Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
saffen
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. nov 2016, 13:12
Interesser: Eksperternes råd
Geografisk sted: Brædstrup

Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af saffen » 3. nov 2016, 13:35

Hejsa.
Jeg håber nogen af jer kloge hoveder kan hjælpe: Kan hunde tåle rådyr ben??

Sagen er den at vi har en 9,5 hektar landeejendom med 2 sct bernhards hunde på.
Op til vores matrikel støder et mindre skovstykke, som netop har skiftet forpagter. De nye forpagtere udlejer jagten til selskaber, intet problem i det.

i weekenden var der jagt i skoven og siden da har jeg simpelthen haft så svært ved at holde mine hunde hjemme, unghunden har hele ugen haft meget lind mave de sidste par dage, men de er så kommet hjem med diverse afsavede ben, hvilket har undret mig.

Så da jeg igen manglede mine 2 hunde i 2 timer idag gik jeg i skoven. 100 m fra skel fandt jeg mine hunde og lugten af død/råddenskab.
Jeg undrer mig over at vi ikke tidligere har haft dette problem med rester i skoven, tidligere jægere har altid taget hele deres bytte med hjem,
så jeg ringede roligt til forpagter for at høre om det var noget nyt at der var smidt efterladenskaber i skoven og om det var meningen at det var proceduren fremover, her blev jeg så lettere overfust om at jeg jo bare kunne holde mine hunde hjemme for sådan var jo naturens gang.

Vi har simpelthen ikke mulighed for at hegne x antal mange kilometer af, og fik aldrig svar på om det var ny procedure.

Så spørgsmålet jeg håber at i kan svare på er så om der sker noget ved at vores hunde spiser benene, æder resterne osv?
ellers må vi jo selv ud og fjerne døde rester, for syntes sku det er synt at vores hunde skal til at være kædehunde bundet i gårdspladsen, fordi der lugter godt af råddenskab ned over vores marker inde fra skoven..

Beklager mit lange indlæg, men syntes bare at det er vigtigt at få forklaret at jeg intet har imod jagter og vi har da også selv en jæger tilknyttet vores lille plet, men ja at gode råd søges..

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Råd søges - Hjælp!!

Indlæg af Mapzter » 3. nov 2016, 13:46

saffen skrev:Så da jeg igen manglede mine 2 hunde i 2 timer idag gik jeg i skoven. 100 m fra skel fandt jeg mine hunde og lugten af død/råddenskab.
Jeg undrer mig over at vi ikke tidligere har haft dette problem med rester i skoven, tidligere jægere har altid taget hele deres bytte med hjem,
så jeg ringede roligt til forpagter for at høre om det var noget nyt at der var smidt efterladenskaber i skoven og om det var meningen at det var proceduren fremover, her blev jeg så lettere overfust om at jeg jo bare kunne holde mine hunde hjemme for sådan var jo naturens gang.

Vi har simpelthen ikke mulighed for at hegne x antal mange kilometer af, og fik aldrig svar på om det var ny procedure.
Jf. §3 i hundeloven har du pligt til at sørge for at dine hunde ikke strejer om og færdes på andres grund:
Stk. 2. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.

Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=167363

Du bør også tænke over, at omstrejfende hunde kan være meget stressende for dyr (råvildt og andet) i det område som hundene strejfer i. Jeg har flere gange set råvildt på flugt fra strejfende hunde, som nok bare følger deres jagtinstinkter.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Råd søges - Hjælp!!

Indlæg af Langenge » 3. nov 2016, 13:53

Hvis hundene ellers er sunde og raske, kan jeg tro, der skulle ske noget ved, at de får fat i de ben.
Men du skal alligevel ikke lade hundene løbe ind i skoven. Det kan være den gamle forpagter var ligeglad, men det er ikke sikkert den nye er. Og det er forbudt, og KAN være til stor gene.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Råd søges - Hjælp!!

Indlæg af BSkovgaard » 3. nov 2016, 14:05

Min Kleiner får engang imellem løb (ben) fra rådyr. Det er med pels, hov og det hele.
Det skulle der ikke være noget problem i. Der er dog altid en risiko ved at lade hunde spise knogler og ben. MIn får kun lov under opsyn.

Jeg synes du skal være meget forsigtig det næste stykke tid. De har haft succes med at strejfe i form af at de har fundet vildt rester.
Så tænker det er noget de godt kunne tænke sig at gøre igen og igen og igen. Med andre ord. Det skal tages i opløbet inden det blir en vane.

Hilsen
Birger

saffen
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. nov 2016, 13:12
Interesser: Eksperternes råd
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af saffen » 3. nov 2016, 14:28

Tak For jeres svar, vores hunde har ikke strejfet i 6 år, hvordan holder jeg så smartest mine hunde hjemme/på egen matrikel? hvis Jeg sætter hegn op så forhindrer jeg vel råvildtet i at krydse vores skov/marker ned til det pågældende skov stykke, det er det vel også en lov omkring eller?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af ReneKJ » 3. nov 2016, 15:33

Godt nok er det nogle store savlende bæster, men mon ikke de kan klare sig med en hundegård på under 10 ha?
Der er vel ingen grund til at hegne hele matriklen inde.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af 2duer » 3. nov 2016, 15:47

