Kalahari, SA. Hvem kan?.

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Slettes3 » 8. apr 2015, 15:54

Påtænker lidt at lave en slyngeltur til SA udelukkende i Kalahari ørkenen 2016/2017. Jagt på kudu, vorte og springbuk. Det er jagt på fri vildtbane. Hvis nogen syntes dette kan være lidt interessant. Evt kan man tage til Namibia efter bjergzebra. Dette vil dog kræve en uge yderligere + lidt flere$$.
Indlogering er typisk hos en farmer hvor vi lejer et familie sted af farmeren. Der er køkken hvor vi selv laver mad. Der er en blød seng at sove i og nogen gange er der varmt vand til bad(men for det meste er det kold vand..hahah).
Jagten er pürsch men man kan nogle gange med fordel også bare side og vente og nyde naturen med sin riffel. Dyrene skal nok komme. Jeg er ikke selv trofæ jæger men det kan sagtes arrangeres hvis man gerne vil have et trofæ. Jeg kender dog ikke umiddelbart prissætning for dette.

Tidspunkt vil være i perioden maj-august. Maj lidt varmt(+40grader celcius) august lidt køligere(22-30grader celcius og dagen men KOLDT om natten)
Riffel: Ligegyldigt bare man kan ramme og +7mm kaliber. Så er man i gang.
Vi deler transporten, mad, drikkevare og indlogering. Et estimat vil være at en kudu kan skydes(jages) for omkring ca. ZAR 6000...vortesvin 500ZAR(nogen gange billigere)...springbuk vil være en 2000-3500ZAR(kender ikke prislejet for dette men det plejer at være der omkring).

Det er påtænkt som en jagttur men der er masser af hygge undervejs. Der er dage hvor man er gennembagt af solen og er nærmest dehydreret, træt og støvet til. der sidder torne i tøjet, sko mv. men jeg kan garantere de fedeste jagtoplevelser og opleve noget spændende Afrika.

Tid for tur Minimum 14 dage(jagtdage) helst 20 jagtdage da det kræver lidt tid at jage vildtet og lære området at kende)

PM hvis dette kunne have en interesse.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af HHC » 8. apr 2015, 17:46

Jeg er med i 17.
I 16 bliver det familietur :wall: :wall: :wall:

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 12. apr 2014, 17:06
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Morten87 » 8. apr 2015, 18:45

Kunne bestemt også være klar i 17 da der lige skal spares lidt op og så lyder det super godt at være med nogen med mere erfaring når man aldrig har været på jagt i Afrika :razz:
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Slettes3 » 8. apr 2015, 19:20

I kan have det lidt i tankerne og når vi engang kommer noget tættere på(ca 1år) kan vi så småt begynde at planlægge. Grunden til jeg melder ud nu er fordi nok de fleste skal kunne afse 3 uger til jagt skal i god tid planlægge med deres arbejde, kone, økonomi mv. Det vil blive en tur hvor der ikke er luksus men masser af jagt og god hygge ved bålet om aften hvor vi selv tilbereder maden.
Jeg forventer ikke man skal tage stilling nu men mere have det i baghovedet. Jeg skal nok "genoplive denne tråd til næste år og komme med en deadline.

Der kan også skydes sjakal, springhare og oryx(gemsbok). Jeg tager dog afsted alene med det formål at jage kudu og springbuk. Disse 2 arter antiloper er vanskelige at jage hver gang.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Tangloppen » 8. apr 2015, 19:34

Hvad løber sådan en tur sådan ca. op i samlet? Tænker rejseudgifter/overnatning/osv. Er vi i 20-30-40-50.000,- segmentet?
Lyder alvorligt spændende! :smile:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af HHC » 8. apr 2015, 19:54

er der hos Andrew du tænker på Rigby.
For mit vedkommen vil jeg sige op til 10-14 dage, ellers så passer det jo nok ikke med arbejde.
Et prisleje omkring 30 kan jeg være med på og løber det op i mere så bliver det tilgivelse frem for tilladelse :biggrin:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Slettes3 » 8. apr 2015, 20:29

HHC skrev:er der hos Andrew du tænker på Rigby.
For mit vedkommen vil jeg sige op til 10-14 dage, ellers så passer det jo nok ikke med arbejde.
Et prisleje omkring 30 kan jeg være med på og løber det op i mere så bliver det tilgivelse frem for tilladelse :biggrin:
Andrew bor i Freestaten. Jeg tænker på North West Province.


Jeg vil vurdere at det kan gøres for omkring 30k med flyrejsen. Mad og ophold i SA er meget billigt set med vores øjne.
Det handler også om hvor meget man skyder(hvor dygtig er man til jagt).
Som sagt kan man jo selv bestemme. Man kan selv gå ud og skyde en vortesvin til en billigpenge eller hvis man ikke gider at rende rundt med riffel hele dagen kan man medbringe fotografi apparatet.(digitalkamera i 2015) og tage billeder. Det er en tur jeg i engelsk tale vil kalde for en "Buddyhunt".

I modsætning til det her f.eks hvor man ER forpligtet til at SKULLE skyde et hvis antal dyr:
http://www.jagtrejser.dk/sydafrika/syda ... Riffeljagt

Så kan man her selv vælge hvor hårdt man vil gå til den. Jeg ved bare at for de flestes vedkommende for kudu jagt vil der gå 4-6 dage. Dermed er det ikke usagt at man den aller første morgen skyder en kudutyr men som udgangspunkt at lære området, hvad man skal se efter mv der går de antal dage før man "fanger" de små ting man skal se efter. Vildtet er der. ? er bare.. Kan man finde dem og komme tæt nok på.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Kalthoff » 8. apr 2015, 22:46

Jeg synes det er et prisværdigt initiativ. Det lyder i mine ører som en virkeligt tiltalende jagtform.

Hvad er de reelle jægermæssige kvalifikationskrav? Det lyder ikke som noget for nybegyndere.

Jeg forestiller mig fladt landskab med ringe dækning og derfor længere skudhold end man er vant til i Danmark, samt pürch under vanskelige vilkår, men jeg kunne tage fejl?

PS. min juleferie læsning 2014/2015 var Frederick Courteney Selous:
"A Hunter's Wanderings In Africa: Being A Narrative of Nine Years Spent Amongst the Game of the Far Interior of South Africa". Den foregår godt nok længere nordpå i forhold til det foreslåede område.

Recon82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 1. maj 2014, 08:08
Interesser: Jagt, skydning, DIY
Geografisk sted: Østerbro, KBH
Has thanked: 16 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Recon82 » 9. apr 2015, 06:10

Følger...!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Slettes3 » 9. apr 2015, 09:30

Kalthoff!.

Det er busklandskab og den typiske skudafstand er fra 80-250m.

Jagten er i virkeligheden som alt andet jagt. Man skal lære området og vildtet at kende...og præmisserne. Landskabet er bølgende ala midt jylland/Nordsjælland.
Jagterfaring vil være en fordel men man kan sagtens jage som uerfaren. Det handler lidt om indstilling og en forventnings glæde.

Longjohn
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9. feb 2015, 19:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times

Re: Kalahari, SA. Hvem kan?.

Indlæg af Longjohn » 10. apr 2015, 11:28

G n

Besvar