Hund rejser børster i egen have af naboens hund

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Hund rejser børster i egen have af naboens hund

Indlæg af Gryphon » 7. apr 2021, 11:09

Jeg har min 10 måned gamle hund, F1 Lab han.

Han er generelt en meget opmærksom hund, og vi kæmpe lidt med koncentrationen på gå turer og i haven.

Jeg har længe synes at han ikke var så glad for at være i haven, da han hurtigt gerne ville ind, med mindre man var ude i haven med ham. men tænkte det nok bare var fordi han var selskabelig.

men her i påsken fangede jeg ham i at rejse børste og løbe til vores have dør 4 gange, mens jeg var hjemme. Og søndag fangede jeg Naboens hund, 2 år gammel han schæfer, i at knurre og presse sig op ad hækken/forsøge at stikke hovedet igennem. Den har en forhistorie med at angribe 2 andre hunde i nabolaget, og bide dem til blods så begge gange endte i dyrelæge besøg.

Det er tydeligt han ikke har interesse i at komme i den ende af haven der vender mod "Naboen", og nu sætter jeg en hegnstråd med stød på, så jeg er sikker på at naboens hund ikke kommer igennem hækken. Min have er ikke stor (grunden er 800kvm), og huset ligger midt på grunden.

men er der nogle gode råd til hvordan jeg kan sænke konflikt niveauet eller skærme min hund for naboens hunds dominans ?

Jeg ved ikke om dette er medvirkende til hans manglende koncentration når vi går tur, hvor han kigger mere væk end han kigger på mig, selv om vi arbejder med det.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hund rejser børster i egen have af naboens hund

Indlæg af LJ » 7. apr 2021, 14:45

Han har jo på nuværende tidspunkt haft rig mulighed for at konstatere at du er slemt venstreorienteret....det kan godt få en fornuftig hund til at forsøge at lægge afstand og ignorere :fun:

Sorry...jeg finder selv ud :giggle: :getout:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hund rejser børster i egen have af naboens hund

Indlæg af Raptor357 » 7. apr 2021, 21:42

Naboens hund er jo et problem. Hvordan har naboen ageret for at undgå at den er blevet aflivet? Der er jo en lov omkring den slags.

Hvis naboen intet har gjort for at fikse sit problem og dialog ikke virker, så må du jo gøre hvad du finder nødvendigt for at beskytte husstanden. Men lad være med at være offensiv, det hjælper ikke på naboskabet.

Kommer den nu ind og angriber din hund, så må du jo gribe det nærmeste og pande den en. Men lad være med et skyde den.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hund rejser børster i egen have af naboens hund

Indlæg af HR » 8. apr 2021, 13:00

Jeg er ikke fan af at hunde skal hilse eller lege med alle mulige andre hunde. Men lige her kunne det måske være en god ide at de to mødte hinanden i ro og under kontrol. Ikke at de skal ud og toge rundt. Men de kunne godt tåle at sidde ved hver sin ejer mens i to drak en øl. Det må ikke ske at din nabos hund går på din. Du risikerer at du på den lange bane ender med et aggressionsproblem på den konto.

Jeg er så ikke sikker på hvad du mener om koncentration og fokus når i går tur? Har du ikke en skarp skillelinje mellem træning og fri? I øvrigt skal din hund ikke bruge en masse tid alene i haven hvis du forventer skarp fokus på dig når du træner og går på jagt.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hund rejser børster i egen have af naboens hund

Indlæg af Gryphon » 11. apr 2021, 12:13

HR skrev:
8. apr 2021, 13:00
Jeg er ikke fan af at hunde skal hilse eller lege med alle mulige andre hunde. Men lige her kunne det måske være en god ide at de to mødte hinanden i ro og under kontrol. Ikke at de skal ud og toge rundt. Men de kunne godt tåle at sidde ved hver sin ejer mens i to drak en øl. Det må ikke ske at din nabos hund går på din. Du risikerer at du på den lange bane ender med et aggressionsproblem på den konto.

Jeg er så ikke sikker på hvad du mener om koncentration og fokus når i går tur? Har du ikke en skarp skillelinje mellem træning og fri? I øvrigt skal din hund ikke bruge en masse tid alene i haven hvis du forventer skarp fokus på dig når du træner og går på jagt.

HR
Hej HR.

Hvis ikke naboens hund havde den forhistorie den har og hun ikke selv undgik alle hunde hun møde på sin gå tur, tror jeg du har ret. Men jeg tør simpelthen ikke lade dem være samme i risiko for min lærer at slås, som du selv skriver. Jeg håber lidt på en måde at skærme den af så den min hund ikke lægger mærke til den.

Jeg oplever tit min hund har mere travlt med at kigge væk, altså på folk, stier, whatever når vi går tur og den går på plads. Vores gå turer gennemføres med 2 liner, en almindelig fører line hvor den er fri i, og en dressur line hvor den går på plads, sidder på plads, bliver og skal holde kontakt under alle øvelser. Under vores turer veksler vi så mellem fri line, og dressur line hvert 50/100 meter.

Og det er klart her vi kæmper, om at holde kontakten når den går i dressur line, eller sidder i bliv, mens jeg går rundt om den. Det er klart værre hvis der er andre hunde eller børn, men selv uden "forstyrrelser" er kontakten langt fra 100%.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hund rejser børster i egen have af naboens hund

Indlæg af Gryphon » 11. apr 2021, 12:16

Raptor357 skrev:
7. apr 2021, 21:42
Naboens hund er jo et problem. Hvordan har naboen ageret for at undgå at den er blevet aflivet? Der er jo en lov omkring den slags.

Hvis naboen intet har gjort for at fikse sit problem og dialog ikke virker, så må du jo gøre hvad du finder nødvendigt for at beskytte husstanden. Men lad være med at være offensiv, det hjælper ikke på naboskabet.

Kommer den nu ind og angriber din hund, så må du jo gribe det nærmeste og pande den en. Men lad være med et skyde den.
Hey raptor. Absolut. Jeg er dog ikke bange for den kommer ind i haven. Jeg satte el hegnet op fredag aften, og igår kom to høje hyl fra baghaven (min hund var inde), så jeg tænker den har lært at man ikke skal stikke hovedet ind i hækken.

Men jeg oplever stadig at min hund ikke er "afslappet" i haven, hvilket jeg tænker er "trykket" fra naboens hund.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hund rejser børster i egen have af naboens hund

Indlæg af HR » 11. apr 2021, 15:33

Hvis ikke naboens hund havde den forhistorie den har og hun ikke selv undgik alle hunde hun møde på sin gå tur, tror jeg du har ret. Men jeg tør simpelthen ikke lade dem være samme i risiko for min lærer at slås, som du selv skriver. Jeg håber lidt på en måde at skærme den af så den min hund ikke lægger mærke til den.


Jeg foreslår heller ikke at de skal have fysisk kontakt med hinanden. Men de skal lære at være i nærheden uden at det betyder noget som helst. Og at det ikke kommer dem ved at dig og din nabo snakker med hinanden. Det er jer der bestemmer, og hvis i snakker fredeligt sammen, så skal hundene bare rette ind og slå sig til ro. Men det kræver selvfølgelig noget samarbejde fra naboen. Ellers må du have et stakit op. Din hund kan godt lære at ignorere en anden hund der står og gør. Det er fin træning....
Jeg oplever tit min hund har mere travlt med at kigge væk, altså på folk, stier, whatever når vi går tur og den går på plads. Vores gå turer gennemføres med 2 liner, en almindelig fører line hvor den er fri i, og en dressur line hvor den går på plads, sidder på plads, bliver og skal holde kontakt under alle øvelser. Under vores turer veksler vi så mellem fri line, og dressur line hvert 50/100 meter.

Og det er klart her vi kæmper, om at holde kontakten når den går i dressur line, eller sidder i bliv, mens jeg går rundt om den. Det er klart værre hvis der er andre hunde eller børn, men selv uden "forstyrrelser" er kontakten langt fra 100%.
Nu går jeg ikke tur med mine hunde, så den del kan jeg ikke tale med om. Men jeg træner heel hver eneste dag med unghunden (f1 han på 11 måneder, så tæt på din). Jeg kæmper også for at have hans opmærksomhed, heel er bare svært. Og jeg tror ikke at det har noget at gøre med den schæfer. Det gælder om at være mere interesant end omgivelserne. Og det er man ikke ved at gå 50m i lige linje. Så masser af temposkift, stop, drej, og tilbagesendinger. Han er meget mere tilbøjelig til at gå pænt hvis han ved at far (måske) har tabt en dummy på stien et sted bagved. Ellers gå hjem og træne det i stuen eller haven. Du behøver ikke mere end 3x3 meter for at træne heel. Hvis han taber fokus når han er sat af, så hjælper det at fiske en dummy op af lommen.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar