Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund? Diagnose

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund? Diagnose

Indlæg af Styer SSG » 16. nov 2015, 22:58

Min hund har med stor sandsynlighed sprunget korsbåndet i højre bagben. En dyrlæge har set på den, og der var ikke ret meget tvivl.
Hunden er 4 år gammel. Dyrlægen kom med et par forskellige forslag:
Operation= dyrt, usikkert resultat og ingen garantier og lang genoptræning.
Gør ingenting= færdig som jagthund, kan måske godt hente en and eller krage men ikke drive.

Da jeg selv mangler korsbånd i mit ene knæ ved jeg godt hvilke ulemper det indebær.
Jeg er selv blevet frarådet en rekonstruktion, pga. chancen for et godt resultat var ikke særlig stor.

Har selv søgt på nettet og fundet ud af, at der er flere måder at operere på, så nu vil jeg gerne høre, om nogen her inde har erfaring med operation og hvilken type, Tight rope eller andre og evt. pris.

Styer ssg
Senest rettet af Styer SSG 9. dec 2015, 22:02, rettet i alt 1 gang.
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af CasperB » 16. nov 2015, 23:41

Er ked af at høre din hund er skadet det er aldrig rart. Jeg ved ikke noget desværre, men skal helt sikkert nok høre mig omkring. Min egen dyrlæge er selv jæger, og jeg kender ham forholdsvis godt, så stoler på at få et 100% ærligt svar af ham.

Rigtig god bedring med hunden

Casper

Hjorth92
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 23. nov 2009, 10:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vesthimmerland
Been thanked: 4 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Hjorth92 » 17. nov 2015, 00:36

Min 5 år gamle labrador, har fået "fixet" korsbånd på begge bagben. For et par år siden i højre side, og i maj var det venstre side.
Hendes var dog ikke sprunget, men de begyndte at "trevle", og derved blive svage.

Ved besøg hos vores nærmeste dyrlæge, fik vi nogenlunde samme melding som du har fået. Kunstigt korsbånd indopereres, og så ville vi have en "sofa-hund" - ellers var det næsten kun at aflive.

Det nægtede jeg at tro på, og forhørte mig lidt rundt. Gennem den kennel min hund kom fra, endte jeg hos Århus dyrehospital. De brugte lang tid på at fortælle om, hvordan og hvorledes de ordner korsbånd. Operationen hedder "TTA" - Kig evt. på disse søgeresultater: https://goo.gl/eIqES3.
Kort fortalt ændrer de på vinklerne i knæet, hvilket overflødiggør et korsbånd.

Jeg fik at vide, at de ikke kunne garantere at jeg ville have en fuldt funktionsdygtig jagthund resten af hundens dage, men risikoen for, at det blot blev en "sofa-hund" var lille. Så vidt jeg kunne forstå, foretager de i Århus omkring 200 af disse operationer om året.

Som sagt har min hund fået foretaget operationen på begge bagben, senest i maj. Selvom det er en længere periode, hvor hunden kun må bevæge sig i meget begrænset omfang, så er hun alligevel klar til at være med her i efteråret og vinteren, og der er ikke noget hverken at se eller mærke på hunden ift. smerter eller begrænset bevægelighed.

Prisen for denne TTA operation er heftig (ca. 14.000, men der er 10% rabat 2. gang), men det er min overbevisning at der opnås et bedre resultat for både hunden og ejeren!

Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du har nogle spørgsmål.
Senest rettet af Hjorth92 17. nov 2015, 00:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Boerge » 17. nov 2015, 00:37

Konens grækerhund ( adopteret ) ubestemmelig race, vægt 8.5 kg., fik ødelagt korsbånd højre bagben for halvandet år siden. Skete i forbindelse med den holdt et afsindigt væddeløb med sig selv i haven!! Var på det tidspunkt 9 år gammel!

Den fik indsat et kunstigt korsbånd - iflg. vores dyrlæge, var der kommet en helt ny type, som han ikke havde erfaring med. Operationen blev derfor udført på Århus Dyrehospital.
Operationen forløb uden problemer, og efter et genoptræningsforløb på ca. en måned var den helt i orden, og har siden ikke haft nogen for for mén - og har ikke været begrænset i sine udfoldelsesmuligheder!!
Det kostede så også lige den nette sum af 9.500 kr.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Unknown » 17. nov 2015, 07:04

Er det for hundens skyld eller ens egen skyld at den skal opereres?

