Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2021, 10:32

Hej hundefolk

I weekenden mødte jeg en 9 måneder gammel labrador og dens ejer, og jeg har aldrig nogensinde set en så ung hund så velopdragen. :rock:

Ejeren fortalte at han benyttede noget der hedder "de 6 positive principper" (eller noget i den retning) hvor man kun benytter sig af positiv feedback til hunden og aldrig skældud. Jeg fik desværre ikke fat i hvad programmet hedder helt præcist.

Ejeren fortalte at det første trin i programmet udelukkende drejer sig om at "connecte" til hunden, ved at give den en godbid når den var stille og havde øjenkontakt med ejeren.

Det så virkelig ud til at virke - i hvert fald med den hund - for ejeren fortalte, at på trods af hundens unge alder, så havde han den stort set aldrig i snor, for det var simpelthen ikke nødvendigt.

Er der nogen der ud fra denne "løse" beskrivelse kan fortælle mig hvad programmet hedder
(Hundeejeren fortalte mig i øvrigt, flere gange, at han syntes at ham der står bag programmet var en idiot) :giggle:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af C-X » 6. okt 2021, 11:22

Tænker det lyder rigtig spændende, men nok næppe lige så anvendeligt på ruhåret hønsehund og TJT... :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af Kortmentyk » 6. okt 2021, 14:00

Jeg er næsten sikker på at jeg har gået til hundetræning med den pågældende hund og ejer og jeg kan kun give Psindrup ret :thumbup: Når det så er sagt, så er jeg nok tilbøjelig til at give CX ret i at det kan være svært at formidle principperne til en mere selvstændig hunderace..... Jeg har i hvert fald ikke evnet at opnå den samme "konstante opmærksomhed" fra min munsterlænder :rolf: Min hund har nu gjort det rigtigt godt i går da jeg var på jagt og han er også lydig og velopdragen, men han er desværre ikke så madglad eller har den samme lyst til at "please" mig, så det har taget lidt længere at nå der til.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2021, 14:04

Kortmentyk skrev:
6. okt 2021, 14:00
Jeg er næsten sikker på at jeg har gået til hundetræning med den pågældende hund og ejer og jeg kan kun give Psindrup ret :thumbup: Når det så er sagt, så er jeg nok tilbøjelig til at give CX ret i at det kan være svært at formidle principperne til en mere selvstændig hunderace..... Jeg har i hvert fald ikke evnet at opnå den samme "konstante opmærksomhed" fra min munsterlænder :rolf: Min hund har nu gjort det rigtigt godt i går da jeg var på jagt og han er også lydig og velopdragen, men han er desværre ikke så madglad eller har den samme lyst til at "please" mig, så det har taget lidt længere at nå der til.
Kommer du så også på Sorø flugtskydebane hvor jeg mødte hund og ejer?

Peter

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af Kortmentyk » 6. okt 2021, 14:08

Nej, det var godt nok i Niløse..

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2021, 14:34

Kortmentyk skrev:
6. okt 2021, 14:08
Nej, det var godt nok i Niløse..
7 km fra hvor jeg bor :thumbup:

Peter

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af Lars M. L. » 6. okt 2021, 14:40

Positiv forstærkning er et grundelement i moderne hundetræning - ved hundetræning i jagtforeningerne, hos politiet og sportshunde (agility m.m.)
Vh Lars

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2021, 14:58

Lars M. L. skrev:
6. okt 2021, 14:40
Positiv forstærkning er et grundelement i moderne hundetræning - ved hundetræning i jagtforeningerne, hos politiet og sportshunde (agility m.m.)
Vh Lars
Det er jeg med på, men hundeejeren omtalte et specifikt program, og det er det jeg gerne vil kende navnet på.

Peter

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af Centurion » 6. okt 2021, 15:39

"In case of panic: don't panic"

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2021, 16:11

Centurion skrev:
6. okt 2021, 15:39
Var det denne her :https://www.youtube.com/watch?v=nKJjAFHavFE ?
eller måske denne her:https://www.youtube.com/watch?v=svbM8kRe7Dw ?
Det kunne det godt tyde på!! :rock:

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af HR » 6. okt 2021, 17:12

Det ligner helt almindelig moderne opstart på hundetræning :???:
Man kan lære en hund alt med med 100% positive midler og det går hurtigere end træning med med straf og skældud. Om man så bruger godbidder eller ej, det er en personlig preferance.

Før eller senere, når hunden har lært hvad den skal i en given situation, så vælger den at gøre noget andet i stedet (jeg vælger lige at jagte den her hare, for det vil jeg hellere end den der godbid). Der kommer de positive metoder til kort. Det sker nok lidt før med en tjt end med en lab, men det sker også med labben. Hvis træneren er dygtig er han over den type situation så tidligt at det bliver næsten usynligt. Men lad dig ikke narre af det. Det er fint med et princip om 99% positiv træning. Men der er en fin grænse mellem 99 og 100.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af Hansikæret » 6. okt 2021, 23:55

Hej Peter
Prøv at læse bogen "Fra hvalp til jagthund" af Irene Jarnved. Her kan du læse om "operant indlæring". Det er et princip, der går ud på at belønne hunden, når den gør det, du gerne vil have, uden du har kommanderet den til det. Fx når hvalpen tilfældigt kommer hen til dig, uden du har kaldt, når den sætter sig, uden du har bedt den om det, når den kommer med bolden, uden du har tilskyndet den til det. Du belønner den øjeblikkeligt, når den gør det du gerne vil have, med godbidder (labrador!) ellers med ros og lys stemme. Dvs at du i de første mange uger/måneder af hvalpens tid hos dig, overhoved ikke kommanderer med den eller beder den om noget som helst!! Du belønner bare, når dyret af sig selv, gør det du vil have. Efter ganske kort tid, vil du opdage, at hvalpen af sig selv gør alt, hvad du gerne vil have, uden du har forlangt noget som helst. Psykologiske mekanismer, som er nærmere forklaret i bogen, gør at ovennævnte ønskede adfærd bliver brændt ind i kasketten på hunden, så du på rekordtid får en super lydig hund! Jeg vil tro, at den hund du omtaler, er opdraget efter lignende principper. Senere i forløbet sætter du kommandoer på. Når du går en tur i marken og ser, at hunden af sig selv er på vej mod dig, pipper du i fløjten, når du kaster bolden, siger du apport, når den sætter sig af sig selv, siger du sit. Ingen hersen og kommanderen, bare belønning. Det virker næsten magisk og det er så nemt!
Efter 30 intensive år med labradors, både jagt og prøvehunde, er jeg nu på min fjerde hund. Hun er opdraget efter disse principper, og jeg har aldrig haft så lydig en hund. Hun er nu 5 år, og jeg har stadig til gode, at hun svigter et hjemkald, uanset hvad hun har gang i. Hun kan dirigeres på lang afstand, hun kan gå som kortstødende hund på walkup på bondejagter i hegn og krat, hun er apportør på godsjagter, hvor fuglene regner ned fra himlen, og jeg har lige været en uge i Nordsverige på skovfuglejagt i meget vanskeligt terræn, hvor nærkontakten til den stødende hund er en absolut forudsætning for at få fugle på tasken. Hun kan alt, simpelthen fordi hun er ubetinget lydig.
Jeg kan på det varmeste anbefale disse træningsprincipper, men det skal selvfølgelig jo siges, at mine erfaringer udelukkende går på labradors. Men fru Jarnved påstår i bogen, at det virker på alle racer. Prøv det!!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af KKA » 7. okt 2021, 05:46

Vil som støvermand i hele mit jagtliv ,,vove” den påstand, at det går ikke med alle hunde, jvf C-X’s indlæg, og slet ikke med drivende hunde, der er programmerede til selvstændighed.
Jeg har, i al ubeskedenhed, vundet mange drevprøver med mine hunde og flere gange fået hunde udtaget til Nordiske Mesterskaber.
Hvis man kan blæse hunden af drevet på max 200m, er det fantastisk. Når først koncentrationen er i hundens snude, får den,,propper i ørerne”!
At gå i et trafikeret miljø med en drivende hund ukoblet, er i min optik omsorgssvigt.
Det er der sikkert mange beagle- og gravhundeejere, der vil give mig ret i.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 7. okt 2021, 07:25

Hansikæret skrev:
6. okt 2021, 23:55
Hej Peter
Prøv at læse bogen "Fra hvalp til jagthund" af Irene Jarnved. Her kan du læse om "operant indlæring". Det er et princip, der går ud på at belønne hunden, når den gør det, du gerne vil have, uden du har kommanderet den til det. Fx når hvalpen tilfældigt kommer hen til dig, uden du har kaldt, når den sætter sig, uden du har bedt den om det, når den kommer med bolden, uden du har tilskyndet den til det. Du belønner den øjeblikkeligt, når den gør det du gerne vil have, med godbidder (labrador!) ellers med ros og lys stemme. Dvs at du i de første mange uger/måneder af hvalpens tid hos dig, overhoved ikke kommanderer med den eller beder den om noget som helst!! Du belønner bare, når dyret af sig selv, gør det du vil have. Efter ganske kort tid, vil du opdage, at hvalpen af sig selv gør alt, hvad du gerne vil have, uden du har forlangt noget som helst. Psykologiske mekanismer, som er nærmere forklaret i bogen, gør at ovennævnte ønskede adfærd bliver brændt ind i kasketten på hunden, så du på rekordtid får en super lydig hund! Jeg vil tro, at den hund du omtaler, er opdraget efter lignende principper. Senere i forløbet sætter du kommandoer på. Når du går en tur i marken og ser, at hunden af sig selv er på vej mod dig, pipper du i fløjten, når du kaster bolden, siger du apport, når den sætter sig af sig selv, siger du sit. Ingen hersen og kommanderen, bare belønning. Det virker næsten magisk og det er så nemt!
Efter 30 intensive år med labradors, både jagt og prøvehunde, er jeg nu på min fjerde hund. Hun er opdraget efter disse principper, og jeg har aldrig haft så lydig en hund. Hun er nu 5 år, og jeg har stadig til gode, at hun svigter et hjemkald, uanset hvad hun har gang i. Hun kan dirigeres på lang afstand, hun kan gå som kortstødende hund på walkup på bondejagter i hegn og krat, hun er apportør på godsjagter, hvor fuglene regner ned fra himlen, og jeg har lige været en uge i Nordsverige på skovfuglejagt i meget vanskeligt terræn, hvor nærkontakten til den stødende hund er en absolut forudsætning for at få fugle på tasken. Hun kan alt, simpelthen fordi hun er ubetinget lydig.
Jeg kan på det varmeste anbefale disse træningsprincipper, men det skal selvfølgelig jo siges, at mine erfaringer udelukkende går på labradors. Men fru Jarnved påstår i bogen, at det virker på alle racer. Prøv det!!
Tak for fin historie. :rock:

Selv uden at have hund, kunne det være en spændende bog at læse.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 7. okt 2021, 07:31

HR skrev:
6. okt 2021, 17:12
Det ligner helt almindelig moderne opstart på hundetræning :???:
Man kan lære en hund alt med med 100% positive midler og det går hurtigere end træning med med straf og skældud. Om man så bruger godbidder eller ej, det er en personlig preferance.

Før eller senere, når hunden har lært hvad den skal i en given situation, så vælger den at gøre noget andet i stedet (jeg vælger lige at jagte den her hare, for det vil jeg hellere end den der godbid). Der kommer de positive metoder til kort. Det sker nok lidt før med en tjt end med en lab, men det sker også med labben. Hvis træneren er dygtig er han over den type situation så tidligt at det bliver næsten usynligt. Men lad dig ikke narre af det. Det er fint med et princip om 99% positiv træning. Men der er en fin grænse mellem 99 og 100.
HR
Hvad gør du/man så når 1%-situationen opstår?

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af HR » 7. okt 2021, 07:59

Hvis det er en ung/blød hund, så er et ord med dyb grov stemme rigeligt. Hvis du forpasser det stadie, så skal der mere til.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af NSander » 7. okt 2021, 11:20

Jeg er igang med at træne en grønlandsk slædehund på 4måneder, efter samme princip. Alle har lige siden anskaffelsen sagt, at sådan en hund kan man ikke træne, og de er 100% selvstændige og alt muligt lign. Jeg har nu været til hvalpetræning 4 gange, og vi træner selvfølgelig meget hjemme også. Det fungerer utroligt godt. Hun kan sit, dæk etc. og gør det ofte af sig selv, i håb om en godbid. Vi kan fylde hendes madskål med hendes livret, lige for snuden af hende, og lade hende sidde, uden at hun rør det, før hun får lov. Vi arbejder stadig med bliv og indkald. Indkald fungerer fint i 90% af tilfældene. Når det ikke fungerer, er det som oftes fordi hun lige vil hjem og have vand, eller bare hjem og ligge på terrassen, og så er det nok fordi jeg har trænet for længe med hende. Jeg er utroligt positivt overrasket.

P.s. det er ikke tanken at hun skal være den store jagthund, så det er selvfølgelig noget andet. Hun skal bare være lydig, og komme når man kalder. Så er jeg rigeligt tilfreds.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af C-X » 7. okt 2021, 11:31

Det er som om, at nogen har totalt overset, at en hund, i en social flok struktur, med andre hunde, både får plejet omsorg og bliver irettesat, fysisk, af de andre medlemmer af flokken. Man kan således godt irettesætte sin hund fysisk, uden at bryde båndet af tillid, samhørighed og kærlighed.

Det er på ingen måde det samme som at mishandle sit kræ. Alle reaktioner overfor hunden, skal afmåles efter hundens psyke og hvad den nu har gjort.

Arbejder man kun med de blødeste og mest pleasende hunde, som man ikke stiller nævneværdige krav til, så kan man naturligvis lulles i en søvn af selvbedrag, hvor man tror at al negativ "belønning" er mishandling og at man selv er bedre end alle andre, med sin evige godhed.

Selvom hunden er ens bedste ven, så skal man også respektere at den er en hund.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 7. okt 2021, 12:02

C-X skrev:
7. okt 2021, 11:31
Man kan således godt irettesætte sin hund fysisk, uden at bryde båndet af tillid, samhørighed og kærlighed.
Men det skal også ske i det sekund "forseelsen" finder sted.
Den kan jo ikke huske/vide at den fasan den løb efter for 3 minutter siden er årsagen til at den får en skideballe når den vender tilbage til ejeren.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af C-X » 7. okt 2021, 13:35

Så dumme er hunde altså heller ikke, og du kan også se på en dygtig jagthund, når de har haft det sjovt og laver ulykker :mrgreen:

Men med hvalpe, jo, der skal irettesættelse falde prompte, også når det bare er vokalt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af PSindrup » 7. okt 2021, 13:39

C-X skrev:
7. okt 2021, 13:35
Så dumme er hunde altså heller ikke, og du kan også se på en dygtig jagthund, når de har haft det sjovt og laver ulykker :mrgreen:
Jeg tillader mig at være uenig.

Straffer du den når den kommer hjem, så straffer du den for at komme hjem

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af C-X » 7. okt 2021, 13:49

PSindrup skrev:
7. okt 2021, 13:39
C-X skrev:
7. okt 2021, 13:35
Så dumme er hunde altså heller ikke, og du kan også se på en dygtig jagthund, når de har haft det sjovt og laver ulykker :mrgreen:
Jeg tillader mig at være uenig.

Straffer du den når den kommer hjem, så straffer du den for at komme hjem

Peter
Har du gået med jagthund?
Verden er lidt mere grå, end sort/hvid. Den erfarne hund kan sagtens skelne og ved præcis hvad den har gjort. Der er indkaldet også noget der sidder på rygraden og ikke noget man roser eller bemærker, i øvrigt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hundetræning: "De 6 positive principper"?

Indlæg af HR » 7. okt 2021, 15:50

C-X skrev:
7. okt 2021, 11:31
Det er som om, at nogen har totalt overset, at en hund, i en social flok struktur, med andre hunde, både får plejet omsorg og bliver irettesat, fysisk, af de andre medlemmer af flokken. Man kan således godt irettesætte sin hund fysisk, uden at bryde båndet af tillid, samhørighed og kærlighed.

Det er på ingen måde det samme som at mishandle sit kræ. Alle reaktioner overfor hunden, skal afmåles efter hundens psyke og hvad den nu har gjort.

Arbejder man kun med de blødeste og mest pleasende hunde, som man ikke stiller nævneværdige krav til, så kan man naturligvis lulles i en søvn af selvbedrag, hvor man tror at al negativ "belønning" er mishandling og at man selv er bedre end alle andre, med sin evige godhed.

Selvom hunden er ens bedste ven, så skal man også respektere at den er en hund.
:goodpost:
Amen. Se på hunden de sidste 3 meter af hjemkaldet. Hvis hunden kommer helt hjem med løftet hoved og uden at tabe fart på de sidste meter, så er der ikke gjort vold på den.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar