Hunden piber, hvad gør man

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af HHC » 20. mar 2017, 05:47

Min cockerspaniel piber meget når den ser vi skal ud og gå, under jagten når han er koblet osv.
Jeg har prøvet at se på ham og sige klart og tydeligt NEJ
Især når vi venter på at drevet starter er det helt vildt, og man kan dårligt nog tænke en selvstændig tanke.

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af A284win » 20. mar 2017, 07:00

Tror du har ret. Her forstår hunden ikke et nej. Jeg har aldrig hørt om nogen sikker metode til at stoppe piveri.
Min egen hund gør det. Men det hjælper hvis den får lidt motion før jagten starter

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Boerge » 20. mar 2017, 10:47

En hund der er voldsomt dedikeret til jagten, og fuld af forventningens glæde -- er jeg enig i, at det er håbløst at kurere. Min den ikke blot piber - den sidder i bilen og nærmest hyler når vi nærmer os jagtstedet!! Mener det er den pris man må betale for at have en voldsomt jagtglad hund. :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Kalthoff » 20. mar 2017, 12:13

Det har jeg oplevet mange jagthunde gøre, også gode jagthunde.

Der ser sådan her ud inden i hovedet på hunden, når den ved den skal på jagt om et øjeeblik:

:rock: :numberone: :biggrin: :DancingBanana: :newyear: :Fyrværkeri: :danish: :eating: :danishgun: :10: :yr: :clap:

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Sol » 20. mar 2017, 12:57

Min Cocker spaniel piber utrolig meget under kørsel. Det eneste jeg har fået til at fungere er at have den mellem mine fødder (passagersædet foran) og have et håndklæde/tæppe over mine ben, hvilket gør, at det bliver mere mørkt for hunden og en fornemmelse af, at hun er i en lille hule/rede. (Det forhindre hende også i at kravle under sædet til unger bag i, hvilket absolut også er en fordel).

Det fungere naturligvis, kun hvis der er en til at kører. Da det først er for nylig, vi har fundet metoden, så har jeg ikke prøvet at udbygge den fx ved at køre rigtig mange gang med hende, hvorefter tæppet fjernes osv. indtil hun til sidst er med i bilen uden at blive super hys og uden at der skal gøres noget særligt.

Jeg håber, at det til slut ender ud med, at hun kan sidde i hendes bur uden at andre i bilen skal :nolisten:

Hvis du finder noget der virker, så del endelig :smile:

MVH

Sol

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Boerge » 20. mar 2017, 16:28

Kalthoff skrev:Det har jeg oplevet mange jagthunde gøre, også gode jagthunde.

Der ser sådan her ud inden i hovedet på hunden, når den ved den skal på jagt om et øjeeblik:

:rock: :numberone: :biggrin: :DancingBanana: :newyear: :Fyrværkeri: :danish: :eating: :danishgun: :10: :yr: :clap:
Kunne ikke have beskrevet det bedre. Måske lige plus: :thumbup: :tmg:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Boryx » 20. mar 2017, 17:46

Det er helt sikkert også noget man skal kigge på i afstamningen. Men generelt skal piben stoppes før det starter - dvs man introducerer hunden varsomt til jagt og sørger for at lydigheden er 110% på plads inden den står på jagt.

Er problemet først opstået er det meget svært at stoppe igen. I min verden er det to skridt tilbage og igang med almindelige lydighedsøvelser med stigende sværhedsgrad og stressniveau i et tempo hvor denforegående øvelser sidder lige i skabet.

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af BSkovgaard » 20. mar 2017, 19:20

Min erfaring siger mig, at de hunde der diger over hele kroppen og små piver inden første såt, også er dem der arbejder hårdest. Og den pris vil jeg gerne betale. Der er selvfølgelig grænser. Men sådan generelt. Det samme med de hunde der nærmest virker ligeglade, de er som regel heller ikke de mest ihærdige hunde i løbet af dagen.

Jeg irettesætter min hund hvis han piver i hverdagen. Men jeg ville aldrig gøre det på en jagt. Da jeg ikke vil skælde ham ud for at vise jagtiver. Noget andet er, at man kun skal irettesætte sin hund på en jagt hvis det virkelig er nødvendig. På jagt jager vi og til træning træner vi.

Men hvis man er konsekvent i hverdagen når hunden piver, så tror jeg også det vil være begrænset hvor meget den piver i jagtsituationer.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Boryx » 20. mar 2017, 20:20

BSkovgaard skrev:Min erfaring siger mig, at de hunde der diger over hele kroppen og små piver inden første såt, også er dem der arbejder hårdest. Og den pris vil jeg gerne betale. Der er selvfølgelig grænser. Men sådan generelt. Det samme med de hunde der nærmest virker ligeglade, de er som regel heller ikke de mest ihærdige hunde i løbet af dagen.

Jeg irettesætter min hund hvis han piver i hverdagen. Men jeg ville aldrig gøre det på en jagt. Da jeg ikke vil skælde ham ud for at vise jagtiver. Noget andet er, at man kun skal irettesætte sin hund på en jagt hvis det virkelig er nødvendig. På jagt jager vi og til træning træner vi.

Men hvis man er konsekvent i hverdagen når hunden piver, så tror jeg også det vil være begrænset hvor meget den piver i jagtsituationer.

Jeg tror ikke på at en hund der piber er mere jagtivrig end en som ikke gør.

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af BSkovgaard » 20. mar 2017, 21:31

Boryx skrev:
BSkovgaard skrev:Min erfaring siger mig, at de hunde der diger over hele kroppen og små piver inden første såt, også er dem der arbejder hårdest. Og den pris vil jeg gerne betale. Der er selvfølgelig grænser. Men sådan generelt. Det samme med de hunde der nærmest virker ligeglade, de er som regel heller ikke de mest ihærdige hunde i løbet af dagen.

Jeg irettesætter min hund hvis han piver i hverdagen. Men jeg ville aldrig gøre det på en jagt. Da jeg ikke vil skælde ham ud for at vise jagtiver. Noget andet er, at man kun skal irettesætte sin hund på en jagt hvis det virkelig er nødvendig. På jagt jager vi og til træning træner vi.

Men hvis man er konsekvent i hverdagen når hunden piver, så tror jeg også det vil være begrænset hvor meget den piver i jagtsituationer.

Jeg tror ikke på at en hund der piber er mere jagtivrig end en som ikke gør.
Nu er det heldigvis et emne der kan diskuteres og ikke har et bestemt facit.
Men det er nu engang det jeg har oplevet når jeg har gået med hund. Sådan meget generaliserende.
Skal lige siges jeg taler alm jagt hunde og ikke top hunde inden for prøve regi.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Bobo » 20. mar 2017, 21:50

Jeg holder mig lidt på sidelinien :smile: i denne hunde tråd, men mener at det har meget med hundens psyke at gøre. Nogle er robuste og kan håndtere meget stress, andre brænder varm med det samme.
Og til HHC vil jeg sige, jeg tror du gør rigtig i at antage at hunden ikke selv "er klar over" at den piber / stresser.
Derudover vil jeg ikke komme med råd til hvad du skal gøre, men gladeligt læse de råd andre kommer med :popkorn:
Bobo ------ Igen uden billeder

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Rantzau » 15. apr 2017, 21:31

Alle mine korthårs har haft tildens til piberi. Nogle mere end andre, men efterhånden har jeg lært at der er udtryk for utålmodighed fra hundens synspunkt. Korthårs er forsynet med en meget stor motor der helst skal bruges konstant. Udfordringer er hvordan vi afstemmer forventningerne.

Mine hunde har lært at alt det sjove starter hos mig, derfor prioriterer jeg altid at have kontakt med dem fra transport til ventetiden på posten. En hånd på hunden og en stille snak dæmper piberiet. Meget hurtigt lærer hunden at ventetiden ikke er spildtid men oplæg til noget sjovere.

Har hunden i sin opvækst lært at du som jæger har overblikket og helt styr på opfyldelse af alle dens behov, vil den som det flokdyr den er, ubetinget underkaste sig rangordnen ganske enkelt fordi den har indset at det er til dens klare fordel. Jagthunde betragter bare jagt fra et andet synspunkt.