Hjorth92
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 23. nov 2009, 10:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vesthimmerland
Been thanked: 4 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Hjorth92 » 17. nov 2015, 07:26

Unknown skrev:Er det for hundens skyld eller ens egen skyld at den skal opereres?
Siden hunden har svært ved at gøre indvendinger, må det primært være for min skyld. Men jeg har en glad, sund og rask hund, og jeg tror den er glad for stadig at være her :smile:

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Nikon » 17. nov 2015, 07:57

Min gamle Golden retriver var også igennem operation i begge bagben, endda to gange i hver ben. Ved den ene "ekstra tur" erkendte dyrlægen at den metode der blev brugt måske ikke var god nok så derfor fik jeg lidt afslag til anden tur. Genoptræning og klar til jagt igen som treårig, hunden løber i ca. 30 minutter på første jagt så halter vi på det andet ben :impatient: Vi måtte så igennem to gange igen men "ekstra turen" her skyldes 100 % at jeg ikke kunne holde den i ro. Genoptræning og klar til jagt som fireårig. Gamle "Gule" blev 13,5 år og var med på jagt til den blev 12 år (det gik godt nok ikke så stærk mere med det var ikke pga. af bagbenene :smile: )

Samlet pris for hele herligheden ca 25 k. :alcohol:

Om jeg ville gøre det igen ? (her har jeg tænkt længe over hvad jeg skulle skrive) jeg kan ikke give et konkret svar, mht til min historie så var det dyrt men det gik godt men en ting er sikker, en hund der halter har smerter og det skal vi som mennesker tage stilling til.

PS min nuværende "lap" er 11,5 år gammel, den blev syet samme i januar (15 sting under maven efter at have ramt en gren / stub på jagt) samt i april fik den fjernet sin livmor samlet pris 10 k. Det går heller ikke så stærk mere men med den iver den gamle hund stadig har ja så fortsætter vi lige så længe det giver mening.

God bedring bedring med hunden.
Mvh Jens

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Styer SSG » 26. nov 2015, 14:59

Lige en opdatering.
Jeg har talt med min faste dyrlæge, og han var af den menig, at hunden aldrig ville få et ordentlig liv uden operation.
Han har gode erfaringer med tight rope operationen også til en stor hund.
Jeg skal ikke forvente, at den kan komme på 100% igen, men den skulle kunne bruges til jagt igen næste år.
Pris ca.10.000.
Så der er bestilt tid den 1/12/15 :krydsser: :krydsser:
Unknown skrev:Er det for hundens skyld eller ens egen skyld at den skal opereres?
Tja. Her er det nok begge dele. Hund er ung og en god hund til vores brug, som vi er glade for.
Dyrlægen (og ved godt han tjener på det) siger god for indgrebet, og at det ikke er synd for hunden at få det lavet.
Og den jyske vinkel :blink: . Prisen er ca den samme som en ny hund

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Boerge » 26. nov 2015, 19:21

Fin beslutning Styer! Vi har aldrig fortrudt at vores fik operationen.. Og prisen -- jah - det er jo kun en del af, hvad en ferierejse koster, og som man glemt ugen efter. Hunden har man mange gode stunder med i forhåbentlig mange år!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Bobo » 26. nov 2015, 19:33

Styer SSG skrev:Lige en opdatering.
Jeg har talt med min faste dyrlæge, og han var af den menig, at hunden aldrig ville få et ordentlig liv uden operation.
Han har gode erfaringer med tight rope operationen også til en stor hund.
Jeg skal ikke forvente, at den kan komme på 100% igen, men den skulle kunne bruges til jagt igen næste år.
Pris ca.10.000.
Så der er bestilt tid den 1/12/15 :krydsser: :krydsser:
Unknown skrev:Er det for hundens skyld eller ens egen skyld at den skal opereres?
Tja. Her er det nok begge dele. Hund er ung og en god hund til vores brug, som vi er glade for.
Dyrlægen (og ved godt han tjener på det) siger god for indgrebet, og at det ikke er synd for hunden at få det lavet.
Og den jyske vinkel :blink: . Prisen er ca den samme som en ny hund

Styer ssg

du er et godt meneske :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af CasperB » 26. nov 2015, 20:46

Det lyder godt. Og det virker bestemt som det rigtige at gøre. Synes ikke at 10K lyder vanvittigt at bruge. Min egen køter har lige kostet 5K og det var "kun" pga kraftig diarré og opkast. Så alle de forskellige tests etc løb op i 5000kr og det enda med betydelig rabat.
Så det er bare at at betale, smile og være glad for den dejlige hund du har :thumbup:

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund?

Indlæg af Styer SSG » 2. dec 2015, 22:17

Sidste nyt om "knæskaden" som hunden er blevet døbt her hjemme.
Den blev efterladt ved dyrlægen tirsdag morgen, hvor han ville bedøve den for at kunne undersøge den ordenligt og derefter opererer.
Han ringer lidt før middag og fortæller, at han nu har undersøgt hunden og kan ikke finde sikkert bevis for et sprunget korsbånd. :thumbup:
Den er ikke løs i leddet, som et sprunget korsbånd normalt vil resultere i. Den har dog et eller andet med knæleddet, :thumbdown: men hvad kan han ikke sige. Han vil ikke åbne og se, da det vil skade mere end det gavner.
Det kunne være en menisk, der var skadet, og det skal laves med kikkert, hvilket de ikke havde i klinikken. Gigt var også en mulighed.
Så nu venter vi på resultater af nogle prøver af ledvæske fra knæet. :what:
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund? Ny diagn

Indlæg af Styer SSG » 9. dec 2015, 22:00

Så er svarene kommet. Det ser ud til, at hunden har gigt i begge bagben værst i højre.
Plan: En indsprøjtning hvert halve år for at holde det i ave. Og ikke for meget drivjagt. :krykke:

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund? Diagnose

Indlæg af C-X » 9. dec 2015, 22:15

Pokkers.