Hvis dine hunde knuser rørknoglerne, kan der komme nogle sylespidse knoglestykker, der let penetrerer mave-tarmsystemet.
Lav en hundegård så vil du også se noget vildt på din matrikel. Og luft hundene under opsyn. Det gør vi her, selv om vi har et pænt stykke jord
Uanset hvor godt det lugter har dine hunde ikke noget at gøre inde ved naboen.
Venlig hilsen
Riffel fra .17 til .500

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af Bobo » 3. nov 2016, 16:06

2duer skrev:Og luft hundene under opsyn. Det gør vi her, selv om vi har et pænt stykke jord
Uanset hvor godt det lugter har dine hunde ikke noget at gøre inde ved naboen.
Venlig hilsen
Fritgående hunde er ikke særlig smart uanset hvad
så lyt til de gode råd i har fået og nyd jeres hunde og naboers venskab :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af PSindrup » 3. nov 2016, 20:12

Jeg aner ikke om dine hunde kan tåle rådyrben, men jeg ved, med sikkerhed at dine hunde intet har at gøre på naboens jord, uden hans samtykke. Hunde skal holdes på egen matrikel - længere er den ikke.

Peter

Slettet bruger

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af Slettet bruger » 3. nov 2016, 20:35

Enig i de foregående indlæg mht til at holde styr på dine hunde at de finder ting på andres ejendom og grund er utvivlsomt dit problem ikke andres. Udover det behøver du ikke frygte noget. Det er kun kogte / tilberede knogler som kan splintre. Mine hunde spise alle de knogler fra rådyr som jeg ikke tilbeder og de elsker det riben er en speciel lækkerier for dem tror jeg det ligesom det de virker gladest for af alle de knogler de får. Og de spiser storset knoglerne helt. Knuser det de kan og de stærkeste knogler de ikke kan knuse knuser jeg for dem når de er gnavere rene udenpå så kan de lege videre med marven.

Lever, mave, nyre, evt kan godt give lidt lind mave også på mine hunde så det bliver delt lidt op over flere måltider. Men tror klart det første hundene ville spise stod de med et dødt rådyr er indvoldene. Så det har dine hunde nok gjort.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af Lassescout » 3. nov 2016, 20:57

Det er nok ikke hele rådyr dine hunde går og æder, men blot resterne fra brækningen af dyrene. Det er nok vommen og tarmene med indhold, nyrer, lunger og måske hjerte, mellemgulv og lever. Hvis hundene har ædt sådan en portion på én gang, vil de nemt kunne får både opkastninger og diarre. Det er ikke farligt, men blot udtryk for at de har spist for meget for fedt og for hurtigt. Hvis der også har været ben, er det nok det yderste af benene med klove, hud og hår. Det ville jeg heller ikke være nervøs for. De synker nok ikke meget af det, men har stor fornøjelse af at lege med dem.

Jeg vil ikke kommentere på hundenes færden, det er vist tilstrækkeligt beskrevet i tidligere indlæg hvad den generelle holdning er til det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af Refraktorius » 11. nov 2016, 03:42

Det er interessant at vi har en tråd fra den anden side af hegnet:
viewtopic.php?f=68&t=64486


I er ikke tilfældigvis naboer?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

saffen
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. nov 2016, 13:12
Interesser: Eksperternes råd
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af saffen » 11. nov 2016, 11:26

Refraktorius skrev:Det er interessant at vi har en tråd fra den anden side af hegnet:
viewtopic.php?f=68&t=64486


I er ikke tilfældigvis naboer?

Nej vi har 700 m til nærmeste nabo og 2,5 km til forpagter..
Vi har selv vildtfoder på vores ejendom og derfor også en del vildt gående.

Vores Sct bernhard hunde er de typer der kan løbe 200m og så bliver nød til at tage en lur på en time :fun: så nej de gider ikke engang at kigge efter vildtet på marken.

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af Rantzau » 1. jan 2017, 22:00

Hej Saffen.

Man skal aldrig undervurderer en hunds appetit.

Hunde der æder af ubestemmelig herkomst vil jeg gå meget langt for at undgå. Der er ingen grund til at udfordre skæbnen.

Selv om jeg nogle gange har mistanke om at hundens mave er galvaniseret, kan den få tyndskid. Det går som regel over. Alligevel vil jeg anbefale du etablerer en passende indhegning til dine hunde, da du står med aben hvis de går galt.

Tyndskid hos hunde ledsages ofte af blod i afføringen. Det er også normalt og kan oftest kureres med yoghurt, men forsvinder det ikke efter et døgns tid eller har hunden andre symptomer, bør du kontakte dyrlægen.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af Ras.Killing » 2. mar 2017, 04:37

Benene skal du som sådan ikke være bange for. Så længe de ikke er tilberedt er de ikke farlige for hunden (de splintre ikke på samme måde). For nogen er det jo blevet rent religion at fodre råt (BARF) og her en en stor del af kosten også ben.

Hvis du oplever dårlig mave på hundene tror jeg nærmere det drejer sig om, at de får noget maven ikke er vandt til. Uden at være sikker tror jeg heller at det betyder alverden om det er halvrådent.

Som mange af de andre syntes jeg også det er et langt større problem at man lader hundene strejfe uden for egen grund :biggrin: men den har jo været oppe og vende.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Råd søges - Kan hunde tåle rådyr ben??

Indlæg af 308 W » 2. mar 2017, 07:51

Min hund har knækket 2 rovtænder på knogler og det kostede heldigvis kun 8800 :cry:

Besvar