hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Katborg
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. maj 2013, 19:05
Interesser: Skydning, jagthunde
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Katborg » 28. dec 2017, 14:27

Hej..

Jeg har fornylig fået en ruhåret hønsehund og i starten var hun super god til at komme med apport og blive tæt på når vi gik tur uden snor.
1: Men nu er hun begyndt at smide apporten på vej tilbage med den. Når hun først har smidt den kan jeg slet ikke få hende til at samle den op igen uden at skulle kaste den på ny. Jeg kan stå og svinge den foran hoved på hende men hun vil bare ikke tage den igen.

nogen der har et god råd til at få hende til at aflevere igen? alt jeg læser mig til siger at man skal gå et skridt tilbage i træning men det ved jeg ikke lige hvordan jeg skal gøre.

2: når vi er ude og gå tur i skoven er hun også begyndt at løbe "meget" langt væk. Det synes jeg ikke er godt, skal jo gerne kunne se hende det meste af tiden. Der kan jo komme noget som gør jeg skal kalde hende til mig. Jeg har prøvet at gemme mig når hun løber væk og så begynder hun at løbe tilbage af samme rute vi kom og når jeg så træder frem og kalder på hende kommer hun glad hen til mig og bliver i nærheden i noget tid.

Nogle gode råd?

3: når hun kommer tilbage har hun det også med at løbe/hoppe ind i mig. Som om hun lige bruger mig til stoppe pude. Hvordan får jeg hende til at stoppe med det? Vil jo ikke skælde hende ud for at komme når jeg kalder.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af BentxBetjent » 28. dec 2017, 15:05

1. Har du selv trænet hunden?
2. Hvad gør du når hun afleverer apporten?
3. Hvor gammel er hun?
Katborg skrev:Hej..

Jeg har fornylig fået en ruhåret hønsehund og i starten var hun super god til at komme med apport og blive tæt på når vi gik tur uden snor.
1: Men nu er hun begyndt at smide apporten på vej tilbage med den. Når hun først har smidt den kan jeg slet ikke få hende til at samle den op igen uden at skulle kaste den på ny. Jeg kan stå og svinge den foran hoved på hende men hun vil bare ikke tage den igen.

nogen der har et god råd til at få hende til at aflevere igen? alt jeg læser mig til siger at man skal gå et skridt tilbage i træning men det ved jeg ikke lige hvordan jeg skal gøre.

2: når vi er ude og gå tur i skoven er hun også begyndt at løbe "meget" langt væk. Det synes jeg ikke er godt, skal jo gerne kunne se hende det meste af tiden. Der kan jo komme noget som gør jeg skal kalde hende til mig. Jeg har prøvet at gemme mig når hun løber væk og så begynder hun at løbe tilbage af samme rute vi kom og når jeg så træder frem og kalder på hende kommer hun glad hen til mig og bliver i nærheden i noget tid.

Nogle gode råd?

3: når hun kommer tilbage har hun det også med at løbe/hoppe ind i mig. Som om hun lige bruger mig til stoppe pude. Hvordan får jeg hende til at stoppe med det? Vil jo ikke skælde hende ud for at komme når jeg kalder.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af C-X » 28. dec 2017, 15:15

Det må være hende her; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 25#p799219

Ro på og kom så i en klub her i januar.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Katborg
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. maj 2013, 19:05
Interesser: Skydning, jagthunde
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Katborg » 28. dec 2017, 16:33

Det er nemlig hende.. og ja jeg har selv trænet hende og vi starter i hundeskole til januar. Men derfor kan man jo godt øve allerede. Har rost hende og givet en godbid nogle af gangene når hun kommer med apporten..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af C-X » 28. dec 2017, 16:37

De små ting, som man næppe selv ser, dem fanger en god instruktør hurtigt. Denne kan også fortælle om du går for hurtigt frem eller ej.

Mht. hun bruger dig som stop, så ville jeg blot være glad for, at det første hun gør, når hun er i mål, er at søge din kontakt.
Senere skal hun nok få lært, at gå omkring dig og sidde på venstre side.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Tikka B93 » 29. dec 2017, 10:12

