Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af Boerge » 18. okt 2016, 00:13

Dette er en yderst sørgelig historie, som jeg kun beretter for videregive erfaringen til andre tæveejere.

Det drejer sig om min kones hund - en 8,5 kg.s hund af ubestemmelig race - adopteret fra Grækenland for næsten 12 år siden. En helt igennem fantastisk familiehund, og samtidig ved mange lejligheder min lille jagtassistent. Især som medbragt i skydetårnet, hvor hun var fabelagtig til at holde udkig/udfært - kun kunne sidde sådan i timevis, og ved flere lejligheder har hun været stærkt medvirkende til resultat, når hun har spottet f.eks. bukken i noget tæt skov, længe før jeg ville have gjort det.

Hun har igennem de sidste par år noget uregelmæssighed i sine løbetider. Det tog jeg dog ikke særligt alvorligt. Har tidligere haft 3 ikke-steriliserede tæver, og havde ingen viden om, at det kunne være problematisk.

Men så for nogle måneder sider var jeg alligevel inde og google lidt, og fandt så ud af, at en grund kunne være at livmoder/æggestokke kunne være være inficeret eller med cancer/polypper.
Tog hende så alligevel en tur til dyrlægen, og det resulterede i en masse blodprøver, scanning og røntgen. Dette gav iflg. dyrlægen ikke nogen ensidig indikation, så det blev besluttet at se tiden lidt an. Et par uger senere gik hun fra den ene dag til den anden fuldstændig fra maden.
Der blev så efter et par dage udført operation med fjernelse af livmoder og æggestokke. Iflg. dyrlægen var livmoderen fyldt med cyster, og at det nok var årsagen til at hun havde fået det dårligt.
Selve operationen gav ikke anledningen til komplikationer - sårene helede meget hurtigt -- men----- hun ville stadig ikke spise. Hun fik så noget kvalmedæmpende, der kortvarigt hjalp lidt på appetitten,men hurtigt fortsatte hun spisevægringen, og vi besluttede at tvangsfodre hende med tykmælksprodukter og babymos, ved hjælp af en sprøjte.
Endvidere begyndte hun 13 dage efter operationen af få mindre daglige doser af binyrebarkhormon (Medrol) Det kvikkede hende lidt op, og ind hun begyndte selv at spise lidt.
Men det gik dog alligevel ned ad bakke, hun tabte sig, og blev svagere. Lørdag morgen var det helt galt. Hun gemte sig i en krog, rystede over hele kroppen, og kunne ikke stå på benene og tydeligt pintes.
Vi besluttede så, at nu måtte det være nok med hendes lidelser, og hun kom så med den sidste tur i skoven.

Gennem de sidste par uger af hendes levetid var hendes vandindtag steget støt for hver dag, og hun har formentlig være udsat for nyresvigt - form. forårsaget af at have gået for længe med den inficerede livmoder.
Hun nåede så lige at blive 12 år - havde ellers været en sund, rask og stærk hund, som vi form. kunne have haft i nogle flere år --- hvis og såfremt jeg have udvist lidt mere rettidig omhu, og på et langt tidligere tidspunkt havde taget fat om problemet med de uregelmæssige løbetider.

Derfor er mit råd til tæveejere. Er din tæve bare lidt op i årene og begynder den at få noget, der ligner uregelmæssige løbetider - så tag en snak med dyrlægen, om det ikke ville være en god ide at få hende steriliseret.
Eller som min dyrlæge efterflg. udtrykte: Hvis du ved du ikke vil bruge tæven til avl, så få det gjort rent rutinemæssigt!!!

Nå men vi fik Steffi begravet i skoven, hvor vores tidligere hunde også er begravet - og så er konens og min weekend i perioder øvrigt gået med tudbrøleri - kunne ikke snakke om det eller tænke på hende, før det brød løs!!!!

Er nu gået i gang med at udforske mulighederne for at finde en ny passende hund til hende, og det løsner ligesom op!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af Kleth » 18. okt 2016, 07:05

Det var dog en omgang øv! :Hug:
Altid noget at hun blev så gammel :thumbup:

Vi er stadig på vores første hund,
en hanhund, men jeg vil tage din anbefaling til efterretning, skulle vi beslutte os til at få en tævehund senere.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af PSindrup » 18. okt 2016, 09:39

Øv, sikke da en trist historie. :cry:
Men tak fordi du deler den. :thumbup:
Boerge skrev: Vi besluttede så, at nu måtte det være nok med hendes lidelser, og hun kom så med den sidste tur i skoven.
Vil det sige at du selv aflivede den?
Hvis ja, er det så ikke ufatteligt hårdt?

