Jack russell terrier som "tøsehund"?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Slettet bruger

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af Slettet bruger » 17. dec 2019, 19:13

Gryphon skrev:
17. dec 2019, 17:07
Slettet bruger skrev:
13. dec 2019, 22:31
Hvorfor ikke lære/...... fortælle den, at de høns og ænder der er på matriklen, ikke må røres - du kan jo tydeligvis godt lide hunden og vil egentlig gerne have den.
Haha!!! Det er fandme det bedste jeg har hørt.

Vi har forsøgt dette med vores JRT, dog ikke med høns og ænder (vi er ikke naive), men med hestene. Den respektere det da også så længe den er indenfor rækkevidde, men eller kan du være sikker på den sidder i haserne på hestene.

Høns, katte, ænder, rotter, rådyr og hunde er fuldstændig legitimt bytter, og du kan råbe ligeså meget du har lyst til. Den skal nok nakke sit bytte, hvis den udser sig dette.

"Killer" er et yder passende navn til den lille satan.
Jeg har dresseret/ trænet rigtig mange hunde, heriblandt terrier af forskellige racer, gravhunde og stort set alle øvrige racer.
Jeg har ikke oplevet hunde der ikke kan lære det.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af PSindrup » 17. dec 2019, 19:38

Slettet bruger skrev:
17. dec 2019, 19:13
Gryphon skrev:
17. dec 2019, 17:07
Slettet bruger skrev:
13. dec 2019, 22:31
Hvorfor ikke lære/...... fortælle den, at de høns og ænder der er på matriklen, ikke må røres - du kan jo tydeligvis godt lide hunden og vil egentlig gerne have den.
Haha!!! Det er fandme det bedste jeg har hørt.

Vi har forsøgt dette med vores JRT, dog ikke med høns og ænder (vi er ikke naive), men med hestene. Den respektere det da også så længe den er indenfor rækkevidde, men eller kan du være sikker på den sidder i haserne på hestene.

Høns, katte, ænder, rotter, rådyr og hunde er fuldstændig legitimt bytter, og du kan råbe ligeså meget du har lyst til. Den skal nok nakke sit bytte, hvis den udser sig dette.

"Killer" er et yder passende navn til den lille satan.
Jeg har dresseret/ trænet rigtig mange hunde, heriblandt terrier af forskellige racer, gravhunde og stort set alle øvrige racer.
Jeg har ikke oplevet hunde der ikke kan lære det.
Ville man kunne lære at kalde en JRT til sig, når den render rundt ude i vores store have?
Det er mit store mål, at den bliver så "lydig" at man med sikkerhed kunne kalde den "hjem"

Peter

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af Bullitt » 17. dec 2019, 19:43

Der er jo en naturlig årsag til, at en Jack Russel og en Tysk jagterrier er løshalsede. Det SKAL de være - både under gravjagten og som støvere. Det er et must. Hvis de er tavse, bør de separeres fra i avlen. Den løshalsede egenskab har naturligvis nogen sociale konsekvenser. Især i de 99% af tiden, hvor bæstet ikke er på jagt, men det er ikke racens skyld ! Lad os for guds skyld bede til, at den løse hals aldrig bliver avlet ud af en gravjæger/støver, blot fordi den skal neutraliseres og være klappeged :razz:

Mvh Bullitt

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af Boryx » 17. dec 2019, 20:13

PSindrup skrev:
17. dec 2019, 18:19
Gryphon skrev:
17. dec 2019, 17:13
PSindrup skrev:
15. dec 2019, 09:23
Men nu til noget helt andet:
(som man siger når man skal forsøge at lave en begavet indledning om et nyt emne) :giggle:

Er der nogen her der har erfaring med klikkertræning?
(Jeg laver nok en selvstændig tråd om emnet)

Peter
Klikker træning med JRT ?? Jep. De er super lærenemme og kan let lære tricks. Men det kommer ikke til at hjælpe dig med sit grundlæggende problem. Den vil stadig selv bestemme om den har lyst til at gøre som du siger. :twisted:

Har du nogensinde set hvordan man opdrager ruhåret???
Gange konsekvensen og strukturen med 100 og du er tæt på hvad der er nødvendigt med en JRT.

Held og lykke fra en JRT ejer.

Ps. Jeg er helt enig med Refrak. De sataner kan drive alle til vanvid med deres skingre gøen. Jeg har set vores drive rotter, duer og egern til selvmord.

Måske refrak har været tæt på at gøre det samme.
Tak for din kommentar.

“Vores” JRT gør stort set ikke, og det billede refrak beskriver kan vi heldigvis SLET IKKE genkende.

Jeg har i dag købt klikker og guf, og så må vi se hvordan det går.

Peter
Jeg har hørt udtalt (og er 100% enig), klikkertræning virker - hvis ikke det virker, så bruger du ikke lækre nok godbidder!
Jeg tror iøvrigt ikke på “ruhårsmetoder” med nogen hunderacer. Det er et levn fra gammel tid, og fortæller mig mere om føreren end om racen/hunden.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af C-X » 17. dec 2019, 20:21

:goodpost:

Jeg er vokset op med ruhåret hønsehund og TJT, og jeg tror heller ikke på "ruhårsmetoder". Bevares, lidt håndfast opdragelse skal de da have, med rettidig omhu, det er trods alt hunde med et enormt drive, men de skal samtidig have lige så meget kærlighed og ømhed som alle andre racer, og så før man også hund derefter.

Der er pudsigt nok mennesker, der får den ene ringe køter efter den anden, mens andre altid har gode hunde / kan få det bedste ud af de hunde de arbejder med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af PSindrup » 17. dec 2019, 20:29

Bullitt skrev:
17. dec 2019, 19:43
Der er jo en naturlig årsag til, at en Jack Russel og en Tysk jagterrier er løshalsede. Det SKAL de være - både under gravjagten og som støvere. Det er et must. Hvis de er tavse, bør de separeres fra i avlen. Den løshalsede egenskab har naturligvis nogen sociale konsekvenser. Især i de 99% af tiden, hvor bæstet ikke er på jagt, men det er ikke racens skyld ! Lad os for guds skyld bede til, at den løse hals aldrig bliver avlet ud af en gravjæger/støver, blot fordi den skal neutraliseres og være klappeged :razz:

Mvh Bullitt
Hvad vil det siger at de er "løshalsede"? At de gør?
"Vores" (datterens) skal ikke bruges til jagt, så vi har absolut ingen interesse i at banditten gør i tide og utide.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af C-X » 17. dec 2019, 20:36

Ja, jagthundene (flere af racerne har også udstillingsvarianter) gør, når de er på drev eller jager en ræv ud af hullet. Det kan være lidt enerverende, men sådan er de nu skruet sammen. Det kan være svært/umuligt at pille af, når det først er blevet tillært/aktiveret, men de fleste hunde kan nu godt lære at begrænse det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af Gryphon » 17. dec 2019, 21:19

C-X skrev:
17. dec 2019, 20:21
:goodpost:

Jeg er vokset op med ruhåret hønsehund og TJT, og jeg tror heller ikke på "ruhårsmetoder". Bevares, lidt håndfast opdragelse skal de da have, med rettidig omhu, det er trods alt hunde med et enormt drive, men de skal samtidig have lige så meget kærlighed og ømhed som alle andre racer, og så før man også hund derefter.

Der er pudsigt nok mennesker, der får den ene ringe køter efter den anden, mens andre altid har gode hunde / kan få det bedste ud af de hunde de arbejder med.
Og sådan er vi forskellige. Jeg er ikke en hård fører, hvorfor jeg også holder mig til blødere pleaser racer (lab/GDH). JRT'et var ikke mit påfund. Men jeg har fandme set mange JRT'er forsøgt som gård og jagt hunde, og kun meget få lykkes med en hvis succes. Ens for dem alle, var en yderst konsekvent fører der klart havde sat sig i respekt. Jeg har dog aldrig hørt nogen holde JRT'er i hundegård, men det er nok for at skåne resten af kirkesognet.

Og det siger lidt, når man bliver trukket med til en udstilling for JRT'er, der bedst kan beskrives som et cirkus af hunde der glaper, slås og forsøger at løbe deres egne veje. Det skulle forestille "eliten" af avlen :giggle:
Senest rettet af Gryphon 17. dec 2019, 21:28, rettet i alt 1 gang.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Jack russell terrier som "tøsehund"?

Indlæg af Gryphon » 17. dec 2019, 21:23

PSindrup skrev:
17. dec 2019, 18:19

Tak for din kommentar.

“Vores” JRT gør stort set ikke, og det billede refrak beskriver kan vi heldigvis SLET IKKE genkende.

Jeg har i dag købt klikker og guf, og så må vi se hvordan det går.

Peter
Det skader aldrig at prøve, og vil også håbe det lykkes for dig, for de er nogle dejlig hunde når de er i det gode humør.

Besvar