Irsk Ulvehund?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Irsk Ulvehund?

Indlæg af Langenge » 11. maj 2016, 21:14

Lægger lige den her over i korrekt forum:
Overvejer alvorligt 2 Irske Ulvehunde.
Nu har jeg/vi haft Grand Danois af et par omgange (siden 1998), så vi er ikke fremmede overfor store hunde, og både min kone og jeg er vokset op med hunde og har haft hunde hele livet igennem.
Har selvfølgelig læst en masse om de Irske Ulvehunde og har også mødt et par stykker, men har bare ikke nogen venner eller bekendte, der har dem.
Nogen her på forum, der har eller har haft Irske Ulvehunde?
Jeg/vi har selvfølgelig haft kontakt med kenneler, der sælger den slags osv.
Men man får altid fat i nogen, der enten sælger den slags og maler det hele lyserødt, eller et eller andet fjols, der har forsøgt at have et par stykker af slagsen i en 7,5 kvm lejlighed på Nørrebro.
Jeg ved at de har en smule mere jagtinstinkt end Grand Danois (men hvad har ikke det :rolf: )
Men er der nogen her på forum, der har egen erfaring med Irsk Ulvehund? Også til jagt?
Er der nogen der har en eller to, og som vil vise dem lidt frem?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Keldda » 11. maj 2016, 23:48

susi og Leo havde en del for nogle år siden , du kender nok en med fjolsbog som kan spørge dem om køterne https://www.facebook.com/sussi.nielsen. ... nds.search
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. dec 2012, 05:27
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Rippon » 11. maj 2016, 23:56

Det er jo en mynde så du må ikke bruge den til jagt.

Men den klæder da et hvert hjem gerne på et skind foran den åbne pejs.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Langenge » 12. maj 2016, 08:47

Nå nej for pokker... De MÅ slet ikke bruges til jagt...(tåbelig lov), nå, det er heller ikke det vigtigste.
Og ja, jeg ved godt at Sussi og Leo har haft Irske Ulvehunde :-)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af T-REX » 12. maj 2016, 15:34

"Problemet" med Irsk ulvehund og andre Mynder er, at det er HUNDEN der jager og dræber byttet, og ikke jægeren.

Det er i øvrigt ikke uden grund at de på Engelsk kaldes Sight Hounds.
Har prøvet til hvalpetræning at få en Greyhound til at følge et duftspor, efter en frikadelle. Det var totalt umuligt.
Men var frikadellen synlig, så var den "død" :rolf:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Refraktorius » 13. maj 2016, 21:35

Nogle bekendte af familien havde en mynde. Det var en sød hund, umanerligt ubegavet og en sindssvagt hurtig løber.

Indimellem gav den sig til at løbe..... og når den stoppede, så anede den ikke hvor den var.
Men den havde telefonnummer i halsbåndet, så den lod sig finde, og familien kunne hente den rundt omkring i det meste af Østjylland, når folk ringede og fortalte at de havde fundet kræet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Langenge » 13. maj 2016, 21:53

Refraktorius skrev:Nogle bekendte af familien havde en mynde. Det var en sød hund, umanerligt ubegavet og en sindssvagt hurtig løber.

Indimellem gav den sig til at løbe..... og når den stoppede, så anede den ikke hvor den var.
Men den havde telefonnummer i halsbåndet, så den lod sig finde, og familien kunne hente den rundt omkring i det meste af Østjylland, når folk ringede og fortalte at de havde fundet kræet.
Nå ja, det er jo ikke så forskelligt fra de par Grand Danois'er vi har haft :oops:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Keldda » 13. maj 2016, 22:52

Langenge skrev:
Refraktorius skrev:Nogle bekendte af familien havde en mynde. Det var en sød hund, umanerligt ubegavet og en sindssvagt hurtig løber.

Indimellem gav den sig til at løbe..... og når den stoppede, så anede den ikke hvor den var.
Men den havde telefonnummer i halsbåndet, så den lod sig finde, og familien kunne hente den rundt omkring i det meste af Østjylland, når folk ringede og fortalte at de havde fundet kræet.
Nå ja, det er jo ikke så forskelligt fra de par Grand Danois'er vi har haft :oops:
Ku de løbe stærk :smile: det ligner vist "kort galop" når de "løber"
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Refraktorius » 15. maj 2016, 01:45

De har lange ben. Få skridt bringer dem et pænt stykke.

Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Great Dane » 15. maj 2016, 18:54

Irsk ulvehund er heldigvis et sjældent bekendtskab, og jeg er absolut ikke tilhænger af dem. Sidst jeg mødte en, var i forbindelse med et privatbesøg på Langeland, hvor jeg sagde ja tak til kaffe i stuen. De havde desværre en umanerlig dårligt opdraget irsk ulvehund, som sprang rundt i møblerne, men som også snerrede og snappede som en lille pis-terrier. Adskillige gange bed den ud efter mig, og jeg var for første gang i mit liv decideret utryg ved en hund, for det er en stor og stærk hund. Jeg gik da jeg fik en markering lige i ansigtet, og havde mærker fra hjørnetænder på undersiden af kæben, og i hovedbunden....Ejerne mente blot at den var kærlig og bare ville vise at den passede på :argue:

Jeg har ikke anden erfaring med dem, men jeg nægter at tro at den køter var repræsentativ for racen.
Mvh Great Dane

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af T-REX » 15. maj 2016, 19:17

Vi havde en Borzoi (Russisk Mynde) Der "markerede" på den måde, da vores 2 årige søn ville kravle op til den, som han havde gjort 100 gange før.

Ingen varsel, ingen tegn, den hakkede ud efter ham.
Et par små rifter i panden, en lidt større i halsen, men ikke værre end at det kunne klares med plaster.
En centimeter til siden og et par mm dybere, så var der måske røget en pulsåre...

Da vi kom hjem fra skadestuen fik hunden en enkeltbillet til dyrlægen. Vi ville IKKE risikere, at en hund der reagerer på den måde kom til en anden børnefamilie, og at det måske næste gang ikke "bare" var et par småskrammer.

Opdrætteren vi havde hunden fra blev selvfølgelig hysterisk, for det var jo en hund med allerfineste stamtavle, og den skulle have været udlånt til avl.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Scott » 13. jun 2016, 11:15

Min kone har en Irsk ulvehund, ikke super intelligent og utrolig blød (læs skvattet), når den får en skideballe, i stil med den der, engang imellem bliver uddelt til schæferen, er den bange for en i flere dage. Schæferen er sgu ligeglad, han retter bare ind, og så er vi lige gode venner.
Problem nr. 2: En Irsk ulvehund kan nå ind midt på spisebordet.
Problem nr. 3, der kan være meget vand i skægget på sådan en, når den har drukket vand
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Irsk Ulvehund?

Indlæg af Great Dane » 14. jun 2016, 05:22

Scott

Problem nr 3, kan jeg genkende fra min barndoms New Foundlændere, de havde for vane at tage deres 10 liters vandspand i siden, og så løfte hoveder bagover, for at blive sjask våde på hals og bryst... for hulen det var klamt når køter en bagefter ville være lidt kærlig :fun:
Mvh Great Dane

Besvar