Hundeopdragelse !

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Hundeopdragelse !

Indlæg af Kajsemand » 8. apr 2016, 17:14

Hej Hundefolk

Jeg har et par spørgsmål til hundeopdragelse og jeg ved godt der er mindst lige så mange meninger om det som om børneopdragelse, måske endda endnu flere.

Jeg er igang med opdragelsen af min første jagthund og får input fra min hundtræner, min erfarne kammerat som har haft flere jagthunde, diverse bøger samt det fantastiske Inder-net.

Min hund er en hanhund på 7-8 mdr. og han er lige begyndt at lette ben og det er så her første dillemma kommer, hundetræneren samt en af bøgerne siger at det skal jeg stoppe, den skal ikke lette ben men tisse som en tæve, hvad mener I om dette og hvordan skal jeg hindre det hvis jeg skal?

En anden bog, Fra hvalp til jagthund af Irene Jarnved mener det er noget vås.

Dillemma nr. 2, min erfarne jagthundekammerat mener at hunden skal på jagt nu og at den skal smage på alt muligt vildt for at tænde jagtiveren i hunden mens hundetræneren ikke mener hunden skal på jagt før den er 2 år og foreløbig heller ikke skal smage på andet end canvasdummyer.

Det er en ft cocker og jeg må sige som uerfaren at det virker som om der er helt vildt meget jagtiver i hunden.

Håber i kan hjælpe mig lidt med ovenstående selvom det måske virker lidt banalt.

Hilsen
Kajsemand

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af dksith » 8. apr 2016, 17:36

Punkt 1: syntes jeg er noget mærkeligt noget, kan ikke se hvad fordelen ved ikke og lette ben skulle være.

Punkt 2: er der meget blandede meninger om, min kom ikke med på fælles jagter før hun var 1½ år, men tog hende med når jeg gik alene for at lære hende at gå med snuden i jorden og under bøssen i kryds søg(ikke længere væk end 30-40 meter).

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Kajsemand » 8. apr 2016, 17:42

Argumentet for at de ikke skal lette ben er, lederskab. De mener at det kun er alfahannen som må lette ben.

Dragen
Banned
Banned
Indlæg: 41
Tilmeldt: 4. jun 2013, 16:48
Interesser: Jagt, 3D print og Vandring
Geografisk sted: MIdten af DjævleØen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Dragen » 8. apr 2016, 18:03

1: Min egen GDH har intet problem med at acceptere mig som alpha, og han letter ellers fint ben. Og jeg har aldrig hørt at netop dette skulle give problemer.

2: Min erfaring fra ruhåret tidligere, og nu GDH, er meget race og individ bestemt. Så tag en føler på hunden og vurder ud fra dette.
Med min ruhåret, skulle jeg have ventet til den var hvertfald 1 1/2 år før jeg skulle have introduceret den til vildt. Den kogte over, og begyndte at gå på jagt "alene" når vi gik tur. Men den viste også allerede jagt instikt inden, samt når man gik tur søge den meget "væk"
Min GDH var meget lidt jagt interesseret. Ville gerne bruge snuden, men løb aldrig længere end 25m væk når vi gik tur. Den apporterede ikke, som også kan læses herinde i en anden tråd. Men har ventede jeg også til den var 1 år, men efter dens første gang på en varm fugl, slå det klik for den, og den fangede hvad apportering betød. Så her havde det sikkert hjulpet, hvis jeg var start tidligere. Men fordi jeg var vant til ruhåret, holdte jeg meget igen.

Lyt til folk med samme race. Og prøv at få flere forskellige input. Nogle mennesker har en evne til at få meget "individuelle" og "stride" hunde, andre har ikke andet en "bløde" og "kærlige" hunde. De har alle deres erfaringer fra deres egne hunde, så det er meget afhængigt af hvilken type hund de har haft.

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af dksith » 8. apr 2016, 18:18

Ang. det med alpha eller hvem der bestemmer, brugte jeg eks. at spise først, hvor hunden så fik dens mad efter vi alle sammen havde spist i familien.. skal lige nævnes at min var en F1, så det er ikke en specielt skarp hund der skal afrettes ofte.. :smile: Men ellers ja så søg råd ved folk der har samme race..

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af BSkovgaard » 8. apr 2016, 21:44

Jeg er også i gang med at træne min første jagthund. En Kleiner münsterländer han på 15 mdr.

