Første hund - Beagle

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Første hund - Beagle

Indlæg af Gryphon » 29. aug 2017, 09:28

PSindrup skrev:
Jeg har ca. 0% forstand på hunde, men er en labrador ikke et af de bedste kompromis mellem en godmodig familiehund og en "all round" jagthund?
Eller kan Labben kun bruges som apportør?

Peter
En god familiehund får du gennem opdragelse og prægning. Jeg har en Pis-terrier (Jack Russel) der er fantastisk med børn, og en hønsehund der ikke er. Jeg ved også det var fordi jeg ikke fik taget mig sammen til at have udsætte hønsehunden for børn og fremmed steder fra en tidelig alder.

Og jo, jeg har set labber der stod stand i rapsmarken, drev fasaner i skoven som en FT Spaniel og kunne følge spor.
Men det er langt mere hit and miss. Jeg har altid fundet apporteringen og lydigheden mere krævende ved Hønsehunde, men derimod sidder jagten stærkere i dem.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Første hund - Beagle

Indlæg af Ras.Killing » 29. aug 2017, 13:54

C-X skrev:
Ras.Killing skrev:(...)Nå vi snakker jagthunde snakker vi brugshunde... Det afgørende i den beslutning er altså hvad hunden skal bruges til, eller med andre ord hvilken type jagt man driver. Og her tror jeg ganske enkelt en beagle falder igennem for de fleste. (...)
Nej :smile:

Du lider af begrebsforvirring. Brugshunde dækker over bl.a. tjenestehunde, civilt og politiets/militærets/toldvæsnets osv.

Jagthunde kan benyttes som brugshunde, hvor deres egenskaber dækker, men grundlæggende er en jagthund avlet til jagt. Visse brugshunde kan benyttes til nogle jagtlige discipliner.
Nu tror jeg vi flueknepper igen :smile: i min optik er en brugshund en hund der trænet til at udføre et givent stykke arbejde - og så er det ikke så vigtigt om det er jagt, apportering, vagthund, førerhund osv. osv.

Skal du opstille en given jagthund til hundeudstilling skal de som oftest også have en brugsprøve. Det kunne for Labrador f.eks være apporteringsprøve.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Første hund - Beagle

Indlæg af C-X » 29. aug 2017, 16:01

Muligvis, men DKK skelner mellem brugshunde og jagthunde, så det er bedst at have styr på begreberne. Brugshundene trænes bl.a. efter IPO.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar