Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Storlingevej
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11. feb 2016, 09:59
Interesser: Jagt, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 4 times

Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af Storlingevej » 1. jun 2018, 07:54

Kære Forum

Vi lukkede vores Jack Russel ud her til morgen som vi altid gør, og så løber den selv ned bagved for at klare hvad den nu skal om morgenen. Møder den et rådyr, og når jeg ikke at stoppe det, bliver de altid fuldt til hegnet med gøen, og intet andet, ligesom katte og fasaner.

Men her til morgen var rollerne satme byttet om - hunden blev jagtet (ikke aggressivt) helt op til hoveddøren af et rådyr, som virkede mere kontaktsøgende end angribende - rådyret stikker snuden ned til hunden og den bider ud efter den og snerrer - jeg flår hoveddøren op råber, det skræmmer ikke rådyret men nu begynder den at bruge sine klove som jeg ville forvente var en normal reaktion hos rådyret, og jeg måtte sparke til den for at få det til at stoppe mens jeg skældte ud - hunden løb ind, men rådyret tog ikke videre notits af min råben, men blev stående i 10-15 sek før den langsomt forlod gårdspladsen igen - og gik ude i haven efterfølgende.

Min vurdering er at der er tale om et 2 årig rå i flot og pæn foderstand og meget pæn i pelsen - vi tænkte straks om den havde været med lam, som hunden havde truffet, men jeg var vores smukke naturgrund igennem sammen med den slukkede hund, uden at finde noget som helst, på vejen tilbage træffer vi rådyret igen der letter fra det høje græs, hvor den flygter og viser normal adfærd.

Hunden kan altid læses på afstand om den har gjort noget “forkert”, men det var ikke tilfældet her til morgen, og de gange den har taget en harekilling kommer den altid slukøret hjem med den.

Udover en hund med knækket stolthed - hvad fanden kan der mon være sket?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af C-X » 1. jun 2018, 09:24

Afsindig spændende beretning! :thumbup:
En skam det ikke er filmet.

Der kan sagtens ligge et lam, deres færd er så godt som fraværende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af Ras.Killing » 1. jun 2018, 22:21

Mit gæt vil nu også være at den forsvare et lam :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af Bionørden » 1. jun 2018, 23:21

Nu er det godt nok (pga rådyrsygen) flere år siden, der kom rådyr i min have.
"Gammelråen" med den underlige hullede pels (hun var måske påkørt som yngre- det var ikke skab) lagde i flere år sine "bambier" af i haven. Bukken kom ikke hos os, men i snevintren kom han og åd fuglefrø- og han stangede engang ind i muren under mit åbne vindue- efter kattene! :wall:

Gammelråen hoppede engang over (et pænt stort) havebord med stole, da jeg overraskede hende. Ellers kunne hun om vinteren godt lide at ligge i min ligusterhæk- fire meter fra mit køkkenvindue. Men tamme var de ikke!

Jeg har derimod oplevet, at uforstandige mennesker fodrede ræve (med hvalpe), de mistede enhver respekt for mennesker, og efter det kostede mig to kaniner, satte min far et lavt stødhegn op. En morgen vågnede vi så til en rævehvalp, der græd, og var indenfor hegnet, så bumlede den på hegnet på den anden side (mere vræl). Siden havde vi ikke flere ræve!

Jeg synes, at rådyrets adfærd er mærkelig, når vilde dyr ikke er bange/har respekt for mennesker, så er der noget galt. Som i at den er for tam evt vokset op i fangenskab.

Min nabos logredor F!. er lidt bange for mine katte- og de stirrer bare. Så får hunden ligesom lidt travlt, somom den lige er kommet i tanke om et preserende ærinde :taser: Det er en sød hund ellers.

Mvh
Tine- men jeg har i år set tre rådyr. Før rådyrsygen var det 6-8 styks dagligt.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af Bobo » 2. jun 2018, 11:26

Jeg har flere gange set råer gøre det du beskriver, bare over for ræve. Det er for at beskytte lam og jeg har en enkelt gang oplevet en rå der jagede en ræv væk og da den forsvandt fortsatte råen rundt i engen en hel omgang til den stod 2 meter foran mig. Der stod vi så og gloede lidt på hinanden ( 10 sek måske) så virrede den med hovedet og hoppede tilbage.
Sjov oplevelse du har haft dig :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af FrederikF » 2. jun 2018, 21:01

Ja har også set ræve få en tur.
Men usædvanligt med mennesker.
En svensk kammerat oplevede noget lignende med en elg ko, hvor der var nyfødt kalv.
Har oplevet det med Angus kvæg masser af gange (det er naturligvis noget ganske andet, men lidt det samme at se normalt meget menneske sky kreaturer på et naturafgræsningsområde opføre sig som et arrigt næsehorn.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af Bobo » 2. jun 2018, 23:42

FrederikF skrev:
2. jun 2018, 21:01
Ja har også set ræve få en tur.
Men usædvanligt med mennesker.
En svensk kammerat oplevede noget lignende med en elg ko, hvor der var nyfødt kalv.
Har oplevet det med Angus kvæg masser af gange (det er naturligvis noget ganske andet, men lidt det samme at se normalt meget menneske sky kreaturer på et naturafgræsningsområde opføre sig som et arrigt næsehorn.
Curling mødre hedder det vist nok :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af Klumpfod » 3. jun 2018, 16:57

Vi havde et år en rå i rosenbedet. Når jeg trak gardinerne for påvej i seng, begyndte den at smæle af mig - selvom det ikke er et kønt syn, når jeg smider tøjet. Hamrende ligeglad med store jagthunde. Da roserne var færdige, fortsatte den i køkkenhaven. Ved ikke, hvor den blev af, men savner den ikke...

Storlingevej
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11. feb 2016, 09:59
Interesser: Jagt, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af Storlingevej » 3. jun 2018, 23:26

Kære Alle

Tak for jeres input / oplevelser og kommentarer - vi hælder mest til at den må ha været med lam.

Hunden er kommet sig :)

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hund “jagtet” af rådyr - meget slukøret JRT

Indlæg af Kenned » 4. jun 2018, 14:04

Storlingevej skrev:
3. jun 2018, 23:26
Kære Alle

Tak for jeres input / oplevelser og kommentarer - vi hælder mest til at den må ha været med lam.

Hunden er kommet sig :)

Peter
Hvad med ejeren? :biggrin:
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar