Er der nogle her inde, som ved om der er nogle tyske efterladenskaber i København eller bare tæt på?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Crazydude
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. mar 2017, 00:26
Interesser: WW2, knive, våben
Geografisk sted: København

Er der nogle her inde, som ved om der er nogle tyske efterladenskaber i København eller bare tæt på?

Indlæg af Crazydude » 4. mar 2017, 00:32

Er der nogle her inde, som ved om der er nogle tyske efterladenskaber i København eller bare tæt på området. Jeg er ny til Metal Detecting og ville bare gerne have nogle råd om, hvor jeg skal lede efter dem.
Jeg ville virkelig sætte pris på det. :razz:
Senest rettet af Refraktorius 4. mar 2017, 19:12, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Ussel overskrift skiftet til fremragende linje fra indlægget

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Tyske Efterladenskaber

Indlæg af Garand01 » 4. mar 2017, 11:49

Jeg tror ikke du finder nogle som vil oplyse deres findesteder.
Søg og du skal finde, og her mener jeg internet, gamle luftwaffe kort, og evt find en gammel modstandsmand som du kan tá en sludder med.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Tyske Efterladenskaber

Indlæg af Rahan » 4. mar 2017, 14:12

Garand01 skrev:og evt find en gammel modstandsmand som du kan tá en sludder med.
Dem er der desværre ikke mange tilbage af !

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Tyske Efterladenskaber

Indlæg af Langenge » 4. mar 2017, 14:37

PerNielsen skrev:
Garand01 skrev:og evt find en gammel modstandsmand som du kan tá en sludder med.
Dem er der desværre ikke mange tilbage af !
Nej. Og jeg kan ofte ærgre mig over, at jeg ikke fik talt nok med dem jeg kendte, inden de gik bort.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Tyske Efterladenskaber

Indlæg af C-X » 4. mar 2017, 15:17

Det er/var heller ikke alle der ville dele de historier, hvilket man jo godt kan forstå.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tyske Efterladenskaber

Indlæg af Skaði » 4. mar 2017, 15:34

Det er bestemt ikke for at kritisere, men jeg troede ellers at det var en meget væsentlig del af denne hobby, selv at arbejde med diverse kilder for at identificere mulige steder. Ville mene at det måske er det afgørende, for alle kan slæbe en detektor hen over en mark, mens det er forarbejdet der skiller fårene fra bukkene, eller...?

I Polen sidder de med gamle militærkort over kampbevægelser (findes på internettet) for at finde de gode steder. For Danmarks vedkommende ville kort over stationeringer (inkl. de små yderposter/barakker) og erindringer fra lokalarkiver om besættelsestiden nok være en god start. Noget af det ligger på nettet, men jeg vil mene at jo mindre kendt materialet er jo større er chancen for at finde et jomfrueligt sted. Så mit bedste bud er, find tyske militærkort samt materiale om besættelsesstyrken, og lokalarkivernes små (ofte upublicerede) udgivelser med erindringer om besættelsestiden i Din region. Specielt de mindre videnskabelige bøger/samlinger indeholder tit små guldkorn, fordi jævne mennesker som fortæller deres borndomsminder, oft evil fokusere på hvad der lå hvor henne og hvor de ledte efter granater som barn, hvor de løb hen for at se flyveren styrte ned osv., frem for at rationalisere så meget. Du skal ned på bundplan rent kildemæssigt. På et arkiv vil der forresten tit være nogle arbejdsgrupper, typisk stedkendte ældre mennesker, som kan hjælpe Dig lidt på vej (husk at være anstændig og komme med Wienerbrød og en skilling til kaffekassen).

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Tyske Efterladenskaber

Indlæg af C-X » 4. mar 2017, 15:48

Skal man lære nogle at fiske, så virker det mest motiverende, at de starter et sted hvor der rent faktisk er fisk :blink:

Er der ikke nogen der kan forbarme sig over trådstarter og tage ham med ud på en tur, eller sende ham en lokalitet, hvor der trods alt er muligheder for fund? Jeg tror ikke han forventer at grave en komplet flyvemaskine op som første fund, så det behøver nok næppe være de allermest hemmelige steder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Tyske Efterladenskaber

Indlæg af Garand01 » 4. mar 2017, 15:51

Jeg har gået i over 10 år efterhånden - og de gode spots er IKKE overalt.. jeg har efterhånden en del rigtig gode steder i dk - men erfaringen siger mig: hold kortene tæt til kroppen!
Meeeen en hurtig søgning på det her forum vil faktisk hjælpe dig en del.

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Tyske Efterladenskaber

Indlæg af Noname » 4. mar 2017, 16:13

God tråd at følge, kan være jeg også kan finde et sted eller to, og trave lidt rundt :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 16. aug 2004, 23:31
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Er der nogle her inde, som ved om der er nogle tyske efterladenskaber i København eller bare tæt på?

Indlæg af Ped » 7. mar 2017, 15:20

Korsør Nyskov.
Her ventede tyskerne efter krigen på at blive sejlet til Fyn før de kunne gå hele vejen hjem, så der er "dumpet" mange tunge ting i de små vandhuller.

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Er der nogle her inde, som ved om der er nogle tyske efterladenskaber i København eller bare tæt på?

Indlæg af Garand01 » 7. mar 2017, 15:33

Korsør er tom - det er så sjældent man hiver noget ordenligt hjem derfra udover gammel ammunition.

Besvar