Det betyder samtidig at jægerens koncentrationen på jagt med en ny jagthund, oftest er på hunden frem for byttet hvor en chance kan forpasses. Det er et valg for den enkelte, men min erfaring er at hundearbejde i praksis giver de bedste jagtoplevelser når hunden får mulighed for at udvikle sig optimalt på dens præmisser.

Korthårs er ret kvikke, så de lærer hurtigt lektien. Resten er bare ren nydelse.

Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Skev » 21. apr 2017, 18:45

Min den gamle ft springer gør det også, når vi står og venter...

Jeg plejer bare at sætte mig på hug ved siden af ham, klappe ham og snakke lidt med ham, indtil det går løs...
Det har hjulpet os ihvertfald... :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af C-X » 21. apr 2017, 20:47

Prøv med en TJT - det sætter ligesom tingene lidt i perspektiv! :rolf:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af HHC » 22. apr 2017, 07:04

Tak for svarene.
Jeg kan tilføje, at Charlie har forskellige piv lyde.
Der er :

Kom nu far vi skal ned og handle.
Kom nu der skal trænes ( lidt mere indtrængende)
Skal jeg virkelig vente på dig, kom nu fjorden venter( krideret med små utolmodige bjæf)
Jagt ( så snurre vi rundt og opføre sig som på speed)
Inden drevet starter ( kom nu far inden de andre hunde starter)

Han er utrolig udtryksfuld :biggrin:

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Bullitt » 7. feb 2018, 21:55

HHC skrev:Min cockerspaniel piber meget når den ser vi skal ud og gå, under jagten når han er koblet osv.
Jeg har prøvet at se på ham og sige klart og tydeligt NEJ
Især når vi venter på at drevet starter er det helt vildt, og man kan dårligt nog tænke en selvstændig tanke.
Det er min erfaring, at det i høj grad ligger på generne. Havde for mange år siden en Korthårs han efter Danmarksmesteren på markprøve. Han manglede bestemt ikke jagtpassion, men der sad en fløjte i halsen på ham. Det var ødelæggende for vores forhold, og forpestede mine jagtdage. Jeg prøvede ALT, men lige lidt hjalp det. Problemet var simpelthen nedarvet.

Venlig hilsen

Slettet bruger

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Slettet bruger » 8. feb 2018, 13:34

man kan også få hunden røngentfotograferet det kan jo være den har slugt et pibedyr. :fun:

men jeg er også ret sikker på at nogle hunde bare er mere pibende end andre.

jeg har 2 og den ene piber for ingen ting og den anden piber aldrig men kan godt "synge" en smule hvis vi skal noget hun rigtigt gerne vil.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af 1900 » 8. feb 2018, 14:14

i de gode gamle politisk ukorrekte dage uden klikkere og lignende var kuren et dask i nakken ledsaget af et bestemt: nej
har altid ment at en hylende hund er ude af hånd, men det var jo dengang :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Bobo » 8. feb 2018, 16:31

1900 skrev:i de gode gamle politisk ukorrekte dage uden klikkere og lignende var kuren et dask i nakken ledsaget af et bestemt: nej
har altid ment at en hylende hund er ude af hånd, men det var jo dengang :smile:
For mange år siden (da jeg var ung :smile: ) havde vi en Cocker spaniel der havde den uvane at sidde og hyle som en ulv på trappen om natten. Det var en hund der havde tilbragt de første år hos en ung pige som så ikke kunne have den mere :???: og så kom den til os. Det blev meget hurtigt en habil jagthund og jeg kunne godt lide den men bestemt ikke lydende om natten. Min bror foreslog at lukke den inde i en skibs container hver gang den begyndte at hyle, og jeg var nok lidt afvisende i starten, men må erkende at 4 nætter i container kurerrede den.
Min pointe er at man nogen gange skal tage utraditionelle metoder i brug og at man skal tænke sig om før man "overtager" en voksen hund og man skal stoppe det når den lille nye begynder det

Måske lidt off topic - så undskylder jeg - jeg har intet ønske om at afspore tråde :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: Hunden piber, hvad gør man

Indlæg af Slettet bruger » 8. feb 2018, 20:11

Et “skud” med en vandpistol er en mild “ straf” som næsten ingen hunde bryder sig om

Besvar