Min lanrador nægter Apportering af fugl. Hvad gør jeg?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
G00se
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. dec 2015, 19:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Min lanrador nægter Apportering af fugl. Hvad gør jeg?

Indlæg af G00se » 6. dec 2015, 19:54

Jeg har en labrador på 3 år som er lydig og kan apportere næsten hvad som helst bortset fra fugle.
Jeg har trænet den med Fasan vinger uden problemer men at tage en fugl i munden, det nægter den.
Det virker som om det er de små fine fjer og dun den har problemer med.
Er der nogen som har lignende erfaring og evt. go'e råd.
Senest rettet af Refraktorius 6. dec 2015, 21:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Apportering af fugl

Indlæg af dksith » 6. dec 2015, 20:23

G00se skrev:Jeg har en labrador på 3 år som er lydig og kan apportere næsten hvad som helst bortset fra fugle.
Jeg har trænet den med Fasan vinger uden problemer men at tage en fugl i munden, det nægter den.
Det virker som om det er de små fine fjer og dun den har problemer med.
Er der nogen som har lignende erfaring og evt. go'e råd.

Hva med hare/kaniner går det også fint der...?

Dragen
Banned
Banned
Indlæg: 41
Tilmeldt: 4. jun 2013, 16:48
Interesser: Jagt, 3D print og Vandring
Geografisk sted: MIdten af DjævleØen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Min lanrador nægter Apportering af fugl. Hvad gør jeg?

Indlæg af Dragen » 13. jan 2016, 19:43

G00se skrev:Jeg har en labrador på 3 år som er lydig og kan apportere næsten hvad som helst bortset fra fugle.
Jeg har trænet den med Fasan vinger uden problemer men at tage en fugl i munden, det nægter den.
Det virker som om det er de små fine fjer og dun den har problemer med.
Er der nogen som har lignende erfaring og evt. go'e råd.
Jeg har en GDH, generelt ikke var glad for at apportere.
Hindsight: var det nok fordi han er vokset op med en terrier, og lært at alt sjov specielt vildt eller andet levende blev taget af terrieren, ellers fik han bank af terrieren. Så han var ikke glad for at tage vildt.

Men jeg var så heldig at kunne deltage i en jagtdag for hønsehunde, hvor man blandt prøve jagt appotering på duer. Og som altid, løb han ud til duen, snusede den, rendte lidt rundt og men ville ikke tage det op. Da jeg skulle til at kalde ham ind, fortalte en ældre erfaren hundefører at jeg skulle lade ham blive derude og så ville han tage sin hund derud i snor og "trykke ham". Og ganske rigtigt, ligeså snart tæven kom indenfor 10m af ham, skyndte han sig at tage fuglen, løbe med den. Og da han ellers er fint dresseret, var det bare at kalde på ham, så kom han helt hen.

Så mit råd er at du måske besøger en jagthundeforening, eller hvis du har en ven med jagthund. Så tage en tur ud med en fugl, og lade den være derude, hvis den viser lidt interesse men vil ikke samle op, så tag den anden jagthund og pressen din hund ligeså stillle, så han er nød til at samle fuglen op for at beholde den.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Min lanrador nægter Apportering af fugl. Hvad gør jeg?

Indlæg af HHC » 13. jan 2016, 19:59

Dragen, du er squ genial.
Jeg har det problem at ham gerne henter alt fra vand, men kun markere på land.
Den der skal jeg prøve :numberone: :numberone: :numberone:

Besvar