Punkt 1 synes jeg lyder meget underligt.Det var helt sikkert ikke noget jeg ville lægge noget energi i. Så hellerer bruge tiden på noget positiv samvær som leg. Tænker de fleste hunde vil se det som bedre lederskab.
Hanhunde letter ben, sådan er det :)

Med hensyn til jagt og vildt.
Jeg har ladt min snuse til så meget vildt som muligt fra start af. Haft fryseren fuld af forskellige fugle. Rost ham hver gang han har vist jagt initiativ
Det har virket for os. Så længe lydigheden er i orden, så kan jeg ikke se noget problem i det. Tværtimod.
Vores helt store apporterings gennembrud kom ved sidste års råge regulering. Havde ham med hele sæsonen uden riffel. Og han elskede det, specielt hvis de sorte bed lidt igen :biggrin:
Men siden dengang har han (næsten) altid kunne lide at apporterer.

Ja, som dksith skriver. Lyt til andre med samme race. Og så sorterer groft i rådene.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Taxen » 8. apr 2016, 22:35

Lad dog hunden være Hanhund , og så brug tiden på at lære den de ting den skal for at kunne gå på Jagt. Kende kun Gravhunde som har ry for at være svære at opdrage. Men dem der har lært at gå på Jagt kan sagtens lette ben også. Og det en da så man kan hente et billigt grin når han lige giver et hurtigt strint op ad noget markant inden han forsætter Gravprøven og går til 67 - 70 point. Som er virkelig godt
Taxen

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Kajsemand » 9. apr 2016, 07:45

Tak for svarene.

Punkt 1, benletteriet ved jeg stadig ikke helt hvad jeg gør ved. Når jeg kigger på hundetrænerens egne hunde "springer spaniels" så er de ualmindeligt godt opdraget, så noget gør han rigtigt om det så er det med ikke at lade hundene lette ben eller det er alt det andet træning eller begge dele det er jo svært at sige.

Punkt 2, intro til vildt, der tror jeg at jeg vælger at gøre som Dragen skriver, kigger på hunden og vurderer der ud fra. Jeg må så sige, at konklussionen nok bliver at det ikke haster, for han har fra start haft en meget stor Jagtiver så det kommer nok mere til at handle om at kontrollere den så den bliver brugt rigtigt.

God weekend
Kajsemand

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Hundeopdragelse !

Indlæg af Kleth » 9. apr 2016, 07:54

Vores hund er bestemt ikke en Alphahund, men han letter altså stadig ben.
På mig lugter det af en af de kampe, som ikke rigtig er indsatsen værd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af HR » 9. apr 2016, 08:57

Kender dilemmaet med punkt 2, jeg går selv og træner min første lab (ved godt at det er en anden hund) på 12 måneder og lytter på alle kanaler. Der er dygtige hundefolk der tager deres hunde med på fællesjagt efter 6 måneder og der er dygtige hundefolk der venter 2 år. Så hvem lytter man til?

Da begge metoder ser ud til at virke valgte jeg den forsigtige vej da det er nemmere og styre, specielt når man ikke har prøvet det før. Og jeg har ind til videre ikke fortrudt. Det trak lidt at tage ham med i december for der var han 9 måneder og super god. Så gik der pubertet i kræet i januar og siden har 90% af træningen været at holde ham nede på jorden. Så jeg er glad for at jeg ikke fik sat mere jagt i ham end aller højst nødvendig. Han apporterer både koldt og varmt vildt men det er sjældent jeg lige har en fugl og han får kun lov EN gang. Ellers kammer han helt over (gæt selv hvordan jeg ved det).
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af The Yeti » 9. apr 2016, 09:01

Punkt 1 lyder lidt for mig som at den om sig gribende feminisme har fundet vej til hundetræningen. Først drengene i institution og så hanhundene.... Men det er sikkert bare mig der fra det feministiske Sverige ser spøgelser





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Unknown » 9. apr 2016, 15:01

Hunde præges fra fødslen af. Narkohunde har narkosporstoffer i kurven. Pengehunde har penge syet ind i betrækket. Schweisshunde har ben af råvildt og dåvildt som legeben i kassen.
Jo tidligere du præger hunden jo mere instinktivt kommer den til at arbejde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Sierra13 » 11. apr 2016, 18:19

Kajsemand skrev:Argumentet for at de ikke skal lette ben er, lederskab. De mener at det kun er alfahannen som må lette ben.
Det har jeg aldrig oplevet, hundende ikke selv har afklaret inden jagten. Det plejer at falde ret hurtigt og naturligt hvem der bestemmer :)

