her. Jeg ved godt det ikke var det du mente .Men jer er absolut heller ikke nybegynder. Hvis vi på træningspladsen starter med en sådan udmeldinger bliver der ikke mange hunde at træne. En hver træning giver Fremgang og Tilbagegang trådstarter er i det sidste lige nu. Træn videre alle de andre har også været i den fase på et tidspunkt.
Taxen

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Rixen » 26. jan 2015, 09:08

Jeg brugte en grime hvori jeg havde sat den lille hvalpesnor, og så en almindelig rem i halsbåndet. Hver gang han så lagde an til at trække, markerede jeg lige forsigtigt med hvalpesnoren.

Det hjalp gevaldigt.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Bobo » 26. jan 2015, 18:20

Ja - mens jeg sad og gjorde mig klog i aftes på dette forum havde jeg lige glemt at jeg havde stillet en skraldepose i fyrrummet. Den fylder mange m2 når 2 spaniels har været igang med at undersøge om der var noget guf i den
så kan jeg lære det!
men - keep up the good spirit
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Gråskæg » 26. jan 2015, 19:59

Bobo skrev:Ja - mens jeg sad og gjorde mig klog i aftes på dette forum havde jeg lige glemt at jeg havde stillet en skraldepose i fyrrummet. Den fylder mange m2 når 2 spaniels har været igang med at undersøge om der var noget guf i den, så kan jeg lære det! men - keep up the good spirit. mvh bobo
At en hund - eller flere - splitter en skraldepose ad, det hverken kan eller må man bebrejde hunden, men kun sig selv, som du også korrekt gør det. Her på stedet prøver jeg at opdrage folk til, at de ikke må stille fyldte skraldeposer ved siden af spandene, når de er fulde. Hvis jeg ser, hvem der er synderen, så er straffen, at de bliver sat til at samle hver eneste lille styk plastik eller papir op, som ligger og flyder i gården, så kan de lære det - kan de!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Bobo » 26. jan 2015, 22:23

Gråskæg skrev:
Bobo skrev:Ja - mens jeg sad og gjorde mig klog i aftes på dette forum havde jeg lige glemt at jeg havde stillet en skraldepose i fyrrummet. Den fylder mange m2 når 2 spaniels har været igang med at undersøge om der var noget guf i den, så kan jeg lære det! men - keep up the good spirit. mvh bobo
At en hund - eller flere - splitter en skraldepose ad, det hverken kan eller må man bebrejde hunden, men kun sig selv, som du også korrekt gør det. Her på stedet prøver jeg at opdrage folk til, at de ikke må stille fyldte skraldeposer ved siden af spandene, når de er fulde. Hvis jeg ser, hvem der er synderen, så er straffen, at de bliver sat til at samle hver eneste lille styk plastik eller papir op, som ligger og flyder i gården, så kan de lære det - kan de!
ja nemlig, det sjove er at jeg sidder her og spiller klog men glemmer at tænke mig om - hundene fik skam ikke skæld ud, men jeg bandede indvendig- mine hunde laver ingen gale streger, men jeg er nogen gange en dårlig førerhund. Men alt i alt så går vi nu fint om ved hinanden
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Gråskæg » 27. jan 2015, 00:28

Bobo skrev:
Gråskæg skrev:
Bobo skrev:Ja - mens jeg sad og gjorde mig klog i aftes på dette forum havde jeg lige glemt at jeg havde stillet en skraldepose i fyrrummet. Den fylder mange m2 når 2 spaniels har været igang med at undersøge om der var noget guf i den, så kan jeg lære det! men - keep up the good spirit. mvh bobo
At en hund - eller flere - splitter en skraldepose ad, det hverken kan eller må man bebrejde hunden, men kun sig selv, som du også korrekt gør det. Her på stedet prøver jeg at opdrage folk til, at de ikke må stille fyldte skraldeposer ved siden af spandene, når de er fulde. Hvis jeg ser, hvem der er synderen, så er straffen, at de bliver sat til at samle hver eneste lille styk plastik eller papir op, som ligger og flyder i gården, så kan de lære det - kan de!
ja nemlig, det sjove er at jeg sidder her og spiller klog men glemmer at tænke mig om - hundene fik skam ikke skæld ud, men jeg bandede indvendig- mine hunde laver ingen gale streger, men jeg er nogen gange en dårlig førerhund. Men alt i alt så går vi nu fint om ved hinanden. mvh. bobo
Det er tilladt og helt i orden at bande over sig selv, og man kan da sagtens gå og brumme lidt, hvis man skal rydde op efter den slags. Det gør jo ikke noget, at de kan høre, at far er ikke glad, så længe man ikke afreagerer ved at tæve løs på sine dyr.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Taxen » 27. jan 2015, 07:32

Gråskæg skrev:
Bobo skrev:
Gråskæg skrev:
Bobo skrev:Ja - mens jeg sad og gjorde mig klog i aftes på dette forum havde jeg lige glemt at jeg havde stillet en skraldepose i fyrrummet. Den fylder mange m2 når 2 spaniels har været igang med at undersøge om der var noget guf i den, så kan jeg lære det! men - keep up the good spirit. mvh bobo
At en hund - eller flere - splitter en skraldepose ad, det hverken kan eller må man bebrejde hunden, men kun sig selv, som du også korrekt gør det. Her på stedet prøver jeg at opdrage folk til, at de ikke må stille fyldte skraldeposer ved siden af spandene, når de er fulde. Hvis jeg ser, hvem der er synderen, så er straffen, at de bliver sat til at samle hver eneste lille styk plastik eller papir op, som ligger og flyder i gården, så kan de lære det - kan de!
ja nemlig, det sjove er at jeg sidder her og spiller klog men glemmer at tænke mig om - hundene fik skam ikke skæld ud, men jeg bandede indvendig- mine hunde laver ingen gale streger, men jeg er nogen gange en dårlig førerhund. Men alt i alt så går vi nu fint om ved hinanden. mvh. bobo
Det er tilladt og helt i orden at bande over sig selv, og man kan da sagtens gå og brumme lidt, hvis man skal rydde op efter den slags. Det gør jo ikke noget, at de kan høre, at far er ikke glad, så længe man ikke afreagerer ved at tæve løs på sine dyr.

Og når man så har fået godt og grundigt af bandet. så ligge kigger over på Gravhunden óg han står med en underlig trækning i den ene mundvig der i mistænkelig grad ligner at han står og Griner :giggle: Så skal der findes en grimasse der passer :rolf: det har jeg oplevet mange gange med mine hunde.
Taxen

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af Fredericianer » 28. jan 2015, 22:13

Jeg går og bokser med samme problemer lige for tiden. Min er på 8 måneder og er begyndt at trække noget så voldsomt. Jeg er begyndt at sige NEJ! samt at stoppe op hver gang han trækker. Og hvis det ikke hjælper, begynder jeg at gå tilbage. Vi øver også det med at gå plads hver dag.Det virker som om han er ved at fatte det.

Mht. Det med at den æder alt når den er alene hjemme, har i prøvet at give den et kødben når i går ud? Så er den aktiveret, og glemmer at den er alene hjemme. Det virker med vores i hvert fald.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Formel 1 problemer..

Indlæg af HHC » 28. jan 2015, 22:24

Det med aktiveringsproblemet, fik jeg et råd mod.
En ven havde en cockerspaniel som kedede sig.

Løsningen var en hundekiks med en relativ stor glasskål over.
Så brugte hunden tiden på at regne ud hvordan pokker den fik fat i kiksen.
Om det virker aner jeg ikke.

Heldigvis har vi katte og vores hankat er bedste venner med hunden.
De har så meget glæde af hinanden :numberone: :numberone: :numberone:

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af HHC » 9. feb 2015, 20:46

Hmmmmm den her er squ sværd at skrive.

Men men man lære hele tiden noget nyt.
Min kære hustru var ikke lydhør over for mit forslag om pighalsbånd, så de købte en hunde sele.
I dag gik jeg så en tur med hunden i den nye sele, og sørme om det ikke virker.
Der er naturligvis en del at arbejde med endnu men uden de store sværdslag en markant forbedring

Så der findes alså andre metoder der virker

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af C-X » 9. feb 2015, 21:04

Har ofte brugt en kort line, enten med et kvælerhalsbånd (ja, misforstå også bare den) eller af typen hvor linen har en løkke i enden og i sig selv bliver halsbånd. Lægger hunden op til at ville trække, føres linen helt op bag ørene og holdes let strammet ind. Samtidig holdes hundens hoved oppe og den kan ikke længere frit snuse til alt hvad den mener den skal undersøge på vejen. Det piller hurtigt det sjove ud af en gå-tur for hunden og dens fokus ændres. Der er ingen glæde i, at få armen trukket af. Metoden har også været anvendt på hunde unden forudgående nævneværdig dressur, med succes. Når hunden accepterer at den ikke bestemmer, får den lov at slappe mere af.

I øvrigt bør alle hunde lære at gå "hinter" (hundens skulder parti ud for førerens hofteparti), koblet som løse, præcis som Gråskæg beskriver det.

Jeg har dog opgivet at få kærestens DSGH til det. Løsningen blev også en træksele - så blev det mere behageligt for begge parter og hun er alligevel sjældent særligt "fremad farende".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar