Jagthund uden egen jagt?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Dennis82 » 16. mar 2015, 19:49

Hej alle glade mennesker :biggrin:

Jeg vil lige høre jeres mening da jeg sidder i en diskusion med en jagt kammerat.

Uheldigvis døde min gamle hund uventet og vi valgte at købe en cocker spaniel i stedet. Jeg er nyjæger så det er jo oplagt jeg starter til hundetræning med henblik til jagt. Jeg har ikke min egen jagt så når min hund bliver klar en dag vil jeg selvfølgelig bruge den til at åbne nye døre for mig så jeg kan få nye jagt bekendskaber og komme på jagt. Min jagt kammerat er stik modsat og mener det er noget mærkelig noget at jeg vil have en jagthund når jeg ikke selv har jagt og han kan overhoved ikke sætte sig ind i jeg vil træne min hund når jeg godt kan lide at tage på pramjagt.

Er jeg mon den eneste der vil træne hund til jagt uden at have egen jagt? Eller er det kammeraten der er på det gale spor :)

Syntes jo det er meget normal at vil træne sin hund nu hvor man har den :)

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Stoffer » 16. mar 2015, 20:08

Hej

Ja undskyld men din kammerat fatter intet!!

Træn din hund og nyd det!

Mere end halvdelen af det jagt jeg kommer på er takket være min hund :numberone:

Mange gange lader jeg geværet blive hjemme og nyder istedet hundens arbejde :smile:


Hilsen Stoffer

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Kleth » 16. mar 2015, 20:52

Stoffer skrev:Mere end halvdelen af det jagt jeg kommer på er takket være min hund :numberone:
En dygtig hund får nemlig nemt flere invitationer til jagt, end føreren gør, men vovse kan ikke selv køre bil.

Vi træner også jagthund, om ikke andet er det rigtig god aktivering og stimulering af hunden.
Min hustru går spor med vores hund, ikke fordi den skal være schweisshund, men fordi den nyder det hvad vi kan se når den får schweiss-selen på.

Hav det sjovt sammen med din hund, det bliver en bedre hund når den bliver aktiveret
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Bobo » 16. mar 2015, 22:31

Ja en god hund kan nemt kaste jagt invitationer af sig og specielt hvis det er en spaniel ( der er jeg subjektiv og aldeles inhabil )
men som andre skriver vil alle hunde gerne bruges og træning til jagt er det næstbedste for en jagthund så bare klø på og sig til din ven at man jo godt kan købe et par gummistøvler en dag det er tørvejr
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Dennis82 » 16. mar 2015, 22:54

Rart at høre det ikke er mig der er gal på den :smile: vi glæder os også til at komme igang med træningen her i starten af april :)

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Gråskæg » 16. mar 2015, 22:57

Om du har egen jagt eller ej er i den forbindelse totalt ligegyldigt, meget vigtigere er, hvordan du/I bor og at du har lyst til at gå til træning, og i det hele taget være aktiv med din hund. Som andre er inde på, så er en veltrænet og lydig hund velkommen på næsten alle jagter. Har du tænkt dig at tage hunden med på pramjagt? Hvilket jeg personligt synes er en god oplevelse.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Kalthoff » 16. mar 2015, 23:05

Når du går til jagthundetræning med din nye hund vil du møde masser af jægere.

Det kan i sig selv være vejen til jagt invitationer, eller vejen ind i et konsortie eller en jagtforening.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Sunscale » 25. mar 2015, 21:20

Som du nok har fundet ud af, er jagt jo en ting som kan få folk splittet ad, det er jo som religion for nogle mennesker.
Og du bør(og gør sikkkert også :smile: ) respektere andres mening, så hvis din ven er stivnakket og mener at man skal have egen jagtareal for at være jæger, kan du da bare ryste på hovedet og nyde at du har en jagthund, frem for at bryde hovedet med sure opstød og negative kommentarer :thumbup:

Husk på, at det er dårligt for blodtrykket at være sur dag ind og ud :rolf:

Som de andre også siger, er det uhyre nemt at komme med på selskabs jagt som hundefører.
Og jeg vil mene, at når du træner jagthund op uden egen areal, fylder jagt oplevelsen mellem dig og din hund mere, end at komme hjem med et stykke vildt. :smile:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Holmes » 26. mar 2015, 22:43

Hvis du har en go jagt hund så er det ikke altid man har tid til at ha egen jagt fordi man får så mange invitationer
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Sol » 3. apr 2015, 09:47

Cocker spaniel er en dejlig race, jeg har selv haft en. Men de kræver meget aktivering pga. deres energi, jeg oplevede den bedste aktivering var når den brugte "næsen", hvilket som det eneste kunne gøre den helt træt.

Aktivering vha. jagttræning er derfor yderest relevant, uanset om du selv er jæger. At du så er jæger og måske kan få nogle jagt invitationer ud af det, er jo kun en bonus.

Jeg savner selv min lille Cocker og har store overvejelser om min næste hund ikke bør være en lille Cocker igen. Jeg ved godt at dette står tit her på NVF, men :photo: så smid lige et foto af din hund :smile:

hilsen sol.

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af CasperB » 5. apr 2015, 13:24

Det er da uden tvivl DI makker der er gal på den. Jeg er som kommende jæger igang med træningen af min lab på andet år. Jeg får forhåbentligt tegnet 6maj, og hunden er klar til jagt til efteråret :thumbup:
Har allerede fået et par gæste invitationer, og nogle konsortier foretrækker også at nye medlemmer har hund, så klart en fordel for dig... Udover det er det bare fantastisk, at arbejde sammen med hunden, og der er rigtigt mange gode oplevelser forude, som jeg slet ikke kan vente med.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Hansen-Martin » 13. apr 2015, 15:10

fik jagt tegn for 3½ år siden men har aldrig haft egen jagt (er med i noget fra efteråret af) men har da alligevel været på jagt 2-3 gange på en weekend med min hund, og 9 ud af 10 gange har jeg da hunden med fordi det er den der er blevet inviteret. :)
så få dig endelig en jagt hund så kan du komme så meget på jagt du ikke selv behøver leje noget!: :smile:
og den kan da også komme med dig i prammen :blink:

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af HHC » 13. apr 2015, 19:17

Jeg har heller ikke egen jagt, men må med fornuft træne lidt på en vens jagt.
Ellers går tiden med at træne min Cockerspaniel.
Han er nu 9 mdr og jeg glæder mig til jagten starter.
Charlie starter kanon godt og med ham i huset tror jeg nu også at jeg kommer mere på jagt :biggrin:
Der er altid brug for en god hund

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Formandlao » 5. maj 2015, 14:47

HHC skrev:Jeg har heller ikke egen jagt, men må med fornuft træne lidt på en vens jagt.
Ellers går tiden med at træne min Cockerspaniel.
Han er nu 9 mdr og jeg glæder mig til jagten starter.
Charlie starter kanon godt og med ham i huset tror jeg nu også at jeg kommer mere på jagt :biggrin:
Der er altid brug for en god hund
:thumbup:
Diligentia, Vis, Celeritas

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af C-X » 5. maj 2015, 14:59

Der er færre "husmandsjægere", og flere karrieremennesker der går på jagt. Derfor er der også færre jagthunde og standarden er generelt blevet ringere (der uddannes stadig prima jagthunde!). Det være sig både de enkelte hundes uddannelsesniveau og der bliver i højere grad brugt "blødere" racer. Ikke at der er noget galt i, at hundeføreren vælger en hund ud fra ambitionsniveau og evner, det er bestemt kun godt, men der mangler ofte de stærke hunde i mixet. Jeg oplever tit, at der er mangel på gode jagthunde, med en god uddannelse og drive.

Held og lykke med projekt jagthund uden jagt. Gør du det godt, tror jeg jagten kommer sammen med resultaterne. Husk foreningslivet, der er mange dygtige instruktører.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Kleth » 6. maj 2015, 09:33

C-X skrev:Der er færre "husmandsjægere", og flere karrieremennesker der går på jagt. Derfor er der også færre jagthunde
Skægt, vi er mange karrierremennesker i vores ene konsortie og der er nu vist kun 3 af 14 der ikke har hund og de går rigtigt meget op i deres hunde :smile:

Det er en rigtig god ide at træne hund med den lokale jagtforening. Det er jo i høj grad at træne føreren :fun:
Fruen går nu med vores knapt 6mdr hvalp på apporteringskursus (begynder) i vores jagtforening og det er super godt, specielt det med at omgås andre hunder og mange mennesker, som man gør på en fællesjagt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Kalthoff » 6. maj 2015, 12:00

C-X skrev:Der er færre "husmandsjægere", og flere karrieremennesker der går på jagt. Derfor er der også færre jagthunde og standarden er generelt blevet ringere (der uddannes stadig prima jagthunde!).
Det er en meget rammende beskrivelse af der hvor jeg går på jagt.

Jævnligt må vi invitere gæster med replikken "nu tager du vel din hund med", for at få en fællesjagt til at blive vellykket.

En jæger med en veltrænet jagthund vil få mange jagtinvitationer i det nuværende jagtmiljø.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af C-X » 6. maj 2015, 12:11

Kleth, det glæder mig at I har formået at knække kurven og nu kan konkurrere og sparre indbyrdes. Dog tror jeg, at jeres tilfælde er undtagelsen, der bekræfter reglen.

Vi ser også et øget fokus på riffeljagt, og flere nyjægere der brokker sig over en obligatorisk haglskydeprøve. Jeg gætter forsigtigt på, at det er fordi de simpelthen ikke har adgang til hund eller forstand på hundearbejdet.

Urbanisering har også en stor del af skylden. Jeg flyttede selv i lejlighed, grundet studie, til trods at jeg kom fra en flok ruhårede hønsehunde. Før jeg kommer ud af lejlighed og by igen, bliver det ikke muligt med en hund i den størrelse. Så det arbejder jeg på pt., for selv om jeg er glad for den lille DSGH der flyttede ind sammen med kvinden, så hjælper det ikke at kræet er panisk skudræd. Mange andre nye og kommende jægere står i samme situation. Det kræver simpelthen for meget, i forhold til alle de andre prioriteter, der ligger i det moderne by-liv, at også skulle uddanne sig selv og en til tider stædig/ulydig/krævende jagthund. For slet ikke at forglemme den stigende opmærksomhed som kvinder kræver i dag. Jagt er for mange bare en hobby - det er kun for de få, at det er en essentiel del af livet.

Mine største oplevelser omkring jagt, har aldrig været det jeg skød. Naturen i sig selv og især hundearbejdet har altid været det ypperligste. Når man ser dygtige hunde arbejde, med alle deres nedarvede instinkter og evner, tillagt en dressur og et tilhørsfohold til hundeføreren, så bliver det ikke bedre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Bobo » 6. maj 2015, 17:10

Jeg havde for en del år siden 2 år uden hund - børnene var mindre og karriere var noget jeg havde hørt man skulle prioritere (det skal man ikke, men børn skal man). Jeg holdt næsten op med at gå på jagt fordi jeg skulle "stå på jagt". Men det kræver noget at have hund og hvis jeg boede i lejlighed (gud forbyde det ) ville jeg heller ikke have hund, men konklusion er at jagt og hverdagen bliver mere givende med hund - og kone og børn er da også ok
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Labgirl » 13. jul 2015, 17:24

Jeg gik på jagt i årevis som hundefører uden selv at have jagttegn. Min hund blev inviteret og så hængte jeg jo på. Nu har jeg jagttegn og pt 4 hunde og invitationerne er der stadigvæk - endda i større antal. Også selvom jeg nu selv har jagt.

Derudover er markprøver vældig populære. I retrieverregi tror jeg der er flere ikke-jægere end jægere der stiller op. Uanset, så er det god træning af hunden.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jagthund uden egen jagt?

Indlæg af Gråskæg » 13. jul 2015, 20:42

Jægere - eller rettere folk med jagttegn og gevær, dem er der nok af, veltrænede jagthunde er en mangelvare.

Besvar