Vores kom med på jagt da hun var lidt over 1,5år
Men hun fik lov at apporterer vildt, fra hun kunne. Men hun var kun i omgang med vildt, når vi var til stede, og tingene blev taget 100% seriøst.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Bobo » 11. apr 2016, 19:17

Jeg har forsøgt at skrive flere indlæg til denne tråd men de bliver spist af det store indernetmonster

Det korte svar er lyt for pokker til din hundetræner, han ved hvad han snakker om.

når engang jeg kan skrive lidt mere kommer der måske noget igen
Bobo ------ Igen uden billeder

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Kajsemand » 11. apr 2016, 23:07

Hej Bobo

Jeg lytter til alt hvad manden siger, men mener du både punkt et og to?

Altså kræet skal ikke præsenteres for vildt og han skal ikke lette ben?

Det skal lige siges at jeg er fuldstændig skudt i hunden, han er efter min beskedne og uerfarne mening, helt fantastisk.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Bobo » 12. apr 2016, 08:48

Ja til begge
det med tisseriet kan virke lidt pjattet på nogle mennesker, men det vil gøre mange ting nemmere for dig i fremtiden, hvis din hund er tryg og klar over pladsen i hierarkiet. Selve tissemåden er kun en del af det, det drejer sig lige så meget om at du er tydelig og bestemt, så vil hunden se dig som en gud.

Det med vildt og jagt: spaniels kan være lidt langsomme til at blive modne og mentalt stærke, og hvis du tager en umoden hund med på jagt med fugle, skud, råben og forvirring, så brænder den totalt sammen. De førte jagtoplevelser skal være meget rolige og kontrollerede, og det skal først være når alt andet dressur sidder 110% og hvis det betyder du skal vente til hunden er 2 år så er det sådan det er.

Husk at det er sjovere at gå på jagt med en superjagthund i 9 år - end med en møgkøter i 10 fordi du er utålmodig

Jeg har selv haft for travlt med en hund engang og det giver bare bøvl
men igen - lyt til din hundetræner så du ikke blander for meget sammen i din træning (keep it simple)
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af C-X » 12. apr 2016, 10:43

Personligt kan jeg godt lide hunde, der opfører sig som hunde - altså dyr der tænker selv og agerer som dyr. Jeg ville aldrig blande mig i min hunds tissestilling.

Derimod, hvor og hvornår er noget jeg vil blande mig. Det er møg irriterede med hunde der skal markere alle steder og konstant. Nogle gange op ad andre hunde og mennesker, sågar, eller indendørs og på tæt befærdede steder.
Det er mig også en evig gene, med hunde der har mere travlt med pisseri, end første slip i første såt.

Hunden må gerne fatte, at det er ejeren der bestemmer hvor og hvornår. Den kan sagtens lære, at få pisset af på kommando, især hannerne. Tæverne er ofte mere tilbøjelige til at holde sig i evigheder.

Ejeren bør også udtænke sig, hvorledes at han/hun får sin hund luftet af, inden den bringes i en situation hvor den adfærd er uønsket. Så er den ellers klar til opgaven og skal ikke rende og besørge.

Om en hund er klar eller ej, til jagt, afhænger altid af den enkelte hund og situation.

Kaj, det er din hund, det er dig der bestemmer hvordan den skal formes og det er dig der skal leve med den, i forhåbentlig mange år frem. Du behøver ikke være enig med træneren i alt. Hvis det bliver en hindring for, at du kan med den pågældende træner, så find en anden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Unknown » 12. apr 2016, 11:08

Der er forskel på lydighedsdressur og jagtdressur. Lydighedsdressur er dagligt, jagtdressur kan man først starte op når lydigheden har indfundet sig. Sit, stay, dæk kom-her. Det duer ikke at have en hund med i en remise man ikke kan kalde til sig når det er nødvendigt eller på markjagt at fløjte den dæk når det er nødvendigt. Heller vente lidt med jagten også træne mere alene. Gerne spor, apportering, evt med hønsehunde træne stand med en vinge i en lang snor og en kæp. Jeg vil heller på jagt med en dresseret hund der ikke er på toppen jagtmæssigt end en der kan tage enhver stand og apportering men ikke kommer når man kalder


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Bobo » 12. apr 2016, 12:19

Kajsemand skrev:
Det skal lige siges at jeg er fuldstændig skudt i hunden, han er efter min beskedne og uerfarne mening, helt fantastisk.
Det er sgu også et godt udgangspunkt for at i får mange fine jagter sammen, jeg tror hunde kan mærke sådan noget.
C-X og Unknown har rigtig gode pointer i deres indlæg :thumbup:
Husk bare at spaniels af ft typen ikke (i modsætning til visse andre racer) skal have vækket jagt lysten som om det var et slumrende instinkt, nej det ligger lige under huden på dem (ikke mindst cocker) og det er jo det der gør dem meget charmerende og også udfordrende
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af C-X » 12. apr 2016, 12:41

Ja, det er helt tilladt at knuselske sin hund. Når den mærker kærlighed og føler sig elsket af ejeren, så giver den maksimalt igen.
Det må bare ikke ende i misforstået godhed, hvor man menneskeliggør hunden og frarøver dens identitet, glemmer at sætte grænser og stille krav.

Et liv med hund er et rigere liv!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Fer
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. jan 2016, 20:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Denmark

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Fer » 12. apr 2016, 21:17

Ja, jeg er også relativ ny hunde ejer. (7 mdr) Hunden er 12 mdr.

Jeg har læst en del bøger. Den korte konklusion er at alt der er mere end 10 år gammel er mere eller mindre for gammelt.

Jeg ville finde mig en hundetræner du stoler på, og støtte mig til det. Pas på med hvad venner siger, man har haft hund i 30 år, og opdrager efter den måde man lærte for 30 år siden .

Lad hunden lette ben hvis den har lyst. Ja, det er for at markerer sig, men da ikke over for dig. Det drejer sig om føreskab af hunden.. Prøv at se lidt af de videoer der er på danmarks jægerforbund. De er rigtig gode.

http://www.jaegerforbundet.dk/hund/vide ... etraening/

Henrik virker super kompetent. Jeg har været til et foredrag med ham, det var rigtig lærerigt.

Mvh Tommy

Fer
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. jan 2016, 20:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Denmark

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Fer » 12. apr 2016, 21:20

Ang tid for jagt, så er det meget normalt at vente til 1,5 - 2 års alderen idag. Mange unoder kan komme af at komme på jagt for tidligt, hvis ikke grundtræningen er på plads. Det er vist den almene mening idag.

Jeg tager min med på jagt til efteråret. Der er han 17-18 mdr. Her tager jeg ham dog kun med på kortere jagter. Jeg kan se nu at han kokser lidt mentalt når vi træner hårdt i 1 times tid. Så en dagsjagt regner jeg ikke med at han er klar til til efteråret.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Bobo » 12. apr 2016, 23:22

Fer skrev: man har haft hund i 30 år, og opdrager efter den måde man lærte for 30 år siden .
Hvis det er korrekt er man jo direkte dum efter min mening, men det er muligt de findes endnu - jeg har ikke mødt dem
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af C-X » 12. apr 2016, 23:52

Hvordan skulle hundetræneren så være klogere? Ud fra den logik, er den med mindst erfaring den klogeste... :what:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Fer
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. jan 2016, 20:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Denmark

Re: RE: Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Fer » 13. apr 2016, 05:41

Bobo skrev:
Fer skrev: man har haft hund i 30 år, og opdrager efter den måde man lærte for 30 år siden .
Hvis det er korrekt er man jo direkte dum efter min mening, men det er muligt de findes endnu - jeg har ikke mødt dem
Enig.

Der er bare mange der gør sådan i jagt miljøet.

Der hvor jeg træner jagt, der er det første man får afvide er at man ikke må slå hunden. Det får man fandme ikke afvide andre steder. Der er det en selvfølge.

Har en nabo der hiver hunden rundt og skælder og smælder hvis den løber fra ham. Hvilket den gør hver gang vi kan se hinanden på 200 meters afstand over marken. Underligt han ikke kan få den kaldt hjem til "tæv". Min får en god bid hver gang den kommer på et hjem kald... de gange han hat valgt at ignorere mig har jeg gået ud og hentet ham. Båret ham hen til hvor jeg har kaldt på ham. Det er straf nok. Har er indkald hvor jeg kan kalde ham hjem altid.

Jeg har fået mange dårlige råd ang hunde opdragelse af folk med meget erfaring. Jeg har også fået gode råd.

Det drejer sig lidt om at se om rådene kommer fra den sorte skole eller lilla halstørklæde pædagogikken. Begge dele dur ikke i min verden.

Mvh Tommy

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Besvar