Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Wildlife » 14. okt 2018, 13:49

Hej Folkens
Jeg har lige brug for at få lidt luft for mine frustrationer.. :mad:

I går var kæresten og jeg en tur i skoven med vores F1 labrador, "Mille" der nu er 13 måneder gammel.

Vi futter rundt i skoven som vi plejer, hunden lunter rundt lidt omkring os og snuser i skovbunden og hopper rundt, de få gange vi har mødt andre i skoven har vi kaldt hende til os og sat hende i snor, ligesom de andre vi har mødt i skoven har gjort det.

Pludseligt kommer der, ud af ingenting, en stor "grim" hund farende som går direkte i flæsket på Mille, uden noget varsel andet end at vi kunne høre den knurre da den kom tæt på.

Vi råber og skriger da vi kan se at den er på vej direkte mod vores hund, men den reagerer på ingen møde og vi kan ikke se nogen ejer. Gode dyr er rådne og hjertet forsvandt helt op i halsen på os.

Mille hyler og skriger helt vildt og forsøger at komme fri da den får fat i hende, heldigvis var hun kun ca. 20 meter foran os så jeg spurter frem og sparker hunden, som ligner en blanding af noget rottweiler/schæfer så hårdt jeg kan i siden, hvilket den ikke rigtigt reagerer på, så jeg kaster mig frem og får fat i nakken/halsen med begge hænder og vælter mig ned over den på jorden og får den fri af vores hund.

Møgdyret kæmper for at komme fri og jeg når lige et kort øjeblik at tænke "Fuck, nu er jeg på skideren" men jeg holder godt fast i halsen på den og får den vendt om på maven og ligger/sidder så nærmest oven på den.

Jeg får godt fat i halsbåndet og vrider det rundt så hårdt jeg kan, mens jeg holder hundens hals og hovede trykket hårdt ned i skovbunden.

Jeg kan mærke at hunden ikke længere kan få luft og pludseligt ikke kæmper så hårdt imod og jeg begynder igen selv at trække vejret og tænke at jeg forhåbentligt vinder kampen nu, uden at blive flået i 100 stykker.

Midt i alt det her kommer ejeren gående, han "skyndte sig langsomt" da han var dårligt gående og undskyldte mange gange og virkede frygteligt ked af det.

Jeg når at råbe meget vredt til ham at han skal se at få fat i sin hund inden jeg har kvalt den helt og at jeg ikke slipper en milimeter før han har godt fat i den. Han får styr på den og taget den i snor og virkede meget ked af det der var sket.

Hans forklaring var at hans hund ikke kunne lide andre tæver og gik til angreb på dem når den fik chancen....

Det er mig en gåde hvordan hulen man så får tanken at slippe sådan et bæst løs, han kunne da så i det mindste have givet den en mundkurv på.

Både min kæreste og jeg var desværre for rystede og helt oppe og ringe til at vi formår at få skældt ham ud, men vi er bare glade for at der ikke skete hunden eller mig noget.

Heldigvis er Mille ret meget en "korkprop", så da ejeren af bæstet havde fået det i snor og stod og holdt det, stod Mille glad og logrede og kiggede lidt rundt. Hun var ikke kommet til skade.

Det er først da vi går videre at det går op for mig hvor galt afsted jeg kunne være kommet hvis jeg ikke havde været heldig/vaks nok til at få ordentligt fat i bæstet i første hug, det var en hund jeg vil anslå til en 50+ kg. Lige der var jeg ret glad for at være en gut på 187 cm med en passende mængde muskelmasse og en kampvægt omkring de 100 kg.

Skaderne på mig kunne opgøres til nogle skrammer på det ene knæ og nogle meget ømme arme og et ømt ben.

Vi fik desværre ikke oplysningerne på ham men der skete jo heldigvis heller ikke noget med vores hund, men min kæreste tør ikke længere gå i skoven med Mille alene og næste gang jeg skal i skoven med hunden. bliver det med den store "svampekniv" i lommen.
Jeg vil ikke tøve et øjeblik med at aflive hunden hvis den angriber os igen en anden gang.

Kort sagt: For satan det var en grim oplevelse jeg ikke håber at skulle opleve igen!

Tak fordi I lyttede.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af C-X » 14. okt 2018, 13:57

Kontakt politiet, der kan have været andre i samme situation. Du/I var heldige, andre kan være mindre heldige. Idiotien ved jo godt den er gal, og gør tydeligvis ikke noget, så er det bedre at kræet bliver aflivet.

Hvis man ved, at man har en "skarp" hund, så har man i endnu højere grad en forpligtigelse til, at sikre at bæstet ikke angriber andre dyr.

Jeg havde nok valgt at lukke det sidste gø ud af den, især med et vidne ved hånden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 459 times
Been thanked: 349 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Kenned » 14. okt 2018, 14:03

Helt enig C-X

Jeg synes faktisk at man enten er meget dygtig - eller meget heldig - hvis man har held med at overmande en stor aggressiv hund, og det at ejeren sådan set havde forventet at angrebet ville ske hvis den mødte en tæve gør mig bare endnu mere sikker på at den hund burde have en sprøjte!

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2143 times
Kontakt:

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Bofhenator » 14. okt 2018, 14:20

Jeg ville også kontakte politiet, om ikke andet så ligger der en rapport på du har gjort opmærksom på problemet nu, til hvis du næste gang afliver hunden i selvforsvar.

Og så håbe at ejeren er blevet så tilpas forskrækket at han holder den i snor for fremtiden, så det ikke bliver nødvendigt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af C-X » 14. okt 2018, 14:26

En hund i den størrelse, med den slags tilbøjeligheder og så en mand i ringe fysisk stand, så tvivler jeg på, at han kan holde kræet i en træls situation. Mundkurv er en nødvendighed og rækker selverkendelsen ikke til det, så er det bedre for alle parter, at hunden aflives.
Det et en stærkt afvigende adfærd den udviser, og på ingen måde naturligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Kleth » 14. okt 2018, 14:27

Der er mange mennesker der desværre anskaffer en hund de ikke magter hverken mentalt eller fysisk, vi har også haft nogle problemer. Men til min død fatter jeg ikke at sådanne mennesker slipper en hund de ikke har kontrol over; selv om det er hundeskov mv SKAL man kunne kalde sin hund til sig hvis man vil slippe den.
Vores FlapseVaps var også korkprop, men det er tydeligt med ham at der er hunderacer han hader og det svarer “sjovt” nok til hunde som er sprunget på ham tidligere i hans liv f.eks. Var der en Mops der bed sig fast i flanken på ham da han var hvalp og i dag hader han Mops næsten lige så meget som katte.

@Wildlife Godt at Mille slap uden umiddelbare fysiske men. Møddyret har været så fokuseret på Mille at du har kunne få fat i den og du har domineret den, hvad dens ejer nok ikke er i stand til - du er en ægte alfa :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Froe » 14. okt 2018, 14:31

Til at starte med.. Jeg fatter ikke at folk vil eje en hund de ikke har kontrol over. Og forstår fuldt ud at du bliver knotten over en tosse med løs hund, der ikke er i kontrol.

Dog.. Jeg mener at historien mangler lidt perspektiv og informationer.
Hvad skete der egentlig med den stakkels hund der blev angrebet? Er der bid-skader?
Hunde er jo dyr, og dominans og den opførsel beskrevet her, er ikke ualmindeligt. Det kan se voldsomt ud, men behøver egentlig ikke at være det.
Så hvis der ikke er deciderede bid skader, kan man jo dårligt argumentere for aflivning, og blive sådan rigtigt fortørnet.
I så fald kan der være tale om en hund der vil dominere - Ikke nødvendigvis angribe for at skade.

Jeg ved at vi har flere dyrelæger herinde.. De må rette mig hvis jeg tager fejl (for jeg selv er også blot en simpel hundeejer).
Dixi !

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Boryx » 14. okt 2018, 14:35

Træls oplevelse for både Mille og jer.

Ift. politianmeldelse, så tror jeg ikke sagen er ret god - medmindre I befandt jer et sted hvor I egentlig måtte have hunden løs?
Havde Mille været i snor, så var situationen anderledes - da havde I jeres på det tørre.

Det er ikke et forsvar for den dumme hund, men bare et hint om at I måske også selv gjorde noget der ikke var okay.

Håber både dig og Mille ikke får nogle men af oplevelsen.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af C-X » 14. okt 2018, 14:42

Froe, en hund der løber direkte imod en anden hund (uden forudgående bekendtskab), for at udføre et angreb, det er ikke "bare dominans", den har alle intentioner om, at modparten skal udraderes - og en dag lykkes det nok også.

Er ejeren bekendt med hundes adfærd, så bør han også vide, at det kan få det udfald, at han en dag kommer til, at bære sin hund hjem. Jeg plejer at plante en stor støvle i deres ribben, hvis de har størrelsen til, at jeg ville vil have hænderne imellem.

Om Mille var i snor eller ej, betyder næppe alverden, da det bedste Vildliv ville kunne gøre var at slippe snoren prompte og forsvare sin hund med et modangreb.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Wildlife » 14. okt 2018, 14:42

Froe skrev:
14. okt 2018, 14:31
Til at starte med.. Jeg fatter ikke at folk vil eje en hund de ikke har kontrol over. Og forstår fuldt ud at du bliver knotten over en tosse med løs hund, der ikke er i kontrol.

Dog.. Jeg mener at historien mangler lidt perspektiv og informationer.
Hvad skete der egentlig med den stakkels hund der blev angrebet? Er der bid-skader?
Hunde er jo dyr, og dominans og den opførsel beskrevet her, er ikke ualmindeligt. Det kan se voldsomt ud, men behøver egentlig ikke at være det.
Så hvis der ikke er deciderede bid skader, kan man jo dårligt argumentere for aflivning, og blive sådan rigtigt fortørnet.
I så fald kan der være tale om en hund der vil dominere - Ikke nødvendigvis angribe for at skade.

Jeg ved at vi har flere dyrelæger herinde.. De må rette mig hvis jeg tager fejl (for jeg selv er også blot en simpel hundeejer).
Hunden kommer løbende ud af det blå, flere hundrede meter fra sin ejer og farer direkte i nakken/halsens på vores hund, uden at sætte farten det mindste ned. Det var meget voldsomt, det hjalp så heller ikke at hans hund var noget nær 2x størrelse af vores F1'er.

Mille havde overgivet sig og hylede løs da jeg nåede frem til dem, men den hang bare i nakken af hende alligevel. Hun mangler pels på halsen, men der var ikke spor af blod.

Hunden har ikke bidt hul vi kunne finde, men det er nok kun fordi jeg var vaks til at gribe ind.

Den forsøgte ihærdigt at bide ud efter mig da jeg fik fat i den og jeg er 110% sikker på at den havde flået min hund hvis jeg havde ladet stå til. Hvis ikke jeg havde fået fat i nakken/halsen med begge hænder er jeg sikker på at jeg havde fået nogle meget ubehagelige bid i mine arme eller andre trælse steder da jeg tumlede med den.

Ejeren sagde selv at hans tæve reagerede sådan her med at angribe andre tæver... så det er helt klart at det ikke bare var et spørgsmål om dominans men om at gøre skade.

Da vi kom hjem og fik talt det hele igennem, fortrød jeg godt nok at jeg lod ham gå med hunden igen uden yderligere konsekvenser, for sæt nu det havde været en familie med små børn der var på tur med hunden, det kunne jo også være gået endnu værre end bare med en hund.

Vi overvejede at ringe til politiet kort efter, men det var desværre ikke en mulighed i situationen, da der ikke er mobildækning i det pågældende område. Og de kommer næppe og går et par kilometer ind i en skov for sådan en sag..

Møder jeg den igen under samme ubehagelige omstændeligheder, så får den ikke lov til at gå fra stedet.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Raptor357 » 14. okt 2018, 14:46

Trælst, din reaktion var til UG.
Og du har en pointe med at en hund der vil bide skal have mundkurv på.
og husk så øksen næste gang så du kan samle optændings brænde.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Slettet bruger » 14. okt 2018, 15:21

Raptor357 skrev:
14. okt 2018, 14:46
Trælst, din reaktion var til UG.
Og du har en pointe med at en hund der vil bide skal have mundkurv på.
og husk så øksen næste gang så du kan samle optændings brænde.
Ja!
Lige I nakken.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Boerge » 14. okt 2018, 18:06

Grim oplevelse -hvor foregik det henne??
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Wildlife » 14. okt 2018, 18:28

Boerge skrev:
14. okt 2018, 18:06
Grim oplevelse -hvor foregik det henne??
Oppe i præsteskoven igår omkring klokken 15
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 655 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af BentxBetjent » 14. okt 2018, 19:09

Wildlife skrev:
14. okt 2018, 14:42

Vi overvejede at ringe til politiet kort efter, men det var desværre ikke en mulighed i situationen, da der ikke er mobildækning i det pågældende område. Og de kommer næppe og går et par kilometer ind i en skov for sådan en sag..

Møder jeg den igen under samme ubehagelige omstændeligheder, så får den ikke lov til at gå fra stedet.
Meld det dog alligevel. Så er der en registrering af, at et "møgdyr" færdes i skoven.
Vi har selv haft en hund med de samme tilbøjeligheder, men vi havde dog altid kontrol over den....
Den kom fra en kennel hvor den desværre havde fået tæv af en tæve.
Tæver kan være nogle rigtige bitches overfor hinanden.

Vær opmærksom på at korkproppen ikke begynder at udvise lignende adfærd..!
Og tænke jeg slår først,,!
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Wildlife » 14. okt 2018, 19:17

BentxBetjent skrev:
14. okt 2018, 19:09
Wildlife skrev:
14. okt 2018, 14:42

Vi overvejede at ringe til politiet kort efter, men det var desværre ikke en mulighed i situationen, da der ikke er mobildækning i det pågældende område. Og de kommer næppe og går et par kilometer ind i en skov for sådan en sag..

Møder jeg den igen under samme ubehagelige omstændeligheder, så får den ikke lov til at gå fra stedet.
Vær opmærksom på at korkproppen ikke begynder at udvise lignende adfærd..!
Og tænke jeg slår først,,!
Mille plejer at lægge sig ned og logre når der kommer nogen der er værd at hilse på :) Det gjorde hun også i dag.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Parfait » 15. okt 2018, 00:47

Godt klaret, Wildlife!

Jeg synes også at du skal melde det, bare så de ved det, hvis der sker lignende sager i samme område (samme hund).

Mvh Jakob

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Skaði » 15. okt 2018, 01:20

Tja, med fare for at være den upopulære, så er vi vel enige om at sådan en hund faktisk er en af de svage parter i sagen? Derfor bryder jeg mig ikke om det der oppusteri med "den får ikke lov at gå derfra", "husk øksen" og deslige. Der er i forvejen et alt for løsagtigt forhold til aflivning i Danmark, og ja man kan skaffe sig af med et dyr på den måde, men den underliggende problematik (ejerne) undgår man pænt og bekvemmeligt.

Vi ved ingenting. Har manden altid været for svag til hunden? Er det hans svagelighed som gør hunden usikker? Er han blevet så forskrækket at dette ikke sker igen? Hvor easy-peasy er det for Jer selv at skille sig af med en hund? Måske, måske ikke er svaret på alle disse spørgsmål.

Os her ved tasterne ved heller ikke (med al respekt for den sikkert voldsomme oplevelse), hvor galt det har været. Jeg har både haft dramatiske hunde-oplevelser som var mere show of force end reelt farlige, og umiddelbart mindre indtryksfulde, lynhurtige hændelser som viste sig at indebære dybe bidsår. Jeg mener også at sagen bør følges op på den ene eller den anden måde, men det at ryge op i det røde felt BAGEFTER, med truende fantasier over for et i bund og grund forsømt dyr, kommer ikke til at tage fat dér hvor problemet ligger - hos mennesket.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Ninjakebab » 15. okt 2018, 09:36

Skaði har en god pointe.
Problemet ligger uden tvivl ved ejeren. Så en aflivning af hunden er højst sandsynligt bare symptombehandling - men dette er så sandelig også påkrævet i mange situationer hvor symptomet ikke kan "helbredes", måske også denne situation. Måske kan hunden reddes i de rigtige hænder, men i en situation hvor den vil slå ihjel er det for sent, og så skal den udryddes efter min mening.

Jeg har oplevet noget lignende, bare mindre voldsomt, da hunden i mit tilfælde ville vise dominans overfor min egen lille hund, og alligevel ikke var helt stålsat på det. Et spark i dette tilfælde var nok til at få den på andre tanker (Schæfer). Et spark er fuldstændig nyttesløst hvis hunden er opsat på at nedlægge.

Men du har virkelig været heldig at den ikke har fået fat i dig, normalt slipper man ikke godt fra at at gribe en aggressiv hund af den størrelse om halsen. Enten har du haft et rigtig godt kungfu greb om køteren, eller også har stjernerne stået rigtigt :razz:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Raptor357 » 15. okt 2018, 10:46

Rigtig god pointe at hunden kun er symptomet, men symptomet er farligt, det må man ikke glemme.
Førstehjælpen siger stands ulykken, så er det livredende førstehjælp og almindelig førstehjælp.
At standse angrebet her er at standse ulykken, livredende førstehjælp er at sørge for at det ikke sker igen, som eksemplet med at fastholde hunden.
Den almindelige førstehjælp er så ejeren der skal rettes op på. I første omgang hold hunden i snor og mundkurv.

Jeg er sådan konstrueret at jeg ikke går i kamp uden at vide mig sikker på at der ikke sker mig noget, jeg havde formentligt også lavet et uovervejet modangreb på hunden, men næste gang jeg gik tur samme sted i min “baghave” ville jeg have gjort mig tanker om hvad der ville være smart at kunne gøre. Om det var en vandrestav, en peberspray, en vandpistol med ammoniak eller det der er endnu værre ved jeg ikke. Men vandrestaven synes for mig at være mest logisk.

Og så er det jo noget pis at der overhovedet er hunde der render rundt på den måde.
Vi mangler børnekørekort og hundekørekort i vores i forvejen over forvaltede samfund.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Wildlife » 15. okt 2018, 11:05

Skaði skrev:
15. okt 2018, 01:20
Tja, med fare for at være den upopulære, så er vi vel enige om at sådan en hund faktisk er en af de svage parter i sagen? Derfor bryder jeg mig ikke om det der oppusteri med "den får ikke lov at gå derfra", "husk øksen" og deslige. Der er i forvejen et alt for løsagtigt forhold til aflivning i Danmark, og ja man kan skaffe sig af med et dyr på den måde, men den underliggende problematik (ejerne) undgår man pænt og bekvemmeligt.

Vi ved ingenting. Har manden altid været for svag til hunden? Er det hans svagelighed som gør hunden usikker? Er han blevet så forskrækket at dette ikke sker igen? Hvor easy-peasy er det for Jer selv at skille sig af med en hund? Måske, måske ikke er svaret på alle disse spørgsmål.

Os her ved tasterne ved heller ikke (med al respekt for den sikkert voldsomme oplevelse), hvor galt det har været. Jeg har både haft dramatiske hunde-oplevelser som var mere show of force end reelt farlige, og umiddelbart mindre indtryksfulde, lynhurtige hændelser som viste sig at indebære dybe bidsår. Jeg mener også at sagen bør følges op på den ene eller den anden måde, men det at ryge op i det røde felt BAGEFTER, med truende fantasier over for et i bund og grund forsømt dyr, kommer ikke til at tage fat dér hvor problemet ligger - hos mennesket.
Altså, der er ikke nogen der er upopulære her, jeg skrev mit opslag for at få input til situationen, så alles meninger er sådan set lige valide i debatten.

Jeg sætter pris på at du også deltager selvom din holdning divergerer fra andres. :razz:

Den angribende hund er helt klart (også) et offer, et offer for ejerens manglende hensyn overfor den og andre mennesker, det er vi helt enige om! Men eftersom man ikke må aflive hundeejere fordi de ikke kan finde ud af at håndtere deres hund, er det jo desværre hunden det går ud over.

Situationen var reelt rigtig farlig og jeg er meget overrasket/rystet over min egen reaktion, for jeg kunne være endt med at blive slemt tilredt hvis jeg ikke havde fået ordentligt fat i den rigtige ende af hunden.
Den gjorde ihvertfald alt hvad den kunne for at bide mig da jeg lå og tumlede med den. I bagklogskabens lys var det en sindsyg idé at kaste sig over den, men jeg handlede jo bare instinktivt for at redde min hund.

Havde hunden haft mundkurv på var situationen ikke nær så farlig, så havde den da stadigvæk tromlet min hund med et brag, men situationen ville ikke kunne udvikle sig så farligt som den gjorde og jeg ville kunne have nøjes med at fastholde hunden uden fare for at blive bidt selv.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Wildlife » 15. okt 2018, 11:09

Ninjakebab skrev:
15. okt 2018, 09:36

Men du har virkelig været heldig at den ikke har fået fat i dig, normalt slipper man ikke godt fra at at gribe en aggressiv hund af den størrelse om halsen. Enten har du haft et rigtig godt kungfu greb om køteren, eller også har stjernerne stået rigtigt :razz:
Jeg tror desværre det er mere held end forstand, og jeg stod da også og rystede som en sindsyg bagefter. Jeg tror jeg var heldig lige at aflede dens opmærksomhed med sparket og så lande rigtigt på den med begge hænder om halsen på den, og så ellers trykke den mod jorden med hele min kropsvægt. Udfaldet kunne lige så godt have været at den fik fat i en arm eller mit ansigt og flænsede løs til den kom fri :cry:

Adrenalinen der pumpede som en sindsyg er nok også er medvirkende til at jeg ikke rykkede ejeren midt over verbalt bagefter, jeg var ganske enkelt for rystet til at sige andet end at han skulle se at få fat i sin hund inden jeg havde kvalt den helt.

Endnu engang tak for alle jeres inputs. :NVFrules:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Ninjakebab » 15. okt 2018, 11:18

Raptor357 skrev:
15. okt 2018, 10:46
... Om det var en vandrestav, en peberspray, en vandpistol med ammoniak eller det der er endnu værre ved jeg ikke. Men vandrestaven synes for mig at være mest logisk.
Medmindre vandrestaven har en spidset ende vil den desværre ikke være synderlig effektivt mod en reelt angribende hund. Det er ligesom med spark.

Noget der til gengæld er garanteret at virke, hvis man ikke er bevæbnet er: en tommelfinger hårdt op i røven. I shit you not (pun intended). Det får selv en rottweiler i dræbemode med kæberne låst fast, til at give slip. Det er et tip til alle der faktisk er værd at huske på :TOS:

Måske endda mere effektivt end peberspray og ammoniak.
Raptor357 skrev:
15. okt 2018, 10:46
Og så er det jo noget pis at der overhovedet er hunde der render rundt på den måde.
Vi mangler børnekørekort og hundekørekort i vores i forvejen over forvaltede samfund.
Ja, desværre. At være hundeejer bør ikke være en ret, men et privilegie.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Wildlife » 15. okt 2018, 13:55

Nu fik jeg registreret sagen ved Sydøstjyllands Politi, så der ligger et notat på episoden og hvor og hvornår det er hændt, hvis der skulle opstå noget lignende en anden gang, for mig eller andre.

Det håber jeg dog ikke.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2143 times
Kontakt:

Re: Overfaldet af rottweiler/schæferblanding i skoven

Indlæg af Bofhenator » 15. okt 2018, 14:15

Wildlife skrev:
15. okt 2018, 13:55
Nu fik jeg registreret sagen ved Sydøstjyllands Politi, så der ligger et notat på episoden og hvor og hvornår det er hændt, hvis der skulle opstå noget lignende en anden gang, for mig eller andre.

Det håber jeg dog ikke.
Det tror jeg er klogt :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar