Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Katborg
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. maj 2013, 19:05
Interesser: Skydning, jagthunde
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Katborg » 18. nov 2017, 21:53

Hej folket
Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af hund. Jeg har lidt allergi over for hunde men det er ikke slemt. Jeg havde en cairn terrier da jeg boede hjemme ved mine forældre. Den kunne jeg godt mærke hvis jeg ikke fik vaskede finger når jeg havde kløet den. Men hvis jeg gjorde det kunne jeg godt bo med den.

Jeg er lige flyttet på landet med kæresten. Vi har købt 7 ha jord som skal laves til skov og bruges til jagt. Så hunden får plads at løbe på, kommer dog ikke til at "gå på jagt" hver dag da jeg desværre ikke har tid til det. Hunden blive selvfølgelig aktiveret hver dag med gåture og så videre.

Ved at mange vil sige at en labrador er en god start jagthund men der er problemet med at den fælder ret meget og er bange for at det vil blive for meget. Selvom jeg vil prøve at træne kæresten til ikke at have hunden i sofaen (hunden skal nok kunne finde ud af det).

Hunden kommer ikke til at være meget alene da kæresten arbejder om aften og jeg om dagen. Men vi har stadig planer om at lave en god hundegård til hunden. (Hvis nogen har et link til en god guide til hvordan man bygger en hundegård må i gerne smide det i en kommentar).

Vi har kigget på en rhodesian ridgeback som vi skal ud og se på, hunden er dog ikke gravid endnu så vi ved ikke om der kommer hvalpe. Den sidste rhodesian ridgeback vi så på blev desværre ikke gravid.

Hunden skal være en god familie hund da vi forventer at skulle have børn inden for nogle år.
Jeg kan ikke vælge helt frit da kæresten også skal godkende den. Det lykkes min "rimeligt" at opdrage min gamle cairn terrier men det var stadig en meget selvstændig hund, næste hund må gerne være "nem" at opdrage til jagt da jeg er nybegynder i dette.

I må gerne være specifikke når i foreslår hunde da jeg ikke kender så meget til forskellige racer.
Senest rettet af Refraktorius 19. nov 2017, 04:39, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af C-X » 18. nov 2017, 22:11

Mit bud er nok en kende kontroversielt, men ikke desto mindre noget at overveje.

Storpuddel (tidl. Kongepuddel).

Blev oprindeligt fremavlet til jagt, inden den faldt for en tilværelse som udstillingshund. Rasende intelligente og ganske allergivenlige.
Sådan et kræ kunne jeg let se have en rolle som jagthund - bevares, den er ingen Ruhåret hønsehund, men dog stadig en spændende hund.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af 308 W » 18. nov 2017, 22:19

En allegi Venlig jagthund findes der ikke mange af..

Søger man på allegivenlige hunde kommer curly coated retriever frem og det er den eneste jagthunde race.
http://dogsuniverse.dk/hunderacer/curly ... retriever/

Om den er køn er subjektivt :blink:

MFSvendsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. apr 2012, 16:02
Interesser: Jagt og gamle ildkæppe
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af MFSvendsen » 18. nov 2017, 23:05

Hej.

Jeg har en kammerat der lige som dig har allergisk reaktion over for hunde.
Vi undersøgte ligeledes om det kunne lade sig gøre at finde en hunderace der ikke ville give problemer.
Mens vi undersøgte sagen faldte vi over dette studie udgivet af det amerikanske National Center for Biotechnology Information.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680143/

Dette studie konstaterer desværre, at der ikke var nogen forskel i koncentrationen af allergener i hjem med hhv. alm hunde og hunde der menes allergivenlige.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Gryphon » 19. nov 2017, 08:44

Katborg skrev:Hej folket
Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af hund. Jeg har lidt allergi over for hunde men det er ikke slemt. Jeg havde en cairn terrier da jeg boede hjemme ved mine forældre. Den kunne jeg godt mærke hvis jeg ikke fik vaskede finger når jeg havde kløet den. Men hvis jeg gjorde det kunne jeg godt bo med den.

Jeg er lige flyttet på landet med kæresten. Vi har købt 7 ha jord som skal laves til skov og bruges til jagt. Så hunden får plads at løbe på, kommer dog ikke til at "gå på jagt" hver dag da jeg desværre ikke har tid til det. Hunden blive selvfølgelig aktiveret hver dag med gåture og så videre.

Ved at mange vil sige at en labrador er en god start jagthund men der er problemet med at den fælder ret meget og er bange for at det vil blive for meget. Selvom jeg vil prøve at træne kæresten til ikke at have hunden i sofaen (hunden skal nok kunne finde ud af det).

Hunden kommer ikke til at være meget alene da kæresten arbejder om aften og jeg om dagen. Men vi har stadig planer om at lave en god hundegård til hunden. (Hvis nogen har et link til en god guide til hvordan man bygger en hundegård må i gerne smide det i en kommentar).

Vi har kigget på en rhodesian ridgeback som vi skal ud og se på, hunden er dog ikke gravid endnu så vi ved ikke om der kommer hvalpe. Den sidste rhodesian ridgeback vi så på blev desværre ikke gravid.

Hunden skal være en god familie hund da vi forventer at skulle have børn inden for nogle år.
Jeg kan ikke vælge helt frit da kæresten også skal godkende den. Det lykkes min "rimeligt" at opdrage min gamle cairn terrier men det var stadig en meget selvstændig hund, næste hund må gerne være "nem" at opdrage til jagt da jeg er nybegynder i dette.

I må gerne være specifikke når i foreslår hunde da jeg ikke kender så meget til forskellige racer.
Tillykke med dit nye hjem :respekt:

Personligt, ved jeg ikke hvor meget det hjælper med en "allergi-venlig" hund. Nogle siger det virker, andre oplever ikke en forbedring.

Som jeg selv har skrevet herinde, har jeg en jagthund uden meget jagt instinkt, så mine erfaringer med "alternative" racer, er ikke ligefrem god. Derfor ville jeg råde dig til at skaffe en jagthund, man ved der at jagt instinkt i, altså Ft. Springer, F1 Lab og Ru hønsehund. Simpelt fordi det er nærmest umuligt at motivere en jagthund uden instinkt til at gå på jagt.

Derfor vil jeg komme med et alternativ en ældre jagt kammerat brugte, da han fik børn som havde allergi. Nu skal det siges jeg ikke kender indretningen i dit hjem, så dette forslag kan være fuldstændig ubrugeligt.

Men hvad med at holde hunden i køkken, bryggersen, evt. Kontor. Herved er det kun stuen og soveværelserne den ikke kan være i. Og de rum den er i vil oftest have færre tæpper hår og skæl kan sætte sig i, derved genere mindre.

Min kammerats hunde var mindst ligeså glade hunde, som min egen, selvom de ikke kom i stuen. Men det kræver selvfølgelig lidt træning.

Katborg
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. maj 2013, 19:05
Interesser: Skydning, jagthunde
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Katborg » 19. nov 2017, 14:21

Vi har i forvejen ikke mange tæpper i huset så på den måde er det ikke et problem. Og god pointe med at den skal have jagtinstinkt fra start. Er det noget man kan se på en hvalp om den har eller ej?

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Bobo » 19. nov 2017, 16:05

Velkommen
Rhodesian ridgeback er i min optik totalt nogo. Det er en hund der er opstået ved at dem der overlevede en løve jagt eller lign. og blev skilt fra flokken, kunne klare sig hjem igen, ved at være meget selvstændig og leve af de spædbørn og lignende den kunne hapse undervejs. Sådan groft sagt.
Jeg ved godt at de i dag avles på en anden måde, men man skal ikke underkende de oprindelige gener i racen og det var ikke en hund jeg ville have sammen med moderne spædbørn :smile:

Jeg er selv allergiker, astmatiker, neurotiker, og meget andet der ende på "iker" og forstår udmærket din betænkelighed ved en hund.

Man kan evt. have en hund uden for hele tiden - hundegård og godt hundehus er ikke et hundeliv for en jagt hund hvis den bliver brugt og set af dens herre.
Man kan opdrage hunden til at være på den samme måtte når den er inde.
IMG_1598.JPG
Man kan have en robotstøvsuger.
Og når det er sagt, mener jeg du skal tænke på at hvis du kun får "lidt kløe" på hænderne" kan det være værd at lide for at få den bedste ven :smile:

Spaniel, retriver, og hønsehund er sådan lidt som 6,5x55, 308 og 3006 - de fleste har dem og de virker :thumbup: men jeg stemmer også for puddel, og hvis du får en puddel der bliver jagt trænet vil jeg invitere dig på jagt her hos mig :numberone:
Bobo ------ Igen uden billeder

Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. dec 2012, 05:27
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Rippon » 20. nov 2017, 17:10

Nu kender jeg ikke så meget til hundeallergi, labrador er jo bare en dejlig jagthund og familie hund men som du selv skriver så er der bare hår over det hele.
Har selv en og finder da en hvalp i form af en hårbunke den smider, der er selv hundehår i rum den ikke kommer i.

Er der ikke noget med at ruhåret hunde ikke er så slemme til at tirre allegien? Bryder mig ikke selv om Tysk ruhår og det er også en hund der skal bruges meget og som ofte vil meget jagt men måske en ruhåret vizsla kunne være noget?
Tænker kæreste har været indeover den rhodesian ridgeback og de har da lidt samme farve.

Ville bare sige at rhodesian ridgeback ville være helt håbløs som jagthund med mindre det er meningen den selv skal fange vildtet. Nogen jagthund bliver det aldrig.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af C-X » 20. nov 2017, 17:32

Ruhårede trigger bestemt også allergier, desværre. Ellers er det jo den mest alsidige jagthund man kan få, og en af de bedste familiehunde overhovedet.

Rhodesian har jeg altid haft reservationer overfor. Ser man en flok af dem (mere end to), på en udstilling, så ved man også hvor balladen er.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af T-REX » 20. nov 2017, 22:37

Min Ex Kone og Jeg havde Rhodesian Ridgeback, da jeg boede i Danmark.
Den accepterede at småbørn kravlede rundt på den, og "voldsomste" reaktion var, at den rejste sig(rystede børnene af :giggle: ), og gik et andet sted hen.

Jeg tvivler på, at der er nogen Ridgeback i Danmark, der er avlet til Jagt.
De Ridgeback jeg har set i de senere år, er nærmest dobbelt så store, som den vi havde. (Den var 10 år, i 2001, og størrelse, som en slank Lab)
Det er grundet udstilling, at de er blevet monster store...

"Løvehund" er nu mest fordi de kommer fra et område, med løver.
De er, så vidt jeg husker, mest brugt som vagthunde, og slavejagt.

Den fælder ca. det samme, som andre korthårede hunde.

Her er en liste, over hunde, der efter sigende er allergivenlige.
https://www.dogbreedinfo.com/allergy.htm

De lister bl.a. en Irsk Vand Spaniel (Irish Water Spaniel) og et hav af terriere.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af KKA » 21. nov 2017, 06:55

Hvad med en ruhåret gravhund, der IKKE er ud af drevlinie(med mindre du indhegner de 7 ha)?
Det er en handy familiehund og nem at trimme. Det eneste problem er nok bare, at den går til angreb på den påtænkte robotstøvsuger;-)

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Bobo » 21. nov 2017, 14:57

JRexA skrev:Min Ex Kone og Jeg havde Rhodesian Ridgeback, da jeg boede i Danmark.

"Løvehund" er nu mest fordi de kommer fra et område, med løver.
De er, så vidt jeg husker, mest brugt som vagthunde, og slavejagt.
Hvilket jagt rejse bureau tilbyder slavejagt :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af C-X » 21. nov 2017, 15:44

Bobo skrev:
JRexA skrev:Min Ex Kone og Jeg havde Rhodesian Ridgeback, da jeg boede i Danmark.

"Løvehund" er nu mest fordi de kommer fra et område, med løver.
De er, så vidt jeg husker, mest brugt som vagthunde, og slavejagt.
Hvilket jagt rejse bureau tilbyder slavejagt :smile:
Boko Haram Safari & Hunting Club
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Gryphon » 21. nov 2017, 15:53

Bobo skrev:
JRexA skrev:Min Ex Kone og Jeg havde Rhodesian Ridgeback, da jeg boede i Danmark.

"Løvehund" er nu mest fordi de kommer fra et område, med løver.
De er, så vidt jeg husker, mest brugt som vagthunde, og slavejagt.
Hvilket jagt rejse bureau tilbyder slavejagt :smile:
Joe Arpaio's Maricopa County police department i Arizona.

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Woodleigh » 21. nov 2017, 16:23

Hej Katborg, jeg har overtaget en "allergihund".

Det startede med symptomer som du beskriver i familien hvor den boede men gradvist blev det værre og værre med astmalignende anfald til sidst og så var det enten hunden eller fruen der måtte flytte :biggrin: Fruen ville jeg nu også gerne ha' haft men det blev altså hunden :mrgreen: .

