Spørgsmål:Hvorfor æder vores hund lort? (Løst, nogenlunde)

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål:Hvorfor æder vores hund lort? (Løst, nogenlunde)

Indlæg af Kleth » 24. mar 2015, 06:29

Vores vovse Rocky, en Goldenrador på knapt 5mdr. elsker at æde lort; andelort, mågelort, hundelort, muselort m.v.
Han æder også ofte sine egne lorte, hvis vi ikke er hurtige nok til at få samlet dem op.

Min hustru mener, at det at han æder sine egne lorte er grundet at smagsstofferne fra foderet ikke er fordøjet.
Kan det have sin rigtighed? Eller æder han bare lort uanset hvis rectum det er kommet ud af og hvad foder der er blevet til lort?

Han får tørfoder med tilskud af lakseolie om aftenen og når han har blød mave, som han får af at æde lort, så får han også en banan som åbenbart hjælper mod det. Til morgenmad får han tørfoder med tilskud af tørrede småfisk.
Han er ret aktiv men vi er under fodringsvejledningen i vægt, og dyrlægen siger at han er i perfekt foderstand. Til guffere bruger vi et andet hvalpe foder.
Senest rettet af Kleth 18. aug 2015, 13:06, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Krung » 24. mar 2015, 06:59

Aner det ikke, men elefantunger spiser jo lort fra de voksne for at få de nødvendige bakterier til at nedbryde føden. http://forgifs.com/gallery/d/278-7/Elep ... s-poop.gif
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Gråskæg » 24. mar 2015, 07:02

Min første reaktion er, at han må mangle et eller andet, men med det alsidige foder så er det jo ikke særligt sandsynligt. Har han adgang til at æde græs, nu her hvor alting spirer og grønnes, det skal være det kraftige høje bredbladede hundegræs, og så selvfølge et godt marvben, som gerne må være frossent, så holder det længere og er samtidigt godt for tænderne. Jeg ville ikke være så bekymret, hvis det bare var f.eks. kolort, men det at han æder sin egen afføring, lyder ikke godt. Det at planteædere æder deres forældres afføring er noget helt andet, det har noget med bakterier at gøre, rålam skal f.eks. have noget jord, for at holde maven i orden.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Kambiri » 24. mar 2015, 07:19

Det korte svar: Fordi den kan lide det!

Det lange svar: Følgende er skrevet ud fra hundens alder, den er jo stadig en lille hvalp. Hvor har du din hund fra? Kommer den fra en opdrætter der har mangen hunde til at gå sammen? Når moderen lader sine hunde løbe rundt sammen med andre har hun et gen som siger hende at hun skal rydde op efter sine hvalpe, dvs. mor æder lorten hvalpen har lagt. På een og samme tid er hvalpene jo igang med at lære fra sin mor hvad der kan spises og hvad der ikke kan, hvalpene vil gerne have det samme som mor, derfor bliver lorten til en godbid man skal have fat i før andre. Hunden lærer på samme tid at forbinde lorten med en god oplevelse/smag og den kommer derfor til at kunne lide det, en godbid som den, nu hvor den er væk fra flokken, har helt for sig selv.

Ved ældre hunde (over hvalpestadie)kan det at æde sin lort være tegn på psykiske problemer og det er derfor svært at svare på uden at se hele hundens adfærdsmønster.

Hvad kan du så gøre? En del hunde kan ikke lide smagen af ananas "anden gang" så at sige. Så hvis du blander hakket ananas i den almindelige mad spiser hunden det første gang, man lader lorten ligge. Hvis ikke det virker kan du hos dyrelægen få nogle tabletter som giver lorten en fæl lugt (for hunden i hvert tilfælde) og den stopper ret hurtigt med at æde det.

Jeg måtte selv ved min egen hund, som havde samme adfærd, ty til kemien da ananas ikke var 100% effektiv.

Og husk til sidst, at du må kun markere og skælde den ud hvis du fanger den i gerningen, når den har slugt den sidste mundfuld er det for sent, hvis skideballen skal lære den at den ikke må!

Lad os vide hvordan det går;-) knæk og bræk!
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Kleth » 24. mar 2015, 08:00

Krung skrev:Aner det ikke, men elefantunger spiser jo lort fra de voksne for at få de nødvendige bakterier til at nedbryde føden. http://forgifs.com/gallery/d/278-7/Elep ... s-poop.gif
Sådan fungerer det for en del dyr,så det var også min første tanke, men han bliver jo ved. Flere planteædere er som allerede nævnt koprofager og derfor er nød til at selectivt at spise deres afføring.
Min største bekymring er ikke at han æder sin egen lort, men at han æder alt muligt andet og derfor er i risiko for for nogle grimme sygdomme.

Vi har lært ham at han spytter ud, når han har samlet et eller andet op, når vi siger "tak" ved at give ham en guffer i bytte, men det har aldrig virket med lort. Hvis han ved der ligger en stor muggen lort bag ved en busk, så forsøger han at løbe hen til den f.eks. ved at finte os ved at løbe frem som at han vil løbe forbi den og så springe til side. Det er ikke så hyggeligt at sidde med en hund der lugter af lort ud af munden efter aftenturen :puke:

Skal det være frisk ananas, eller kan det fra dåse (usødet) bruges (det er nemmere at dossere)?

Tak for svarene, det glæder mig at vi ikke skal til at pille ved foderet, men når vi har brugt den sidste sæk af det vi har nu prøver vi nok noget andet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Gråskæg » 24. mar 2015, 08:25

Det er rigtigt, at dyremødre ofte æder ungernes efterladenskaber, dels for at gøre rent efter dem, og dels fordi der findes ikke optagede næringsstoffer i ungernes afføring, særligt sålænge de dier. Det er også almindeligt at store hunde, der er på knap kost, gerne æder afføring fra små overfodrede hunde, men at det skulle få hvalpene til at lære og vænne sig til også at æde lort, den køber jeg ikke umiddelbart. Jeg har aldrig selv oplevet det med mine egne hunde, tvært i mod så snuser de forsigtigt til både egne og andres lorte, og går så i en bue udenom dem.
Måske kommer der en dyrlæge eller nogle ernæringseksperter på banen, men jeg vil altid være skeptisk overfor råd fra folk, der lever af at sælge dyr diæt-foder, det er efter min mening ikke noget, som man behøver at smide penge ud til.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Herluf » 24. mar 2015, 09:25

Krung skrev:Aner det ikke, men elefantunger spiser jo lort fra de voksne for at få de nødvendige bakterier til at nedbryde føden. http://forgifs.com/gallery/d/278-7/Elep ... s-poop.gif
Der sker noget lignende med mennesker, når de kommer ud af på normalvis, kan det ikke undgås at de får små mængder afføring fra moren på/ind i sig, og det påvirker deres tarmflora.
Børn som bliver født vha. kejsersnit bliver ikke udsat for disse bakterier i lige så højt grad, så deres tarmflora plejer at være lidt anderledes.
http://www.scienceandsensibility.org/un ... ld-health/

Sorry, meget :offtopic:, men det viser at det ikke er så ualmindeligt i naturen.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Gråskæg » 24. mar 2015, 09:38

Herluf skrev:
Krung skrev:Aner det ikke, men elefantunger spiser jo lort fra de voksne for at få de nødvendige bakterier til at nedbryde føden. http://forgifs.com/gallery/d/278-7/Elep ... s-poop.gif
Der sker noget lignende med mennesker, når de kommer ud af på normalvis, kan det ikke undgås at de får små mængder afføring fra moren på/ind i sig, og det påvirker deres tarmflora.
Børn som bliver født vha. kejsersnit bliver ikke udsat for disse bakterier i lige så højt grad, så deres tarmflora plejer at være lidt anderledes.
http://www.scienceandsensibility.org/un ... ld-health/

Sorry, meget :offtopic:, men det viser at det ikke er så ualmindeligt i naturen.
Det er i det hele taget et område, som man er blevet opmærksom på. Der laves forsøg med at overføre tarmflora fra en person til en anden, og det har f.eks. vist sig, at det kan skabe overvægt fra en person til en anden, mens man kan hele andre sygdomme, så ja - det har en betydning.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Kenned » 24. mar 2015, 14:38

Kleth skrev: Vi har lært ham at han spytter ud, når han har samlet et eller andet op, når vi siger "tak" ved at give ham en guffer i bytte, men det har aldrig virket med lort. Hvis han ved der ligger en stor muggen lort bag ved en busk, så forsøger han at løbe hen til den f.eks. ved at finte os ved at løbe frem som at han vil løbe forbi den og så springe til side. Det er ikke så hyggeligt at sidde med en hund der lugter af lort ud af munden efter aftenturen :puke:
Jeg håber en "guffer" er en godbid :rolf:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Kleth » 24. mar 2015, 16:06

Kenneth Jensen skrev:Jeg håber en "guffer" er en godbid :rolf:
??? Selvfølgeligt, jeg er overbevist om at den hund kunne lære at køre bil hvis der er nok guffere :giggle:
Vi bruger iøvrigt et andet hvalpefoder, end det han får i madskålen, som belønnings godbidder aka. "guffere"
Senest rettet af Kleth 24. mar 2015, 16:27, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Gråskæg » 24. mar 2015, 16:11

Kleth skrev:
Kenneth Jensen skrev:Jeg håber en "guffer" er en godbid :rolf:
??? Selvfølgeligt, jeg er overbevist om at den hund kunne lære at køre bil hvis der er nok guffere :giggle:
Vi bruger iøvrigt et andet hvalpefoder, end det han får i madskålen, som belønnings godbidder.
He - he, ja hver familie har sit eget sprog og sine egne udtryk, og denne søde uskyldige familie ved nok ikke,
hvad et BJ er, og vil slet ikke kalde det for en "guffer".

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Kleth » 24. mar 2015, 16:30

For den rene er alting rent.
Familie sprogbrug ja, vores husdyrs belønnings godbidder og særlige treats er altid blevet omtalt som "guffere" om det har været en hasselnød til et jordegern, rosin til en chinchilla eller agurk til marsvin.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Rahan » 25. mar 2015, 06:55

Vi har selv problemet med vores Labrador
Den lider, som de fleste lab, af sart mave, så det er lidt et problem.
Det er specielt kattelort der er den helt store delikatesse :puke:
Men en lille delfa fra vildtet ryger da også gerne ned.

Jeg har desværre ingen løsning på at vænne den af med det !
Man kunne selvfølgelig lade den gå med en mundkurv på når vi går tur, men det er jeg ikke meget for.

Der blev nævnt nogen tabeletter man kunne få hos dyrlægen længere oppe.
Nogen der ved hvad de hedder ????

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Kleth » 25. mar 2015, 07:21

PerNielsen skrev:Vi har selv problemet med vores Labrador
Den lider, som de fleste lab, af sart mave, så det er lidt et problem.
Det er specielt kattelort der er den helt store delikatesse :puke:
Men en lille delfa fra vildtet ryger da også gerne ned.
Der skulle være nogle piller som hedder "Stool Repel-UM" (google-fu) og de virker så kun på det som kommer ud af vovse selv :fun:
På en god dag for Rocky, kan han æde hestelort, rådyrlort, hundelort og lort som vi ikke kender kilden på :puke: Vi prøver at lære ham at lade være og det skal nok komme når vi er konsekvente.

For at imødegå at han får dårlig mave, hvad vi i en periode oplevede en del, får han en banan sammen med sit tørfoder (han får 40g mindre tørfoder når han får banan) til aftensmad og indholdet fra en mælkesyrebakterie kapsel, vi har fundet ud af at mælkesyrebakterie tabletterne fra Føtex virker fint :smile: og de koster ikke en herregård.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af Unicorn » 25. mar 2015, 19:35

PerNielsen skrev:Vi har selv problemet med vores Labrador
Den lider, som de fleste lab, af sart mave, så det er lidt et problem.
Det er specielt kattelort der er den helt store delikatesse :puke:
Men en lille delfa fra vildtet ryger da også gerne ned.

Jeg har desværre ingen løsning på at vænne den af med det !
Man kunne selvfølgelig lade den gå med en mundkurv på når vi går tur, men det er jeg ikke meget for.

Der blev nævnt nogen tabeletter man kunne få hos dyrlægen længere oppe.
Nogen der ved hvad de hedder ????
Jeg har nu aldrig før hørt at de fleste labber lider af sart mave, snarere tværtimod så skulle man tro at mange af dem var galvaniserede indeni med det de kan spise uden at få dårlig mave.
Theory is nice, but facts determine the truth.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Spørgsmål: Hvorfor æder vores hund lort?

Indlæg af 007 » 25. mar 2015, 21:43

Prøv at køb Kapro tabs eller pro-fibre (fx fra protexin.com).

Det er et godt råd.
Mvh

MIg

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål:Hvorfor æder vores hund lort? (Løst, nogenlund

Indlæg af Kleth » 18. aug 2015, 13:30

Rocky holdt hurtigt op med at æde hans egen lort, det var vist bare stadie han skulle igennem, men han fortsatte med at æde anden lort han fandt eks. menneske, hund, hest og kat.

Vi skiftede Rocky' foder, så han fik Bosch Junior Maxi, det reagerede han positivt på og han fik meget bedre mave. Han åd stadig lort, men han fik ikke helt så ofte dårlig mave.

Min hustru fandt ud af at nogen hunde åbenbart æder lort p.g.a. vitaminmangel :what: og anbefalingen var at give ham gærpulver, så nu har vi siden maj givet ham en spsk inaktivt ølgærspulver i hans mad om morgenen, sammen med et tilskud af mælkesyrebakterier så han ikke gasser familien.
Som supplement til hans godbidder giver vi ham tørret kallun, det stinker men han er ret vild med det - Nogen skriver at det modvirker deres lyst til at æde hestepærer :what:

Situationen er at Rocky nu meget mindre tilbøjelig til at æde lort, det hænder der ryger en katte-lort e.lig. og hvad der er opdragelse, modning eller diverse tilskud, skal jeg ikke gøre mig klog på :giggle: Når vi løber tør for gærpulver om nogle måneder, så prøver vi at se om lysterne kommer tilbage. Kallun fortsætter vi nok med som alternativ til okseører.
Vi syntes iøvrigt ikke at gærpulveret influerer på hans fældning, men han har super lækker pels.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”


Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål:Hvorfor æder vores hund lort? (Løst, nogenlund

Indlæg af Kleth » 18. aug 2015, 14:04

Ja, den har jeg også læst.
- Fordi, det gør de bare :fun:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar