Nytårsaften og hunden

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Nytårsaften og hunden

Indlæg af Lycon » 30. dec 2021, 01:22

Er der nogen af jer der giver jeres hund et beroligende farmaceutisk medikament?
Min hund har ingen problemer, men jeg har opdaget at en del i omgangskredsen har store problemer med specielt den whoosh lyd raketter afgiver.

Jeg har Googlet mig til at man kan give hunden stesolid 5-10mg til en 30kg hund, og som supplement 3mg Melatonin til en 20-30kg hund.
Hvad er jeres erfaringer. Jeg er ikke interesseret i at høre om tætsiddende veste, og anden konservativ behandling, men udelukkende om en eventuel farmaceutisk behandling.

Take it away.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

HenrikMT
This member is
This member is
Indlæg: 183
Tilmeldt: 9. maj 2018, 12:52
Interesser: Jagt og Jagtfeltskydning
Geografisk sted: Herlufmagle
Has thanked: 67 times
Been thanked: 62 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af HenrikMT » 30. dec 2021, 15:12

Det virker, men hunden har det dog stadig ikke godt.
Mine er ligeglad, men der er en terrier i omgangskredsen, som er helt ødelagt.

:offtopic:
Alternative metoder:
Træn hunden ved brug af stjernekastere fra midt på sommeren... der er lyden næsten det samme ;-)
Nordisk Våbenforum aka Heste-nettet for voksne mennesker.

Jagt og skydning er ikke en hobby - det er meningen med livet!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af Bofhenator » 30. dec 2021, 15:18

Jeg får noget angstdæmpende (men ikke sløvende) til min lille hund. (Merprobamat)

Hun er meget lidt vild med nytår...

En tablet pr 10kg hund ud på eftermiddagen og ½ tablet pr 10 kg hund ved 22-tiden.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af ReneKJ » 30. dec 2021, 16:42

Vores hund var pissebange for alt der bare tænkte på at sige "bum", så nytårsaften var altid et helvede for hende.

Derfor prøvede vi et år at at give hende noget afslappende fra dyrlægen, men det virkede som om det fik musklerne til at slappe af i stedet for hjernen.
Så hun var stadigt panisk men havde nu også problemer med at bevæge sig.

Det er en del år siden og jeg kan ikke huske hvad medicin det var, men vi fravalgte i hvert fald beroligende medicin nytårsaften efter den oplevelse.

Brugeravatar
JoeMcVey
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 13. okt 2010, 20:35
Interesser: Jagt, Hundearbejde, 4WD, Fiske
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 128 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af JoeMcVey » 30. dec 2021, 17:23

Vi har gennem et par år brugt Diazepam piller til vores hunde, ordineret via vores dyrlæge. De giver en god effekt.
Hundende er vågne og observerer/hører fyrværkeri men bliver ikke angste som normalt. De bryder sig stadig ikke om fyrværkeri men er mere ligeglade. Samtidig virker de ikke dopede. (de er stadig med i køkkenet når der ryddes af efter middagen :fun:
Vi starter med piller først på eftermiddagen og så får de efter skema (blandet med tidligere erfaring af virkning) frem til sidste dosis en time før midnat.
Joe

Dør fæ, dør frænder, dør selv på samme vis...
Men ord og ry skal aldrig dø, hvis man et værdigt vandt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af Lassescout » 30. dec 2021, 23:32

ReneKJ skrev:
30. dec 2021, 16:42
Vores hund var pissebange for alt der bare tænkte på at sige "bum", så nytårsaften var altid et helvede for hende.

Derfor prøvede vi et år at at give hende noget afslappende fra dyrlægen, men det virkede som om det fik musklerne til at slappe af i stedet for hjernen.
Så hun var stadigt panisk men havde nu også problemer med at bevæge sig.

Det er en del år siden og jeg kan ikke huske hvad medicin det var, men vi fravalgte i hvert fald beroligende medicin nytårsaften efter den oplevelse.
Det har nok været Plegicil- tabletter ( azepromazin). De virker sløvende, men ikke angstdæmpende, så man bruger det ikke mere som eneste behandling. Det kan godt bruges sammen med andre midler.

Det er mange år siden jeg havde dyreklinik, så jeg er desværre ikke opdateret på, hvad der er den gyldne standard nu.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af KKA » 31. dec 2021, 14:39

Har det omvendte problem med vores hunde, idet de symboliserer nytårsraketternes brag med jagt, og så vil de dælme være med i legen.
Jeg har faktisk har aldrig hørt om skudrædde ruhårede gravhunde af jagtlinier, endsige negativt påvirkede af larmen nytårsaften, ja selv ,,heksehyl” eftersatte vores forrige hunde, da heksehyl fandtes.
Mit råd:
Gå en lang tur med hunden, inden støjen begynder og stimuler den med opgaver. Så er den dejlig træt nytårsaften.
Godt nytår!

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af Ølgaard » 31. dec 2021, 16:01

En god ven havde engang en ruhåret tysk jagthund, som jeg kaldte den skydegale hund, bare den så et jagtgevær stod den og hylede og sjatpissede på gulvet, så ville den på jagt den var totalt tosset med at der skulle skydes, og nytårsaften var den helt gal, den rendte frem og tilbage og gøede, hoppede op i vinduerne så potteplanter røg på gulvet og ville se fyrværkeriet, hvis den kom med ud, rendte den efter alt fyrværkeri, så man skulle passe på den ikke fik fat i noget der blev smidt.

Den elskede alt der bare lugtede af krudt, når min ven kom hjem med ammo, kunne den lugte det på lang afstand og så stod den ved døren og ville på jagt, utroligt nok opførte den sig eksemplarisk når de var på jagt.

Da de så flyttede rundt i huset og våbenskabet blev flyttet i kælderen blev den sur og ville ikke tale med min ven i lang tid fordi dens kurv plejede at stå ved siden af skabet.

Det allermest underlige ved den hund var at de 3 unger ikke måtte komme bare i nærheden af våben, den skubbede dem venligst væk og knurrede på en øm måde, i det hele taget en meget sjov og god hund, sagt af en som aldeles ikke er hundeminded.

:razz: :razz:

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af Thors24 » 31. dec 2021, 16:40

26168750_1956183551062457_2956621574674722950_n.jpg
Nytårshund
:getout:

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af Stoffer » 1. jan 2022, 21:40

Hej,

Hvis en hund ikke er nervefast, er det lidt svært med fyrværkeri og larm. Vores hund var med i "byen" og efter at have undersøgt det nye sted lagde hun sig under bordet og sov det meste af aftenen. Kun afbrudt af få ture ud, og lidt godbidder.
Det meste af at gøre vores bedste venner nervefaste, ligger i hundens hverdag, resten i racen.

Godt nytår

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af Dansken » 2. jan 2022, 00:30

Det var Chuck's første Nytårsaften, så jeg var lidt spændt på hvordan han skulle reagere på galskaben- men han var nærmest ligeglad.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af PSindrup » 2. jan 2022, 10:47

Lidt :offtopic: off-topic, men jeg forsøger alligevel, nu da det er nytår. :rock:

Det har altid undret mig - og undre mig stadig - hvordan man kan få en hund til at ignorerer knaldet fra et haglgevær, når man tænker på at hunden skulle have en hørelse der er mange gange bedre end os mennesker.

Hvis jeg står tæt på et skud fra et haglgevær uden høreværn, så gør det decideret ondt i mine øre.

Hvordan i alverden kan hunden så klare skuddet - nærmest uden at reagerer på det? :???:

Godt nytår :Fyrværkeri:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af C-X » 2. jan 2022, 12:52

Ikke nødvendigvis en højere hørelse, bare en hørelse der dækker et bredere frekvensbånd.

Som med mennesker, er der også forskel på hvor meget man(d)/hund er genereret af støj.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af Gryphon » 2. jan 2022, 13:11

PSindrup skrev:
2. jan 2022, 10:47
Lidt :offtopic: off-topic, men jeg forsøger alligevel, nu da det er nytår. :rock:

Det har altid undret mig - og undre mig stadig - hvordan man kan få en hund til at ignorerer knaldet fra et haglgevær, når man tænker på at hunden skulle have en hørelse der er mange gange bedre end os mennesker.

Hvis jeg står tæt på et skud fra et haglgevær uden høreværn, så gør det decideret ondt i mine øre.

Hvordan i alverden kan hunden så klare skuddet - nærmest uden at reagerer på det? :???:

Godt nytår :Fyrværkeri:

Peter
Du ønsker jo heller ikke den skal være ligeglad, men forbinde det med noget positivt og spændende.

Den skulle jo gerne kigge op og se om der falder en fugl ned, samt afventer om den skal sendes afsted.....

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Nytårsaften og hunden

Indlæg af Jeg vil på jagt » 8. jan 2022, 20:46

Der er jo egentlig ikke noget underligt i at hunden farer op over lyden af en raket der stryger til vejrs, det er uvant og virker voldsomt.
Jeg har haft gode erfaringer med bare at tage kræet i snor og med ud i haven og fyrer noget krudt af, efter den har set hvad det er så er den ligeglad, eller det vil sige så er det lidt det omvendte for den vil enormt gerne løbe efter det for den synes det er skide skægt :biggrin:
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Besvar