Peter

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af Boerge » 18. okt 2016, 10:13

@ Psindrup: At skulle til dyrlægen og få det gjort, og hvad det ville indebære, ville være helt ubærligt for mig. Og hunden er i forvejen skræmt for dyrlægen.
At køre i skoven med hende: hun er i trygge og vante omgivelser, og i næste øjeblik er hun død. Langt det meste "humane" både for hende og mig.

Og det eneste, der kan slå ihjel øjeblikkeligt, det er et vel placeret haglskud på passende afstand. Det eneste, der kan give en chokvirkning, der medfører øjeblikkelig død.

Men alligevel utroligt hårdt - men langt bedre end dyrlægen!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af Bofhenator » 18. okt 2016, 10:41

Øv Boerge. Træls historie, tak for at du deler den. Det vil jeg i hvert fald have i baghovedet når min tæve bliver ældre.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af Wildlife » 18. okt 2016, 19:53

Boerge skrev: Nå men vi fik Steffi begravet i skoven, hvor vores tidligere hunde også er begravet - og så er konens og min weekend i perioder øvrigt gået med tudbrøleri - kunne ikke snakke om det eller tænke på hende, før det brød løs!!!!

Er nu gået i gang med at udforske mulighederne for at finde en ny passende hund til hende, og det løsner ligesom op!!
Årh, det er en trist historie. :cry: Hun var ellers sådan en sød hund, om end knap så energisk som din lettere AD/HD ramte hund :smile:

Stor respekt for at I selv håndterede at afslutte det for hende, netop i trygge rammer i stedet for den stressende oplevelse en tur til dyrlægen ville være.

Vi må drikke en øl og snakke vovser snart! :razz:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af Styer SSG » 20. okt 2016, 22:43

Boerge skrev:
Og det eneste, der kan slå ihjel øjeblikkeligt, det er et vel placeret haglskud på passende afstand. Det eneste, der kan give en chokvirkning, der medfører øjeblikkelig død.
Da jeg for halvandet år siden selv aflivede vores gamle lab, brugte jeg nu en 308 i nakken. Det virkede også øjeblikkeligt. Tror ikke hagl er nok til en stor hund. Men føj for en sur tjans. Men som du siger hunden er i trygge omgivelser og tilpas til det sidste.

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af Gråskæg » 21. okt 2016, 04:28

Uha - en trist - trist beretning og en bedrøvelig historie, det tager tid at komme sig efter sådan en oplevelse, men fuld respekt for at du selv siger farvel, det med dyrlæge dur ikke, hvis hunden er ved bevidsthed, de bryder sig ikke om lugten, der blot fremkalder angst, så medmindre man kan få dyrlægen til at komme ud (særlig store hunde), så er det bedst at gøre det selv i trygge/spændende omgivelser, også for een selv. Man skal blot helst fyre skuddet af uden at hunden opdager at man sigter på den, da det kan resultere i et par øjne, der siger: Hva' fanden står du og sigter på mig - din idiot?
Den bedste kur til at komme over det, er så absolut en ny lille hund, selv om jeg må indrømme, at jeg selv kan gribe mig i, at savne sådan en afdød jagtkammerat flere år efter, ja faktisk mere end afdøde familiemedlemmer, der har haft et langt og aktivt liv. (Men det skal man nok ikke snakke så meget om?).

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af Boerge » 22. okt 2016, 18:47

Har lige været uden netforbindelse nogle dage --- men stort tak til alle for medfølende indlæg. Og så lige et foto af den lille guldklump - mens hun havde det godt.
Vedhæftede filer
IMG_0005.JPG
IMG_0005.JPG (175.03 KiB) Vist 9418 gange
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af PSindrup » 23. okt 2016, 09:38

Boerge skrev:Har lige været uden netforbindelse nogle dage --- men stort tak til alle for medfølende indlæg. Og så lige et foto af den lille guldklump - mens hun havde det godt.
Den var sgu da også nuttet! :Hug: :thumbup:

Peter
Senest rettet af PSindrup 23. okt 2016, 15:58, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Dyrekøbt erfaring med tæve - inficeret livmoder!!

Indlæg af FrederikF » 23. okt 2016, 11:20

Kondolancer herfra.
Kneb selv en tåre (har også egen hundegravplads, samt minder om de sidste ture).
En ny hund er altid også en stor sorg, men heldigvis som oftest et tifold af komprimeret livsglæde, der i den gra kompenserer. Håber I finder en lille ny - det er den bedste kur.

Besvar