Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Dennis82 » 6. sep 2016, 19:57

Hvordan lærer jeg min cocker at hente vildtet? Skød et par ænder i weekenden og brugte en af dem til at træne hunden med. Den er vældig interreseret i vildtet men når jeg kaster anden så render den fint nok efter den men så stopper det også der. Det er lidt ligesom at hunden ikke ved at den skal tage den i munden. Han har aldrig problemer med at hente pinde,bolde osv. Men vildtet er han lidt forvirret over.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Bobo » 6. sep 2016, 22:55

Dennis82 skrev:Hvordan lærer jeg min cocker at hente vildtet? Skød et par ænder i weekenden og brugte en af dem til at træne hunden med. Den er vældig interreseret i vildtet men når jeg kaster anden så render den fint nok efter den men så stopper det også der. Det er lidt ligesom at hunden ikke ved at den skal tage den i munden. Han har aldrig problemer med at hente pinde,bolde osv. Men vildtet er han lidt forvirret over.
Det er dig med fløjten, ikke ?

du skriver pinde og bolde så jeg frygter du har kedet din hund fra at apportere.
men skriv evt. om hvordan du har trænet indtil nu og stop omg. med pinde.
lad den evt blive siddende 200 gange hvor du selv henter apporten, men igen når man ikke ved hvad du har prøvet med den før er det svært med gode råd
Bobo ------ Igen uden billeder

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Gryphon » 7. sep 2016, 06:11

Dennis82 skrev:Hvordan lærer jeg min cocker at hente vildtet? Skød et par ænder i weekenden og brugte en af dem til at træne hunden med. Den er vældig interreseret i vildtet men når jeg kaster anden så render den fint nok efter den men så stopper det også der. Det er lidt ligesom at hunden ikke ved at den skal tage den i munden. Han har aldrig problemer med at hente pinde,bolde osv. Men vildtet er han lidt forvirret over.
Jeg ville prøve at presse den med en anden hund. Hvis du har en kammerat der har en jagthund, kan i f.eks. prøve hvor du kaster fuglen ud og lader din hund løbe ud efter den. Hvis den ikke tager fuglen op, så går den kammerat med sin hund i snor (gerne 2-3 meter), og "presser" din hund til at samle den op.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Tikka B93 » 7. sep 2016, 12:52

Skulle jeg træne en hund i apportering uanset race ville jeg bruge det man i dag kalder baglæns kædning man lærer hunden at tage emnet eks dummi apport buk due and osv fra hånden så går den med den og til sidste aflevere samme procedure anvendes hver gang der bruges et nyt emne eller hvis der opstår problemer med at den fravælger noget. i gamle dage kaldes det tvangs apport metoden er den samme men baglæns kædning er uden tvang og lyder også pænere :giggle: dette er for mig den sikre måde til en god og stabil apportør .en mulighed er at levende gøre anden binde en lille snor i den og når hunden står ved anden så træk forsigtig i snoren hunden tror den flygter og dens instinkt vil få den til at gribe anden men det kan gå ud over vildt behandlingen så min anbefaling er den 1 nævnte metode og vigtig find en hundetræner eller jagforening med hundetræning .At rådgive og hjælpe med hundetræning via computer er svært.
knæk og bræk

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af BSkovgaard » 7. sep 2016, 15:05

Træn noget mere apportering med dummyer. De helt grundlæggende trin. Det skal være sådan, at hunden på ingen måde er i tvivl om hvad den skal, når den høre det magiske ord "Apport".
Du kan evt prøve at løbe med hunden i snor ud til anden. Og når i finder anden, så ros hunden det bedste du kan. Tingene plejer at være nemmere når hunden er tæt på fører.

Træner du med dummyer ?
Det er vigtigt ikke at over-bruge ordet apport. Jeg mener det er lidt af et "No Go" at bruge ordet i forbindelse med bolde og pinde. Jeg bruger kun ordet når vi træner med dummy eller vildt.

Synes også det er et godt råd som Tikka B93 gir :thumbup:

Hilsen
Birger

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Rantzau » 1. jan 2017, 21:39

En fidus jeg har brugt på mine korthårs, er at tage hunden med på jagt når den er 8-10 måneder gammel og grunddressuren er på plads, men også have erfaret og forstået at der er noget der hedder hierarki. Erfaring med at omgås andre, og ældre hunde er et must.

Der får den lov at følge en erfaren og overbærende hund. Det tager ikke mange øjeblikke før hvalpen har fattet hvad det går ud på. Det gælder ikke bare apportering, men også stand og andre nyttige discipliner.

Om korthårs er særlige hurtig i opfattelsen skal jeg ikke kunne sige, men første gang, kommer jeg altid hjem med et helt anden hund end jeg startede med.

Herefter går det stærkt. Nu gælder det om at holde gejsten ved lige hos hunden ved ikke at overtræne, men tilbyde varieret træning så hvalpen også skal bruge hovedet.

Korthårs lærer hurtigt og har stor jagtiver, og får den forsigtigt friere tøjler lærer den også af sine fejltagelser. Dem begår den ikke igen, og med den rette vejledning får du en jagtkammerat der stoler 100% på dine kommandoer ganske enkelt fordi det er i hundens interesse.

På det punkt ligner jæger og hund hinanden: Det er fejltagelserne vi lærer af, og det er vejledningen der opbygger tillidsforholdet.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Sierra13 » 5. jan 2017, 16:50

Jeg gjorde det, at den fra hvalp fik lov at snuse til vildt, når der var nedlagt noget.
I selve træningen, startede jeg med at sætte et par fjer fra en pheasant, på dummien, og derefter flere og flere, evt lidt blod.
Og så til sidst en hel fugl i stedet for dummien

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Sunscale » 10. feb 2017, 13:13

Jeg tror du ligger dit fokus forkert, jeg tror ikke hunden har noget imod at tage vildt, blot at den ikke gider at apportere, prøv eventuelt at træde et par skridt tilbage i apporteringstræningen for at få helt styr på hunden. Som der også bliver skrevet længere oppe er tvangsapport (i hvert fald efter mit hovede) den sikreste måde at lære hunden at apportere hver gang den får besked på det... Med respekt for andres holdninger selvfølgelig :smile:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Gråskæg » 10. feb 2017, 16:05

Er du kommet for sent i gang, hvor gammel er hunden? Vil den tage fuglen i munden direkte fra din hånd? Normalt vil en ung jagthund finde alt vildt interesant og den skal så lige vænnes til at holde fuglen i munden - uden at bide eller tygge, og så går du videre derfra. Synd hvis du har missed muligheden for at få en jagtglad hund, så er der kun den sure vej tilbage med tvangsapportering. Hvordan er du som type, husker du at rose din hund og belønne den for veludført gerning, normalt kan man gejle enhver hvalp/unghund op, blot ved at rose og lege med den. Husk det er et samarbejde jæger og hund, havde du ikke hunden med., da du skød ænderne. Jeg har haft unghunde, der ivrigt apporterede fra de var et halvt år gamle.

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Hvordan lærer jeg hunden at tage vildt?

Indlæg af Lange » 15. feb 2017, 00:36

Har selv cocker, leg leg og leg, aldrig presse på for at få hunden til og apportere.
Første gang du tvangs apportere har du, efter min mening, ødelagt dit forhold til din hund. En cocker bliver aldrig en apport maskine, men kan sagtens lærer at hente vildtet.

Besvar