Køb dig en hund #2, som kan lære af #1, mens #1 stadig er god. Lad #2 tage slæbet og skån #1 til de lette opgaver og eftersøg/schweiss, hvis den er egnet til det. Der er det rart med en frisk hund.

På den måde får både du og #1 det bedste ud af situationen, uden for mange skuffelser - hvis det altså er muligt med en #2.

Det er i øvrigt mange gange sjovere, med flere hunde ad gangen. Få en forsikring på #2.

God bedring med #1!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund? Diagnose

Indlæg af Bobo » 9. dec 2015, 23:12

C-X skrev:Pokkers.

Køb dig en hund #2, som kan lære af #1, mens #1 stadig er god. Lad #2 tage slæbet og skån #1 til de lette opgaver og eftersøg/schweiss, hvis den er egnet til det. Der er det rart med en frisk hund.

På den måde får både du og #1 det bedste ud af situationen, uden for mange skuffelser - hvis det altså er muligt med en #2.

Det er i øvrigt mange gange sjovere, med flere hunde ad gangen. Få en forsikring på #2.

God bedring med #1!

God pointe
Hvad er det for en hund (race). Er den stor og tung tror jeg også den ville kunne gøre god gavn i mange år ved at gå spor eller gå med i line på trykjagt og lign. (sweis måske) Og samtidig stadig være jagthund :smile:
Det gør jeg med min den gamle for at den ikke skal være helt glemt selv om den ikke kan holde til det den unge kan (springer spaniel)
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund? Diagnose

Indlæg af Boerge » 10. dec 2015, 00:27

Synes måske, det har haltet lidt med dyrlægens diagnosticering fra starten. ( jo, jeg ved godt det er let at være bagklog ) Efter mine begreber er et sprunget korsbånd en pludselig opstået skade, som vel ikke skulle kunne forveksles med gigt, der vel kommer snigende.
Da min kones hund - som tidligere skrevet i tråden fik ødelagt korsbånd - var skaden så pludselig, at den straks, og også efterfølgende overhovedet ikke støttede på det berørte bagben!!
Men håber du ender med at få et godt resultat ud af det!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Nogen der har erfaring med korsbåndskadet hund? Diagnose

Indlæg af Styer SSG » 12. dec 2015, 23:18

Boerge skrev:Synes måske, det har haltet lidt med dyrlægens diagnosticering fra starten.
Der skal dyrlægen ikke have skyld for det hele. På grund af den måde vi så "skaden" på første gang, gik jeg forkert frem.
Min søn havde haft hunden med en tur i marken på jagt. ikke noget med drev eller sådan, bare en tur ud og sidde og kigge lidt.
Da de gå hjem halter hunden. Så først- lad os lige se. Det kom af sig selv kunne det vel også gå væk af sig selv.
Efter et par dage var det ikke blevet bedre, og vi begynder at tænke på, hvad der kunne være galt. Min første tanke var, at noget var gået af led eller sådan noget, så jeg fik fat på en ( hunde/dyre-)kiropraktor. Hun var også dyrlæge og ikke min faste dyrlæge. Da hun så hunden gå, var hun næsten ikke tvivl om, at det var korsbånd, men hun sagde, at det skulle undersøges nærmere. Her er det så at tiden gikmed div. overvejelser. Først her kommer min faste dyrlæge ind i billedet og vi er hvor tråden starter. Hunden havde de typiske symptomer på en korsbåndsskade
.
C-X skrev:Pokkers.

Køb dig en hund #2, som kan lære af #1, mens #1 stadig er god. Lad #2 tage slæbet og skån #1 til de lette opgaver og eftersøg/schweiss, hvis den er egnet til det. Der er det rart med en frisk hund.

På den måde får både du og #1 det bedste ud af situationen, uden for mange skuffelser - hvis det altså er muligt med en #2.

Det er i øvrigt mange gange sjovere, med flere hunde ad gangen. Få en forsikring på #2.

God bedring med #1!
Vi har været inde på hund nr.2, men ind til videre så nej. Jeg aflivede den gamle hund 1 juledag sidste år, så vi mente ikke, at det var tiden til to hunde endnu. Og hun kan sagtens hente et par ænder eller krager. Hun reagerer ind til videre meget positivt på behandlingen. :thumbup:
Bobo skrev: Hvad er det for en hund (race). Er den stor og tung tror jeg også den ville kunne gøre god gavn i mange år ved at gå spor eller gå med i line på trykjagt og lign. (sweis måske) Og samtidig stadig være jagthund :smile:
Det gør jeg med min den gamle for at den ikke skal være helt glemt selv om den ikke kan holde til det den unge kan (springer spaniel)

Det er et kryds mellem lab, korthåret hønsehund og noget ukendt. 45 kg. :blink: Kan godt li' mad (lab) kan ikke li' vand (hh) og er med på den værste, hvis der er optræk til ballade( ukendt) :biggrin:
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Besvar