Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af Kleth » 4. sep 2015, 09:29

Vi har vores hund Rocky et Golden-Labrador kryds, han er nu 10mdr, vejer 36kg og ved at blive kønsmoden.
Vi træner ham både til jagt og til at gå spor og vi gør meget for at aktivere ham, han er (endnu) en blød hund og er altid glad.
Problemet er at selv om han kan alle øvelserne, dirregering, indkald, gå hinter, apport, søg apport, på plads etc. så hvis der lugter af damehund, så trækker han som en sindsyg (lang men lav hund med lavt tyngdepunkt) og er svær at få til noget som helst.
Jeg er stærkere end min hustru og Rocky ser mig absolut som Alfa, så jeg har ikke de samme problemer, men hun har svært ved at styre ham, når han kun tænker med det lille hoved.
Derfor overvejer hun at få ham kemisk kastreret med et implantat på bl.a. på dyrlægens opfordring (og dyrlægen er også sælger), der holder 6mdr. for at han måske kan tænke på andet end damer.
Jeg er mere tilbageholdende, da jeg er bange for at det bare udskyder problemet, specielt hvis han bliver ugidelig af den kemiske kastraktion og derfor ikke kan trænes, så jeg vil gerne vente nogle måneder for at se om han stabiliserer og bliver mere rolig.

Er der nogen, der har erfaring på området? Både med kemisk kastraktion og med hvor lang tid denne "Jeg kan kun tænke med det lille hoved" periode varer?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af 308 W » 4. sep 2015, 09:54

Jeg fik min labrador kemisk kastreret og det virkede fantastisk.

Der gik 3-5 måneder før det virkede 100%
Og virkede i knap ét år.

Vi blev efterfølgende opfordret til rigtig kastration og det var en stor fejltagelse..

Sendt fra min D5803

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 10. dec 2013, 15:42
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af MichaelMejer » 4. sep 2015, 10:51

Vi har også med stor succes prøvet kemisk kastrering på vores puddel da han blev kønsmoden, det tog fuldstændig lysten til at humpe ting fra ham, hvilket var målet med det...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af C-X » 4. sep 2015, 12:34

Jeg har ingen erfaring med kastrationer af nogen art, men kun gode erfaringer med konsekvent og håndfast træning, hos hanhunde med lidt for meget drive. Det er da en udfordring, men det kan overkommes.

10 mdr. - han er først ved at finde ud af, at den kan bruges til andet end at tisse med. Desuden er det tidspunktet, hvor man kan begynde at stille større krav dressurmæssigt.

Kender I forresten ikke nogen med sur og muggen gammel tævehund, der kan give ham en lærestreg? Den slags virker nogen gange, selv om hanhunden kan få en lidt øm snude.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af Bobo » 4. sep 2015, 13:21

Jeg kan klart anbefale kemisk kastration - hvis ikke i påtænker at avle på den senere - selvom det kun virker 6-10 mdr. og på langt sigt er dyrere, er der ikke de bivirkninger som ved rigtig kastration.
Og det er jo din bedste ven så han må vel godt koste lidt en gang imellem.
Konsekvent og håndfast træning er helt på sin plads men hos nogle hunde (bla. en af mine) og deres ejere (mig) vil jeg mene at kemisk kastration er en rigtig god hjælp og sparer både dig og hunden for mange ærgelser
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af C-X » 4. sep 2015, 13:39

Ja, med håndfast menes jo ikke fysisk afstraffelse, omend det kan være nødvendigt i ekstreme tilfælde, men simpelthen, at hunden er meget i hænder og styres meget konsekvent gennem træningssessioner. Det kan være alt, selv dens gåture bliver med indlagte øvelser (hinter, stå, sit, dæk, bliv, plads, hinter....), hele tiden i tæt kontakt. Hvis hunden tænker forholdsvis meget på sin dressur, har den mindre tankevirksomhed til overs til det lille hoved, så det er bare med at holde den beskæftiget. Det bør også være en periode den skal igennem og derfor virker det helt naturligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af Gråskæg » 4. sep 2015, 15:14

Jeg har ingen erfaring med kemisk kastraktion, men ved at selv om man fysisk fjerner kuglerne, så fjerner det ikke nødvendigvis drifterne.
Jeg slutter mig til koret, der anbefaler en fast hånd, hvis han ikke vil gå pænt hinter, og det indbefatter et lille rap over snuden, hvis han er "tunghør".

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af 308 W » 4. sep 2015, 15:35

Nu handler det nødvendigvis ikke altid om at gå pænt..

Min labrador kastede sin "kærlighed" tilfældige hund eksempelvis en taske hund da vi trænede ved DCH, der var jeg nødt til at holde 3 måneders pause og det var i den forbindelse at vi blev anbefalet kemisk kastration, da trænerne opgav ham.. Den lille rotte døde tilfældigvis også i den periode [emoji6]

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 67
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af P18-9 » 4. sep 2015, 16:37

Hej
Vi fik vores Curly Coatede Retriever kemisk kastreret da han begyndte at blive lidt for interesseret i en lille dansk-svensk hunhund der kommer ude ved os. Han ændrede sig ikke det mindste, bortset fra at han ikke længere var interesseret i hende når hun "bakkede" op til ham. Han er så senere blevet kastreret kirurgisk i forbindelse med en anden bedøvelse pga. en inficeret tå.
Så jeg kan også kun anbefale det!
Mvh
Doc
HW 100 TK

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af Bobo » 4. sep 2015, 17:48

C-X skrev:Ja, med håndfast menes jo ikke fysisk afstraffelse, omend det kan være nødvendigt i ekstreme tilfælde, men simpelthen, at hunden er meget i hænder og styres meget konsekvent gennem træningssessioner. Det kan være alt, selv dens gåture bliver med indlagte øvelser (hinter, stå, sit, dæk, bliv, plads, hinter....), hele tiden i tæt kontakt. Hvis hunden tænker forholdsvis meget på sin dressur, har den mindre tankevirksomhed til overs til det lille hoved, så det er bare med at holde den beskæftiget. Det bør også være en periode den skal igennem og derfor virker det helt naturligt.
Jamen vi er enige og hvis du har troet jeg mente noget andet beklager jeg.

Jeg har med den gamle af de 2 jeg har nu, oplevet en god virkning af kemisk kastration men det er også kun en ud af 5 jeg har haft behov for at bruge det på.

Det virker bare på mig som om at det kunne være en god hjælp til Kleth - der er jo ingen som siger han skal bruge det til evig tid - selv om jeg ærlig talt ikke ved så meget om det rent kemiske i det.

Nu har han så også Labrador, men hvis det havde været en rigtig jagthund kunne det måske aktiveres væk :rolf:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af C-X » 4. sep 2015, 18:35

Bobo skrev:Jamen vi er enige og hvis du har troet jeg mente noget andet beklager jeg.

Jeg har med den gamle af de 2 jeg har nu, oplevet en god virkning af kemisk kastration men det er også kun en ud af 5 jeg har haft behov for at bruge det på.

Det virker bare på mig som om at det kunne være en god hjælp til Kleth - der er jo ingen som siger han skal bruge det til evig tid - selv om jeg ærlig talt ikke ved så meget om det rent kemiske i det.

Nu har han så også Labrador, men hvis det havde været en rigtig jagthund kunne det måske aktiveres væk :rolf:
Jeg følte blot, at dit indlæg efterlod lidt plads til forklaring i mit. :smile:

Under min opvækst, havde vi ganske mange voksne ruhårede, fortrinsvis hanner, i flok. Derfor er min indstilling til at dressere en jagthund nok også mere resolut end så mange andres. Min tålmodighed med uhensigtmæssig adfærd er ret kort og jeg gider ikke stå og debattere med hunden. Til gengæld forkæler jeg dem gerne groft, krammer livet ud af dem og leger med dem på gulvet :biggrin:
Det plejer at virke på de fleste hunde og jeg har sjældent svært ved, at sætte mig i den fornødne respekt.

Når det kommer til en 10 mdr. hanhund, så skal man også lige have in mente, at det er den alder en virkelig vil prøve grænser af. Også mht. seksualdrift. Hvis der ikke er en sur gammel hund til, at regulere den adfærd, så er man selv nød til, at gøre noget ved problemet. Men da årsagen er helt naturlig, så bør udfordringen også kunne løses helt naturligt. Kun i ekstreme tilfælde, ville jeg kasterere en hanhund. En kemisk/medicinsk kasteration lyder blot som en udskydelse, af et muligt problem eller en sygeliggørelse, af en naturlig adfærd.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Spørgsmål: Kemisk kastrering af 10mdr hanhund

Indlæg af Bobo » 4. sep 2015, 20:07

C X
Din pointe med at det er en ung hund er rigtig god, og at man ikke skal tage den nemme løsning fra starten af er jeg også enig i.
Jeg mener bare det kan redde problemhunde eller Uerfarne hundeejere - men det viser jo også bare svagheden ved sådan et forum - vi diskuterer et problem vi ikke kan se eller ved hvad er.
Men vi kan jo kun svare på det der bliver spurgt om
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar