Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Renico12 » 23. jan 2017, 22:50

Har fået ny jagtkammerat, en f1 labrador. Den er nu blevet 3.mdr. Fik lidt Pedigree foder med, meen jeg fodre ikke min hund med lavpris supermarked foder i selv om det sikkert er helt OK for nogle.

Regner med hun vil blive 25-27kg, så prøvede at købe Royal Canin Medium Junior. Og det kan hun godt lide, problemet er bare at de piller er ekstremt små, så hun får slet ikke noget tyggeglæde ud af dem.

Så jeg tog i dyrebutikken og fandt et mærke som jeg ikke havde hørt om før, nemlig noget der hedder Kronch, lavet af Henne Pet Food. Pillerne har en super størrelse. Kunne nemlig mærke på posen at de havde en bedre størrelse end så meget andet der var i butikken.

Så ville sådan set bare høre om nogle havde erfaringer med det mærke? Eller evt. nogle andre forslag, hvor pillerne er lidt større end normalt.

Det er meget få producenter der viser hvor store pillerne er på deres poser.

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af BSkovgaard » 24. jan 2017, 00:09

Tillykke med hunden :razz:

Det er da bare og skrive til dem og bede om nogle vareprøver. Lige præcis Henne Pet Foods er rigtig flinke til at sende vareprøver.
Da jeg gjorde det fik jeg en stor kasse med alt muligt blandet. Og kan se på deres hjemmeside at de stadig gør.
Du finder det under "Værd og Vide" på deres hjemmeside.

Virker til at være et ok produkt. Personligt ville jeg dog ikke bruge det som hovedfoder, da lakse indholdet ikke er højt nok. Mener hovedingredienserne er ris og kartoffel. Jeg vil gerne have, at det der er mest af er kød eller fisk. Men foder er jo en smagssag.
Til dagligt fodrer jeg med Essentials

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Gråskæg » 24. jan 2017, 02:36

Fodring af hunde er jo næsten et religiøst område for nogle, og derfor vanskeligt at rådgive om, men et anerkendt mærke med en fornuftig sammensætning, hvor der ikke er sparet alt for meget de forkerte steder, det går man vel aldrig helt fejl af.
Jeg forstår ikke helt det med at tygge, for mange har jo vænnet deres hund til at få pillerne overhældt med væde, og så er der jo ikke meget tygge-effekt tilbage. Jeg køber oversavede marvben hos brugsens slagter, og så får han sådan et næsten hver dag, hvis det skal gavne tænderne lidt mere, så kan de jo gives frosne, så varer de også lidt længere. Min Kl. Münsterländer er 11 år gammel og har et meget flot tandsæt, og i det hele taget er der mange, der tror at han er flere år yngre, fordi han også er i form.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Kleth » 24. jan 2017, 06:36

Inden for EU er der standarder for dyrefoder, bl.a. Hundefoder. Derfor bør man ikke kunne købe et direkte dårligt foder til sin hund, med mindre den har allergier, særlige behov eller intolerancer.
Vi har været over en hel del foder med vores hund; noget blev han ikke mæt af, andet gav ham større tendens til dårlig mave og noget var han elle vild med.
Vi endte med at vi giver ham blandingsfoder som er 2/3 af et Bosch foder og 1/3 af andet foder. Der til får han tilskud af lakseolie og evt angmasatter, tørret kallun, marvben mv.
Dyrlægen roser ham altid for at være i perfekt foderstand og hans pels er super og blank.

Min pointe er at hvis din hund trives med foderet, så er der ingen grund til bekymring, giv den evt et tilskud af lakseolie og lidt mere at gnaske på f.eks. Tørret kallun og angmasatter.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Philips » 24. jan 2017, 07:53

Ja det er næsten ligesom alt andet, det bliver hurtigt en religoin for nogen.

Derfor vil jeg kun lige kort skrive at vores korthåret hønsehund kunne ikke tåle hennes pet food - Han fik nogle byler/bumser og exstrem tør pels, påtrods af vi altid har brugt tilskuds olie uanset hvilket foder vi kører med. MEN dette kan jo sagtens være et enkelt stående tilfælde.

Essentials har vi også prøvet i et par månder virker rigtigt godt, men vores enelige valg faldt på Real Nature Wilderness som også er kornfrit.
Biderne er ca 1 cm hvilket mange vil mene ikke er stort nok, men vores gule labrador på 2 år har fået det fra hvalp og dyrlægen skam roser begge hundenes tænder hver gang vi er til det årlige tjek. (de får også nogle marvben og tyggeben ind i mellem)

Link til info om Real nature wilderness
https://www.maxizoo.dk/real-nature/wilderness-hund
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Boryx » 24. jan 2017, 08:24

Jeg har en ung og en gammel hund. Den gamle har jeg prøvet mange forskellig mærker til, men har skiftet til Acana (canadisk produceret) - og det har gjort en synlig forskel på både pels og pelsskifte.
Vores unghund får samme mærke og stortrives. Det er i den dyre ende, men mængderne er mindre og totalokønomien er ikke markant højere. Til gengæld har vi hunde i topform (kan man også have på andre typer foder).
Vi kigger os ikke tilbage... (Vores veninde sælger et af de dyre og anerkendte mærker til dyrlæger og lignende steder - og de ser virkelig op til Acana, hun fortæller mig at de har markedets bedste hundefoder, selvom hun arbejder for en konkurrent).

//Boryx

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Renico12 » 24. jan 2017, 15:05

Tak for svarene,

Kan godt se når jeg læser på diverse sider, at stort set alle de kendte mærker bliver nævnt som værende det bedste til din hund. Så nu kører jeg lidt med det Henne Food/Kronch og ser om det falder i god jord hos hunden :smile:

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Sunscale » 24. jan 2017, 20:38

Kan du ikke spørge din opdrætter hvilken slags foder både hvalpene har fået, og de gamle hunde får, så går man ikke helt galt i byen.
Nu har jeg selv tysk langhaar, og vi fodrer Virbac fra dyrlægen, selvom det er lidt dyrere end diverse andre mærke er der ikke nær så meget fyldstof i(Har jeg ladet mig bilde ind :rolf: ), så størstedelen af foderet bliver optaget i stedet for skidt ud. Grunden til Virbac er ganske enkelt, at det var den foder som opdrætteren brugte til hvalpene.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Renico12 » 24. jan 2017, 20:54

Det var netop Pedigree.

Og jeg synes bare det mærke er lidt for billigt (til at være sandt). Men kan jo også være det er et ganske fint foder.. jeg fortrækker nok bare lidt mere premium foder til min hund :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Kleth » 24. jan 2017, 21:51

Jeg syntes at have oplevet med foderet til vores hund, at de mærker som nemt gik i opløsning når jeg hældte vand på, var det som hunden reagerede bedst på.
Pedigree Pal Junior Maxi beholdt pilleformen selv når jeg hældte kogende vand på og lod det trække i timer.
Af hvalpefoder endte vi på Bosch Puppy Large Breed, som virkede godt for vores hund og havde balancen mellem pris og oplevet kvalitet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Gråskæg » 24. jan 2017, 22:57

Som ventet, så er der ca. lige så mange (gode) forslag, som der er indlæg, så det er ikke noget som man bliver klogere af, men måske nok forvirret på et højere plan. Pedigree har været markedwsført i DK i mange år, og jeg vil ikke betegne det som et decideret "lavpris" produkt i DK. I Polen kan det dog købes til den halve pris - lige som så meget andet.
Man burde altid kunne stole på en dyrlæges råd, men når de selv sælger hundefoder, så kan de ikke ligefrem kaldes neutrale eller uvildige. Har mødt mange hundeejere, der har ladet sig besnakke til at købe foder hos dyrlægen, og det skal de da også bare gøre - hvis de har råd til det, og gerne vil have ros til deres hund.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af KKA » 26. jan 2017, 06:10

Det er tilsyneladende ligegyldigt, hvilket foder, der bruges( bortset fra jagtsæsonens højenergifoder?), jvf denne undersøgelse:
https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/m ... 0-om-aaret

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af 1900 » 26. jan 2017, 07:28

jeg undrer mig over betegnelsen "premium" foder: er det en beskyttet titel eller bare et navn ?
har de seneste år brugt pedigree fra grænsen til 149,- for 15 kg uden at se nogen mistrivsel :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Kleth » 26. jan 2017, 08:04

1900 skrev:jeg undrer mig over betegnelsen "premium" foder: er det en beskyttet titel eller bare et navn ?
har de seneste år brugt pedigree fra grænsen til 149,- for 15 kg uden at se nogen mistrivsel :smile:
Jeg er også overbevist om det ikke er ringere eller bedre end det meste andet foder, det er bare forskelligt hvad vores hunde trives med :razz:

Vi har skam også prøvet "premium" kompaktfoder (Hills), men der gik hunden rundt og peb og åd alt hvad der kunne tygges, hvis ikke vi gav ham gulerødder og æbler som tilskud. Og skulle give hunden gulerødder ved siden af et så dyrt foder, for at den ikke føler sig sulten virker ret tåbeligt - En kollega på projektet havde samme problem med Hills og deres Labrador hvalp, som også måtte have tilskud af gulerødder.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Boerge » 26. jan 2017, 13:38

Tråden har vakt min nysgerrighed lidt. Vores lille nye hund ( 9,5 kg ) får Pedigree Vital. Så lige på indholdsdeklarationen: Har dog sjældent set en værre gang jusk - skrevet med småt ud i een køre. Man kan aflæse proteinindhold 22% og råaske 8% fedt 17%. Men absolut ingen oplysning om, hvor stor kødandel. Da han kun er 9 mdr., tror jeg at jeg i en periode vil supplere med noget hvalpefoder med noget højre proteinindhold.

Min store hund får "Brugsens det bedste": Coop Optimal balance. Den har en læsbar deklaration, og kødindhold fremgår - 20 % - vel ikke imponerende. Protein 24 %.

Overvejer at gå tilbage til Olivers, som jeg brugte for år tilbage.,og var godt tilfreds med. De oplyser meget detaljeret om indhold, og det er også til at betale!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af BSkovgaard » 26. jan 2017, 14:33

Jeg vil på det kraftigeste fraråde at fodre med Pedigree.

Personligt ville jeg ikke engang bruge det som godbidder til hunden. Hvis man sammenligner ingredienserne fra Pedigree med et af de "bedre" mærker, så er der jo en verden til forskel. Kan heller ikke se hvad det gavner at de farver pillerne. Sådan noget er med til at vække min mistanke.
Synes også jeg tit har mødt hunde der har haft dårlig afføring, og senerer i samtalen finder man ud af at de fodrer med Pedigree.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Gråskæg » 26. jan 2017, 14:53

Boerge skrev:Tråden har vakt min nysgerrighed lidt. Vores lille nye hund ( 9,5 kg ) får Pedigree Vital. Så lige på indholdsdeklarationen: Har dog sjældent set en værre gang jusk - skrevet med småt ud i een køre. Man kan aflæse proteinindhold 22% og råaske 8% fedt 17%. Men absolut ingen oplysning om, hvor stor kødandel. Da han kun er 9 mdr., tror jeg at jeg i en periode vil supplere med noget hvalpefoder med noget højre proteinindhold. Min store hund får "Brugsens det bedste": Coop Optimal balance. Den har en læsbar deklaration, og kødindhold fremgår - 20 % - vel ikke imponerende. Protein 24 %. Overvejer at gå tilbage til Olivers, som jeg brugte for år tilbage.,og var godt tilfreds med. De oplyser meget detaljeret om indhold, og det er også til at betale!!
COOP Optimal, det er også den jeg kører med, men - indrømmet - også fordi det er nemt, når jeg skal købe ind alligevel, jeg gider ikke køre ud på en længere tur for at købe en pose hndefoder. Jeg har så vænnet ham til at der lige skal blandes en lille halv pose kattemad i sovs sammen med, og/eller en sjat madolie, ellers så får pillerne lov at stå lidt længere, før de ryger ned, mens jeg får et skuffet og let bebrejdende blik, før han vender om og går ind og lægger sig.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Kleth » 26. jan 2017, 15:45

Boerge skrev:Tråden har vakt min nysgerrighed lidt. Vores lille nye hund ( 9,5 kg ) får Pedigree Vital. Så lige på indholdsdeklarationen: Har dog sjældent set en værre gang jusk - skrevet med småt ud i een køre. Man kan aflæse proteinindhold 22% og råaske 8% fedt 17%. Men absolut ingen oplysning om, hvor stor kødandel.
Prøv at læse på en pakke Frolic, så kan man tale om at blive skuffet :moon:
Jeg kan også lide at vide hvad jeg betaler for, jeg betaler ikke >16kr/kg for 5% animalske biprodukter og 15% soya- og hvede- protein, det kan jeg få i netto til 5kr/kg.
Det foder vi bruger nu har en kødandel på >=14% tør vægt og samlet protein >=44%
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Slettet bruger » 26. jan 2017, 16:50

Jeg har i flere år fodret med Henne Pet Food til mine meget energiske Tyske Langhår - meget tilfreds

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Sortseer » 26. jan 2017, 19:23

Jeg fordrer kræsne formel 1 labradors med Henne Pet Food. Både hunde og ejer er tilfredse.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Rahan » 26. jan 2017, 21:56

Sortseer skrev:Jeg fordrer kræsne formel 1 labradors med Henne Pet Food. Både hunde og ejer er tilfredse.
Jeg har selv en f1, og troede faktisk ikke at man kunne bruge ordene "kræsen" og "labrador" i samme sætning :smile:

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Sortseer » 26. jan 2017, 22:31

Det er nok bare nogle små forkælede bæster jeg har :blink:

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Erfaringer med hundefoder? (Henne Pet Food/ Kronch)

Indlæg af Torben Dahl » 29. jan 2017, 16:34

jeg bruger orijen,som også kommer fra Canada ,og hunden er super glad for det,og er utrolig flot i pelsen,og der er heller ikke meget der kommer ud den anden vej som skal samles op
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Besvar