Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Patrone » 27. okt 2015, 16:29

Forleden dukkede denne lille revolver op på min magnet.
Jeg synes, at det ligner en version af British Bulldog, og jeg kan jo forstå, at British Bulldog er produceret i utallige versioner af officielle såvel som uofficielle producenter. Denne revolver har det særkende, at tromlens øverste punkt når helt op til kanten af rammen uden at være indkapslet af en overligger. Måske har man valgt denne besparelse for at holde størrelsen på et minimum.
Revolveren har to forskellige grebskaller. Det ene er af bakelit og det andet er af træ. Der er ingen stempler at finde.
Er der et eventuelt bud på revolverens alder og oprindelse, og kan man betegne denne model som værende en uofficiel udgave af British Bulldog?

Det lille gevær lignede fuldstændig en flintelås-pistol, da det kom op af vandet på min makkers magnet, men viste sig dog hurtigt at være en "modificeret" riffel.
Nogle bud på producent og alder?

Hilsen Patrone
Fund 2015 14.jpg
Fund 2015 14.jpg (92.44 KiB) Vist 4899 gange
Fund 2015 15.jpg
Fund 2015 15.jpg (84.86 KiB) Vist 4899 gange
Fund 2015 16.jpg
Fund 2015 16.jpg (80.71 KiB) Vist 4899 gange
Fund 2015 18.jpg
Fund 2015 18.jpg (92.61 KiB) Vist 4899 gange
Fund 2015 17.jpg
Fund 2015 17.jpg (81.99 KiB) Vist 4899 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Tangloppen » 27. okt 2015, 16:36

Riflen ligner utroligt meget den 9mm glatløbet den gamle havde stående da jeg var barn.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1271 times
Kontakt:

Re: Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Lycon » 27. okt 2015, 18:51

Tangloppen skrev:Riflen ligner utroligt meget den 9mm glatløbet den gamle havde stående da jeg var barn.
Jeg er enig, det er også mit bud.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af T-REX » 27. okt 2015, 19:10

Revolveren minder ufattelig meget om denne Belgier:

http://www.icollector.com/Diminutive-Be ... _i19089985
Belgian-5.jpg
(55.54 KiB) Downloadet 962 gange

Belgian-6.jpg
(46.35 KiB) Downloadet 962 gange
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1271 times
Kontakt:

Re: Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Lycon » 27. okt 2015, 19:15

JRexA skrev:Revolveren minder ufattelig meget om denne Belgier.
Det syntes jeg nu ikke, din har ingen hane, tilgengæld har den top strap, grebet er også meget anderledes.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Garand01 » 27. okt 2015, 20:08

Det sgu vildt hvad du hiver op af de danske søer...
I min "ungdom" var det utroligt populært at lave sørøver pistoler ud af gamle 9mm glatløbede salonrifler... sjove at skyde med, men man kunne ikke ramme en skid :oops:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Elbæk » 27. okt 2015, 21:40

Der er tale om en revolver af velo-dog type (også kendt som Revolver de Poche, direkte oversat; lommepistol). Ligesom british bulldog blev velo-dog revolveren produceret i stort antal og kopieret af mange forskellige producenter i flere lande.

Velo-dog revolveren blev oprindeligt designet af franskmanden Charles-François Galand, på et tidspunkt i slutningen af det nittende århundrede.

Navnet er en sammentrækning af ordene velocipede (cykel) og dog (hund). Som navnet antyder var revolverens primære foremål at fungere som et værn mod løse hunde. Da revolveren blev markedsført, var cykler det nye sort, derfor valgte man at markedsføre våbnet særligt til cyklister - en strategi som må have haft en vis succes.

De originale velo-dog revolvere var kamret til den proprietære 5.75mm velo-dog patron (en .22 variant i den svage ende), havde foldbar aftrækker og skjult hammer, senere varianter og (navnlig) kopier fandtes med fast aftrækker (med aftækkerbøjle) og/eller synlig hammer. Efter 1900 blev de fleste Velo-dog (og kopier) produceret i .22 LR og .25 ACP. Der blev også produceret patroner ladet med cayennepeber, forskellige andre former for sviende og irriterende pulver eller ligefrem med "bløde" projektiler i materialer som voks, træ eller kork, hvor udbredte disse varianter var, vides ikke.

Velo-dog revolveren var, selv i sin samtid, ikke et våben man for alvor regnede med til selvforsvar mod menneskelige angribere - navnlig ikke fordi den udelukkende var konstrueret til at holde til ammunition med svage ladninger.
Én historie går at en kvinde måtte skyde sig selv i tindingen to gange med en velo-dog revolver i .25 ACP, før det lykkedes hende at tage livet af sige selv. Om det helt kan passe - eller om det blot et en god historie, som dog formår at vise hvordan man så på våbnet allerede i dets samtid - er uvist. Andre historier går på at folk har reddet livet, ved at et projektil fra en velo-dog revolver er prellet af på metalknapperne i deres tøj. Det sidste har vi, omend ikke med en velo-dog revolver, et eksempel på i vores egen historie, nemlig da Julius Rasmussen forsøgte at myrde konseilspræsident Jacob Brønnum Scavenius Estrup (ham med gendarmerne og de provisoriske love), med en belgisk revolver i kaliber 7.5 mm.

Din ser ud til at være i .22 LR - og ser ud til at være belgisk eller tysk arbejde fra efter år 1900.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Kloster » 27. okt 2015, 22:16

Elbæk skrev:Der er tale om en revolver af velo-dog type (også kendt som Revolver de Poche, direkte oversat; lommepistol). Ligesom british bulldog blev velo-dog revolveren produceret i stort antal og kopieret af mange forskellige producenter i flere lande.

Velo-dog revolveren blev oprindeligt designet af franskmanden Charles-François Galand, på et tidspunkt i slutningen af det nittende århundrede.

Navnet er en sammentrækning af ordene velocipede (cykel) og dog (hund). Som navnet antyder var revolverens primære foremål at fungere som et værn mod løse hunde. Da revolveren blev markedsført, var cykler det nye sort, derfor valgte man at markedsføre våbnet særligt til cyklister - en strategi som må have haft en vis succes.

De originale velo-dog revolvere var kamret til den proprietære 5.75mm velo-dog patron (en .22 variant i den svage ende), havde foldbar aftrækker og skjult hammer, senere varianter og (navnlig) kopier fandtes med fast aftrækker (med aftækkerbøjle) og/eller synlig hammer. Efter 1900 blev de fleste Velo-dog (og kopier) produceret i .22 LR og .25 ACP. Der blev også produceret patroner ladet med cayennepeber, forskellige andre former for sviende og irriterende pulver eller ligefrem med "bløde" projektiler i materialer som voks, træ eller kork, hvor udbredte disse varianter var, vides ikke.

Velo-dog revolveren var, selv i sin samtid, ikke et våben man for alvor regnede med til selvforsvar mod menneskelige angribere - navnlig ikke fordi den udelukkende var konstrueret til at holde til ammunition med svage ladninger.
Én historie går at en kvinde måtte skyde sig selv i tindingen to gange med en velo-dog revolver i .25 ACP, før det lykkedes hende at tage livet af sige selv. Om det helt kan passe - eller om det blot et en god historie, som dog formår at vise hvordan man så på våbnet allerede i dets samtid - er uvist. Andre historier går på at folk har reddet livet, ved at et projektil fra en velo-dog revolver er prellet af på metalknapperne i deres tøj. Det sidste har vi, omend ikke med en velo-dog revolver, et eksempel på i vores egen historie, nemlig da Julius Rasmussen forsøgte at myrde konseilspræsident Jacob Brønnum Scavenius Estrup (ham med gendarmerne og de provisoriske love), med en belgisk revolver i kaliber 7.5 mm.

Din ser ud til at være i .22 LR - og ser ud til at være belgisk eller tysk arbejde fra efter år 1900.
:NVFrules:
Kloster.

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Patrone » 28. okt 2015, 18:26

Helt fantastisk viden du leverer Elbæk, som jo gør fundet meget sjovere at eje. God og interessant læsning! Den slags gør NVF til et uvurderligt redskab.
De første "rigtige" cykler var jo ikke for hvem som helst. En flot, høj hat af muldvarpeskind var ikke ualmindelig beklædning, når først byens bedre borgerskab besteg dette moderne befordringsmiddel. At disse herre ind imellem var udstyret med en Velodog som værn mod bidske hunde, var jeg ikke klar over. Det giver fin mening, hvis projektilerne i nogle tilfælde var lavet af et blødere materiale.
Jeg oplevede faktisk selv problemet med hunde i Kathmandu, hvor herreløse hunde var frygtede af befolkningen. Politiet gik rundt med lange, hjemmelavede køller savet ud af rundstokke til værn (sagde de i hvert tilfælde til os) mod aggressive hundeflokke.

Den lille "sørøver" riffel er tilsyneladende en glatløbet 9 mm. Tak for entydigt svar :)

- Patrone
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Magnetfund: Riffel + endnu en British Bulldog?

Indlæg af Elbæk » 28. okt 2015, 19:44

Jeg har altid fundet lommererevolvere fra slutningen af det nittende/starten af det tyvende århundrede fascinerende - til dels en interesse som kommer fra min store passion for Sherlock Holmes, hvor revolvere som disse spiller en fremtrædende rolle. Men også fordi de ofte er spændende små stykker mekanik, spændende fra ekstremt simple i materialer, udformning og byggekvalitet til små rigt dekorerende pragtstykker af høj teknisk kvalitet.

Omkring år 1900 blev revolvere som disse solgt fra displays på disken i bl.a. herreekviperings- og købmandsforretninger - og enhver som havde råd måtte og kunne eje og bære en.

Jeg har tit overvejet at begynde at samle på revolvere som disse, men er faktisk i tvivl om hvorvidt de overhovedet kán erhverves på en samlertilladelse?

Denix lavede før i tiden en fin lille british bulldog attrap, den har jeg ofte ærgret mig over at jeg ikke købte.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar