Hundeopdragelse !

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Fer
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. jan 2016, 20:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Denmark

Re: RE: Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Fer » 13. apr 2016, 05:45

C-X skrev:Hvordan skulle hundetræneren så være klogere? Ud fra den logik, er den med mindst erfaring den klogeste... :what:
Ikke den med mindst erfaring. Den med den mest opdaterede viden. Hundetræning er bare et område hvor der er sket utroligt meget de sidste 30 år. Jagt verdenen er i min verden bare stok konservativ.

F.eks. var det helt normalt at have aviser alle vegne og tværer hvalpens hoved ned i afføringen hvis den lavede et uheld inden for, for 30 år siden.
Idag belønner man rigtig adfærd og ignorerer dårlig. Dvs man giver den MANGE muligheder for at komme ud og roser når det går godt.

Hvis man skælder smælder når den laver stort og småt inden for, hvad mon der sker når den skal gøre det udenfor med dig i snoren 1 meter væk?

Mvh Tommy

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Kajsemand » 13. apr 2016, 07:03

Tusind tak for alle svar og kommentarer.

Jeg vidste jo godt at det var lidt af en rævekage at kaste sig ud i, da der er mange holdninger til opdragelse, det være sig hunde og børn.

Min hundetræner er ikke af den gamle skole sådan helt overordnet, men holder altså fast i det med benletteriet som jeg jo godt er klar over hører til i den gamle filosofi, hvilket jo også er grunden til mit spørgsmål her.

Han bruger den positive indlæring og placeboard (hvilket jeg iøvrigt varmt kan anbefale) hunden lærer lynhurtigt at sætte sig på plads det rigtige sted ved indkald og at blive siddende.

Jeg har besluttet at han kommer ikke på jagt før de to år, men det passer fint med efteråret 2017 og så starter det med en lille markjagt med mig og knægten, det var et rigtig godt argument, at hellere komme på gode jagter i 9 år end på jagt med ham i 10 år hvor jeg skal råbe som en sindsyg efter ham.

Det med benletteriet forsøger jeg at stoppe, måske blot en dum gammel teori, men jeg gør det med et lille hiv i snoren og et NEJ, så stopper han og så giver jeg ham en godbid når han sidder ned og tisser. Jeg skriver lidt om hvordan det fungerer senere, så må vi se.

Hilsen
Kajsemand

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af BSkovgaard » 13. apr 2016, 14:36

Snakkede med en veninde omkring det med at lette ben. Og hun havde en helt anderledes vinkel på det område.
Hun mente at det handlede om at hunden udvikler testosteron når den letter ben. Hun ville forslå man nægtede den at lette ben, hvis man havde en hund der allerede som hvalp af var meget fremme i skoene, og tidligt begyndte at prøve at dominerer de andre hunde. Samt hvis man havde en hund man havde svært ved at styre

Det kunne også hjælpe på andre hanhundes måde at omgås den på. Da den, ifølge hende, ikke ville lugte så meget af testosteron, og derfor ikke være så "provokerende" over for andre hanhund

Hilsen
Birger

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af The Yeti » 13. apr 2016, 16:39

Min KLM tæve letter også ben når hun vil markere territorium på gåturene. Jeg kunne godt tænke mig at se noget videnskabsbaseret fakta på den testosteron teori før jeg køber den.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Bobo » 13. apr 2016, 20:42

Kajsemand skrev:Jeg vidste jo godt at det var lidt af en rævekage at kaste sig ud i, da der er mange holdninger til opdragelse, det være sig hunde og børn.
Nej nej det er et debatforum og vi bliver alle klogere.
og :thumbup: til Fer
Og jeg indrømmer da gerne at den måde jeg opdragede hunde på for "knap" 30 år siden ikke er den jeg bruger i dag.
Gør det mig til en forstokket gammel idiot, nej det gør mig til en det lytter og tilpasser mig ny viden omkring hundetræning - og også gerne giver råd til andre hvis jeg finder noget der virker.
Jeg fornemmer dog at der er jægere med andre racer (end spaniel) der stadig kører meget med straf osv.
De hunde jeg har haft med at gøre har haft det bedst med positiv træning (bilder jeg mig ind da jeg ikke har prøvet andet, på nær da min første cocker bed min niece) og de bliver bedre og bedre,men jeg har da aldrig haft en fejlfri hund, da en hund aldrig bliver bedre end dens træner eller herre :wall:
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af Bobo » 13. apr 2016, 20:45

The Yeti skrev:Punkt 1 lyder lidt for mig som at den om sig gribende feminisme har fundet vej til hundetræningen. Først drengene i institution og så hanhundene.... Men det er sikkert bare mig der fra det feministiske Sverige ser spøgelser

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk
:goodpost:
Ja vi skal nok alle sidde ned inden længe :rolf:
Bobo ------ Igen uden billeder

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af CasperB » 15. apr 2016, 21:26

Min hanhund letter ben når vi er i det "civile" På jagt tisser han som en pige. Det virker som om han på jagt ikke har "tid" til at finde et godt sted at strinte, men at han bare lige får lettet trykket mens han i en lidt akavet udseende positur stadig har blikket stift rettet ind i såten eller i min retning. Om det er et spørgsmål om underdanighed i den givende situation, eller helt tilfældigt, skal jeg ikke kunne sige. For min skyld må han gøre det som han vil, når bare han bliver ved med at være den bedste Jagtkammerat jeg har :numberone: :biggrin:

KimCar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 15. sep 2006, 09:52
Interesser: jagt fiskeri outdoor natur våb
Geografisk sted: Sorø

Re: Hundeopdragelse !

Indlæg af KimCar » 21. maj 2016, 13:34

Skynd dig hurtigst muligt at tage kontakt med en træner fra spaniels klubben inden dine velmenende venner får ødelagt din hund. En spaniel dresseres bedst uden nogen form for hårdhed i træningen - Irene Jarnved ved også hvad hun taler om, hun har selv flere meget veldresserede spaniels og lever af af det.
Kan du ikke afværge skandalen ?, så stil dig i spidsen for den - det er alligevel der alt det sjove sker

Besvar