svært at rådgive korrekt via nettet men lige et par generelle ting det med den løber ind i dig tror jeg fortager sig med hensyn til at løbe væk er det nok fordi den føler sig selv sikker uden dig den kender også omgivelserne.Hvis du går et nyt sted vil en unghund /hvalp ofte blive tættere på ellers gå konsekevent modsat retning, når hunden løber væk så hunden lærer at holde kontakt og ikke omvendte kald kun når den vil komme altså når den er på vej eller kigger på dig kald evt og løb væk ros hver gang den kommer hjem kast evt en bold for den så det er spændende når du kalder.Apportering jeg anbefaler at den lærer at holde om emnet, sidde med emnet ,aflevere emnet ,inden den skal lære at hente det i gamle dage kaldte man tvangs apportering :shame: i dag er det meget finere (der kaldes det baglæns kædning) :giggle: men der er ikke noget galt med hente /bringe øvelser her vil jeg så bare kaste emnet men ikke sætte kommando på når hunden kommer hjem så sæt dig ned ros den behersket men kun mens den holder emnet når du tager det ingen ros gør den det fint EN GANG så forsøg ikke igen før senere på dagen slut altid med sucess gå gerne efter følgende med hunden i snor hvor den bærer emnet det opfatter hunden som en stor belønning måske bare 10 sekunder bare så hunden ikke opfatter at du bare stjæler dens bytte når den kommer hjem. knæk og bræk med din ruhår jeg har selv en af slagsen det er ikke min første og helt sikkert heller ikke den sidste.

Katborg
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. maj 2013, 19:05
Interesser: Skydning, jagthunde
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Katborg » 2. jan 2018, 23:13

Hun er af sig selv begyndt at aflevere til hånden igen så det er rart.
og ja det er en skov vi plejer at gå i så du har nok ret med hun er blevet for kendt der. Jeg synes det er svært at "kun" kalde når hun vil komme. Ofte er hun jo god til at komme når jeg kalder og det er mest hvis jeg lige har mistet hende af syne at jeg ikke kan kalde hende til mig. Jeg har købt en fløjte jeg vil prøve at lære hende at komme med den kan larme lidt mere end jeg kan.

Slettet bruger

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Slettet bruger » 3. jan 2018, 22:03

Katborg skrev:Hun er af sig selv begyndt at aflevere til hånden igen så det er rart.
og ja det er en skov vi plejer at gå i så du har nok ret med hun er blevet for kendt der. Jeg synes det er svært at "kun" kalde når hun vil komme. Ofte er hun jo god til at komme når jeg kalder og det er mest hvis jeg lige har mistet hende af syne at jeg ikke kan kalde hende til mig. Jeg har købt en fløjte jeg vil prøve at lære hende at komme med den kan larme lidt mere end jeg kan.
Og hvordan vil du lære hende det ?
For en hund betyder en fløjtetone jo ikke " løb hen til farmand" :blink:
Du er nødt til igen ( som ved apportering ) at bruge " baglæns kædning" = hun skal vide hvad kommandoen betyder.
Jeg ville gøre følgende:
Hunden skal vide hvad kommandoen " på plads " betyder. Det kan du lære hunden ved at sige kommandoen og så trække hunden på plads.
Herefter skal hunden lære enten at dække eller blive siddende. ( ved kommando OG håndtegn) du skal herefter lære hunden at blive ( siddende eller dækkende) mens du fjerner dig med håndtegnet ( armen løftet/ håndflade mod hunden ( nazihilsen :giggle: )) stadig i line.
Herefter kan du give kommandoen " på plads" ( samtidig med du klapper med " nazi hånden" i en bue, ned på låret- samtidig med du stille og roligt trækker hunden på plads. - Aha, nu er der pludselig en kædning mellem " på plads" og komme hjem.
Når det er på plads, kan du gå længere væk, " kalde" på hunden ved at lave tegnet ned på låret SAMTIDIG med du giver et på små " lokkende" stød i fløjten.
NÅR DET ER PÅ PLADS, KAN DU KALDE HENDE UD AF SKOVEN VED AT BRUGE FLØJTEN :blink: - jeg vil gætte på om ca. 3 måneder, hvis du træner hver dag.
Jeg håber du kan følge mig - du er NØDT TIL at have 'en ting på plads af gangen, før du går videre med næste.

Din hund er ved at have en alder hvor den begynder at gå på jagt - selv. Hvis ikke du får grunddressuren på plads inden, kan du få det overordentlig svært resten af hundens levetid.
ALT grunddressur foregår i line, plads, hintet, sit, dæk, apport. Først når det er 100 tusinde % på plads, foregår det på lidt afstand - det vil sige linens længde :blink:
Hvis du kan forstå meningen med ovenstående, er det virkelig helt enkelt.
Jeg har trænet RIGTIG mange hunde og alle kan lære det med ovenstående metode.
Andre vil have andre meninger - de har så nok ikke trænet ret mange ruhår :giggle:

PS. Hvor bor du ?

Katborg
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. maj 2013, 19:05
Interesser: Skydning, jagthunde
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Katborg » 4. jan 2018, 14:45

Problemet tror jeg ikke er at få hende til at komme. For det gør hun gerne for det meste. Lige nu fløjter jeg selv når hun skal komme så det var ikke svært at få koblet fløtten på. Det skal selvfølgelig øves mere men det fungere.
Problmet er mere at holde hende tæt på mens hun stadig kan få lov at løbe rundt og snuse.

ved ikke lige hvad hintet er?

og jeg bor mellem hammel og låsby (mellem silkeborg og Århus.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af C-X » 4. jan 2018, 14:59

Hinter - tysk og betyder bagved. Selv foretrækker jeg, at hunden er gående ved min venstre side og aksen af dens forben/skuldre er ud for min hofte. Så går den ikke i vejen og jeg ved hvor den er. Det skal den gerne kunne gøre uden at være koblet, uanset hvad der sker omkring den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Bobo » 4. jan 2018, 16:28

Katborg skrev:Problmet er mere at holde hende tæt på mens hun stadig kan få lov at løbe rundt og snuse.
(mellem silkeborg og Århus.
Hvorfor skal den have lov at løbe rundt og snuse ? Min datter fik da ikke lov at gå i svingerklub da hun var 10 år, det var hun ikke mentalt moden til, og meget hundeopdragelse kan kobles til hvad du vil udsætte små børn for. Du får ikke en god jagthund ved at forcere træning da den skal være klar mentalt og psykisk før du fylder træning på.


Jeg tror :oops: at Claus Petersen inviterer til at du kommer forbi med din hund :respekt:

Og det kunne være godt at tage imod - jeg ser kun gode forslag fra hans side - du bør ihvertfald finde en der kan hjælpe dig med at træne, før det er helt op ad bakke
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Slettet bruger » 4. jan 2018, 19:25

Bobo skrev:
Katborg skrev:Problmet er mere at holde hende tæt på mens hun stadig kan få lov at løbe rundt og snuse.
(mellem silkeborg og Århus.
Hvorfor skal den have lov at løbe rundt og snuse ? Min datter fik da ikke lov at gå i svingerklub da hun var 10 år, det var hun ikke mentalt moden til, og meget hundeopdragelse kan kobles til hvad du vil udsætte små børn for. Du får ikke en god jagthund ved at forcere træning da den skal være klar mentalt og psykisk før du fylder træning på.


Jeg tror :oops: at Claus Petersen inviterer til at du kommer forbi med din hund :respekt:

Og det kunne være godt at tage imod - jeg ser kun gode forslag fra hans side - du bør ihvertfald finde en der kan hjælpe dig med at træne, før det er helt op ad bakke
Du er ikke hel dum :fun:

Slettet bruger

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Slettet bruger » 4. jan 2018, 19:32

@ Katborg: rigtig rigtig mange jagthunde ( der kunne være blevet gode jagthunde) er blevet ødelagte fordi de er taget med på jagt for tidligt - dressuren SKAL være totalt på plads inden.
Du vil sige: jamen den har heller ikke været på jagt !
Jo, det har den - for når du går en tur, går den IKKE en tur - den går på jagt.

Katborg
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. maj 2013, 19:05
Interesser: Skydning, jagthunde
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Katborg » 4. jan 2018, 19:39

Grunden til at jeg syns hun skal have lov at løbe rundt og snuse når vi går tur er fordi jeg tror det har hun godt af, hun får vel en del mental motion af det? Men det er måske forkert?

Og jeg tager gerne imod invitationer.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Bobo » 5. jan 2018, 14:09

Katborg skrev:Grunden til at jeg syns hun skal have lov at løbe rundt og snuse når vi går tur er fordi jeg tror det har hun godt af, hun får vel en del mental motion af det? Men det er måske forkert?

Og jeg tager gerne imod invitationer.
Nu er jeg spaniel mand og der handler det første halve til hele år om kontakt, kontakt, kontakt, hente bold, kontakt, kontakt, kontakt, finde en gemt bold, kontakt, kontakt kontakt, sidde pænt, kontakt, kontakt, kontakt. osv

men nu er det jo en hønsehund du har, såe det :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. dec 2012, 05:27
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: hunden smider apporten og få hund til ikke at løbe for langt væk.

Indlæg af Rippon » 5. jan 2018, 23:08

Hvis du kigger ekstra på det Tikka har skrevet om apporterings træning der er mange guldkorn og det var også sådan jeg ville gøre.
Det Claus P skriver om træning lyder som den måde man ville træne en Ruhår, der er forskel på hunde og hvordan de skal gribes an, jeg har selv Labrador og der bruger jeg bare lyst.
Der er bare mange ruhår der skal styres noget mere, man finder ikke noget der er meget værre end en ulydig ruhår på jagt, den har fart og energien til at ødelægge alt for alle. (Selvfølgelig synes ejeren at hans hund har gjort det godt)

Hmm en ruhår der ikke søger for langt ud... det er ikke nogen nem opgave.

Besvar