"Energibar" til hunden på jagt???

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

"Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af CasperB » 21. okt 2015, 14:02

Står og mangler noget hurtigt nemt energi til hunden midt på dagen. Han får normalt mad 2x dagligt, men på jagtdagen har jeg indtil videre ladet være med at give ham om morgenen. Det efter råd fra andre hundefolk og h vad jeg har læst hist og her. Men er det rigtigt?
Ligesom vi andre skal have lidt i dunken midt på dagen og få lagrene fyldt op tænker jeg at hinden kunne have brug for det samme. Hvad gør i andre?

På forhånd tak
Casper

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af dksith » 21. okt 2015, 14:03

Fodrede altid min hund inden en jagt... Kan ikke se hvad fordelen skulle være ved at lade være...

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af Bobo » 21. okt 2015, 14:17

Fodring før en jagt kan hos nogle hunde resultere i "mavevending" har jeg fået fortalt og det skulle være fatalt for hunden. Men jeg ved ikke mere om det.
Jeg bruger kattemad og snikkers eller marsbar til frokost, jeg har springer spaniel og har oplevet de går kold og det er ikke så fedt.
De kan få kramper og alt muligt og der kan være langt at bære hunden hjem.
Problemet har ofte været at de har luret at de skal på jagt og så spiser de ikke, så nu fodrer jeg om morgenen inden jeg tager jagt tøj på.
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af C-X » 21. okt 2015, 15:08

Skal jeg bruge en hund til noget længerevarende, så medbringer jeg en vandflaske, en kuksa (koster ingenting i Biltema) og en eller flere små brikker med vådkost til katte.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af Kenned » 21. okt 2015, 15:39

Bobo skrev:Fodring før en jagt kan hos nogle hunde resultere i "mavevending" har jeg fået fortalt og det skulle være fatalt for hunden. Men jeg ved ikke mere om det.
Jeg bruger kattemad og snikkers eller marsbar til frokost, jeg har springer spaniel og har oplevet de går kold og det er ikke så fedt.
De kan få kramper og alt muligt og der kan være langt at bære hunden hjem.
Problemet har ofte været at de har luret at de skal på jagt og så spiser de ikke, så nu fodrer jeg om morgenen inden jeg tager jagt tøj på.
Ja, det er en frygtet ting på bl.a. grand danoir - ikke et fuldt foder hvis hunden skal løbe meget rundt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af SKBHunter » 21. okt 2015, 15:53

CasperB skrev:Står og mangler noget hurtigt nemt energi til hunden midt på dagen. Han får normalt mad 2x dagligt, men på jagtdagen har jeg indtil videre ladet være med at give ham om morgenen. Det efter råd fra andre hundefolk og h vad jeg har læst hist og her. Men er det rigtigt?
Ligesom vi andre skal have lidt i dunken midt på dagen og få lagrene fyldt op tænker jeg at hinden kunne have brug for det samme. Hvad gør i andre?

På forhånd tak
Casper
Svigermor giver lab'erne "pemmikan" i frokostpausen. Det virker som en energibar og det er noget de kan tåle. Hun køber det samme sted som hun køber hundefører!

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af The Yeti » 21. okt 2015, 16:05

En sulten hund skulle have en lugtesans der er mange gange bedre end når den er mæt... Jeg plejer at give min hund foder efter første drev. Vand får den løbende tilbudt.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af NBP » 21. okt 2015, 17:40

Jeg er med på kattemad. En enkelt lille bakke til frokost.
Kattemad skulle have den fordel at der er mere fedt i. Det løber han hurtigt af sig i næste såt, men han har fået et energitilskud. Og det er IKKE noget problem at få det i ham(Springer). :biggrin:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af Gråskæg » 21. okt 2015, 18:25

Kan ikke se noget problem i, at hunden får et let måltid om morgenen, særlig hvis den er vant til at blive fodret på det tidspunkt, en hund vil gerne drikke vand efter et drev, men det finder de som regel selv i en grøft eller lignende. Hvis der bliver brækket vildt op, så får hundene altid deres del, hovedet hvis det er en hare, og så er jagten som regel også ved at være slut.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re:

Indlæg af Gråskæg » 21. okt 2015, 18:38

SKBHunter skrev:
CasperB skrev:Står og mangler noget hurtigt nemt energi til hunden midt på dagen. Han får normalt mad 2x dagligt, men på jagtdagen har jeg indtil videre ladet være med at give ham om morgenen. Det efter råd fra andre hundefolk og h vad jeg har læst hist og her. Men er det rigtigt?
Ligesom vi andre skal have lidt i dunken midt på dagen og få lagrene fyldt op tænker jeg at hinden kunne have brug for det samme. Hvad gør i andre? På forhånd tak. Casper
Svigermor giver lab'erne "pemmikan" i frokostpausen. Det virker som en energibar og det er noget de kan tåle. Hun køber det samme sted som hun køber hundefører!
Nåh - så svigermor er ude i noget med "hvid slavehandel".

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Re:

Indlæg af dksith » 21. okt 2015, 18:41

Gråskæg skrev:
SKBHunter skrev:
CasperB skrev:Står og mangler noget hurtigt nemt energi til hunden midt på dagen. Han får normalt mad 2x dagligt, men på jagtdagen har jeg indtil videre ladet være med at give ham om morgenen. Det efter råd fra andre hundefolk og h vad jeg har læst hist og her. Men er det rigtigt?
Ligesom vi andre skal have lidt i dunken midt på dagen og få lagrene fyldt op tænker jeg at hinden kunne have brug for det samme. Hvad gør i andre? På forhånd tak. Casper
Svigermor giver lab'erne "pemmikan" i frokostpausen. Det virker som en energibar og det er noget de kan tåle. Hun køber det samme sted som hun køber hundefører!
Nåh - så svigermor er ude i noget med "hvid slavehandel".

:biggrin: :thumbup:

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af SKBHunter » 21. okt 2015, 18:47

Gråskæg skrev:
SKBHunter skrev:
CasperB skrev:Står og mangler noget hurtigt nemt energi til hunden midt på dagen. Han får normalt mad 2x dagligt, men på jagtdagen har jeg indtil videre ladet være med at give ham om morgenen. Det efter råd fra andre hundefolk og h vad jeg har læst hist og her. Men er det rigtigt?
Ligesom vi andre skal have lidt i dunken midt på dagen og få lagrene fyldt op tænker jeg at hinden kunne have brug for det samme. Hvad gør i andre? På forhånd tak. Casper
Svigermor giver lab'erne "pemmikan" i frokostpausen. Det virker som en energibar og det er noget de kan tåle. Hun køber det samme sted som hun køber hundefører!
Nåh - så svigermor er ude i noget med "hvid slavehandel".
Ikke forstået Gråskæg!?

Pemmikan er koncentreret protein og fedt!

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re:

Indlæg af dksith » 21. okt 2015, 18:50

SKBHunter skrev:
Gråskæg skrev:
SKBHunter skrev:
CasperB skrev:Står og mangler noget hurtigt nemt energi til hunden midt på dagen. Han får normalt mad 2x dagligt, men på jagtdagen har jeg indtil videre ladet være med at give ham om morgenen. Det efter råd fra andre hundefolk og h vad jeg har læst hist og her. Men er det rigtigt?
Ligesom vi andre skal have lidt i dunken midt på dagen og få lagrene fyldt op tænker jeg at hinden kunne have brug for det samme. Hvad gør i andre? På forhånd tak. Casper
Svigermor giver lab'erne "pemmikan" i frokostpausen. Det virker som en energibar og det er noget de kan tåle. Hun køber det samme sted som hun køber hundefører!
Nåh - så svigermor er ude i noget med "hvid slavehandel".
Ikke forstået Gråskæg!?

Pemmikan er koncentreret protein og fedt!
Gad godt at vide hvor hun køber hundefører henne.... :biggrin:

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af SKBHunter » 21. okt 2015, 18:56

Ahhhhhh.... Now I See! Goddamnautocorrect! [WINKING FACE][WINE GLASS]

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Re:

Indlæg af Gråskæg » 21. okt 2015, 18:56

dksith skrev:
SKBHunter skrev:
Gråskæg skrev:
SKBHunter skrev:
CasperB skrev:Står og mangler noget hurtigt nemt energi til hunden midt på dagen. Han får normalt mad 2x dagligt, men på jagtdagen har jeg indtil videre ladet være med at give ham om morgenen. Det efter råd fra andre hundefolk og h vad jeg har læst hist og her. Men er det rigtigt?
Ligesom vi andre skal have lidt i dunken midt på dagen og få lagrene fyldt op tænker jeg at hinden kunne have brug for det samme. Hvad gør i andre? På forhånd tak. Casper
Svigermor giver lab'erne "pemmikan" i frokostpausen. Det virker som en energibar og det er noget de kan tåle. Hun køber det samme sted som hun køber hundefører!
Nåh - så svigermor er ude i noget med "hvid slavehandel".
Ikke forstået Gråskæg!?

Pemmikan er koncentreret protein og fedt!
Gad godt at vide hvor hun køber hundefører henne.... :biggrin:
Lige nøjagtigt. :fun:

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af CasperB » 21. okt 2015, 19:36

Fedt fedt fedt med tips og tricks. Tror det bliver noget med en halv omgang morgenmad og så resten af rationen til frokost. Evt suppleret lidt med pemmikan. Så må jeg prøve mig lidt frem.

Tak for svarene :10:

Casper

Går snart amok over Apples evige indblanding i hvad jeg skal skrive. Damn you autocorrect :mad:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af Bobo » 21. okt 2015, 19:46

Så må jeg prøve mig lidt frem.
det tror jeg er klogt, der er ikke 2 hunde der er ens, nogle kan spise forud og andre kan ikke, nogle har større depot end andre og nogle bruger bare mere energi.
Bobo ------ Igen uden billeder

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af CasperB » 21. okt 2015, 22:52

Lige præcis. Og der går jo også altid minimum 2 timer fra jeg står op til hunden skal igang. Så et let morgenmåltid må han næsten nå at få nogenlunde på plads inden.
Men jeg prøver på søndag og så må vi se.

Endnu engang tak for svarene.

Casper

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af Bessie4ever » 21. okt 2015, 23:06

Jeg har oplevet min lille tysk jagt terrie tæve ( Bessie) gik kold og det blev læst med en 1/4 leverpostej rugbrødsmad når den kom og hoppede op til lommen hvor de var i. Nogle jagter bad hun ikke om noget andre op til 4 stk ( et helt stykke rugbrød) hunden vejede ca 6-7 kg og var ekstrem på under jagten.
Det var rigtig grimt da den gik kold, den ville bare ligge sig i en vandpyt, som om den ville som og så gik jeg hjem med den. Den var sgu skidt. Altsammen fordi de gamle jægere sagde : man skal fandeme ikke fodre en hund Dan dag den skal jage! Jeg har simpelthen sådan fortrudt st jeg ignorere den tiggen den dag, for den arbejde sgu hårdt for mig :oops:
Perfect! Thats is good enough for me

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af dksith » 21. okt 2015, 23:10

Det er også meget sjældent at maverulning sker for mindre hunde... men derimod store hunde med stor brysthule skal man være lidt opmærksom på...

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af Kleth » 22. okt 2015, 06:13

Vores drønnert er endnu kun med på halvdelen af jagten, men han kan intet før han har fået morgenmad, for så vil han hellere tigge (40kg hoppebold) eller æde græs, kogler og alt muligt andet. Før jagt får han så ikke hele hans morgen måltid.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af MortenV » 24. okt 2015, 09:50

Herunder mine erfaringer / praksis:

Jeg fodrer mine hunde en gang i døgnet, om aftenen. Så er de klar til jagt fra morgenstunden og kan slutte dagen med at fylde depoterne op.

Er jeg på meget intensiv jagt, eksempelvis en uges fjeldjagt efter ryper. Så har jeg som forberedelse bygget en energi overskud op hos hunden, ved at skifte til et mere fedtholdigt foder i god tid inden (op til 30 dage). Derudover får hunden et frokost måltid af opblødt foder. Om nødvendigt supplerer jeg med pemmikan.

I perioder med høj aktivitet (jagt og prøvesæson), men ikke så ekstremt som fjeldjagt, kører jeg med et mere energiholdigt foder. Det er normalt rigeligt brændstof til selv en hård dansk jagtdag. Kniber det lidt sidst på dagen suppleres med pemmikan.

Husk at hundens udholdenhed mere er et konditions spørgsmål end kun foder! Vi kan jo heller ikke gennemføre et maraton bare ved at medbringe lidt energibarer. Der skal forberedes.

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Re:

Indlæg af Mosc5 » 24. okt 2015, 15:03

Gråskæg skrev:
SKBHunter skrev:
CasperB skrev:Står og mangler noget hurtigt nemt energi til hunden midt på dagen. Han får normalt mad 2x dagligt, men på jagtdagen har jeg indtil videre ladet være med at give ham om morgenen. Det efter råd fra andre hundefolk og h vad jeg har læst hist og her. Men er det rigtigt?
Ligesom vi andre skal have lidt i dunken midt på dagen og få lagrene fyldt op tænker jeg at hinden kunne have brug for det samme. Hvad gør i andre? På forhånd tak. Casper
Svigermor giver lab'erne "pemmikan" i frokostpausen. Det virker som en energibar og det er noget de kan tåle. Hun køber det samme sted som hun køber hundefører!
Nåh - så svigermor er ude i noget med "hvid slavehandel".
Hov Hov, kan en hundefører nu ikke være sort, øh farvet... anden hudfarve end hvid.. ahh, jeg giver op? :blink:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: "Energibar" til hunden på jagt???

Indlæg af Rantzau » 27. jan 2016, 22:58

En pakke smør som energitilskud midt på dagen virker fint på min korthårs.

For øvrigt har hunden for længst regnet ud hvad der er i vente når bøssen hives frem. Den skider en kæmpe lort for at tømme tarmen lige inden vi går til makronerne. :mrgreen:

Besvar