Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trækker)

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af Bobo » 11. feb 2015, 16:56

Jeg kom i tanke om at der findes en hundesnor/halsbånd hvor der er et lille bånd om snuden. Snoren går fra halsbånd til snudebånd og op til føreren og når den så trækker vil hundens hoved blive drejet og den stopper straks med at trække.
Det virker - min nabo har brugt det på en virkelig udfordrende blanding mellem kleiner munster og irsk sætter og ????
Jeg ved ikke hvad linen hedder men den ar købt i Petz World (hvis der er noget der hedder det)
Bobo ------ Igen uden billeder

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af Rixen » 11. feb 2015, 17:01

Bobo skrev:Jeg kom i tanke om at der findes en hundesnor/halsbånd hvor der er et lille bånd om snuden. Snoren går fra halsbånd til snudebånd og op til føreren og når den så trækker vil hundens hoved blive drejet og den stopper straks med at trække.
Det virker - min nabo har brugt det på en virkelig udfordrende blanding mellem kleiner munster og irsk sætter og ????
Jeg ved ikke hvad linen hedder men den ar købt i Petz World (hvis der er noget der hedder det)
En grime. Jeg skrev om den på første side :smile:

Den hjalp rigtigt meget på min Springer.

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af Slettegaard » 11. feb 2015, 17:53

Det hedder en halti, bruger den med godt resultat på min ruhåret hønsehund :-)

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af Bobo » 11. feb 2015, 18:09

Sådan :respekt:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af HappyNanoq » 11. feb 2015, 18:42

En fangers hund blev ved med at gnave snoren over som den var bundet med.
Den første meter var en tynd, let kæde, men resten var ok kraftigt stykke snor - men det hjalp jeg ham med at lave om på.
Snoren som hunden var bundet med, blev i første omgang fugtet med eddike - og efter den havde dristet sig til at gnave sig næsten fri igen (til stor morskab for fangeren, for den skulle virkelig tage sig sammen for at gøre det), så fik snoren noget tabasco-sauce og noget Blair's Death Rain chili-sauce.

Så holdt den ret hurtigt op med den ide.


Kan dog godt se at det nok ikke er hensigtsmæssigt med det der står på menuen hos jer - men hvis den har flere "tilbud" af ting den rent faktisk GERNE må tygge (tøgge) i, og man ellers får trænet lydighedstræning med den, så den forstår en bestemt nægtende kommando, så kommer man også hurtigt over det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Vøni
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. apr 2013, 19:08
Interesser: Bukkejagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 3 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af Vøni » 6. apr 2015, 08:22

Man har hunden i snor med almindeligt halsbånd, og har enten tampen af snoren
eller en lille kvist i højre hånd, og fortæller så hunden hvad man vil have, hvis
den trækker eller går foran, så får den et lille svirp over snuden SAMTIDIGT med kommandoen.


Sådan skrev Gråskæg i januar og tak for det.
I løbet af ganske få ture og et par små svirp over snuden, havde hunden fattet hvad det drejede sig om.
Vi går nu mange ture med stor fornøjelse og behøver blot at løfte højre arm ganske let, hvis der kommer for meget fart på.
Tak for rådet.
Vh
Vøni

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af Stoffer » 6. apr 2015, 20:16

Vøni skrev:Man har hunden i snor med almindeligt halsbånd, og har enten tampen af snoren
eller en lille kvist i højre hånd, og fortæller så hunden hvad man vil have, hvis
den trækker eller går foran, så får den et lille svirp over snuden SAMTIDIGT med kommandoen.


Sådan skrev Gråskæg i januar og tak for det.
I løbet af ganske få ture og et par små svirp over snuden, havde hunden fattet hvad det drejede sig om.
Vi går nu mange ture med stor fornøjelse og behøver blot at løfte højre arm ganske let, hvis der kommer for meget fart på.
Tak for rådet.
Vh
Vøni
Jeps! Carl Tabel har ikke levet forgæves :smile:

Stoffer

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvordan ændrer jeg min hunds opførsel? (gnaver og trække

Indlæg af Gråskæg » 6. apr 2015, 20:31

Vøni skrev:Man har hunden i snor med almindeligt halsbånd, og har enten tampen af snoren
eller en lille kvist i højre hånd, og fortæller så hunden hvad man vil have, hvis
den trækker eller går foran, så får den et lille svirp over snuden SAMTIDIGT med kommandoen.


Sådan skrev Gråskæg i januar og tak for det.
I løbet af ganske få ture og et par små svirp over snuden, havde hunden fattet hvad det drejede sig om.
Vi går nu mange ture med stor fornøjelse og behøver blot at løfte højre arm ganske let, hvis der kommer for meget fart på.
Tak for rådet. Vh. Vøni
Jamen velbekomme, det er altid glædeligt, når man oplever hvor let det er at samarbejde, og jeg ærgrer mig altid lidt, når jeg oplever.
hvor meget bøvl nogle hundeejere har med deres dyr, hvor de hele tiden går og hiver hårdt i halsbåndet uden at det hjælper.
Det afgørende er at det ender med, at man blot løfter hånden, det nuanceres og forfines så til, at der er forskellige hånd- og armbevægelser,
afhængig af hvad man ønsker, fra helt dæk og til hov-hov - pas lidt på eller vent!

Besvar