300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Lycon » 26. aug 2016, 23:52

Den var ny for mig, at herrens sko skulle holde onde ånder borte.
300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Refraktorius » 28. aug 2016, 17:27

Herhjemme er der selvfølgelig hesteskoen over døren (med det medfølgende skænderi om, hvilken vej den skal vende), stål under dørtrinnet til at holde uvæsener ude og forstenede søpindsvin og vættelys under gulvet eller sat i loftsbjælkerne til at "beskytte mod lynnedslag".


..... men jeg havde aldrig hørt om magiske sko før.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Elbæk » 28. aug 2016, 18:23

Murofre af forskellig art findes i næsten alle kulturer.

I Danmark har man tradition for at mure mønter ind i mure.

"Tidskapsler" (ofte i form af cigarkasser eller flasker) med varierende indhold, breve (ofte indmuret i flasker) og navne/datoer/beskeder/tegninger/bomærker skrevet/ridset/skåret i hulrum eller på bjælker er også almindeligt forekommende hilsener at finde i ældre huse.
Jeg har selv været med til både at indmure en flaske, med en hilsen til fremtiden, i et fundament til en skorsten - og har skrevet hilsener under gulve og på rå vægge før tapetsering.

I mange huse fra før år 1900 finder man ikke sjældent spor efter overtro og beskyttelsesriter. Tordensten (stenøkser, søpindsvin og vættelys) i taget eller under de bærende stolper, hestesko over døren, nødild huller og hugorme i lerpotter under dørtærsklen er nogle af de mere almindelige.
I førkristne hustomter er møntofte og små symbolske lerkar (eller blot et stort skår og en mønt) ikke sjældne fund.

Et udbredt substitut for mønter har været knapper. Et eller andet sted har jeg en 1911 el. 1923 uniformsknap, som vi fandt indmuret da vi brækkede murene til møddingen på de gamles gård ned.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Kleth » 28. aug 2016, 18:55

Man har tidligere også fundet katte
http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... ttage.html

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -home.html
Det har nok ikke betydet held for katten, men husene står da endnu.

I huset her har jeg kun fundet ølkapsler, skruer og cigaretskod.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Elbæk » 28. aug 2016, 20:07

Mumificerede katte, nogen gange sammen med en do. rotte, er blevet fundet i og på vægge på flere danske herregårde. Der findes flere mulige forklaringer på dem (nogle af kattene ser ud til, helt enkelt, at være blevet muret inde ved et uheld under byggeriet, andre er tydeligvis blevet aflivet før indemuringen, mens enkelte bærer præg af bevidst at være blevet muret inde mens de var i live), men hvad de reelt skal betyde, ved man ikke.

Under renovering af Dragsholm Slot har man fundet en indemuret kvinde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Rahan » 29. aug 2016, 07:54

Elbæk skrev:Der findes flere mulige forklaringer på dem (nogle af kattene ser ud til, helt enkelt, at være blevet muret inde ved et uheld under byggeriet, andre er tydeligvis blevet aflivet før indemuringen, mens enkelte bærer præg af bevidst at være blevet muret inde mens de var i live), men hvad de reelt skal betyde, ved man ikke..
Hvis bygherren ikke behandlede hans håndværkere godt, så kunne der sagtens opstå lugtgener i hans nybyggeri !
En indemuret kat er et klassisk eksempel på håndværkerens hævn over en bygherre "der havde været træls gennem en længere periode"

Så der er som regel ikke noget okkult eller lignende involveret :smile:

Deth
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 10. okt 2014, 15:20
Interesser: Knive Luftvåben Gear
Geografisk sted: Billund
Has thanked: 98 times
Been thanked: 6 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Deth » 30. aug 2016, 21:26

Elbæk skrev:Mumificerede katte, nogen gange sammen med en do. rotte, er blevet fundet i og på vægge på flere danske herregårde. Der findes flere mulige forklaringer på dem (nogle af kattene ser ud til, helt enkelt, at være blevet muret inde ved et uheld under byggeriet, andre er tydeligvis blevet aflivet før indemuringen, mens enkelte bærer præg af bevidst at være blevet muret inde mens de var i live), men hvad de reelt skal betyde, ved man ikke.

Under renovering af Dragsholm Slot har man fundet en indemuret kvinde.
Vi fandt en kat i muren på min lillebrors hus, det var bygget i 1960'erne, det kostede næsten en tur på røven ned af stigen :rolf:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Elbæk » 30. aug 2016, 22:13

Der gik en historie om at der, helt op i nyere tid, på Østergaard hang an kat og en rotte i køkkenet - ophængt således at katten "jagede" rotten.

Under udgravning/oprydning af en af borgens kældre, som tidl. havde været køkken, fandt man, i en dynge affald og murbrokker - for ikke så mange år siden - en mumificeret kat med flere tydelige huller efter søm. Man fandt dog ikke rotten...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Timber » 30. aug 2016, 22:47

Jeg har fundet jeg ved ikke hvor mange gamle aviser og flasker da jeg arbejdede som tømrer.. Nogen gange fandt vi også gamle mønter, men det var mere bag paneler og under gulve, så de er nok bare tabt.. Har også af og til fundet mumificerede dyr, men det har mere lignet uheld at de er kommet der hvor de lå.. Og er da også stødt på håndskrevne hilsener, og har selv lagt nogen hist og pist..

Under soklen på mit køkken lagde jeg dagens avis, og en lille hilsen... Det er spændende om det bliver mig selv, eller en fremmed der finder den, til den tid... :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 300-year-old secret 'lucky' shoe found in Cambridge University wall

Indlæg af Kleth » 31. aug 2016, 06:36

Min hustrus onkel skrev en hilsen med montagelim, bag på et spejl i min hustrus forældres gamle hus.
Hvis man ikke ved det, er det ret spooky når spejlet dugger.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar