Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af PSindrup » 19. jul 2021, 09:17

Hej altvidende forum

Når jeg besøger min nabo og hans F1 labrador, så har jeg haft for vane at kalde hunden hen til mig ved et lavt hegn og "nusse" dens øre inden jeg gik ind til dem. Jeg gjorde det ikke voldsomt, men så hunden kan mærke det, og den så i den grad ud til at nyde det.
Det var faktisk er ret hyggeligt "ritual" :Hug:

Nu har naboen fået at vide (vist nok at en dyrlæge) at det må man ikke, da det kan skade hundens ører ...

Jeg har naturligvis stoppet med ritualet, men jeg er nysgerrig på hvad det er ved at nusse hundes ører som kan være direkte skadeligt for den.

Er der nogen der har et bud?

Peter
Senest rettet af PSindrup 19. jul 2021, 12:03, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af Lycon » 19. jul 2021, 10:54

PSindrup skrev:
19. jul 2021, 09:17
Hej altvidende forum

Når jeg besøger min nabo og hans F1 labrador, så har jeg haft for vane at kalde hunden hen til mig ved et lavt hegn og "nusse" dens øre inden jeg gik ind til dem. Jeg gjorde det ikke voldsomt, men så hunden kan mærke det, og den så i den grad ud til at nyde det.
Det var faktisk er ret hyggeligt "ritual" :Hug:

Nu har naboen fået at vide (vist nok at en dyrlæge) at det må man ikke, da det kan skade hundens ører ...

Jeg har naturligvis stoppet med ritualet, men jeg er nysgerrig på hvad det er ved at nusse hundes ører som kan være direkte skadeligt for den.

Er der nogen der har et bud?

Peter
Hvis det holder vand skulle mine hunde have været døve. Jeg kan slet ikke lade deres ører være. :oops:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af C-X » 19. jul 2021, 11:03

Kun i tilfælde af at øret er inficeret, vil jeg mene. Har aldrig hørt om noget sådant. :what:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af PSindrup » 19. jul 2021, 11:11

Lycon skrev:
19. jul 2021, 10:54
Hvis det holder vand skulle mine hunde have været døve. Jeg kan slet ikke lade deres ører være. :oops:
Heller ikke jeg. Det er hyggeligt, og hunden ser i den grad ud til at nyde det. :rock:
C-X skrev:
19. jul 2021, 11:03
Kun i tilfælde af at øret er inficeret, vil jeg mene. Har aldrig hørt om noget sådant. :what:
Nej, jeg forstår det heller ikke. :???:

Jeg vil naturligvis ikke gå imod min nabos ønsker og "instruks" men jeg syntes bare det lyder super mærkeligt.
Noget med at man kan skade det indre af hundes øre, og vil betyde at den vil selv vil klø sine ører helt vildt som et resultat af nusseriet.

Peter
Senest rettet af PSindrup 19. jul 2021, 12:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af Bofhenator » 19. jul 2021, 11:17

PSindrup skrev:
19. jul 2021, 11:11
Lycon skrev:
19. jul 2021, 10:54
Hvis det holder vand skulle mine hunde have været døve. Jeg kan slet ikke lade deres ører være. :oops:
Heller ikke jeg. Det er hyggeligt, og hunden ser i den grad ud til at nyde det. :rock:
C-X skrev:
19. jul 2021, 11:03
Kun i tilfælde af at øret er inficeret, vil jeg mene. Har aldrig hørt om noget sådant. :what:
Nej, jeg forstår det heller ikke. :???:

Jeg vil naturligvis ikke gå imod min nabos ønsker og "instruks" men jeg syntes bare det lyder super mærkeligt.
Noget med at man kan skade det indre af hundes øre, og vil betyde at den vil selv vil klø sine høre helt vildt som et resultat af nusseriet.

Peter
Min elsker også at få nusset ører, hun klør sig ikke i ørerne.

Har ikke hørt om det før. Men der er da et par dyrlæger herinde, kan være de har en tanke om det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af PSindrup » 19. jul 2021, 12:20

Bofhenator skrev:
19. jul 2021, 11:17
PSindrup skrev:
19. jul 2021, 11:11
Lycon skrev:
19. jul 2021, 10:54
Hvis det holder vand skulle mine hunde have været døve. Jeg kan slet ikke lade deres ører være. :oops:
Heller ikke jeg. Det er hyggeligt, og hunden ser i den grad ud til at nyde det. :rock:
C-X skrev:
19. jul 2021, 11:03
Kun i tilfælde af at øret er inficeret, vil jeg mene. Har aldrig hørt om noget sådant. :what:
Nej, jeg forstår det heller ikke. :???:

Jeg vil naturligvis ikke gå imod min nabos ønsker og "instruks" men jeg syntes bare det lyder super mærkeligt.
Noget med at man kan skade det indre af hundes øre, og vil betyde at den vil selv vil klø sine høre helt vildt som et resultat af nusseriet.

Peter
Min elsker også at få nusset ører, hun klør sig ikke i ørerne.

Har ikke hørt om det før. Men der er da et par dyrlæger herinde, kan være de har en tanke om det.
Jeg har strammet overskriften en lille smule op. :biggrin:

Jeg har også lige snakket med en hundetræner der har arbejdet med hunde hele livet, og han kunne heller ikke genkende problemet

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af HR » 19. jul 2021, 12:50

Der er hunde der har ømme ører som man skal holde sig fra. Det kan skyldes allergi, svamp, bakteriel infektion eller øremider. Ofte i kombination, i øvrigt. Og det kan, formodentligt også skyldes alt muligt andet. Men jeg har da aldrig mødt en rask hund der ikke nyder at få nusset ørene. Hunde der lever i flok slikker i øvrigt flittigt hinandens ører. Typisk opad i hierakiet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af Lassescout » 20. jul 2021, 07:41

Jeg er meget enig med HR: der kan godt være situationer hvor man skal holde sig fra en specifik hunds ører, men i almindelighed sker der ikke noget ved at kæle for en hund incl. dens ører.

Jeg har bemærket flere gange, at enkelte hændelser bliver til generelle regler, uden at nogen har vurderet den præcise risiko. Da jeg var dreng fik vore hunde f.eks. altid alle resterne fra middagen. Uanset om vi havde fået kylling, and, gås eller andet fjerkræ røg skroget ud til hundene og de knasede det med stort velbehag og fik aldrig problemer af den grund. Men nu om dage er det blevet fast viden at man aldrig må give sin hund kyllingeben. Og det kan da godt tænkes at en hund på et tidspunkt har fået et kyllingeben galt i halsen, så ingen vil da sige "pyt med det, giv bare hunden kyllingeskroget". Men hvor farligt er det egentligt ? Hvor mange promille af hunde der får kyllingeben får problemer af den grund? Det kan ingen svare på.

Jeg oplevede det samme i mit første år som dyrlæge: vi havde et virkeligt godt præparat til behandling af lungebetændelse hos heste. Men så kom det frem at Tarok, den berømte travhest, havde fået den medicin før den døde, og så blev det lige pludselig meget meget forkert at bruge det præparat til heste. Jeg er sikker på, at der intet var galt med den medicin, men pludselig fik det ry for at være komplet uansvarligt at bruge den til heste. Det var en skam.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af Kenned » 20. jul 2021, 08:09

:goodpost:

Uden at have en statistik at læne mig op ad så er der nok flere mennesker end hunde der dør af at blive kvalt af et måltid. Det gør jo ikke at vi alle sammen kun spiser mad der har været en tur i blenderen :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af PSindrup » 20. jul 2021, 09:19

Lassescout skrev:
20. jul 2021, 07:41
Jeg er meget enig med HR: der kan godt være situationer hvor man skal holde sig fra en specifik hunds ører, men i almindelighed sker der ikke noget ved at kæle for en hund incl. dens ører.

Jeg har bemærket flere gange, at enkelte hændelser bliver til generelle regler, uden at nogen har vurderet den præcise risiko. Da jeg var dreng fik vore hunde f.eks. altid alle resterne fra middagen. Uanset om vi havde fået kylling, and, gås eller andet fjerkræ røg skroget ud til hundene og de knasede det med stort velbehag og fik aldrig problemer af den grund. Men nu om dage er det blevet fast viden at man aldrig må give sin hund kyllingeben. Og det kan da godt tænkes at en hund på et tidspunkt har fået et kyllingeben galt i halsen, så ingen vil da sige "pyt med det, giv bare hunden kyllingeskroget". Men hvor farligt er det egentligt ? Hvor mange promille af hunde der får kyllingeben får problemer af den grund? Det kan ingen svare på.

Jeg oplevede det samme i mit første år som dyrlæge: vi havde et virkeligt godt præparat til behandling af lungebetændelse hos heste. Men så kom det frem at Tarok, den berømte travhest, havde fået den medicin før den døde, og så blev det lige pludselig meget meget forkert at bruge det præparat til heste. Jeg er sikker på, at der intet var galt med den medicin, men pludselig fik det ry for at være komplet uansvarligt at bruge den til heste. Det var en skam.
Tak dyrlæge :numberone:

Er der ikke noget med at kogte/stegte kyllingeben bliver hårde og sprøde (som glas) og derfor kan skade/skære hunden i fordøjelsessystemet, og at det er derfor at man fraråder at give hunden frerkræsrester?
(Jeg har da i hvert fald selv været med til at køre en nabos hun akut til dyrlægen, med blod i afføringen, fordi den havde fået tilberedt fjerkræ)

En pudsig historie med Tarok og medicinen i øvrigt. :shock:

Peter

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af Lycon » 20. jul 2021, 10:10

Lassescout skrev:
20. jul 2021, 07:41
Jeg har bemærket flere gange, at enkelte hændelser bliver til generelle regler, uden at nogen har vurderet den præcise risiko. Da jeg var dreng fik vore hunde f.eks. altid alle resterne fra middagen. Uanset om vi havde fået kylling, and, gås eller andet fjerkræ røg skroget ud til hundene og de knasede det med stort velbehag og fik aldrig problemer af den grund. Men nu om dage er det blevet fast viden at man aldrig må give sin hund kyllingeben. Og det kan da godt tænkes at en hund på et tidspunkt har fået et kyllingeben galt i halsen, så ingen vil da sige "pyt med det, giv bare hunden kyllingeskroget". Men hvor farligt er det egentligt ? Hvor mange promille af hunde der får kyllingeben får problemer af den grund? Det kan ingen svare på.
Sidste år døde Inger Støjbergs hund fordi den havde fisket et kyllingeskrog op af skraldespanden. Som jeg husker det var det perforering af tarmsystemet der tog livet af den.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af NSander » 20. jul 2021, 14:15

Jeg har fået fortalt af en dyrlæge, at grunden til, at det kan være problematisk at nusse hundeører, er at det skulle trigger et eller andet, der øger produktionen af ørevoks. Som i sig selv ikke er et problem, men måske kan give anledning til problemer.

Mht. knogler er jeg også blevet rådet til, kun at give knogler der ikke har været varmebehandlet, det det gør dem skøre så de splintrer.

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af CIS » 12. aug 2021, 00:28

Lassescout skrev:
20. jul 2021, 07:41
Jeg er meget enig med HR: der kan godt være situationer hvor man skal holde sig fra en specifik hunds ører, men i almindelighed sker der ikke noget ved at kæle for en hund incl. dens ører.

Jeg har bemærket flere gange, at enkelte hændelser bliver til generelle regler, uden at nogen har vurderet den præcise risiko. Da jeg var dreng fik vore hunde f.eks. altid alle resterne fra middagen. Uanset om vi havde fået kylling, and, gås eller andet fjerkræ røg skroget ud til hundene og de knasede det med stort velbehag og fik aldrig problemer af den grund. Men nu om dage er det blevet fast viden at man aldrig må give sin hund kyllingeben. Og det kan da godt tænkes at en hund på et tidspunkt har fået et kyllingeben galt i halsen, så ingen vil da sige "pyt med det, giv bare hunden kyllingeskroget". Men hvor farligt er det egentligt ? Hvor mange promille af hunde der får kyllingeben får problemer af den grund? Det kan ingen svare på.

Jeg oplevede det samme i mit første år som dyrlæge: vi havde et virkeligt godt præparat til behandling af lungebetændelse hos heste. Men så kom det frem at Tarok, den berømte travhest, havde fået den medicin før den døde, og så blev det lige pludselig meget meget forkert at bruge det præparat til heste. Jeg er sikker på, at der intet var galt med den medicin, men pludselig fik det ry for at være komplet uansvarligt at bruge den til heste. Det var en skam.
Angående Tarok, så mener jeg at kunne huske, at der blev snakket om mavedrejning og/eller tarmbetændelse, men at det senere er kommet frem, at det var "Baron Gruff-virus" hvad det så en er.

Jeg har to katte, og de elsker begge at få nusset ører, særlig den ene elsker det så meget, at hun bliver helt salig, når man nusser hendes små ører..
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af HR » 12. aug 2021, 08:34

… check lige katten for øremider (sort ørevoks).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: Er der en dyrlæge til stede?: Kan det skade en hund at "nusse" dens ører?

Indlæg af CIS » 12. aug 2021, 18:02

HR skrev:
12. aug 2021, 08:34
… check lige katten for øremider (sort ørevoks).
HR
Begge mine to dejlige katte, er sunde og raske, og de har begge for nyligt været hos dyrlægen, for at blive tjekket og få de nødvendige årlige sprøjter mod diverse smitsomme sygdomme m.m ...
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Besvar