Min labrador kommer ikke når jeg kalder. Hvad gør jeg?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Vøni
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. apr 2013, 19:08
Interesser: Bukkejagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 3 times

Min labrador kommer ikke når jeg kalder. Hvad gør jeg?

Indlæg af Vøni » 12. nov 2015, 13:27

Jeg har en dejlig labrador på 1 1/2 år. Verdens bedste familiehund og vild med at gå på jagt.
Dog kniber det med indkald. På fællesjagter og trykjagter har den meget svært ved at blive tæt ved mig.
Især hvis den får fært af råvildt i næsen, så er den over alle bjerge og forfølger vildtet over lang distance på trods af min kalden og råben.
Hvordan øver jeg den i at blive tættere hos mig og ikke stikke af?
Vh
Vøni
Senest rettet af Refraktorius 18. jan 2016, 17:13, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlægs formål.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Labrador-problemer....

Indlæg af Bobo » 12. nov 2015, 16:23

Øh - du har en hund med jagtlyst, det er i sig selv fint nok.
Men jeg er bange for den er kommet med på jagt inden dens grunddressur sidder 110% i skabet.
Du skriver den er 1 1/2 år og det er kun de færreste hunde der kan tåle at komme på drivjagt i så ung en alder. Det er en meget stor stress faktor i forhold til de rolige og kontrollerede forhold der er når man går og træner og det bliver ikke bedre at du kalder og råber. Jeg vil mene du straks skal stoppe med at tage den med på jagt og gå tilbage til grunddressur og starte stille og roligt med at opbygge det indebyrdes forhold der skal til mellem hund og dig
Min formel hedder meget forenklet : jo mere jagtlyst - jo mindre jagt og mere dressur, så får du en super hund, der når den bliver mentalt voksen kan klare presset. Og det har jeg lært ved at spørge omkring hos dem jeg kunne se havde gode hunde, der går mange rundt der virklig ved noget om det.
Det værste du kan gøre er at høre på dem der siger en labrador bliver født opdraget, de har sandsynligvis en møgkøter der stjæler apporten fra andre hunde og render rundt og driver såten af før man er på plads eller også har de været usandsynlig heldige.
Jeg har selv stået der hvor du står og der er kun den lange løsning hvor du går tilbage i dressuren, men så har du også en god hund i mange år. Og hellere vente et år på en god jagthund og ven end trækkes med en køter i evigheder

mvh bobo

ps. jeg har ikke Labrador men det er hibs um habs opdragelsen er ens
Bobo ------ Igen uden billeder

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Labrador-problemer....

Indlæg af CasperB » 12. nov 2015, 20:51

Vil give bobo ret i hans synspunkter. Det virker lidt som om du blir nødt til at gå et par skridt tilbage. Grunddresur og derunder STOP kommandoen. Stop kommandoen bruger jeg selv ofte og derefter evt dæk hvis nødvendigt. Men ja en god Hundetræner kan helt sikkert hjælpe dig.

Casper

Maubla
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:33
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 22 times

Re: Labrador-problemer....

Indlæg af Maubla » 25. dec 2015, 15:01

Dæk dressuren mangler, hvis den er på plads så kan man stoppe sin hund, men det er svært med en hund med stort jagtlyst.
Jeg har selv samme problem, men det skal læres, ellers får man en køter.

Held og lykke med træningen
Ole

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Labrador-problemer....

Indlæg af Mosc5 » 25. dec 2015, 17:46

Hej

Fuldstændig enig med de ovenstående svar.
Du har en hund med stor jagt-iver, og det er godt. Ud og øve stop, dæk og indkald noget mere.
Jeg har haft samme "problemer" med min Lab, først nu hvor den er 3 år er han ved at være så rolig og afbalanceret, at det er en fornøjelse at have ham med på fællesjagter.
Selv om stop, plads, dæk og indkald sidder i skabet under træning, kan man godt regne med at "hørelsen" svigter i starten, når der er fært, andre hunde, eller noget andet der vækker jagt instinktet.
De kan godt være frustrerende, men med tid og træning, så skal du nok få en rigtig god jagthund.

mvh. Morten
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Labrador-problemer....

Indlæg af Taxen » 26. dec 2015, 07:53

Så skal man jo også lige tage Tenager Faktoren. Har kun erfaring med Gravhunde, de er ganske umulige i den alder, (nogen vil sige altid ) Men de kan trænes og man er så stolt. Så nås den her alder. Intet funker. Nederlag på nederlag og den er salgsklar til en Bedstemor på 3 etage. Så er det nogen trin tilbage med træning og pludselig kan den det helle igen, og den er blevet lidt mere moden samtidig. Den skal nok blive god igen de Labrador stor Jagtlyst kan der arbejdes med, Mangler jagtlysten det er være.
Taxen

Brugeravatar
Svitzer
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. aug 2008, 16:18
Interesser: Våben og Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Labrador-problemer....

Indlæg af Svitzer » 30. dec 2015, 21:23

Det bedste jeg kan anbefale er kaningård samt spanielsøg, vi har selv en lab på 2 år som jagtet vildt. Ved disse øvelser lære hunden at respektere vildtet og lystre din komandoer selv under jagt. Ja ved godt spanielsøg er for springer spaniels men kan sagtens bruges til andre hunde, da konceptet er lidt ligesom kaningården bare med dummyer og uden snor ! Jeg har brugt sommeren på denne træning og har nu en hund som står bomstille når vildt kommer løbende, også selv når naboens kat kommer løbende over vejen og jeg ved mange har haft denne gode erfaring med den form for træning både labber, spaniels, tollere og kleiner münsterlænder bla.
Held og lykke med din vaps. (-:
Hellere svedige end ledig !!!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Labrador-problemer....

Indlæg af Bobo » 30. dec 2015, 22:25

Svitzer skrev:Det bedste jeg kan anbefale er kaningård samt spanielsøg, vi har selv en lab på 2 år som jagtet vildt. Ved disse øvelser lære hunden at respektere vildtet og lystre din komandoer selv under jagt. Ja ved godt spanielsøg er for springer spaniels men kan sagtens bruges til andre hunde, da konceptet er lidt ligesom kaningården bare med dummyer og uden snor ! Jeg har brugt sommeren på denne træning og har nu en hund som står bomstille når vildt kommer løbende, også selv når naboens kat kommer løbende over vejen og jeg ved mange har haft denne gode erfaring med den form for træning både labber, spaniels, tollere og kleiner münsterlænder bla.
Held og lykke med din vaps. (-:
Rigtig god ide
:razz:
jeg har i december været på klapjagt med den bette (spaniel) der ellers har gjort det godt og den brændte totalt sammen da det begyndte at regne med fasaner i tredie såt, så jeg måtte ogse lige lidt tilbage i træningsmode
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar