Skrabe-fund af Lancaster.

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Skrabe-fund af Lancaster.

Indlæg af C-SB » 20. okt 2010, 18:39

Dele fra Lancaster Mk.I W4277 (KM-S) No.44 squadron.
Nedskudt over Åbenrå (Søstskov) på vej til mineudlægnings opgave i Østersøen natten mellem 8-9 Januar 1943. Nedskudt af Hauptmann Gùnter Radusch. II./NJG 3 med en Bf 110.

Delene fremkom ved bare at skrabe lidt i overfladen med støvlesnuden og hænderne, efter at en lille stump i skovbunden havde fanget mit øje.
Så det er altså ikke et rigtig detektor fund. :crying:

Nb Det stykke plexiglas der er mærket 20mm, det er tykkelsen. Er der nogen der ved hvor det har siddet.

Mvh C-SB :smile:
Vedhæftede filer
NVF- Billeder 020.jpg
NVF- Billeder 020.jpg (45.27 KiB) Vist 7220 gange
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
Replace
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 10. jan 2008, 09:27
Interesser: Militaria-ww2, ww2, skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 35 times

Re: Skrabe-fund af Lancaster.

Indlæg af Replace » 20. okt 2010, 19:16

Det var da et ret godt fund. :smile:

Har du været tilbage på stedet med en metaldetektor siden?
...hvis man kan finde de stumper bare ved at skrabe i jorden så vil en detektor gøre det lidt nemmere. :graver:

Kender godt det med at finde stumper uden detektor - denne lå nærmest oven på jorden....http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=52&t=17142

Mvh Replace

Brugeravatar
Stengun Mk2
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16. feb 2009, 10:36
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 1 time

Re: Skrabe-fund af Lancaster.

Indlæg af Stengun Mk2 » 21. okt 2010, 09:58

Hejsa
plexiglasstumperne stammer sandsynligvis fra enten cocpitet eller fra kanontårnene. :???:
En pessimist er en mand,der ser til begge sider,inden han går over en ensrettet vej.

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 392
Tilmeldt: 10. mar 2007, 15:38
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Skrabe-fund af Lancaster.

Indlæg af Sierra Leone » 21. okt 2010, 11:07

C-SB skrev:Nb Det stykke plexiglas der er mærket 20mm, det er tykkelsen. Er der nogen der ved hvor det har siddet.
Sandsynligvis kun fra ét af de to stykker der danner det egentlige vindspejl. Resten af plexiglasset ville næppe overstige 3 til 8mm afhængig af positionen. Selv det tykke vindspejl er dog ikke ”skudsikkert” men har udelukkende den tykkelse for at modstå ”bird strike”.

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: Skrabe-fund af Lancaster.

Indlæg af C-SB » 21. okt 2010, 17:45

Nej jeg har ikke været der siden. Måske jeg tager detektoren med hvis jeg skal derned igen. Men jeg har det lidt svært med det etisk rigtige i den sitioation, det blev jo nogle unge mænds ligkiste. (deres jordiske rester er begravet på Åbenrå kirkegård) Det tykke plexiglas stykke tror jeg også stammer fra vindspejlet eller et kanon tårn. Man ser faktisk utroligt godt igennem det, for og bagsiden er faktisk helt uden skader, og det på trods af at flyet eksploderede ved nedstyrtningen. Huha for et hul der er i jorden der, selv så mange år efter.
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 392
Tilmeldt: 10. mar 2007, 15:38
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Skrabe-fund af Lancaster.

Indlæg af Sierra Leone » 21. okt 2010, 18:22

C-SB skrev: Det tykke plexiglas stykke tror jeg også stammer fra vindspejlet eller et kanon tårn. Man ser faktisk utroligt godt igennem det, for og bagsiden er faktisk helt uden skader, og det på trods af at flyet eksploderede ved nedstyrtningen.
Næppe fra et kanontårn, da glasset ikke er skudsikkert, og den ekstra vægt ved at have den tykkelse andre steder end de to små rektangulære vindspejl, ville have være alt for stor, uden det ville tjene noget formål. Hvor tykke er de andre stykker plexiglas?

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: Skrabe-fund af Lancaster.

Indlæg af C-SB » 23. okt 2010, 13:09

S.L@. det er noget jeg ikke har tænkt særligt meget over, så godt du spørger. Der er faktisk 3 forskellige tykkelser, udover det på 20mm (det er kun 18 mm målt med skydelæred :oops: ). Der efter følger det største stykke, 4 mm. Det nedststørste (glas måske) 6 mm. og det mindste 8,5 mm.
Tak for dit spørgsmål.
Mvh C-SB :smile:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Besvar