Det er ikke kun pelsen, men skæl, spyt osv. osv. der giver allergi, så tænk dig grundigt om inden du beslutter dig for at anskaffe dig en hund. I min husstand er en af ungerne allergisk over for kat og det bliver ikke mindre slemt med årene.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af HR » 21. nov 2017, 20:06

At have hund er det fedeste, fandt jeg lige pludselig ud af i en alder af 45 år. Så jeg har alt forståelse for at du gerne vil have en. Men med din allergi er det en risiko, og det er sku synd for både dig og hunden hvis du må gå baglæns fra projekter. Hvad med at finde nogen med en labradoodle eller en puddel der mangler nogen til at passe i weekender og ferier. Så kan i prøve det af uden udgifter og forpligtigelser. Og den familie i hjælper vil blive glade. Win for jer, win for hunden der slipper for pension, og win for hundens familie der slipper for en udgift og som ved at hunden er i hænder.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Slettet bruger » 26. nov 2017, 09:50

Kunne nu godt passe at Tysk Ruhår er allergi venlig - afstamningen er jo både puddel og waterspaniel.
Bedste familiehund der findes ( næst efter Langhår selvfølgelig) :blink:

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Billythekid » 27. nov 2017, 13:06

Overvej en labradoodle vil jeg sige.

Vi anskaffede os en labradoodle (blanding af labradoore og puddel) et par år før min interesse faldt for jagt. Doodles har som udgangspunkt en puddel agtig pels eller en mere langhåret pjusket pels. Vores er med langhåret/pjusket pels og fælder desværre næsten lige så meget som en labradoore. Svigerfar har fået en med puddelkrøller og den fælder ikke.

Da jagt ikke var hensigten ved anskaffelsen af vores hund, er den på ingen måde trænet i den retning, men den har virkelig været let at træne og lystrer rigtig godt.
Jeg er helt overbevist om at hvis den er afkom af jagthund så vil det være et godt udgangspunkt.
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af C-X » 27. nov 2017, 13:28

Det du beskriver om labradoodle er desværre mere reglen end undtagelsen. De er, mig bekendt, ikke lavet med særligt henblik på jagt, og derfor ikke efter jagthunde linjer (på labrador siden).
Fra et jæger-synspunkt; det værste fra begge racer.

I stedet for en dårlig jagthund, kan man lige så godt vælge en god selskabshund. Det er mere tilfredsstillede for både hund og ejer. Så bliver udvalget også større.

Og ja, jeg ved godt jeg selv foreslog et sats af en race. Den turde jeg godt selv forsøge med, under rette omstændigheder, da jeg, i værste fald, ville ende med en flot og intelligent hund, uden synderlig interesse for jagt (ja, jeg kan godt lide racen).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Woodleigh » 27. nov 2017, 15:29

Slettet bruger skrev:Kunne nu godt passe at Tysk Ruhår er allergi venlig - afstamningen er jo både puddel og waterspaniel.
Bedste familiehund der findes ( næst efter Langhår selvfølgelig) :blink:
Hvorfor skulle en ruhår ( eller hvilken som helst anden hund ) være allergivenlig ?

Det der trigger den allergiske reaktion er hundens pels, skæl, spyt mm og ingen af delene slipper du for ved en hund.

Det er simpelthen synd for specielt hund og lidt for en kommende ejer at gi' den slags råd.

Beklager det lige er dig jeg skyder på Claus. Det kunne være hvem som helst anden i denne tråd.

Konsulter en læge der ved noget om allergi overfor hunde og jeg er 99,999999999 % sikker på vedkommende siger "Glem det" når du først er konstateret allergisk.

Slettet bruger

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Slettet bruger » 28. nov 2017, 19:32

Woodleigh skrev:
Slettet bruger skrev:Kunne nu godt passe at Tysk Ruhår er allergi venlig - afstamningen er jo både puddel og waterspaniel.
Bedste familiehund der findes ( næst efter Langhår selvfølgelig) :blink:
Hvorfor skulle en ruhår ( eller hvilken som helst anden hund ) være allergivenlig ?

Det der trigger den allergiske reaktion er hundens pels, skæl, spyt mm og ingen af delene slipper du for ved en hund.

Det er simpelthen synd for specielt hund og lidt for en kommende ejer at gi' den slags råd.

Beklager det lige er dig jeg skyder på Claus. Det kunne være hvem som helst anden i denne tråd.

Konsulter en læge der ved noget om allergi overfor hunde og jeg er 99,999999999 % sikker på vedkommende siger "Glem det" når du først er konstateret allergisk.
Fordi waterspaniel og puddel er på listen over allergivenlige hunde og ruhåret stammer udfra dem

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af C-X » 28. nov 2017, 20:36

Ruhåret hønsehund er i hvert fald ikke allergivenlig, desværre. Det har jeg testet på en kammerat for over tyve år siden...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Woodleigh » 28. nov 2017, 20:39

Prøv at slå et smut omkring astma og allergi forbundets hjemmeside.

Det er en myte at nogle hunderacer er mere allergivenlige end andre. Jeg har en søn med allergi over for kat og vi har været hele møllen igennem og med en baggrund inden for kemi / biokemi har jeg / vi i familen opsøgt megen information da knægtens største ønske i de unge år var en kat der lignede Garfield. Nu er han i en alder af 26 heldigvis blevet klogere og må den dag i dag konstatere at hjem med kat er no-go.

Nedenstående er sakset fra astma og allergi forbundets hjemmeside under *Findes der allergivenlige hunde*.

Overordnet er svaret nej. Har personen allergi overfor hund, dvs. symptomer ved kontakt og positiv priktest og/eller specifik IgE (allergi-antistoffer påvist ved blodprøve), bør personen ikke anskaffe en hund.

Alle nulevende hunderacer har de samme allergener (allergifremkaldende proteiner). Der kan være forskelle på, hvor meget hunde fælder og skæller og dermed, hvor meget allergifremkaldende materiale, der ender i møbler og på gulve. Men for en allergipatient betyder selv små mængder i omgivelserne, at immunsystemet alarmeres.

Der findes hunde, der kaldes og markedsføres som allergivenlige (hypo-allergene) hunde, men i verdens største og mest anerkendte database over publicerede lægevidenskabelige artikler er der ikke undersøgelser, der støtter påstanden om eksistensen af særligt allergivenlige hunde.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Ras.Killing » 29. nov 2017, 05:36

Hvis din allergi ikke er så slem, så tænker jeg det kan fungere.

Jeg er selv allergisk over for kat, i samme omfang som det lyder til du er med hund. Jeg kan sagtens opholde mig i et kattehjem uden jeg mærker det mindste, men har jeg direkte kontakt med katten (eller det er et rigtig kattedame-hjem) så reagere jeg...

Du er nok nød til at gøre det klart (specielt over for din kæreste) at hvis det skal blive en god jagthund, så er hundens egenskaber langt vigtigere end udseendet. Jeg kunne forstille mig at det er det der menes med
Jeg kan ikke vælge helt frit da kæresten også skal godkende den
En jagthund er en brugshund, og den skal vælges ud fra hvad den skal bruges til.

Det er nok meget begrænset hvad der er af ''allergivenlige'' jagthunde racer.

Jeg tror (som du også selv er inde på) at du får mere ud af, at sætte nogle klare linjer op fra start, så det kan fungere i praksis. Var det mig ville jeg fokusere på nogle hundefrie zoner, f.eks soveværelse og dagligstue, være hysterisk med rengøring, få striglet og vasket hunden jævnligt, få bygget en ordentlig hundegård som hunden kan opholde sig i i dagstimerne. osv. osv.

Tror godt det kan fungere, men i sidste ende er det jo op til dig selv og hvad du kan leve med (holde ud :biggrin: )

...Jeg er selv allergisk over for husstøvmider også. DET er også en daglig ''kamp'' :impatient:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Katborg
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. maj 2013, 19:05
Interesser: Skydning, jagthunde
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Re: Jeg kunne godt bruge lidt råd til valg af Allergivenlig Jagthund.

Indlæg af Katborg » 11. dec 2017, 19:01

Hej alle sammen tak for alle de inputs

VI har været ude og se en rhodesian ridgeback men kunne høre på avler at den nok ikke var så god til jagt alligevel som i også siger. Og den er ikke så glad for vand og jeg skal have lavet en sø her på min grund.

Jeg har været ude og se en Rughåret hønsehund som jeg ikke slog ud på. og den ene af avlerne var selv allergier og hund havde ikke problemer med hendes hunde og hun havde en del der også kom i sofa og så videre. Jeg kølede hundene og så direkte i hoved på mig selv, hvilket jeg ellers holder mig fra normalt men jeg kunne intet mærke.

Så vi har fået os en Rughåret tæve ( Ida). Jeg har læst mig til at tæver er mere allergivenlige, ved ikke om det er rigtigt. Men de skulle også være nemmer at træne og da det er min første jagthund tænker jeg det er en fordel. Vi har haft hende et par uger nu og jeg kan slet ikke mærke nogen form for udslag. Og hun fælder ikke, det er der åbenbart stor forskel på om de gør. Og hun kommer fra en linje af jagthunde så jagtinstinktet skulle gerne være der.

Så projektet går frem af, dog er hun ikke en så madglad hund hvilket gør det lidt svære at træne. fx når jeg vil lære hende at gå på plads følger hun ikke altid godbidderne. Nogle der har nogle gode råd om det?

Besvar