Tidlig romersk jernalder.!!

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af Tony Rosgaard » 7. nov 2010, 13:04

Efter at have ”Beriget” patronsamlingen tilstrækkeligt fra de Tysk besatte områder heromkring, var det i dag blevet tid til noget mere seriøs detektor arbejde.

Gennem lidt søgning på nettet fandt jeg i går ud af at der, et par kilometer herfra, ligger en række gamle gravpladser (Røser) fra tidlig romersk jernalder (Man trak ifølge NM, en romersk kejser op af jorden deromme i 1730érne) og i 1930érne blev stedet atter gennemgået, men man fandt dog aldrig den bosættelse der naturligvis burde være i forbindelse med gravpladsen.

Der ligge flere af disse gravsteder i området og sammenholdt med at der inde i skoven hos en af naboerne er nogle rester fra gamle stendiger mente jeg at have et godt udgangspunkt for lidt gravearbejde.
Frem med udstyret (Og GPS – Til indberettelse af fund.) og så af sted.
Jeg mente dog at det ville være en god ide at kigge lidt på den største af gravpladserne, for at få et indtryk området og kom selvfølgelig (Ganske uforvarende) til at slæbe en tændt detektor bag efter mig. Efter at have sweepet ca. 5 M2 varder gevinst og så blev der ellers gravet.
9mm.jpg
Konklusionen på ”Fundet”: Midtjyder er da fuldstændig skydegale. Hvad f*nden laver et 9MM løs AMA hylster inde midt i et total fredet gravområde.!!?? :evil: :mad:

Jeg sætter sgu bipperen på pension. :alcohol:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af Lassescout » 7. nov 2010, 19:44

De er skøre de romere. Jeg mener, hvad skulle de med patronhylstre 2000 år før skydevåbnet til dem blev opfundet ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af Marc » 16. nov 2010, 19:27

Tony Rosgaard skrev: Konklusionen på ”Fundet”: Midtjyder er da fuldstændig skydegale. Hvad f*nden laver et 9MM løs AMA hylster inde midt i et total fredet gravområde.!!?? :evil: :mad:
Spørgsmål var måske nærmere hvad DU laver med en detektor inde midt i et total fredet gravområde? :giggle:
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af Garand01 » 16. nov 2010, 19:54

Marc. skrev:
Tony Rosgaard skrev: Konklusionen på ”Fundet”: Midtjyder er da fuldstændig skydegale. Hvad f*nden laver et 9MM løs AMA hylster inde midt i et total fredet gravområde.!!?? :evil: :mad:
Spørgsmål var måske nærmere hvad DU laver med en detektor inde midt i et total fredet gravområde? :giggle:


Hmmmmm det var faktisk et rigtig godt spørgsmål :smile:
Tony hvad lavede du dog derinde i det fredede område :mad: :giggle:

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af Tony Rosgaard » 16. nov 2010, 20:22

Bemærk venligst at det var et uheld.. :biggrin:
Tony Rosgaard skrev: Og kom selvfølgelig (Ganske uforvarende) til at slæbe en tændt detektor bag efter mig.
Meget lig alle dem som det offentlige laver, SÅÅÅÅEE Undskyld. :???:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af Garand01 » 16. nov 2010, 20:24

Du er tilgivet Tony :giggle:

Brugeravatar
LEJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 7. nov 2007, 11:08
Geografisk sted: Fyn
Been thanked: 1 time

Re: Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af LEJ » 3. dec 2010, 00:25

Tony Rosgaard skrev:Efter at have ”Beriget” patronsamlingen tilstrækkeligt fra de Tysk besatte områder heromkring, var det i dag blevet tid til noget mere seriøs detektor arbejde.

Gennem lidt søgning på nettet fandt jeg i går ud af at der, et par kilometer herfra, ligger en række gamle gravpladser (Røser) fra tidlig romersk jernalder (Man trak ifølge NM, en romersk kejser op af jorden deromme i 1730érne) og i 1930érne blev stedet atter gennemgået, men man fandt dog aldrig den bosættelse der naturligvis burde være i forbindelse med gravpladsen.

Der ligge flere af disse gravsteder i området og sammenholdt med at der inde i skoven hos en af naboerne er nogle rester fra gamle stendiger mente jeg at have et godt udgangspunkt for lidt gravearbejde.
Frem med udstyret (Og GPS – Til indberettelse af fund.) og så af sted.
Jeg mente dog at det ville være en god ide at kigge lidt på den største af gravpladserne, for at få et indtryk området og kom selvfølgelig (Ganske uforvarende) til at slæbe en tændt detektor bag efter mig. Efter at have sweepet ca. 5 M2 varder gevinst og så blev der ellers gravet.
9mm.jpg
Konklusionen på ”Fundet”: Midtjyder er da fuldstændig skydegale. Hvad f*nden laver et 9MM løs AMA hylster inde midt i et total fredet gravområde.!!?? :evil: :mad:

Jeg sætter sgu bipperen på pension. :alcohol:

Hva' Tony er du helt sikker på, at det ikke er en sikringshætte til spidsen af pil, model 74 f. Kr. ?? Jeg synes godt det kunne ligne...
MVH
Lars

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af JMJ » 11. dec 2010, 15:34

hej drenge .
tony det fund du nævner er det den bronce statue fra tømmerby .
den gamle lokalitets navn er flaskholm men det hedder den ikke mere
et andet godt sted er hvor tømmerby bæk i slutningen af 1800 tallet oplevede
et stort jordskred da kom der ude i engen dele frem af en vogn af dejbjerd typen .
førromersk jernalder er ikke nogen god periode til metal detektoren
ældre rommersk jernalder og yngre rommersk jernalder ligeledes
hele germansk jernalder er bedre .
mvh jmj.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Tidlig romersk jernalder.!!

Indlæg af Tony Rosgaard » 11. dec 2010, 16:39

jmj skrev:Tony det fund du nævner er det den bronce statue fra tømmerby .
Næ det skulle være en rigtig kejser, men jeg kan ikke finde linket. I øvrigt har jer ikke nogen planer om at rode rundt på sådanne steder, men var bare blevet træt af kun at finde afskudte hylstre og ville derfor prøve noget andet.
Stedet som jeg omtaler er dette: http://www.fortidsmindeguide.dk/Hjortsb ... 003.0.html
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Besvar