Hvilke emblemer har jeg her?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Slipkid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 27. feb 2011, 15:54
Interesser: 2 Verdenskrig
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Hvilke emblemer har jeg her?

Indlæg af Slipkid » 2. dec 2016, 18:26

Hej rødder
Lidt fund. Korset har jeg ikke set før, der står 1813 og bagsiden er blanko. Det andet emblem er der rester af hvid, sort og gul(d) lak og rester af en nål på bagsiden.
Nogen der ved noget?
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (640.78 KiB) Vist 4498 gange
image.jpeg
image.jpeg (667.06 KiB) Vist 4498 gange
image.jpeg
image.jpeg (630.77 KiB) Vist 4498 gange
image.jpeg
image.jpeg (676.41 KiB) Vist 4498 gange
Senest rettet af Lycon 2. dec 2016, 19:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilke emblemer har jeg her?

Indlæg af Elbæk » 2. dec 2016, 21:15

Den øverste er et tysk jernkors 2. klasse 1813 type.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Slipkid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 27. feb 2011, 15:54
Interesser: 2 Verdenskrig
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilke emblemer har jeg her?

Indlæg af Slipkid » 4. dec 2016, 19:30

Tak for hurtig svar Elbæk. Er korset uddelt under 2 VK?, jeg undrer mig over hagekorset mangler på korset. Ved du evt mere om denne type kors? Det er fundet i Nordsjælland et sted jeg startede med at gå med detektor.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilke emblemer har jeg her?

Indlæg af Elbæk » 4. dec 2016, 23:00

Jernkorset blev indstiftet af Friedrich Wilhelm III af Preussen i 1813 under napoleonskrigene. Dit kors er således af den tidligste type.

Det er en misforståelse at jernkorset er en nazistisk orden, den er oprindeligt preussisk og senere tysk - og havde allerede eksisteret i over 100 år ved anden verdenskrigs udbrud.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
LarsB5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 4. sep 2004, 00:13
Geografisk sted: Viborg
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke emblemer har jeg her?

Indlæg af LarsB5 » 10. dec 2016, 00:44

Nu er jeg hverken selv samler eller på nogen måde ekspert på området, men det kors ser slet ikke ægte ud i mine øjne..?

Flere ting:
- Korset ser ud til at være støbt i et stykke, og ser umiddelbart ud til at være jern det hele. Rammen er altså også rusten. De originale bestod af tre stykker - to sølvrammer med en jernkerne imellem. Et jordfund af et originalt kors ville se helt anderledes ud.. Sikkert bare de to sølvrammer eftersom kernen ville være væk. Sådan ser mange allerede ud fra den sidste krig..

- En forside med kun "1813" findes såvidt jeg er bekendt ikke. Skulle det være et kors af den tidligste type, skal der også være en krone samt "FW" og egeløv, tror jeg, det er..

- Hullet vender forkert.. Det skal stå modsat. (Medmindre det er et stor- eller ridderkors, men det er det nu nok ikke. Og så ville der stadig mangle "FW" osv)

- Bagsiden skal være som forsiden, altså med en ramme.. Medmindre det vare et kors af første klasse. Men så skal ringen slet ikke være der.. Og bagsiden ville være af sølv.

I mine øjne meget langt fra at ligne de originale kors, jeg har set..
MVH
Lars

Besvar